[Teszt] NBA 2K13

NBA 2K13

Gamer3652012.10.10. 17:35

Egy évente megjelenő játéksorozatot rendkívül nehéz frissen és magas minőségen tartani. Ha történetesen már a tizennegyedik megjelenésről van szó zsinórban, a feladat szinte embertelenné válik. A méltán népszerű NBA 2K sorozat már néhány éve elérte a csúcsot, legalábbis amit mi annak hittünk. A fejlesztők idén is emelni kívánják a tétet.

Valahol nem is csoda, hogy érdemi konkurencia nélkül maradt a Visual Concepts és a 2K Games sokszoros díjnyertes szériája. A riválisok elkerülik a virtuális kosárcsarnokokat, hiszen néhány éve az NBA 2K olyan magas szintet ütött meg, amit kérdéses, valaha felül lehet-e múlni. A látvány, a hangulati elemek, a játékmenet és a puszta tartalom tekintetében is a földkerekség alighanem legjobb sportjátékáról beszélünk. Igen ám, de épp ez veti fel a kérdést, hogy lehet-e mindezt még fokozni a jelenlegi konzolokon, elérve azok tudásának határait, illetve érdemes-e évről évre befektetni? Tud-e még újat mutatni a digitális zsákolóbajnok?

Az idei kiadás középpontjában a saját karakterünk áll. Már a kezdéskor létre kell hoznunk egy ilyen „MyPlayer”-t, akit aztán saját karrierjére indíthatunk. A játékot átszövő új, virtuális pénzrendszer is erre épül. Szinte minden tevékenységünkért pénzt kapunk, amit elköltve ruhákat, felszereléseket vehetünk digitális másunk számára, és ez még csak a jéghegy csúcsa. A korábbi részekhez képest jónéhány finomításon átesett „MyCareer” módban igazi NBA legendát faraghatunk hősünkből, igaz, ehhez behatóan ismerni kell a sport szabályait, a választott posztunk szerepét.

A „MyTeam” egy újabb érdekes frissítés. Ez egy online mód, amelyben saját magunk által összeállított csapattal léphetünk színre - kissé a kártyajátékokra emlékeztető módon játékosokat, pályákat, edzőket, stratégiákat vehetünk és adhatunk a csapathoz. De természetesen itt van minden, amit a sorozattól megszoktunk. Az évek óta finomított „Association” mód, normál szezon, rájátszás, komplex tréningmód, és visszatér az „NBA Blacktop” is, ami tulajdonképpen az utcai kosárlabdát takarja. Gyakorlatilag nehéz elképzelni olyan lehetőséget, játékmódot vagy -variációt, ami az NBA 2K13-ban nem szerepel.

Éppen ezért fájó, hogy ezt az irgalmatlan mennyiségű tartalmat nem sikerült könnyen fogyasztható formában tálalni. A kaotikus menürendszer, illetve ahogy a játék a mentéseket, beállításokat kezeli, sokéves alapokra építkezik, és egyáltalán nem praktikus. Egy átlagos, a sporthoz nem annyira értő játékosnak szinte keresnie kell a játékot a menük kupaca alatt. Nem segít Jay-Z, az idei kiadás „executive producere” sem, aki, bár kiváló zenékkel pakolta tele a lemezt, a menüket gyakorlatilag egy zenetévé arculatává alakította. A mindenütt villogó equalizerek, bömbölő hangfalak szükségtelenül vonják el a figyelmet az amúgy is túlbonyolított képernyők hasznos részeiről. Ha valami fenyegeti ezt a szériát, akkor az az, hogy túl összetetté válik, és elidegeníti magától az egyszerű rajongókat, akik mindössze egy jót szeretnének kosarazni.

Kosarazni márpedig lehet, nem is akárhogyan. Pályára lépve azonnal szembe tűnnek az előnyös játékmeneti változtatások. A jobb analóg kart most már elsődlegesen cselezésre használjuk, kosárra dobáshoz módosítót (bal ravasz) kell alkalmaznunk. Mindez persze át is állítható, és aki klasszikus formában szeretne játszani, megteheti: Tűzgombokkal is vezérelhetők a főbb mozdulatok. A játék tempója élethűbb lett, az akció úgy vált dinamikusabbá, hogy közben nem gyorsult szükségtelenül. Alapbeállítások mellett sokkal több az eredményes dobás, több a pont. „Tömegben” is könnyebb befejezni egy-egy támadást, a játékosok pedig kevésbé fukarkodnak a látványos megoldásokkal, esetenként egészen brutális zsákolásokat is bevállalnak. Az eredmény egy, a korábbiaknál akciódúsabb, jobban pergő, látványosabb játék. Xbox 360-on ráadásul még a Kinect is segít, hangos utasításokkal válthatunk például taktikát, vagy cserélhetünk csapattagokat.

Nincs vége, a következő oldalon folytatjuk!

Bátran kimondhatjuk, hogy a sorozat elérte a jelenlegi konzolok grafikai határát. Akció közben elképesztő a látvány, a mozgás, a tempó, a lendület annyira valósághű, hogy a játék gyakran tényleg becsapja a látóidegeket, és nem tudjuk megmondani, amit látunk valóság, vagy csak poligonok halmaza. A hangulatról aktív közönség, döbbenetesen jó prezentáció és olyan kommentátorok gondoskodnak, akik képesek szünet nélkül végigbeszélni egy meccset anélkül, hogy ismétlődést hallanánk. Érdekesség, hogy a játékhoz külön spanyol kommentár is letölthető.

A technikai határok azonban az átvezető jeleneteknél mutatják meg magukat igazán, és ez már közel sem annyira kellemes a szemnek. Közeli bevágásoknál a darabos animációk, bamba fejek, elnagyolt figurák (edzők és egyéb mellékszereplők) mutatják, hogy ez a maximum. A gameplay és az átvezetők között néha már-már akkora a szakadék, hogy egy visszajátszást nem is olyan jó megnézni az „élőképhez” viszonyítva. Kár érte, nyilvánvaló, hogy a következő generációban itt láthatjuk majd a legnagyobb javulást.

Nem esett szó még a multiplayer lehetőségekről, pedig ezek a játék szerves részét képezik. Online akár tízen is kosarazhatunk egyszerre, ez a lehetőség is robosztus és összetett. Részt vehetünk egyszerű meccseken, vagy akár egy teljes bajnokságot is lenyomhatunk online csapattársakkal. A netkód javult, de egy-egy meccs így is képes akár egy másodpercre is megakadni. Szerencsére ez nem gyakori jelenség, a szervereken viszont még lenne mit csiszolni, mert néha nem lehet hozzájuk csatlakozni. Egy konzolt négyen ülhetnek körbe, a helyi multi pedig - ahogyan az elvárható - bármilyen felállásban játszható.

Az NBA 2K13 a világ legjobb kosárlabdás játéka, ahogy azt már évek óta megszoktuk. A következő évek kihívása, hogy mindezt a tartalmat barátságosabb, „játékosközelibb” módon tálalják. A technológiai korlátokat már elérték a fejlesztők, innen - ebben a konzolgenerációban - nincs tovább. A játék nagy része gyakorlatilag tökéletes, hangulata felülmúlhatatlan. Ha sikerül a jövőben mindezt kezelhetőbb formába önteni, az NBA 2K továbbra is ellenfél nélkül a virtuális kosárlabda kikezdhetetlen bajnoka marad.

A tesztet olvasónk, Tóth Gábor (dreampage) írta. Köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

14 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==