[Duplateszt] Dear Esther

Dear Esther

WarhawkLusztig Zsolt2012.03.09. 18:23

Vega

A videojáték viszonylag széles körben elfogadott definíciója általában három fő jellegzetesség együttes meglétével írja le a fogalmat. Röviden összefoglalva: valamilyen szabályrendszer keretei és korlátai között, meghatározott cél érdekében cselekvő játékos szükségeltetik ahhoz, hogy egyáltalán erről beszélhessünk. Ha a szabály-cselekvő-cél hármasból akár csak egy is hiányzik, alapjaiban változik meg minden. Vannak elméletek, amelyek a fentieket még kiegészítik a kihívás fogalmával, valamint a jelenlegi és a kívánt helyzet közötti konfliktus kiemelésével, de tulajdonképpen ezek is csak a három fő feltételből következnek, annak továbbgondolásai.

A Dear Esther fittyet hány minden definícióra és kategorizálásra. Nincsenek benne megoldandó rejtélyek, legyőzendő ellenfelek vagy elvégezhető küldetések, nem lebeg előttünk igazi cél, valójában azt sem tudjuk egészen a végéig, hogy a belső nézet mögött ki áll. Ha a Dear Esther zene lenne, gondolkodás nélkül a "kísérleti" jelzővel stigmatizálhatnánk, így azonban némileg nehezebb a dolgunk.

Elsőre úgy tűnik, hogy az egyetlen interaktív eszközünk a gyaloglás, még a kezünkben tartott elemlámpát is automatikusan használjuk, ahol szükségünk van rá. Nincs futás, ugrás, természetesen semmi szükség életerő-csíkra és fegyverekre, de ami a legfőképp szembetűnő, az a szereplők hiánya. Az általunk bejárt táj halott, az évszak valószínűleg ősz (bár mivel Anglia a helyszín, tulajdonképpen bármi lehet), az egykor benépesített területek kihaltak, az épületek elhagyatottak, az elszórt eszközök működésképtelenek. Minden benőnek a növények, amelyek egyedüliként testesítik meg az életet és a dinamikát, de utóbbit is csupán a folyamatosan fújó szélnek köszönhetően.

Nézelődéseinket időről időre rövid monológok szakítják meg, ezekből próbálhatjuk meg összerakni a történetet, ami elsőre kimondottan nehéz feladat, amely a befogadótól nyitottságot, érettséget és komoly fantáziát vár el, a hiányzó dolgokat ugyanis elménknek kell kitöltenie, néhol megmagyaráznia. A szövegek egy része véletlenszerűen hangzik el, ezzel is megnehezítve annak a dolgát, aki egy végigjátszásból szeretné összerakni a teljes képet - magas szintű nyelvtudás nélkül egyébként bele sem érdemes ebbe vágni.

Miközben az elhangzott mondatok kezdeti összevisszaságában megpróbálunk rendet rakni, rájövünk, hogy az igazi mesélő valójában a táj, a cél pedig legtöbbször egy-egy távoli, jellegzetes épület megközelítése és körbejárása - majd a továbbhaladás. A környezet ábrázolása egyszerre minimalista és maximalista, minden melankolikus, halott hangulatot áraszt, a teljesen hiteles látvány egyszerre gyönyörködtet és markol a szívünkbe. A Dear Esther valójában játék a bevilágításokkal, az árnyékokkal és a színekkel; egy hol természetes, hol már-már természetfeletti atmoszféra tökéletes szimulációja. Hogy erre van-e igény(e), azt mindenki maga döntse el.

A fenti - kétségtelenül egyedi - élmény még jól is hangozhatna, egy szokatlan, ugyanakkor friss és újszerű történetmesélési mód kerekedhetne ki belőle, azonban ezen a ponton majdnem elbukik a játék: a sztori ugyanis nyögvenyelősen áll össze, a narráció pedig nem mindig érdekes. Emiatt sokkal inkább érezzük magunkat egy csodás természetfilm, mintsem egy emberi tragédia résztvevőjének. Aztán a rövid, másfél órás sétálás végén talán összeáll a kép, és megint kedvet kapunk erre a fura utazásra. Akár azért, hogy még egyszer gyönyörködhessünk a környezetben, akár azért, hogy újraértelmezzük azokat a mondatokat, amelyeknek elsőre nem találtuk a helyét.

A Dear Esther Half-Life 2 modként indult évekkel ezelőtt, de vizuálisan nem sok köze van már egykori önmagához, ami hét eurós árát, rövidségét és a sokak számára nehezen emészthető, inkább visual novelekre emlékeztető interaktivitását tekintve a legkevesebb, ami elvárható tőle.

Az egyik legfelkavaróbb élményed lehet, ha nyitott vagy a nem ortodox megközelítésére, szeretsz könyveket olvasni és van olyan fantáziád, hogy nem várod el azt, hogy mindent a képedbe toljanak és túlmagyarázzanak.

  • A történetmesélés újszerű megközelítése

  • Egy szomorú, halott, kortalan táj hihetetlenül autentikus ábrázolása

  • Hullámzó minőségű narráció

  • Az interaktivitás szinte teljes hiánya

6 pont

Warhawk

A Dear Esthernek nem szabadott volna tetszenie nekem. Ennek oka egyszerű, kicsiny stábunk azon részéhez tartozom, akit bevallottan könnyen el lehet csábítani egy adrenalintól túlfűtött, menet közben néhány nagyobb városrészt felrobbantó terrorista üldözéssel, általában se türelmem, se kedvem nincs a bevallottan inkább művészi értékeket átadni próbáló, játéknak sokszor csak erős túlzással nevezhető produktumokhoz. Valószínűleg ezt a játékot is elkerültem volna (sőt el is kerültem, hiszen gőzöm se volt róla, hogy jó ideje elérhető Half-Life modként), ha nem bukkant volna fel a neve az általan oly kedvelt Amnesia folytatásának híreiben és rendkívül megtévesztő módon nem szellem-történetként definiálták volna a hivatalos oldalán. De felbukkant és elhittem az önreklámot, így történt, hogy hirtelen elhatározásból rászántam azt a néhány eurót, gyorsan letöltöttem, elindítottam és... megmondöm őszintén, megfogott valami.

Pedig ha van valami, ami távolabb esik az általam preferált játékok körétől, az minden bizonnyal ez lenne. Képzeljetek el egy játékot, amiben csak sétálni lehet, aminek nincs egyértelmű, jól érthető, szánkba rágott története, jószerivel nincs célja se, egyszerűen semmi nincs benne azokból, amit manapság elvárunk, elvárok egy játéktól. És mégis, bár normál esetben egy ilyen virtuális túra maga a pokol lenne számomra, jelen esetben a megszokott tartalmi elemek hiánya tökéletes eszköze annak, hogy minden pillanatban pontosan arra koncentrálhassak, amire a fejlesztők szeretnék. Ez pedig két dolog: egyrészt a gyönyörű környezet, másrészt a mesélő monológjai.

Az előbbi az, ami kezdetben könnyen el tudja csábítani az óvatlan kalandort. A Dear Esther gyönyörű játék, de nem abban az értelemben, ahogy azt mostanában megszoktuk. Nincsenek soha nem látott technikai bravúrok, trillió poligon és hasonló modern csodák, egész egyszerűen a piciny, kihalt sziget tényleg egy piciny kihalt szigetnek érződik, nincs semmi, ami kicsit is kizökkentene ebből az illúzióból. Túlzó hülyeségként hangzik, de azon vettem észre magamat, hogy a képek mellett érzéseket, hangulatokat is közvetít a monitor: magányt, elkeseredettséget, dühöt, bánatot. Ha valaha sétáltál egy kihalt tengerparton, mélyen a gondolataidba, bánatodba temetkezve, akkor ugyanazt az érzést kapod most is vissza. Ha nem, nos akkor most megtudhatod, milyen az.

Szándékosan kerülöm a játék történetét megemlítését, hiszen ha van valami célja a Dear Esthernek, akkor az ennek felfedezése. Egyetlen támaszunk ebben a sziget néhány fix és véletlenszerű pontján megszólaló mesélő, aki nehezítésként Esther története mellett még két másik sztorit is elmesél. A véletlenszerűségből fakadóan elméletileg minden újrajátszáskor más-más információmorzsákat kapunk - ez alapvetően igaz is, de mivel a történet nem annyira bonyolult, hogy erre szükségünk legyen, nem láttam tényleges hasznát. (Bár éppen a fentiek miatt az is elképzelhető, hogy az "én mesélőm" pont úgy és pont azokat mondta, amiktől jobban összeáll a kép...) Enélkül azonban semmi nincs, ami újrajátszásra ösztökélne, a szabadság csak látszólagos, a játék fix útvonalon vezet minket, így nincsenek felfedezésre váró titkok, be nem járt területek az első kör után. Említettem korábban, hogy kísértet történetként jellemezték ezt a játékot, na ezt ne nagyon higgyétek el. Mármint kétségkívül van, vannak benne szellemek, de olyan szinten nem számítanak a játék egészének szempontjából, hogy sokszor észre se vettem őket. Nagyjából mintha hajós játéknak jellemeznék, csak mert van benne néhány hajó.

Másfél-két óra az egész, ez bármely más játéknál nevetségesen kevés lenne, de a Dear Esther esetében számomra éppen elég volt. Amit el akart mesélni, azt elmesélte, amit meg akart mutatni azt megmutatta. Egy drágább mozijegyért kaptam egy interaktív művészfilmet, egy olyan produktumot, mely számomra legalábbis tökéletesen bizonyította, hogy ez a szórakozási forma, ha olyan sokszor nem is látszik, azért mára ténylegesen felnőtt, vagy legalábbis képes felnőni.

  • Rendkívül megkapó, magával ragadó környezetábrázolás

  • Valami teljesen új, még nem tapasztalt játékmenet

  • "One trick pony" effekt, egy kiadós túra után nincs több felfedezni való

7 pont

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

13 perce

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

7 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

20 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==