[Teszt] Evoland

Evoland

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.04.17. 19:20

Minden egyes konzolgeneráció-váltás egyik központi kérdése, hogy az új hardverek a technológiai megújulás mellett képesek lesznek-e új, eddig nem látott játékötleteknek is hátteret biztosítani, vagy a látvány elsöpör mindent. Régen ez a kérdés gyakorlatilag fel sem merülhetett volna, egy bizonyos technológiai szint megugrásával ugyanis rendre olyan ötletek szabadulhattak ki a palackból, amelyek csupán kényszerből, a korábbi korlátoknak köszönhetően voltak addig elzárva. Az Evoland sajátos módon tiszteleg ezen korszak előtt, játék formájában mutatva be bizonyos műfajok és az iparági szabványok alakulását és fejlődését.

Ugyan több tucatnyi játékból merítkeznek (hol viccesen-kedvesen figurázva ki ezeket, hol a megengedettnél talán kicsit többet lopva), de alapvetően négy sorozaton keresztül mutatják be két és fél évtized változásait. Ezek a Dragon Quest, a Final Fantasy, a The Legend of Zelda és a Diablo. Hogy miért állnak itt meg, arra még visszatérünk. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy induláskor egy az egyben 1986-os grafika tölti be a képernyőt a korban hozzá illő zenével és hangeffektekkel. A látottak mind azt a kort idézik, legyen szó a kép scrollozásáról, az egyszerű animációkról, a csodás pixelgrafikáról és a színek korlátozott számáról. De a látottak korántsem csak technológiai értelemben képviselik a nyolcvanas éveket: a megoldandó feladatokról nincs sok fogalmunk, a főszereplő hátteréről mit sem tudunk, a történetet mozgató motivációs szálak kidolgozatlanok, csakúgy, mint az ekkor még teljesen elérhetetlen térkép.

Pontosan annyi segítséget kapunk az elinduláshoz, mint akkoriban kaptunk volna. Aztán szépen lassan előrehaladva találunk egy ládát vagy legyőzünk egy ellenfelet, és kincs helyett különféle változások állnak be a játékban: módosul a kamera perspektívája, két irány helyett négy felé tudunk haladni (majd bejön a teljesen szabad mozgás), megjelenik a szintlépés, a 16-színű grafika és megannyi más mérföldkő. Szépen lassan átkúszunk a negyedik konzolgenerációba, a 8 bites éra korlátait felváltják a 16 bites lehetőségek. A későbbiek során természetesen megjelenik mellettünk a csapattárs, megadhatjuk a nevünket, majd több fegyverhez és a harmadik dimenzióhoz is hozzáférést kapunk. Észre sem vesszük, és már rabul is ejt a korai Playstation-korszak hangulata.

A humorral sem bánik szűkmarkúan az Evoland, a harcrendszer rövid időre diablóssá válik, ekkor vagy huszonöt slotra öltöztethetjük a karaktert, de nem maradhatott ki a Final Fantasy 8 kissé butított, de egyértelműen felismerhető kártyarendszere sem, szinte nem is értem, hogy merték ennyire direkt módon átvenni. Aki pedig a területváltásokhoz kirakott “Now loading...” feliratot szeretné kilőni, annak hosszú percekig kell aranyat farmolnia, hogy megvehesse a DVD-lejátszót, ami gyorsabb töltést tesz lehetővé.

Rövid ideig tökéletes történelemóra az Evoland, azonban hamar elkezdjük érezni, hogy egyre ritkábban jelentkeznek a változások, és bár kíváncsian várjuk, hogy a harmadik évezred mit tud hozzátenni a teljes képhez, sajnos nem sokat kapunk: a HD látványon és a térbeli hangokon kívül a fejlesztők alig nyúltak hozzá ehhez a korszakhoz. Kérdés, hogy azért, mert érzésük szerint az ezredfordulón megállt a fejlődés, vagy azért, mert háromfős ministúdióként ennek az időszaknak az autentikus bemutatásához nem volt elegendő kapacitásuk. Esetleg egyszerűen úgy érezték, hogy ez így kerek.

A sziporkázó alapötletre épülő körülbelül négy órás végigjátszás történelemleckének nagyszerű, játéknak már kevésbé. A féltucatnyi labirintus ugyanis egy kivételével mind olyan, mintha a Final Fantasy első részeiből lépett volna elő, erősen lineáris vonalvezetésük azonban a korlátozott fejlődési rendszernek köszönhetően hamar unalmassá teszi őket, és ahelyett, hogy magában a játékban szeretnénk előrehaladni, arra vagyunk kíváncsiak, hogy mi lesz a következő elem, amit le fognak cserélni valami “fejlettebbre”.

Egyetlen emlékezetes helyszínként talán csak az a szakasz marad meg bennünk, ahol a múlt és jelen között ugrálva kell a pályát mindig úgy alakítani, hogy előre tudjunk haladni. Nyilván ez az ötlet is sokszorosan el lett koptatva az elmúlt évtizedek során, de az Evoland esetében ez megbocsátható, hiszen itt a cél nem a feltétlen újítás, hanem épp ellenkezőleg, a múlt hiteles bemutatása.

*És ez nagyrészt sikerül is, de egy dolog azért keserű szájízt hagy maga után. Viszonylag szép ívben van ábrázolva az, hogyan lett minden egyre kézre állóbb, de az már kimaradt, hogy a kézre állóság hogyan ment át tenyérbemászósságba. Arra gondolok, hogy aligha van bárki is, aki bánja, ha egy kezelőfelület áttekinthető, ha minimap segíti a tájékozódást, ha a küldetések leírásának utána lehet nézni a menüben, és ha az irányítás alapvetően élvezetes, nem szenvedéssel teli.

Az elmúlt huszonöt év során az “evolúció” azonban nem csak ezeket a vívmányokat termelte ki, hanem megjelentek a fél képernyőt betöltő nyilak, az egy gombnyomásra bekövetkező világmegváltó jelenségek (és nem csak a QTE-re gondolok), az elveszíthetetlen szituációk, és megannyi olyan jelenség, amiről az Evoland nem kíván szólni. De ennek ellenére is kötelező négyórás kirándulás a múltba mindazok számára, akik gyorsítva újra szeretnék élni, vagy egyszerűen csak kíváncsiak arra, honnan indultak a dolgok. Az idő mindig mindent megszépít, ez százszorosan beigazolódni látszik az Evolanden keresztül is.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

12 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

12 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

12 órája
30

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

17 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

20 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==