[Próbakör] I Am Alive

I Am Alive

dragCsető Zsolt2012.02.17. 13:00

Poszt-apokaliptikus világképek tucatjaival találkoztunk már ebben a generációban. Nincs is már mit mutatni - vélekedhetnek így sokan a számtalanszor feldolgozott témáról. Cáfolat szerencsére mindig van, olykor pedig a legváratlanabb irányból érkezik: az I Am Alive hosszú évek óta készül, ami alatt csapatot is váltott, a bonyodalmakat azonban nevéhez híven túlélte - itt van, lassan elkészül, és kétség kívül egy új szín a világvége-kalandok végtelenjében.

Az egy éve történt Esemény következtében haldokló világ nem sok pozitívat tartogat: a Hős is hiába keresi a családját Haverton romjai közepén heverő otthonában, csupán halállal és ösztön által vezérelt túlélőkkel találja szemben magát - na meg egy kislánnyal, Mei-jel. Remény, névtelen főhős, egy kisgyermek és az örök rettegés a találkozástól: ha az I Am Alive Cormac McCarthy megfilmesítésig is eljutott regényét, a The Roadot juttatja az eszedbe, akkor nem veled van a baj, a mű ugyanis megkérdőjelezhetetlen inspirációs forrása a játéknak. Az I Am Alive persze nem csak ezért működik: a már-már monokrómba öltöztetett világ és a felkavaró emberi interakciók által felépített atmoszféra az említett asszociációk nélkül is egyedi hangulattal tölti meg a Ubisoft Shanghai játékát.

Az említett interakciók során érződik a leginkább, hogy mennyire is a túlélésről szól a játék: az I Am Alive világában egyszerre jelenik meg a karakterek félelme és kegyetlensége. Magányos túlélőkre lelve megfelelő távolságtartással elkerülhető a konfrontáció, egy két-három-négy fős csoportba futva azonban biztosak lehetünk abban, hogy valaki meg fog halni - ne feledjük, egy olyan világban vagyunk, ahol néhány csepp víz vagy pár morzsányi étel mindennél többet ér. Vannak azonban más kincsek is: a muníció is az - az I Am Alive-ban nem ritka, hogy egyetlen tölténnyel vagyunk kénytelenek elbánni négy támadóval. A harc éppen ezért nem is az ügyességről vagy a pontosságról szól, sokkal inkább a mérlegelésről: fel kell mérnünk, hogy képesek leszünk-e megfélemlíteni valakit egy üres pisztollyal, mint ahogyan azt is, hogy miként tudjuk legyőzni a négyszeres, fegyveres túlerőt egy meglepetésszerű machete-suhintással és egy szem golyóval.

Bár szörnyetegek nincsenek benne, az I Am Alive valahol mégis egy kissé szokatlan túlélő-horror: a minimális lőszer-utánpótlás és a gondos kutakodással fellelhető vizespalackok és egyéb tárgyak gyakran fognak emlékeztetni bennünket a stílus klasszikusaira. Utóbbiaknak azonban nem csak az életerő töltése lesz a szerepe: a Ubisoft játéka első sorban nem a harcról szól, sokkal inkább a felfedezésről. A város romjai között történő mászkálás pedig csak részben követi a hagyományos akció-kaland receptúrát: bár főhősünk ügyesen közlekedik a különféle csöveken és kapaszkodókon, olykor elképesztő magasságokba kényszerülve, a mászásnak bizony az ára is megvan a folyamatosan csökkenő stamina személyében. Ennek menedzselésére több lehetőség van: étellel-itallal valamelyest vissza lehet tölteni, a jóval ritkább kötelek felhasználásával meg lehet pihenni és regenerálódni lehet, de bevállalhatjuk azt is, hogy teljesen elfogyasztjuk, ekkor ugyanis még nem esünk le rögtön, hanem a skála maximális értéke kezd el nullára csökkenni. A mérlegelés tehát itt is beköszön: elmásszak a cső végén heverő kötélig, megkockáztatva azt, hogy totálisan kimerülök és el kell használnom egy vizespalackot, vagy inkább hagyjam a fenébe?

Mindennapinak tehát semmiképp sem nevezhető az I Am Alive: mind a harcot, mind pedig az épületeken és romokon történő platformer-jellegű közlekedést olyan formában tálalja, ahogyan azt garantáltan nem láthattuk mostanában. Hogy sikerül-e kiköszörülni az előzetes verzió apróbb irányításbeli nehézségeit, biztosítani a hosszú távú változatosságot és - ami talán a legfontosabb - kihasználni a világban és annak atmoszférájában megbúvó potenciális érzelmi töltetet? Ez egy hónapon belül kiderül.

A fejlesztői pokol nem valami jó hely, az I Am Alive azonban talán profitálni tudott abból, hogy megjárta annak bugyrait: a fejlesztőváltást és a több éves csendet követően egy egyedi, és napjaink felhozatalában abszolút üdítőnek mondható koncepció kerekedett ki, amely erőteljes és felkavaró atmoszférájával akár az idei év egyik nagy meglepetésévé is válhat.

Fejlesztő: Ubisoft Shanghai / Platform: XBLA, PSN / Megjelenés: március

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

12 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

21 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

23 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==