[Teszt] Resident Evil: Revelations

Resident Evil: Revelations

dragCsető Zsolt2012.02.01. 18:45

Egyre kevesebben tudják már talán, hogy miért is különleges érzés betoppanni egy hatalmas, gyertyafényben úszó hallba, végigsétálni egy sötét, képektől hemzsegő folyosón, belépni egy szobába és leemelni a falon pihenő sörétest, vagy éppen leereszteni az átláthatatlan folyadékkal teli kádat. Nem is feltétlenül kell: a lényeg csupán annyi, hogy a Resident Evil: Revelations kiváló ismerője annak, hogy miként kell igazán hatékonyan megpendíteni a nosztalgikus húrokat, és milyen módon lehet felépíteni egy igazán erőteljes túlélő-horror atmoszférát. Az eszközök nem is feltétlenül lényegesek: veterán és újonc horror-kalandorok is képesek lesznek akár pillanatok alatt elveszni a Queen Zenobia tengerjáró olykor hátborzongatóan félelmetes, olykor pedig nyugtalanítóan tiszta és barátságos folyosói és helyiségei által árasztott hangulat-mámorban.

A Resident Evil: Revelations egy jó játék. Jó játék, de közel sem kiemelkedő, hiába tudja ugyanis, hogy miként lehet apránként, mégis hatékonyan felépíteni egy megkapóan horrorisztikus légkört, a legfontosabbat mintha már réges-régen elfelejtette volna. Ez pedig formulától független: nézhetjük a klasszikus receptet a végsőkig csiszoló túlélő-horror esszenciát, az első Resident Evil újragondolását, vagy éppen a másik végletet, a sorozatot valószínűtlenül nagy sikerrel új mederbe terelő negyedik részt, a két mestermű zsenialitását a végsőkig lecsupaszítva ugyanarra jutunk. Arra hogy ezek a játékok meg is tudják tartani - sőt, növelni és erősíteni tudják - azt az atmoszférát, amit felépítettek maguknak. És ez az, ami - szomorú, de - nem megy a Resident Evil: Revelationsnek. Mint ahogyan azzal is kénytelenek leszünk szembesülni, hogy miért is nem lehet ráhúzni egy akciójáték struktúráját egy túlélő-horrorra.

Bizony, a probléma forrása a játék felépítése, aminek oltárán rendre sikerül feláldozni a Revelations által egyébként ügyesen felépített hangulatot. Pedig a több mint tíz órás, visszaemlékezésekkel, csavarokkal és cliffhangerekkel teli, három párhuzamos szálon futó történet önmagában közel sem hangzik rosszul. De kérdem én: szükség van erre egy Resident Evil játékban? Szükség van arra, hogy a sorozat "hagyományainak" megfelelően sajtfaktorral és olykor nevetséges dialógusokkal teli átvezetők komolyabban vegyék magukat, mint azt kellene? Szükség van egy adag rendkívül gyenge új karakterre, akik közül a harmadik játszható szálat megtestesítő páros, a két BSAA katona (Quint és Keith) olyan mélységekbe süllyedtek a vígjátékba illő jeleneteikkel és párbeszédeikkel, hogy bizonyára holtversenyben és utcahosszal nyernék meg a legrosszabb Resident Evil karakter címért folytatott versenyt? A Revelations tökéletesen bizonyítja, hogy nincs. A több perces mozizásokkal, a szereplők és a helyszínek közötti sűrű váltásokkal ugyanis csupán a játékos gyakori kizökkentését sikerült elérni - a Revelations nagyjából húsz-harminc percenként a kukába hajítja az addig felépített atmoszférát. A handheld-koncepció átka? Talán - de ez még nem mentesíti a játékot a hiba alól.

Nagy kár a fenti baklövésért, mert a Revelations alapvetően tényleg ügyesen kombinálja a klasszikus és a modern receptúrát: a szűkebb játéktér és a komótosabb tempó jó egyveleget alkot a több mozgást lehetővé tevő harccal és az áramvonalasabb játékmenettel. Igaz, a korábban emlegetett kiemelkedő szintet éppen emiatt nem tudja hozni: csipeget innen, csipeget onnan, de valójában egyik véglet mellett sem kötelezi el magát, így a klasszikus részek kutakodásra valamint lőszer- és tárgymenedzselésre fókuszáló játékmenetét épp úgy hiába keressük benne, mint a modern vonulat emlékezetes összecsapásait és pazar gunplay-ét. Ugyanez igaz a horror, mint téma megközelítésére is: amíg a játék első fele a bezártság és a kiszolgáltatottság érzését, a félelem klasszikusabb verzióját próbálja belénk pumpálni a T-Abyss vírus kezdetben ismeretlen csúfságai ellen harcolva, addig a történet második felében inkább a pánik-hangulat kerül előtérbe az intenzívebb, sok ellenféllel dolgozó összecsapások révén.

Jól látható tehát, hogy a Revelations a komplett Resident Evil spektrumra épít, de persze megvannak a maga saját újdonságai is, amik hol jobban, hol rosszabbul sikerültek - a karakterekről már kiderült, hogy az utóbbi táborba tartoznak. Sajnos a játékban felbukkanó szörnyeket is inkább ide kell hogy soroljuk: a főellenfelek terén ugyan viszonylag jó munkát végzett a Capcom, a repertoár többi része azonban meglehetősen fantáziátlan és nem is különösebben félelmetes. Nem elég ráadásul, hogy a csúf kreatúrák tábora igen szűkös, az egyetlen felhasznált klasszikus ellenfél, a Hunter kapcsán is hamar kiderül, hogy az új játékszabályok mellett már közel sem olyan veszedelmes, mint jó tizenöt éve. De hogy a jó dolgokról is szó essen: ott van például a Genesis nevű kütyü, amely mindenképpen egy érdekes játékmenetbeli újításnak mondható. A szkenner segítségével rejtett tárgyakra (leginkább munícióra és gyógynövényekre) tehetünk szerint a szobák átvizsgálásával, illetve kellő mennyiségű ellenfél és mutáció-maradvány analizálásával, és bár Metroid Prime szintű háttér-enciklopédiát nem kapunk mellé, az újítás egyszerűsége ellenére is kellemesen ható frissességet visz a játékmenetbe. A fegyverfejlesztés is a megszokottól eltérő formában van jelen: a tuningokat nem vásárolni, hanem találni lehet, és a harceszközök slotjaiba illesztve használhatjuk őket - leginkább ezek miatt érdemes visszalátogatni a korábban elérhetetlennek bizonyuló helyiségekbe.

Korábban már kiderült, hogy mint túlélő-horror nem nevezhetjük kiemelkedőnek a Revelationst, van azonban egy olyan aspektusa a játéknak, ami mindenképpen annak számít, ez pedig nem más, mint a grafika: egyértelműen a 3DS eddigi leginkább szemet gyönyörködtető, leglátványosabb darabjáról beszélhetünk. A külcsín az összképet és a részleteket tekintve is csodás: az MT Framework motor mobil verziója egyértelműen csúcsminőséget képvisel, olyan effektekkel, fényekkel, árnyékokkal és egyéb technológiai megoldásokkal, amilyeneket ritkán látni a markunkban. Természetesen maga a 3D is sokat hozzátesz az élményhez - különösen a renderelt átvezetők alatt, amik a Capcomnak bedolgozó csapatoktól ilyen téren már megszokott magas minőséget képviselik.


A CIRCLE PAD PRO

A Revelations megjelenésével egyidőben a boltokba került a 3DS legújabb kiegészítője is, a Circle Pad Pro. A géphez csatolható második analóg karról korábban legfeljebb annyit tudtunk megállapítani, hogy nem éppen elegáns darab, most azonban végre személyes tapasztalatokat is gyűjthettünk - méghozzá határozottan pozitívakat. Nem vitás: a Circle Pad Pro nem csak hogy kényelmesebb irányítást biztosít az ergonómikus fogásnak és a nagyobb ravaszoknak köszönhetően, de egyben egy olyan funkcionális előnyt kínál a második analóg kar révén, ami minden 3DS tulajnak ajánlott vétellé teszi a kiegészítőt az őt támogató címek közeledtével.

A pazar grafika ellenére sajnos nem mondhatjuk, hogy technológiag makulátlan a játék: az itt-ott előforduló kisebb hibák sajnos olykor beárnyékolják az élményt. Az egyes pályaszakaszok közötti dinamikus töltésekkel például igencsak meg tud szenvedni a Revelations: a néha kellemetlenül hosszúra nyúló várakozás az esetek túlnyomó többségében nagyon durva szaggatással párosul, ami nem feltétlenül válik az immerzió javára, de említhetném az átvezetők meglepő hanghibáit és -csúszásait is. A játékmenetet és az irányítást sem kerülték el az átgondolatlanságból fakadó bakik. A közvetlenül az ajtók előtt álló ellenfelekkel például nem tudunk mit kezdeni - a negyedik és az ötödik rész ajtóberúgására nincs lehetőség, így gyakran kénytelenek leszünk bevállalni a sebződést -, de a meglehetősen esetleges és nehézkes kikerülés-rendszert sem fogjuk szeretni, amit hiába kritizáltak már sokan a demó után, az azóta eltelt fél évben nem változtattak sajnos rajta.


A RAID MÓD

Nincs Resident Evil játék extra játékmód nélkül: a kampány mellett ezúttal a Raid mód jelenti a bónusz szórakozást, ahol a történet egyes szakaszait teljesíthetjük újból, csak éppen átvezetők nélkül, árkád körítésben. A cél mindig az adott pálya végének elérése, a csavart pedig a jócskán (mennyiségben, méretben és sebességben) megvariált ellenfelek jelentik - a hangsúly tehát a harcon lesz, amit életerőcsíkok hivatottak segíteni. A hosszú távú szórakozás garantált: nem csak azért, mert karaktereink és fegyvereink is folyamatosan fejlődnek, hanem azért is, mert kooperatív felállásban is nekivághatunk a közel ötven missziónak.

A Resident Evil: Revelations egy fontos játék. Nem kiemelkedő, de nagyon fontos. Nem csak azt mutatja meg ugyanis, mitől lehet szeretni egy Resident Evil játékot - legyen az régi vagy új -, hanem egyben választ ad arra a kérdésre is, hogy mitől lesz igazán jó egy Resident Evil. Zombik, Raccoon City, T-vírus, beláthatatlan folyosók, fejtörők vagy éppen az a fránya kurbli? Egyik sem kell. Csupán egy atmoszféra, amit a Revelations ugyan képes megteremteni, megtartani azonban már koránt sem - ennyi éppen elég is volt ahhoz, hogy a hordozható felvonás legfeljebb csak tisztes távolságból integethessen a franchise nagyjainak.

A Resident Evil: Revelations a hosszú kampánynak és a kiváló Raid módnak köszönhetően meglehetősen tartalmas játék, amely a régi és a modern epizódok elemeinek ügyes ötvözésével és a csúcsminőségű technológiával a játékmenet és a látvány terén is remek dolgokat tartogat. Nagy kár a stílusidegen felépítésért: hiába a remek légkör és a hangulat, ha a játék kénytelen azt újból és újból a nulláról felépíteni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

10 órája
1

Bemutatkozott az Akimbot, begördül a #DRIVE Rally – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo World Championships: NES Edition, Designated Demigod, Gundam Breaker 4, Sonic Rumble, Quest Master, WitchSpring R.

14 órája
1

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

1 napja
4

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

1 napja
14

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

2 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

2 napja
2

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

2 napja
63

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

2 napja
8

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

4 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

5 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

6 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

7 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

7 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

8 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

8 napja
5

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

8 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

9 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

9 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==