[Teszt] de Blob 2

de Blob 2

VegaNagy-Sz. Ferenc2011.03.20. 19:00

A két éve Wii-re kiadott de Blob sokak szerint az egyik legjobb third-party cím volt a konzol történetében. A friss ötletekkel telepakolt platformer besöpört tucatnyi díjat, közel egymillió példányban fogyott, és mivel a koncepció teljes egészében működőképesnek tűnt hagyományos kontrollerekre adaptálva is, nem meglepetés, hogy a második rész a jóval gyengébb konkurrenciával rendelkező PS3-ra és Xbox360-ra is megjelent.

A de Blob 2 elődjéhez hasonlóan legalább annyira műalkotás, mint amennyire platformjáték. A cél egy teljes egészében fekete-fehér világot színessé varázsolni az általunk irányított paca segítségével, amely alapvetően két dologra képes: a különféle színeket magába szívni és azzal befesteni a tereptárgyakat. Emellett természetesen elmaradhatatlan kellék a stílusban kötelezőnek számító ugrálás amely egyrészt az ügyességi elemek megoldásának, másrészt az ellenfelek legyőzésének a kulcsa.

A történet az első rész lezárása után néhány évvel játszódik és ízlésesen keveri a komoly alaptémát a totális, jó értelemben vett idiotizmussal: a gonosz INKT nevű szervezet az éppen aktuális választásokat használja fel arra, hogy politikai hatalomra kerüljön, majd ezután uniformizálhassa a világot. A szavazás megbundázásával és esetenként nyílt erőszak alkalmazásával ezt el is érik, újfent beköszönt a szürkeség a mindennapokba. A diktatúra ábrázolása alapvetően vicces eszközökkel történik, a néhol több perces videók sokkal inkább mulattatnak, mintsem felháborodást keltenek, ennek ellenére a kietlen világ látványa azonnali akcióra ösztönöz. Fess, alkoss, gyarapíts, s a haza fényre derül!

A terep átfestése nagyon egyszerű, fel kell kutatnunk azokat a pontokat, ahol valamilyen színt magunkba tudunk szívni, majd hozzá kell érnünk egy pillanatra a befesteni kívánt felülethez, és az rögvest át is alakul. A három színből (kék, piros, sárga) összesen még további négyet lehet kikeverni, de ha befestünk valamit, ezek csak a jellemző tónusát adják, azért, hogy jól nézzen ki, a készítők hozzáadtak más árnyalatokat is (elég hülyén nézne ki például egy fa, amelynek a törzse és a levelei ugyanúgy vannak befestve). Ha csak sétálunk a pályán, akkor is akaratlanul hozzáérünk szinte bármihez, ezért minden folyamatos átalakuláson megy keresztül: az autók beindulnak, a választási plakátok vidámabbra cserélődnek, a felsőbb hatalom által kiszürkített lakosok felszabadulnak és vad táncba kezdenek. A már fekete-fehérben is jól mutató szakaszok helyét hamarosan vizuális orgia veszi át, a mozdulatlan világ folyamatosan élettel telik meg, és ahogy végzünk egy-egy fontosabb feladattal, akár a környezet is átrendeződik, tintapatakok tisztulnak meg és füves platformok emelkednek ki a talajból. Még a zene is alkalmazkodik a pálya telítettségéhez, a minimalista alaptémához folyamatosan adódnak hozzá az újabb és újabb hangszerek, a pályák végére érve el a tetőpontot - stílusos és ötletes megoldás, ritkán látott harmoniát teremtve így a képi világgal.

Két fő veszélyforrással találkozunk, ezek egyike a tinta. Amint érintkezünk akár egy csöppjével, azonnal fekete lesz az alapszínünk és nem tudunk se festeni, se más színeket felvenni, ráadásul a méretünk is folyamatosan csökken. Ilyenkor azonnal tiszta vizet kell találnunk és semlegesíteni a tintát, különben hamarosan elhalálozunk. A méret amúgy kettős szerepet játszik, egyrészt életerőként, másrészt akciópontként funkcionál. Megmutatja, hogy mennyi anyagot szívtunk magunkba, azaz mennyi mindent tudunk átszínezni, de a másik veszélyforrás, az ellenfelek legyőzése szempontjából is kiemelt fontosságú, azokat ugyanis az esetek többségében úgy tudjuk legyőzni, hogy a rájuk vetődünk és eközben feláldozunk adott egységnyi töltöttséget - kisebbeknél minimálisat, nagyobbaknál akár az életerőnk negyedét is akár.

Aki ismeri az első epizódot, az bizonyára kiváncsi arra, hogy milyen újításokat tartalmaz a folytatás. Amellett, hogy mindenből több van és láthatólag a változatosságra is kellő figyelmet fordítottak (ez különösen az ellenfeleknél és az új támadási formáknál figyelhető meg), a legnagyobnb újítást egyértelműen a két dimenziós pályaszakaszok jelentik. Korábban ugyebár elegendő volt egy-egy városrészt megtisztításához kívülről átalakítani az épületeket, ez azonban a múlté: a legfontosabb épületekbe be kell jutnunk és belülről eindítani a folyamatot. Ilyenkor a kamera oldalnézetre vált és az épület keresztmetszetét mutatja - amíg végig nem mentünk rajta, addig ki sem tudunk jutni a szabadba.

A másik apró újdonság az upgrade-ek használata, öt kategóriába sorolva megnyithatunk több olyan eszközt, amelyek erősebbé tesznek minket (vagy a Super Mario Galaxyből átemelt kooperatív módban részt vevő partnerünket), ehhez azonban gyűjtenünk kell a villanykörtéket a küldetésekben - a legtöbb jól eldugva vagy mellékküldetések jutalmaként lelhető fel. A power-upok sem voltak ennyire frekventáltan használva emlékeim szerint az elődben, ezek között van néhány egész ötletes, fekete lyukká alakulva rövid időre beszívhatjuk az ellenfeleket, mágneses golyóként pedig bizonyos szakaszokon fel tudunk gurulni függőleges szakaszokon is.

A stílus szerelmeseitől gyakori elvárás az átlagosnál magasabb nehézség, ezt azonban itt nem fogjáák megkapni, a da Blob 2 ugyanis sokkal inkább hosszával, mintsem nehézségével állítja komoly kihívások elé a játékost. Minden küldetésben időlimit van (amit különféle feladatok megoldásával feljebb tudunk tornázni), ez ugyan fokozatos szorításban tartja a játékost, de komolyabb ugrást a nehézségben csak egyszer, a hatodik pályán éreztem, ezen ugyanis túl sok helyen lehet a mélybe zuhanni és az idők is sokkal szigorúbban lettek belőve, ez a kombináció pedig hirtelen halálosnak bizonyult, de az utána következő küldetésben helyreállt a rend. Sokkal meglepőbb ugyanakkor a játék hossza. Nagyon nehéz „csak” végigrohanni egy pályán, de ha ezt tesszük, akkor is legalább egy órával számolhatunk minden esetben, sokkal gyakoribb ugyanakkor a másfél-két órás küldetés, pláne ha a mellékes feladatokkal is foglalkozni akarunk. Így a teljes végigjátszás simán elérheti a tizenöt-húsz órát, és ezzel a száz százaléktól még mindig messze leszünk.

Minden szép, minden jó? Sajnos nem. A küldetések felépítése néha kicsit kusza, a játszhatóságot itt-ott beáldozták a látványosság oltárán, ezért bár a nyilak rendre megmutatják a következő célpontot, egy idő után azt sem tudjuk, hogy hol vagyunk. Egy térkép semmiképpen sem ártott volna. Ami pedig a nyolcasból a hét pontos sávba rántja vissza a de Blob 2-t, az a repetitivitása. A negyedik-ötödik pálya után annak ellenére is túlzottan ismétlik egymást a feladatok, hogy a pályákat igyekeztek változatosan és ötletesen felhúzni. Főleg a mellékküldetések ismétlődnek, helyenként teljesen Assassin's Creed érzésem volt, ugyanis minden helyszínen ugyanazt a néhány feladatot kell elvégezni az extrákért.

A hibák ellenére is fontos ugyanakkor leszögezni, hogy a de Blob 2 még stílusán belül is teljesen egyedi élményt nyújt, a platformerek több évtizedes eszközkészletét felhasználva is képes teljesen friss és egyedi maradni. Az első rész után a második sokkal érettebb, teljesebb alkotás, de már hiányzik belőle a szemtelen zsenialitás. Akik viszont Sony vagy Microsoft konzolon játszanak a sorozattal először, azok számára az élmény még friss lehet, és míg a Wii platformer-kínálatában csak a másodvonalban van a helye, a másik két gépen a konkurrencia annyira gyenge, hogy ez az egyik - ha nem „a” - legjobb dobozos platformer.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

19 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==