[Teszt] Paper Mario: Sticker Star

Paper Mario: Sticker Star

Gamer3652013.03.15. 20:10

Ha évtizedek óta a szórakoztatóipar egyik legsokoldalúbb, legfoglalkoztatottabb kabalája vagy, karriered csúcspontjai közé elkerülhetetlenül becsúszik néhány haloványabb szereplés. Mario esetében ez többnyire akkor fordul elő, mikor a Nintendo egy könnyed sport- vagy partijáték kedvéért másodvonalas stúdiók kezébe adja az IP-t. A belsős Intelligent Systems viszont olyan sorozatok biztos kezű gondviselőjeként vált híressé, mint az Advance Wars, a Fire Emblem, és a Paper Mario, így különösen fájó, hogy legutóbbi kísérletük díszes csomagolása egy szokatlanul lapos rendszert rejt.

Pedig elsőre szinte arcon csap a játékból áradó báj: Nem csak a gyors egymásutánjában érkező „New” platformerek után felüdülés a papír Mushroom Kingdomot életre hívó művészi örömjáték, de az egész ipar számára példaértékű a karakterek és helyszínek dizájnja, a prezentáció összhatása. A kötelezően maximumra tolt 3D különös realizmust kölcsönöz a mesebeli papírdioráma-világnak, melynek jól ismert lakói talán eddigi legjobb formájukat hozzák, legyen szó akár a testbeszédével lelkes egyszerűséget kommunikáló Marióról, akár a játék titkos sztárjaiként debütáló Shy Guy mariachi zenekarról - viccen kívül, az embernek nincs szíve harcot kezdeményezni olyan ellenféllel, aki amellett, hogy pofátlanul aranyos, még rendre hasra is esik támadás közben.

A széria korábbi játékaihoz hasonlóan a Sticker Star prezentációja is jóval mélyebbre nyúlik a felszínnél, sőt, még „papírabb”, mint bármelyik eddigi Paper Mario. Szinte minden pályaelem hangsúlyosan papíralapú, a víztócsák pl. kalapácsütésre megfordulnak, felfedvén valódi kartonlap énjüket, a bokrok csupán lapos díszletek, de még az óceán hullámai mögé is könnyen odaképzelhetjük az őket tartó hurkapálcákat. A világ lakói mellesleg mindezzel tisztában vannak, a rendszeres kiszólások és a papírcentrikus poénok csak tovább duzzasztják a játék alapanyagát meghazudtolóan vastag karakterét.

Erre az aspektusra játszik rá a „papirizáció” mechanika, mely lehetővé teszi, hogy a világot járva bármelyik pillanatban teljesen kilapíthassuk azt, és a felette lebegő Marióval terep- és egyéb tárgyakat téphessünk le róla vagy ragaszthassunk vissza. Persze nem engedhetjük túl messzire rohanni játékos fantáziánkat, a rendszer nem kifejezetten rugalmas, a környezet-alapú feladványokra rendre egyetlen megoldás létezik. Ez céltudatosabb felfedezésre, szigorúbb logika használatára ösztönöz, de a kísérletezőbb kedvű játékosok könnyen kisebb kihagyott ziccerként élhetik meg. Időről időre a Mario univerzumba nem illő „valódi” tárgyakkal (radiátorral, kecskével…) is találkozunk, melyek a terepcafatok átragasztgatásánál némileg szabadabb rejtvények kulcsai.

A fejlesztők nem féltek szakítani a sorozat hagyományaival, amelynek első szembetűnő jele abszolút nyerő húzás a célplatform ismeretében. A klasszikus Paper Mario struktúrát elhagyva a Sticker Star ugyanis a 2D Mariókat idéző, viszonylag rövid pályákra osztott világtérképpel rendelkezik. A különálló, platformereket idéző végpontokkal lezárt pályák megtörik az egybefüggő világ érzetét, cserébe viszont tökéletes kézikonzolos élményt tesznek lehetővé, amely alkalmanként kisebb időbefektetésekkel is élvezhető. Figyelemreméltó a pályák változatossága: ellenfelekkel tömött, csinos díszletekkel szegélyezet síkok helyett könnyed „2.5D” platformer terepeket kapunk, számos rejtett zuggal és kijárattal.

Nincs vége, lapozz a folytatásért!

Aztán az egész kis híján hasra esik a harcrendszeren. Tény, a Nintendónak van már egy másik Mario RPG szériája kézikonzolon, ezért indokolt jobban elkülöníteni a két sorozatot, az Intelligent Systems pedig egy értékelendő, de összességében célt tévesztett próbálkozást húzott elő a kalapból. Folyamatosan fejleszthető képességek és adottságok helyett egy albumot kapunk, ebbe kerülnek a különböző támadásokat és rejtvényekhez használatos tárgyakat képviselő matricák. A jól időzített gombnyomások továbbra is jelentősen növelik támadásaink hatékonyságát, némi akciójelleget csempészve a körökre osztott harcba, az igen korlátozott variációban előforduló matricák viszont sovány pótlékai a klasszikus tapasztalat-alapú karakterfejlesztésnek.

Mi több, csoportban támadó ellenfelek esetén csak úgy tudjuk meghatározni, melyiküket milyen csapással sújtsuk, ha a félkarú rablóként működő „Battle Spinner” tizedmásodperces pontosságú megállításával 2 vagy 3 matricát aktiválunk egy körben. A nagyjából 24 órás kaland során előfordul, hogy e rendszert okos kombinációkra kell használnunk, de legtöbbször inkább az időhúzás minimalizálására fogjuk.

Harcolni ugyanis többnyire teljesen felesleges a játékban, a kezdeti lelkesedés lankadtával pedig totális nyűg. Mivel a karakterfejlesztés kizárólag az életerőnket apránként növelő tárgyak felkutatására korlátozódik, egyszerűen nincs értelme nekimenni a világot benépesítő rosszfiúknak, és a boltokban vásárolt, vagy a tereptárgyakról lehámozott matricákat pazarolni rájuk. Súlyosbítja a frusztrációt, hogy szinte minden ellenfél magától üldözi, támadja Mariót. Mikor egy kulcsfontosságú tárgyat kutatva fésüljük át egy pálya minden centiméterét, az egymás után nekünk vágódó, rövid, de hamar monotonná váló harcokat provokáló Koopák ezerszer inkább türelmünket erodálják, mint életcsíkunkat - és még csak annyit sem nyerünk mindezzel, hogy idővel gyorsabban végezhessünk velük.

A boss harcok a matricarendszer egy másik, hasonlóan súlyos hiányosságára mutatnak rá. Mivel albumunk korlátozott tárhellyel bír, és minden egyes pályaváltáskor automatikusan frissíti mentett állásunkat a játék, a Sticker Star szigorúan büntetni a kísérletezést. Mivel a főellenfelek gyengéit és szekvenciáit nem tudhatjuk előre, könnyen előfordul, hogy a nálunk levő matricák alkalmatlanok a feladatra. Ilyenkor elfuthatunk, de inkább újraindítjuk a gépet, hogy legalább egy teli albumból válogathassunk, mit adunk el, hogy legyen helye az új kipróbálásra szánt, persze extra nagy felületen terpeszkedő különleges támadásoknak. A folyamat szükség esetén megismételendő, és nem véletlenül nem hangzik izgalmasan. Hasonlóan nyűgös, felesleges harcokkal lassított oda-vissza rohangálást, valamint a vele járó matrica-, pénz-, és időpocsékolást eredményezhet egy-egy tárgymatricát igénylő rejtvény.

Rossz hír várja azokat is, akik a történettől várják, hogy átsegítse őket a kiábrándító mechanikai bökkenőkön. A pályák és világok közötti linearitást megtörő elágazások kedveznek a zeldás felfedezést kedvelő játékosoknak, viszont ártanak a történetmesélés ívének, a „nagy kaland” érzetének, és sztori szempontból súlytalanná teszik a kezdő- és végpont közötti teret. Akik viszont nem vágynak többre, mint a klasszikusan tömör nintendós humorra, a tenger végtelenségén shakespeari angolsággal mélázó Toadokra, és frappáns egysorosokra, azok örömüket lelik majd a Sticker Star elsőrangú lokalizációval tolmácsolt epizódjaiban.

Nehéz szigorúnak lenni a Sticker Starral szemben, mert számos elemében képviseli azt az intelligensen gyermeki kvalitást, amitől a legjobb Nintendo játékok minden részletében érezzük a nagy egészet összetartó lelket. A végjáték során viszont Bowser a harc- és matricarendszer minden gyengeségét és frusztráló mellékhatását könyörtelenül az arcunkba dörgöli még egyszer, utoljára, sajgó nyomot hagyva maga után. Legyen hát az a Sticker Star sorsa a Paper Mario sorozat hosszú történetében, amit magában is képvisel: egy szeretnivaló, de a nagy mű szempontjából elhanyagolható epizód.

A PAPER MARIO: STICKER STAR tesztünket Pálmai Zsolt / Rehynn írta.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

2 órája
3

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

15 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
53

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==