[Teszt] Battlefield 3

Battlefield 3

liquidSomosi László2011.11.01. 20:43

Bár az év vége kéthónapnyi távolságból integet, az „Év Leghájpoltabb Játéka” kategóriában már most kiosztom a Gamer365 szokásos különdíját. Battlefield 3, egyértelműen. Ha nem tudod, hogy miért, valószínűleg az internettől távol, mondjuk egy kellemesen lakatlan trópusi szigeten töltötted az utóbbi egy évet. Egyrészt jól tetted, másrészt viszont kimaradtál a generáció talán legagresszívebb reklámkampányából, ami főcsapásként a generáció legsikeresebb sorozatával (igen, a Call of Dutyval) szemben próbálta meghatározni önmagát. Jelesül: az EA ott ütötte, rúgta, harapta és karmolta a CoD-ot, ahol csak tudta, volt itt a beszólós szlogentől („Above and Beyond the Call”) a BF tank által eltaposott CoD kisautóig minden, mi szemnek és szájnak ingere. A figyelemfelkeltés kétségtelenül hatásos volt, ezt akár itt, a Gamer365-ön is láthattad: nem nagyon volt olyan BF3 anyagunk, ami ne lépte volna át, vagy ne közelítette volna meg a százas kommentszámot. Az embereket elkezdte komolyan érdekelni a Battlefield - és az, hogy valóban a Call of Duty tyúkszemére tud-e taposni.

Nem mintha a Battlefieldnek erre lenne szüksége, hogy bizonyítsa a minőségét. A széria atombiztos multiplayer alapjait a két, erősen konzol-centrikus Bad Companyval próbálta singleplayer irányba bővíteni a DICE és az EA - tulajdonképpen sikeresen. Érdekes ugyanakkor, hogy míg az első BF:BC single kampánya határozottan a széria „nyitott terep, nagyobb szabadság” multis alapelvének erős figyelembevételével lett összerakva, a második rész már alaposat mozdult a hagyományosabb, inkább a linearitást előnyben részesítő irányba. A Battlefield 3-mal pedig a saját farkába harap a katonásan terepszínűre mázolt a kígyó: a single player kampány egy az egyben a Call of Duty sorozat kottájából játszik, a szöveg némileg más, de a dallam kísértetiesen hasonló. Tűz ellen csak tűzzel érdemes harcolni?

A jelek szerint igen, legalább is a BF3 nem nagyon tesz kísérletet arra, hogy akár minimálisan is eltérjen a jelenleg roppant sikeres recepttől. Újratermelődő ellenfelek ugyan itt nincsenek, de minden más van. Folyamatosan előtted futó, elpusztíthatatlan AI karakter? Kipipálva. Sznájperes misszió? Pipa. Levegőből mindenféle high-tech fegyverekkel ellenfeleket pusztító küldetés? Akad ilyen is. Gombnyomogatós QTE szekvenciák? A szó legszorosabb értelmében tucatnyi van belőlük, minden pályára jut pár. Csőszerű, a játékost mindig a célok felé terelő pályatervezés, szkriptelt rombolással? Naná! Az utóbbi különösen érdekes, annak fényében legalábbis, hogy a BF:BC óta alap Battlefield szolgáltatásnak számít a környezet rombolhatósága. Ebből a BF3 single kampányában nagyon-nagyon keveset látunk, ami van, azt nem mi idézzük elő a két kezünkkel, hanem a Láthatatlan Direktor dönti el, hogy mi, mikor és hogyan omlik, robban, vagy esik darabjaira. A rombolás leginkább az épületbelsőkben, ha úgy tetszik, mikro-szinten érhető tetten, az asztalokkal, szekrényekkel és méretes üvegtáblákkal telepakolt irodaépületek roppant látványosan amortizálhatók le, öröm bennük nagyokat lövöldözni, meg kurjongatva gránátokat hajigálni.

Maga a sztori már kevésbé ad okot a kurjongatásra. Standard, atombombalopós, több karaktert irányítós, militáns pátosszal alaposan nyakon öntött történetet kapunk. A BF játékokban kötelezőnek számító járműves pályák ugyan nem maradnak ki a kínálatból - vadászbombázót és harckocsit is kapunk a fenekünk alá - de a repülőzés közbeni interakció kimerül a hátsó ülésen ücsörgő lövész szerepében, az acélmadarat nem mi irányítjuk. A klisés sztorit furcsa módon az oroszok mentik meg némileg, konkrétumokat a szpojlermentesség jegyében nem írok, de Gyima, és a két másik GRU-s henteslegény igazi felüdülés a kampányban, az ő pályáik (két darab) számomra egyértelműen a rövidke single szekció fénypontjai voltak. Ha már elhangzott: igen, a BF3 single kampánya rövid, normál fokozaton játszva úgy öt órás. Nem szokásom játékidőt stopperelni, így nem tudom, hogy az utóbbi pár Call of Duty ennél fél órával hosszabb, vagy rövidebb volt-e - az biztosan kijelenthető, hogy ugyanabban a sávban mozog mindkét játék a végigjátszáshoz szükséges időt illetően.

Mielőtt átugornánk a Battlefieldek esetében még mindig főfogásnak (és a sorozat igazi vonzerejének) számító multiplayerre, essen pár szó a prezentációról. Mert megérdemli. A DICE Frostbite 2 motorja a BF3-ban debütált, a belépő pedig nagyon erős. A konzolos közönség (PS3 és Xbox 360) a motor visszafogott grafikai beállításokkal (nagyjából a PC-s „low” szint) futtatott verzióját kapja, de a BF3 még így is nagyon csinos játék, kitűnő animációkkal, remek fényeffektekkel, és (Xbox 360-on a lemezen található HD pakk installálása után) a szemnek kedves látványvilággal. Aki teljes vizuális pompájában szeretné látni a Battlefield 3-mat, üljön le egy erősebb PC mellé, és nyomja fel high, vagy még inkább ultra szintre a beállításokat. Az eredmény minden túlzás nélkül hajlepakolós, egyfajta über-látványos előzetes abból, hogy mit várhat (el) a következő generáció első egy-két évétől a jelenleg már öt-hat éves hardvereken lovagló konzolista közönség. Meglepő (pozitív értelemben!) hogy a PC verzió a bivalyerős látványhoz képest igen jól optimalizált, a „high” minőségi szint kisebb kompromisszumokkal (az általam amúgy sem kedvelt motion blurt lőttem ki) már egy középkategóriás PC-n is abszolút élvezhető sebességet produkál. A hangok pedig… platformtól függetlenül érdemes több hangszórós rendszeren, jó hangosan nyomni, mert a BF3 ezen a téren ver mindent, a csatazaj földbedöngölő.

Jöjjön a multiplayer - mert az lényeg. A single kampányt letudtad egy délután alatt, a multival viszont heteket, hónapokat fogsz eltölteni, ha fogékony vagy az ilyesmire. Kezd mondjuk a kooperatív küldetésekkel, mert koopban játszani mindig jó, és a hat darab, kétfős akciózást biztosító misszió soknak nem sok ugyan, de legalább változatosak. A single player erős linearitása ugyan ezekben is tetten érhető több helyen, de jóval kevésbé hangsúlyosan, a küldetések pörgős, feszes akciót kínálnak, az együttműködés létfontosságú. További pozitívum, hogy a második koop küldetés megtanít helikoptert vezetni. Mármint: az egyik szereplő helikoptert fog benne vezetni (a másik lő) és ameddig nem ismeri ki a koptert, bukni fogjátok a küldetést, és nem nyílik meg a következő. Azaz: káromkodni fogsz (nem keveset), de az igazi, egymásra lövöldözős multis csatatérre már viszonylag jól képzett pilótaként érkezel.

A kompetitív multi a jól bejáratott Battlefieldes alapokra építkezik, a bevált formulán nem sokat változtat, de nincs is rá szükség. A két fő játékmód a Rush (szakaszonként két objektumot kell felrobbantani / bevédeni) és a klasszikus, zászlófoglalós Conquest. Van még team deathmatch is, ami… nos, csapatos lövöldözés, ugye, és bár semmi baj nincs vele, Battlefieldet nem azért játszik, hogy TDM-ezzen. A kompetitív multi nagy általánosságban maga a kéjes multiplayer hempergőzés, telis-tele emlékezetes pillanatokkal. Vicces, de igaz: a szigorúan felépített, a látványos jeleneteket az arcodba toló single player kampányban tized annyiszor sem tátottam el a számat, mint a multiban. Alig öt nap alatt élményszinten bőséges munícióval látott el a BF3 multija, és rengeteg tudnék mesélni. Amikor a meccs elején hirtelen csapott le a tankoszlopra egy A-10-es. Amikor (tankban ülve) egy helikopterrel eljátszottuk a Rambo 3 zárójelenetét. Amikor először vetettük magunkat a mélybe a Damavand Peak-en. Amikor ugyanott két harckocsi szórta egyszerre a halált a sötét alagútban. Amikor rakétát küldtem a fejem felett elhúzó vadászgép farába, az pedig lángolva vágódott bele egy többszintes épületbe. Amikor az osztagommal tíz percig tartottunk egy zászlót a hullámokban támadó túlerővel szemben, a végén már porig rombolt épületek és lángoló roncsok között bujkálva. Amikor… mint látható, élmények vannak bőven. És igen, ezekre az élményekre te is számíthatsz, be fognak következni. Máskor, máshol, másképpen - ezért fantasztikus a BF3 multija.

Számszerűsítsük a multit! Jelenleg kilenc pálya, decemberben érkezik még négy, klasszikus BF helyszínek újragondolásaival, köztük a nagy kedvencemmel, a Wake Islanddel. A pályákról nagy általánosságban az mondható el, hogy változatosak - talán nem véletlen, hogy a BF-es fórumokat olvasva szinte mindenki más és más térképeket nevez meg a szívéhez közel (vagy kevésbé közel) állónak. Van itt erősen lineáris, inkább a CoD-os pályákat idéző helyszín (a multi bétában szereplő Operation Metro) de vannak masszívabb, nagy kiterjedésű erősen a járműves összecsapásokra építő térképek is - típuspéldájuk a Caspian Border, ami akkora, hogy még a 64 fős PC-s korlát (konzolokon: 24) is kevésnek tűnik néha rajta. Járművek tekintetében szintén tisztességes a választék, a nagy újdonságot (BF2 veteránoknak persze nem újdonság) a vadászgépek megjelenése jelenti, még akkor is, ha láthatóan egyelőre tanulgatja a használhatóságukat a tisztelt közönség, jelenleg jellemzően inkább egymásra vadásznak,a maguk külön kis háborúját vívják a levegőben. A kötelező karakterfejlődés sem maradhatott ki, a BF3 esetében az unlock-láncok ráadásul sok irányúak, minden fegyverhez külön nyithatjuk meg a cuccokat, a választott kasztunk (Assault, Engineer, Support és Recon) szintén külön fejlődik, és az egyes járműtípusok is saját fejlesztés-vonalat kaptak - azaz lesz bőven megnyitni való, tisztességes mennyiségű játékórába kerül majd a multi alapos kimaxolása. A megnyitható kiegészítő között van több érdekes dolog, példák: irányítható drón az engineernek, vagy ellenfelet vakítós / lámpa a fegyver alá.

Mi a helyzet a (bétában tucatjával előforduló) bugokkal? A többségüket javították, pár bent ragadt, a legbosszantóbb talán a baráti squadok önkényes feldarabolása (azaz: két havert átsorol az ellenfélhez) és a tereptárgyakba belelógó, sőt, azokban néha derékig belegyalogoló karakterek. A BF3 mértes első napos foltozással indított, valószínűleg nem ez lesz az utolsó patch a játék életében…

Ha single player játéknak veszed a Battlefield 3-mat, rövid, a maga módján látványos, a CoD-os alapokat bokacsattogtatva követő kampányt kapsz. A kampány rossznak nem rossz, sőt, van pár igen jó pillanata, de egész végig ott lebeg a levegőben az „ezt már láttam” érzés. Javaslat: ne single player játéknak vedd az új Battlefieldet, mert nem az. A single előétel, a kooperatív multi a köret, a kompetitív multiplayer pedig az izgalmas ízeket kínáló, hosszan, élvezettel fogyasztható steak. Belevágsz?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

10 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==