[Teszt] Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

mcmackoGéczy Attila2012.02.15. 20:30

Ha létezik játéksorozat, amellyel egy adott konzolt teljes magabiztossággal lehetne definiálni, akkor a Playstation 3 esetében az Uncharted trilógia bizonyára ilyen mintapélda lenne. Naugthty Dog-ék sikeres franchise-a utat mutatott az új prezentációs fortélyokat minduntalan hajszoló ipar számára. Sőt, bevetette a Cell és az RSX teljes arzenálját, és a hardcore tömegek számára tette kívánatossá a generációba másodikként belépő Playstation 3-at.

A Vita rajtánál ezt a húzócímet nem lehetett a spájzban tartogatni, így teljesen logikus lépésként az első PSV megjelenések között érkezett egy Uncharted leágazás, a Golden Abyss. Lássuk, hogy a Sony Bend csapata fel tudott-e nőni a sorozat nagyságához, és sikerült-e a Vita képességeihez mért, hangosat durrantó premierjátékkal előrukkolni.

A Golden Abyss az eredeti Uncharted -trilógia elemeiből építkezik. Mindenki kedvenc Drake fiúja ismét egy kincskeresős kalamajkába keveredik, ahol barátok és ellenségek, valamint régmúlt kultúrák csapdái között telnek a napok. A történetszál ezúttal az első epizód elé helyezi az eseményeket, kulturális vonalon pedig a közép-amerikai spanyol hódítást, valamint a vizigótok örökségét kavarja egy izgalmas eleggyé. A sorozatra oly jellemző filmes narráció a kézikonzolos változatból sem hiányzik - gyakorlatilag lépten-nyomon apró ingame átvezetők terelik előre a történet menetét, a karakterek pedig megállás nélkül kotyognak, kommentálják az eseményeket.

Játékmenet terén nagyjából ismerős darabkák alkotják a Golden Abyss szabályrendszerét, ám a legfőbb újítások is ezen a fronton bukkannak fel. A szokásos ügyességi részeket lövöldözős (itt-ott aréna-jellegű) csetepaték fűzik össze, ám a Vita érintőképernyői, illetőleg a beépített giroszkópok eddig nem látott apróságokat tesznek hozzá az összképhez. Monoton a sínre fűzött peremmászás? Fessük meg az ujjunkkal a bejárni kívánt útvonalat, Drake pedig végigcsimpaszkodik, és automatikusan átugrál a kijelölt pontokra. Lengedezni szeretnénk egy liánon? Netalántán a célzásra szeretnénk finom mozdulattal rásegíteni? Mintha csak ezekre a feladatokra találták volna ki a giroszkópot. A sort bőven lehetne folytatni - a fejlesztők izzadtságmentesen aknázzák ki a gép adta lehetőségeket, így olyan ötleteket, ízes kis apróságokat kapunk az alap játékmechanika mellé, amelyekkel első körben nem is számolunk. A leporolós, szénceruzás feladványokon túl még egy olyan apró zsenialitást is sikerült becsempészniük a tervezőknek, amelyet az egyik DS-es Zelda epizód térképmásolós ötletével együtt sokáig fogunk még emlegetni. Kreativitásból mindenképp jelest érdemelnek az oregoni srácok.

A screenshotok közzététele után nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a fejlesztők a Vita hardveréből is megpróbálták kihozni a kezdetekben kiaknázható maximumot. Ez olyannyira sikerült is nekik, hogy a látvány és az összkép általánosságban megközelíti, néhány helyen pedig le is pipálja a Drake's Fortune szintjét. A dzsungel dús növényzete, a fények játéka vagy éppen a víz gyönyörű megvalósítása kézikonzolon soha nem látott grafikai nívóval vértezi fel a Golden Abyss-t, amely - a felbontását leszámítva - jónéhány HD konzolon látott TPS játékot is leiskoláz. A piramis oldalán történő harc után a padlón keresed majd az állad. A Szellemek Tavánál nem hiszed el, hogy a látványt a tenyeredben tartott kütyü préseli ki magából, és így tovább.

Azért ha nagyon sasolunk, akkor kilóg a lóláb. Láthatóan alacsony néhány helyen a poligonszám, itt-ott buták a sprite-ok, sőt bizonyos effektusok körül (pl. tűz), mintha a felbontás is dinamikusan csökkenne. De ez a tenyérnyi képernyőn nem igazán tűnik fel, akció közben pedig pláne nem is fog.

A prezentáció gyeplőjének visszafogása viszont egyértelműen tetten érhető a Golden Abyss-szen. Bár a négy-öt fő helyszín mindegyikén (kétféle dzsungel/barlang és a viskóváros) találunk monumentális díszleteket, azért látszik, hogy a tér kisebb, a szájtátós scriptelt jelenetek nagyon megfogyatkoztak, és alapvetően kompaktabbá vált az Uncharted-hatás.

A nagygépes változatok monumentális jellegét sok-sok titokkal és leágazással helyettesítették a készítők. Persze nem kell gigantikus (és bejárható) nyílt terekre vagy óriási szabadságra gondolni, de mindig van egy-két nehezen kiszúrható rejtekút, amelyek végén értékes kincsek várnak majd minket. Apropó kincsek és titkok - a Golden Abyss minden átfogó fejezethez tematikusan rendezi a gyűjtögetnivalókat, lefotózandó emlékműveket és egyebeket. Ezeknek köszönhetően a játékidő az alap 8 órához képest jócskán feljebb tornászható, és az ember szívesebben vág bele másodszor is a játékba, ha látja: sok-sok elmaradt kincs maradt árván a 34 fejezet mozgalmas térképein. És hogy belevágunk-e másodszor is? Garantáltan - a Golden Abyss, mint első számú premierjáték, eteti magát, és garantáltan háttérbe helyezi a nyitókínálat többi darabját.

Minden szép és jó, azonban egy elem nem passzentos a teljes koncepciót nézve, ez pedig a harc. No, nagy bajok nincsenek vele, de kicsit lassú, kicsit fárasztó a sok lövöldözés. Egy idő után - jó Uncharted szokás szerint - Drake szinte átmegy Rambóba, haramiák százait küldi a másvilágra (akik max 7-8 féle változatban támadnak ránk az egész játék során), amikor pedig hősünk egy helikopterágyúval darálja le a barlangfolyosón folyamatosan áramló páncélos zsoldosokat, akkor a főszereplő addig felépített képe hirtelen önmaga paródiájává válik. A harc monotonitását ráadásul fokozza, hogy az AI sem éppen túl erős - a fedezékharc sokszor a klasszikus “akkor dugja ki a fejét, ha elemelem onnan a célkeresztet” elven alapszik, összehangolt támadásokról, élvezetes lopakodós aprításról pedig nem is érdemes álmodozni; a Golden Abyssnak nem éppen ez a legnagyobb erőssége. Mint ahogy az ujjmozdulatokkal vezérelt QTE harcokra sem volt feltétlenül szükségünk a játék csúcspontján...


BLOCKBUSTER JÁTÉKFEJLESZTÉS KÉZIKONZOLRA?

Az Uncharted: Golden Abyss sok-sok tekintetben mérföldkő - handheld platformon mindenféleképp. A korábbi Uncharted-ekből átemelt grafikai elemek és a rendelkezésre álló technológiai “know-how” ellenére óriási munka, nagygépes fejlesztéseket megszégyenítő produkciós értékek állnak a játék mögött. A Bend stúdió sok tekintetben a hordozható játékipar egy új mércéjét fektette le. Ez a tény azonban Damoklész kardjaként lebeg a Vita koncepciója felett. Mennyi játékot kell majd eladni ahhoz, hogy a kézikonzolhoz mérten magas fejlesztési költségek megtérüljenek? Megéri-e egy olyan sztenderdet bevezetni, amely fenntartásához bizonytalan még a játékosok jövőbeli támogatása? Mi játékosok honoráljuk-e majd ezt az új nívót? Vevők leszünk-e majd a tenyérben hordott blockbusterekre, vagy maradunk inkább az olcsó, kétperces mobil-mókáknál? Az idő minden bizonnyal választ ad ezekre a kérdésekre...

A Golden Abyss jött, látott és győzött. A stáblistához érve az ember elégedetten teszi le a hordozható Uncharted által megizzasztott Vitát, az élmény pedig még napok után is kísért, vissza-visszahúz majd Drake világába. A Vita-élményt alapjaiban meghatározó játék azért nem tökéletes, a nagygépes verziókhoz képest is érezhetően kisebb volumenű, és a multi is kimaradt ezúttal. Ezek a tények mégsem akadályozhatnak meg minket abban, hogy minden friss Vita tulajdonosnak meleg szívvel ajánljuk a programot. Ha egy játékot tehetsz a kosaradba a gép mellé, akkor mindenképp a Golden Abyss legyen az.

A tesztpéldányt köszönjük a Console Corner-nek!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

11 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

21 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

23 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==