[Teszt] Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line

liquidSomosi László2012.06.26. 18:44

"Már megint?!” - idéztem magamban a Trópusi Vihar elején látható Rekkenő VI kamu-trailer visszatérő mondatát a Spec Ops: The Line első húsz perce után. Mármint: fedezékes, külső nézetű akciójáték; tökös amerikai katonák; fejkendős arabok; kemény(kedő) dumák; a főhős pedig Nathan Drake, legalábbis határozottan az ő hangján (Nolan North) szólal meg. Már megint? Hányszor láttuk már ezt az elmúlt öt évben? Hány majdnem ugyanolyan, UE3 motorra épített militáns akciójátékot bír el a piac? Szinte láttam magam előtt az elkövetkező pár órát: a Brutális Homokvihar által szétcincált Dubajba vezényelt háromtagú Delta Force csapat előbb a rakoncátlankodó arabusokkal végez, aztán kiderül, hogy a városban rekedt amerikai regimenttel, és különösen annak parancsnokával, Conrad ezredessel valami szörnyűséges dolog történt, amiért a mindig rosszban sántikáló CIA és / vagy az arabok a felelősek. A játék második felében találkozunk egy (vagy több) barátságos helyi lakossal, akik mellénk állnak (csak semmi rasszizmus, ugye), közös erővel kiszabadítjuk az ezredest, vagy végignézzük, ahogy a hősi halált hal, mert csak ő tudja hatástalanítani a rossz-arabok, és CIA által valamilyen okból beélesített termonukleáris fegyvert. A világ megmenekült, hőseink és a jó-arabok elégedetten vigyorognak, a távolban pedig harci helikopterek közösülnek a lenyugvó sivatagi nap fényében. The End.

A valóság: akkorát tévedtem, mint ide Dubaj.

Még mielőtt részletezném a tévedésem (komoly) mélységeit, nézzük meg gyorsan, hogy konkrét játék-élményként mit kínál a Spec Ops: The Line. Nagyon röviden: szolid, jól összerakott, több jó ötletet felvonultató, de nem különösebben újító külső nézetes akciójátékot kapsz a pénzedért. A hasonszőrű próbálkozásokhoz képest három ponton tudja magát megkülönböztetni a Spec Ops: játékban korábban nem látott helyszín (Dubaj); egyszerű, de jól működő csapatirányítás; és a mindent beterítő homoktenger, amit ügyesen fegyverként használhatunk az ellenfeleinkkel szemben.

Dubaj, mint helyszín önmagában megér egy misét. Az összeomlóban levő város hangulatában a BioShock Rapture-ét idézi, csak víz helyett homokkal. A környezet változatos, a Spec Ops jól kihasználja a metropolisz által nyújtott lehetőségeket, harcolunk a város szélén, a város alatt, a felhőkarcolók tetején, sőt, az épületek felett is. Dubaj gazdag város, az autópályán luxusautók, a felhőkarcolókban ékszerüzletek és csúcskategóriás lakosztályok - a katasztrófa előtti Nagy Jólét maradványai, most már üresen, lakók és funkciók nélkül, szellemvidékként.

Ha lövöldözésre kerül sor (és ebből persze kapunk bőven), a Spec Ops korrektül megállja a helyét. A fedezékrendszer, és a fedezékek közti közlekedés a mindenki által másolt Gears of Wart idézi, a pályák jól navigálhatók, a falhoz tapadás néha (ritkán) behülyül ugyan, de nem olyan mértékben, hogy az öklödet kezdenéd rázni a képernyő felé. A játék főhőse, Walker két segítőtársat kap maga mellé, ők nem csak golyófogó szerepet töltenek be, hanem tényleg segítenek, és korlátozott mértékben irányíthatjuk is őket. A „korlátozott” azt jelenti, hogy a Spec Ops egy, helyzet-érzékeny gombot használ erre a funkcióra. Annyira lőnek, hogy a fejedet sem tudod kidugni a fedezék mögül? Gomb lenyom, és valamelyikük már dobja is a flashbanget az ellenfeleid közé. Géppuskafészek egy teherautó mögött? Célozd be, és hajítják rá a gránátot. Kellemetlenkedő mesterlövész a távolban? Gomb nyomva tart, lövész becéloz, és már kapja is a fejest a társadtól.

A homok harcba vonása talán a játék egyik legjobban reklámozott funkciója. Az előtérbe tolása érthető (máshol ilyet még nem láttunk), de a gyakorlati szerepe annyira azért nem nagy. Tény: lesz több olyan szituáció is, ahol egy-egy épületben egy nagyobb ablakot belőve nagyon jól jön az ellenfelek nyakába zúduló homoklavina, és a gránátok által felvert por vakító hatása is kellemes segítség. Más kérdés, hogy a játék által eléd hajított kihívások a homok bevonása nélkül is teljesen jól abszolválhatók, nagyon-nagyon ritkán (talán kétszer) vagy rákényszerítve, hogy sárga zuhataggal tegyél pontot egy nagyobb csata végére. Kár, hogy a homok másik szerepét (egy-egy helyszínen a látótávolságot minimálisra csökkentő viharban kell harcolnod) a tavalyi Call of Duty epizód már előtte - ha a Spec Ops nem három évig készül, övé lett volna az elsőség.

A harcok kíméletlenek, és néha igen hosszúak tudnak lenni: a játék folyamatosan komoly, gyakran több hullámban támadó, igen agresszív ellenfelekkel ereszt össze úgy, hogy a muníció nem végtelen, sőt, esetenként kifejezetten szűkös. A veszett lövöldözés éppen ezért nem működik, a takarékoskodás okán (különösen a játék utolsó harmadában) nagy szerepet kapnak a fejlövések. Jótanács: kapcsold ki az automata, célpontra rántós célzást (a magasabb nehézségi fokozatokon eleve ki van kapcsolva), mert nélküle sokkal könnyebb kiosztani a fejeseket. Gránátból (három fajta is van) ezzel szemben elég tisztességes az utánpótlás - minden szempontból, mert ha sokáig lapulsz egy helyen, az AI kíméletlenül kigránátoz a fedezéked mögül.

Meddig tart a harc - vagyis milyen hosszú a single player kampány? Normál fokozaton 6-7 órás, ha a „séta a tengerparton” (easy fokozat) opciót választod, legalább egy órával kevesebb. Ne tedd, a normál fokozat teljesen korrekt, az átlagos (akció)játékos tudásához belőtt kihívást kínál.

Multiplayer? Van és lesz. A lemezen a kompetitív, egymásra lövöldözős multi kapott helyet, öt játékmóddal és hat pályával. Mivel a játék még nem jelent meg, a tesztelése problémás volt (minimális számú játékos, javarészt magunkfajta semmirekellő firkászok), pár szintlépés után annyit mindeképpen le tudok írni róla, hogy hozza a kötelezőt. Szintlépés, kasztok, perkek, megnyitható fegyverek és felszerelések - azaz nagyjából minden, ami manapság az „ezt kell tudnia egy akciójáték multijának” listán szerepel. Kampány koop nincs (nem is lenne értelme), és jelenleg más koop sincs, a közösen nyomulós missziók az ígéretek szerint közvetlenül a megjelenés után, ingyenes DLC formájában érkeznek.

Nincs vége: jön a második oldal. A Spec Ops: The Line IGAZI erősségéről, a sztoriról lesz benne szó, konkrét spoilerek nélkül. Ettől függetlenül: ha TELJESEN szűzen szeretnél nekilátni a játéknak pénteken, ugord át.

Mivel a Spec Ops: The Line kacskaringós utat járt be a megjelenésig (2010-ben jelentették be, tavaly kellett volna megjelennie, de folyamatosan csúszott, egy időben azt hittük róla, hogy lelőtték), nem csoda, hogy az utóbbi egy évben kevesen figyeltek oda arra, hogy mit nyilatkoznak róla a fejlesztők. Így talán a többség számára az is kimaradt, hogy az új Spec Ops az Apokalipszis, most-ot (Francis Ford Coppola 1979-es háborús moziját), illetve a filmet inspiráló regényt (Joseph Conrad: A sötétség mélyén) akarja megidézni. A magam részéről (utólag: nem túl okosan) erre is legyintettem, egy katonás lövölde számára az ilyen inspiráció általában annyit jelent, hogy lesz benne napalm, meg Wágnerre géppuskázás helikopterből. Ismételten: nagyobbat nem is tévedhettem volna.

A Spec Ops: The Line ugyanis TÉNYLEG az „Apokalipszis, most” és a „Sötétség mélyén” alapján készült. A környezet és a szereplők persze mások, de az alaptéma ugyanaz. A könyvből idézek: „Mókás dolog az élet - a könyörtelen logika rejtelmes rendje egy hiábavaló cél érdekében. A legtöbb, amit kaphatunk tőle: önmagunk megismerése - az is túlságosan későn érkezik - a kiolthatatlan megbánás aratása."

Itt van egy játék, ami kezdetben standard, tucatszámra gyártott militáns akciózás, annak minden velejárójával. Határozott, a nemes célok elérése érdekében akár komoly kockázatvállalásra is kapható főhős, hűséges segítőtársak, és a hasonló játékok standard ellenfelei, a mindig terroristagyanús közel-keletiek. Aztán elromlanak a dolgok, a jó és rossz közti határvonal lassan elmosódik. Kis csapatunk a szó legszorosabb értelmében hullahegyeken gázol át, a kihaltnak hitt város mégsem annyira kihalt - de haldoklik, az erőszak bármikor robbanhat, és ha robban, kegyetlen. Dubajban szinte poszt-apokaliptikus állapotok uralkodnak, káosz és anarchia, a távolról még lengedező függönyöknek tűnő árnyékok valójában a lámpaoszlopokra akasztott katonák is civilek.

Káosz és anarchia: már nem tudod, hogy ki van melletted és ellened, egy géppuskafészek kiiktatása közben a sötétből előrohanó alakot reflexszerűen lelövöd (egy nő az, nem katona), fél óra múlva pedig már amerikai katonákat gyilkolsz halomra. Elromlottak a dolgok? Igen, el. És minden egyre rosszabb lesz, a lejtőn nincs megállás.

Itt van egy játék, ami az erőszakot leginkább glorifikáló stílust képviseli. A Call of Duty, vagy a Medal of Honor szerelmeslevél a fegyveres erőszakhoz, a hősei emberfeletti hősök, akik életüket, és vérüket áldozzák a hazájukért, ha arra kerül a sor. Közben pedig meggyilkolnak több száz (ezer) embert. Ugye milyen menők a CoD-okban azok a részek, amikor a magasból rakétázod és gránátozod az ellenfeleidet egy nagyváros közepén, miközben a célpontok hőképét látod - ahogy az igazi katonák? A Spec Ops is kínál hasonlót, aztán szembesít azzal, hogy mit jelent, és mivel jár valójában, ha foszforgránátokat szórsz egy ismeretlen területre. A Spec Opsban döntéseket fogsz hozni. Kicsiket és nagyokat, néha furcsákat, megmagyarázhatatlanokat. A játéknak három befejezése van. Rád bízom, hogy (majd a végigjátszás után) bekarcold a kommentek közé, hogy szerinted melyik a happy end.

Az erőszakkal, és annak következményeivel való szembesülés nem működne, ha a Spec Ops nem vetne be több ügyes trükköt annak érdekében, hogy tényleg azonosulj azzal, akit játszol. A főhős hangja Nolan North. Nathan Drake, a jópofa, a kalandvágyó. Zseniális húzás: Walkert tényleg Drakekel azonosítod. Szeretni fogod a srácot, és fejben felruházod minden olyan tulajdonsággal, ami az Uncharted főszereplőjét is jellemzi. A kitűnő immerzió okán először talán meg sem lepődsz azon, amikor a szokásos, a töltőképernyőn kommunikált tippek („spórolj a lőszerrel!”) helyett / mellett mintha direkt neked, a Játékosnak szánt üzenetek kezdenek megjelenni. „Hősnek érzed már magad?”

A Spec Ops: The Line végén, a legmagasabb dubaji toronyház tetején végre összeáll a kép, és választ kapsz a kérdéseidre. Walker egy hatalmas üvegtábla tükrében néz szembe önmagával - így Te is ezt teszed majd, a Játékos néz vissza rád.

Nem feltétlenül fog tetszeni, amit a tükörben látsz.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

7 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

8 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

8 órája
30

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

13 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

16 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==