[Teszt] CastleStorm

CastleStorm

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.06.16. 20:13

A világ legjobb flipperjátékait fejlesztő magyar Zen Studios ezúttal új területen próbálta bebizonyítani, hogy három agyonhasznált műfaj ügyes összeolvasztásából is ki lehet jól jönni, ha sikerül bennük megtalálni a közös nevezőt. Közhely, de a végeredmény néha több, mint a részek összege, rossz esetben pedig jóval kevesebb. De vajon melyik összképhez hasonlít jobban ez a kazuár taktikai / ügyességi cím?

Elsőre meglepő lehet a témaválasztás, ugyanis nincs mit szépíteni, a Castlestorm egyes elemei népszerű mobil- és flashjátékok tucatjaiban találhatók meg, ráadásul néhányukban jóval alaposabban és változatosan kidolgozva. Az alapkoncepció lényege az, hogy az egymással szemben elhelyezkedő két ellenséges vár irányítói le szeretnék gyűrni a másikat. Ehhez különféle eszközök széles tárházát vetik be, a lőtöronyból rombolásra alkalmas tárgyak tucatjait küldik útjára, jól kiképzett egységek hagyják el a várkaput, varázslatokat küldözgetnek egymásra, és még a rendelkezésre álló hősöket is bevetik a csatában. Nyerni általában két módon lehet, vagy az ellenséges vár lerombolásával, vagy az ellenfél zászlajának hazacipelésével. Az eszközök használata három teljesen különböző módszerrel történik.

A balliszta kezelése lesz a legszélesebb körben ismert, itt ugyanis a különböző karakterisztikával bíró lövedékek és a megfelelő ív kiválasztása az Angry Birdsöt idézi. Az egységek kiküldése a Swords and Soldiershez hasonló módon történik, a rendelkezésünkre álló erőforrásból eldönthetjük, hogy kit küldünk ki a kapun, de az onnantól kezdve önállóan fog cselekedni. Végül ott van a hősök kérdése, őket direkt módon irányítva egy kétdimenziós beat ‘em up játékban érezhetjük magunkat, a rendelkezésünkre álló rövid idő alatt végezhetünk nagy irtást a csatatéren. Mindegyik réteg teljesen más irányítással bír, és a játék minden egyes eleme külön fejleszthető: a küldetések során szerzett aranyból mi döntjük el, hogy mit erősítsünk. Egyenként tudjuk a lövedékek és az egységek hatékonyságát növelni, de a hős és a varázslatok fejlesztése ugyanennyire jó választásnak tűnhet.

A szűkös erőforrások elköltéséért pedig magának a várnak a különböző termei is vetekednek, van, aminek a szerezett aranyakhoz tesz hozzá, más a sereget erősíti valamilyen módon. Az biztos, hogy a fejlesztés legalább annyira élvezetes, mint maguk a küldetések, és már akár ezért is szívesen nekiáll az ember újra egy-egy pályának.

Teljesen nyilvánvaló, hogy ha csak egymás mellé dobálták volna a fenti elemeket, az aligha eredményezett volna élvezetes játékmenetet. A CastleStorm mégis tökéletesen működik, mivel a három teljesen eltérő réteget szinte teljesen összekötötték. A balliszta nem csak az ellenséges várat tudja támadni, hanem ugyanúgy képes a seregeket is ritkítani, és ez fordítva is működik, vannak olyan csapattagok, amelyek nem állnak le közelharcolni, hanem rögtön az épületeket veszik célba.

A varázslatok egy része az ellenséges balliszta, más a csapatok ellen hatékony. A hősök nem csak ütni tudnak, hanem bármilyen irányba íjazni is, ha kellően ügyesek vagyunk, akár még egy ellenséges lövedéket is leszedhetünk röptében az égből. Ebből pedig következik az, hogy több stratégia is lehet célravezető, mindenki azokat fejleszti, ami a saját stílusához közel áll. Vagy épp ellenkezőleg, amit fel akar zárkóztatni.

A játék lelkét képező (dupla) kampány mód ugyanis az alapötletet össze-vissza variálja a változatosság érdekében, így többször találkozunk olyan pályákkal, amelyen pl. csak a hősünkre, esetleg a ballisztánkra támaszkodhatunk, ha pedig ezeket elhanyagoltuk, jön a dádá.

De még a szükséges erőforrások beszerzését is ügyesen oldották meg, több érdekes játékmód van ugyanis, és ezek mindegyike össze van kötve a fejlesztéseket tekintve. Ha tehát megragadunk a kampányban, nem biztos, hogy le kell állni egy pályát farmolni, helyette jobban járunk, ha belekóstolunk más módokba, ahol nem csak új élményekkel leszünk gazdagabbak, hanem arannyal is, amivel már előrébb léphetünk a sztoriban is.

Nincs vége, a következő oldalon folytatjuk!

Ez alól csak a multiplayer képez kivételt, ahol nulláról indul a fejlesztés, ami nagyon nehézzé teszi az első lépéseket, mert ha erősebbtől verést kapunk, kevés arany fog csorogni, tehát nem tudunk komolyan erőre kapni. Többjátékos módok tekintetében a Zen ugyanolyan bőkezűen járt el, mint szingliben, van osztott képernyős lehetőség egy gépen, és még egy csomó más lehetőség a neten keresztül. És ha valaki szereti az editorokat, még a saját várát is áttervezheti.

Ez már csak azért is fontos lehet, mert a termek a fizika szabályainak engedelmeskedve dőlnek le, amit pedig jól körbeveszünk kevésbé fontos elemekkel, azt értelemszerűen csak a végén tudja a földdel egyenlővé tenni az ellen. A legerősebb lényünket gyártó épületrészt tehát lehetőség szerint ne közvetlenül a kapu fölé tegyük.

Sok különböző mód ide-oda, a kampányt senkinek sem szabad kihagynia. A kedves, bohókás történetben a lovagok és vikingek rivalizálását követhetjük figyelemmel. A humor minden területen jelen van, a történet, a kissé dilis hősök, az egységek, de még a bevethető fegyverek is tele vannak gagekkel. Páncélos vaddisznók, repülő birkák és sztrájkoló katonák gondoskodnak a könnyed hangvételről. Kár, hogy az átvezető jelenetekben nincsenek beszédhangok, és az egyébként stílusos, letisztult - itt mégis elnagyoltnak érződő - grafika hiányosságai is kiütköznek, de ezt sehol máshol nem fogjuk észrevenni.

A játékmenet egyszerűsége és nagyszerűsége ellenére is tartalmaz néhány dühítő hibát, az irányítás például érezhetően nem az igazi kontrollerrel. Érdekes módon a nehezebb feladatot, a több különálló réteg kezelését egész ügyesen megoldották (bár az akció kellős közepén lesz, amikor összeakadnak az ujjaink, mert hirtelen nem tudjuk, mit is akarunk csinálni, pláne nem, hogyan), a balliszta ugyanakkor nem a megfelelő érzékenységgel mozog: az analóg karral irányítva túl nagyokat ugrik, a d-pad pedig lassú és kényelmetlen. Jó lett volna az érzékenységet a beállítások közé kivezetni.

Valószínűleg a játékegyensúly miatt született meg több olyan döntés, ami kényelmetlenné teszi a győzelmet, elég bántó például az, amikor a hőssel betörjük a várkaput, ott van mögötte a zászló, de nem tudjuk felvenni és hazavinni, mert erre csak a kézzel rendelkező katonák képesek. A kézzel rendelkező hősök nem. Gondolom a mozgási sebességét nem tudták úgy belőni, hogy a harcban is erős legyen, de a zászlót ne vigye haza pillanatok alatt.

Ugyanennyire dühítő az is, hogy egyszerre minden réteget tudunk párhuzamosan kezelni, ellövünk egy varázslatot, elküldünk két lövedéket, megidézünk egy lényt, de ha belebújunk egy hős bőrébe, akkor csak és kizárólag ahhoz férünk hozzá. Ilyenkor nincsen se idézés, se lövöldözés, de még csak automatikusan sem kezdi el az AI kezelni a ballisztát (na jó, ez utóbbi talán túlzás lett volna). Ezek persze apró kellemetlenségek, csak kis mértékben rontják az összképet, de akár el is vehetik a kedvet a hősök irányításától.

*A CastleStorm egy hétpontos játék is lehetne, de sokkal értékesebbé teszi, hogy a témából mindent kihoztak, amit csak ki lehetett: benne van minden létező játékmód, ami elképzelhető, a fejlesztések miatt a pályák rengetegszer újrajátszhatók, a friend leaderboard ügyes integrálásának köszönhetően erre amúgy is nagy késztetést érzünk. Amikor kiütöd egy küldetésből a négy csillagot, és utána azt látod, hogy a haver még így is magasabb pontszámmal rendelkezik, az azonnali felhívás keringőre.

Gondoltak a helyi és hálózaton keresztüli multisokra, és úgy általában véve is annyi tartalmat pakoltak bele, amennyivel egyedül is el lehet lenni tíz órán át 800 pontért. Egy végtelenül egyszerű formulát dolgoztak ki és tálaltak úgy, ahogy azt a Live Arcade címeknél tanítani kéne. Ebből az alapötletből alig hiszem, hogy ennél profibb megvalósítást fel tudott volna bárki is mutatni. Nem valószínű, hogy a “flipperes” Zen fennmaradásához elengedhetetlenül fontos a CastleStorm, de a nyitás más műfajok fel pont emiatt még inkább üdvözlendő.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

11 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

19 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==