[Radar alatt] Teleglitch

Teleglitch

WarhawkLusztig Zsolt2013.02.06. 18:55

Megint meghaltál. Pontosan tudod, hogy miért: mert pánikba estél. Pánikba estél, nem céloztál pontosan, majd elkezdtél figyelmetlenül hátrálni, egyenesen be egy eddig át nem nézett, szörnyekkel teli szobába. Talán ha nem pisztolyt használtál volna. Talán ha az utolsó ételes dobozból nem bombát, hanem inkább életerőt és páncélt készítettél volna. Talán ha odafigyeltél volna. De nem tetted - és meghaltál. És most kezdheted elölről.

Ez az az érzés, melyet először igen sokszor, később pedig - remélhetőleg - egyre kevesebbszer fogsz megtapasztalni. A Teleglitch ugyanis kíméletlen és könyörtelen, de soha nem igazságtalan. Mikor meghalsz - és meg fogsz, ebben nincs kétség, pontosan tudni fogod, hogy ki által és miért haltál meg, általában saját magad miatt és figyelmetlenség, pánik, esetleg egy rossz döntés miatt.

A fentiekből sejthető, hogy a Teleglitch a manapság egyre népszerűbb roguelike játékok sorát erősíti, ami azonban igazán különlegessé teszi, az a belekevert egyéb elemek sora. Ne szaladjunk azonban ennyire előre, maradjunk egyelőre a fenti kifejezésnél. Egy jó roguelike játék tucatnyi apró elem tökéletes egyensúlyától tud működni. Nehéznek kell lennie, de nem kegyetlennek. Véletlenszerűnek kell lennie, de mégis logikusan felépítettnek. És ami a legfontosabb: olyan szabályrendszert kell felépítenie, mely mindenkire vonatkozik, játékosra és MI-re egyaránt - vagy legalábbis ennek a látszatát kell keltenie. A Teleglitch tökéletesen veszi a fenti akadályokat, a tíz, procedurálisan generált szint mindegyikén vért fogunk először (másodszor, harmadszor) izzadni, azonban miután megismerjük az ellenfeleket, a szabályokat és a mintákat, úgy szépen lassan egyre könnyebb lesz egy-egy korábbi szint újrajátszása.

Ehhez az alaphoz van hozzáadva egy méretes adagnyi horror elem. Kezdődik az egész a játék háttértörténetével és helyszínével: a messzi jövőben egy kietlen bolygó egyetlen hatalmas komplexumában kell megpróbálnunk túlélni. Az építő Militech a “nem emberi hadviselés” úttörője: halottakat keltenek különböző gépekkel életre és ahogy az ilyenkor várható, egyszer csak elszabadul a pokol, nekünk pedig egyedüli túlélőként teleporttól teleportig menekülve kell kiutat találnunk. Meglepően részletes történetet kapunk a pályákon lévő terminálokból, megéri őket elolvasni, komoly színezetet tudnak adni a játéknak. De nem csak a környezetről van szó. A pályákon csak elvétve lehet lőszert találni, jól meg kell fontolni, hogy mikor és mire használjuk el őket. Kezdj el felelőtlenül lövöldözni és pont akkorra fog elfogyni, mikor a legjobban szükséges lenne rá. És hogy végképp ne legyen egyszerű az ember dolga, a játék viszonylag valós látószöggel dolgozik, így a felülnézet nem segít, az oszlopok, kiszögellések, sarkok takarásából bármikor az életünkre törhet valaki vagy valami.

Mit lehet tenni? Például nekiállhatunk gyűjtögetni mindent, amit picit használhatónak hiszünk. A pályákon rengeteg különböző tárgyat találhatunk elszórva, az egyszerű acélcsövektől vagy üres dobozoktól kezdve az ételadagokon keresztül különböző fegyverekig. A játék egy sokrétű, mégis rendkívül egyszerű crafting rendszerrel lett felruházva, elég lenyomnunk a ‘C' gombot és máris láthatjuk, hogy a nálunk lévő tárgyakból miket lehet összerakni. Minden tárgy jó valamire, rajtunk múlik, hogy mihez kezdünk velük. Nehéz döntéseket kell hoznunk, feláldozunk-e egy tíz életerő pontot adó ételes dobozt, csak hogy egy, az ellenfeleket odacsalogató bombát készíthessünk belőle? Átalakítjuk a pisztolyunkat szögbelövővé, feláldozva a tűzerőt, hatótávot és pontosságot csak azért, mert szögeket gyakrabban találunk? Használjuk-e az acélcsövet és mikorcsipet, hogy egy összetákolt radart kapjunk, vagy inkább eltesszük őket későbbre? Nincs rossz döntés és nincs jó döntés, rajtunk múlik, melyik utat válasszuk.

Nem csak a crafting rendszer áll kézre, hanem lényegében a teljes irányítási séma. Mivel a zombik és hasonló szörnyek gyorsak és kiszámíthatatlanok, így létfontosságú egy olyan irányítási metódus kialakítása, melyben száz százalékosan a játékos az úr. Az észt srácok a Hotline Miamiból is megismert “billentyűzet-egér twinstick” módszert választották, és nagyon helyesen tették, mert kitűnően működik ezzel a játékkal. Ugyanilyen jól működik a játék látványvilága is. Trillió poligonra éhezel? Azt itt nem találod meg, helyette klassz, pixeles, mégis részletes környezetet kapunk, minimális effekthasználattal. Néhány apróbb grafikai buggal találkoztam, azonban az indie fejlesztés előnye itt is megmutatkozott, egy visszajelzést követően a következő patch már ki is javította ezeket.

Észtországból eddig nem igazán kaptunk kiemelkedő játékot, azonban a Teleglitch minden bizonnyal örökös helyet vásárolt magának az indie játékok égboltján. Tökéletes keveréke lett a roguelike és túlélő horror stílusnak - tíz pályájának mindegyike hihetetlen mennyiségű kihívást tartogat a bátor vállalkozók számára. Hiányzik a kiszolgáltatottság érzése a Dark Souls vagy a FTL után? Akkor a Teleglitch lesz a te játékod.

[8 / 10]

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

5 órája
4

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

21 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
32

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==