[Teszt] Ride to Hell: Retribution

Ride to Hell: Retribution

mcmackoGéczy Attila2013.07.19. 21:30

A vietnámi háborúnak vége, otthon vár a család, vár a szabad szellem, és várnak a múlt kísértetei. Apánk legendás motoros bandájának idő közben befellegzett, a riválisok uralják a déli vidéket. Olyannyira, hogy visszatérésünket rögtön meg is ünneplik azzal, hogy öcsénket brutálisan megölik, minket pedig ott hagynak a porban, fortyogó dühtől és traumától átitatva, amiből sajnos a háború során is jócskán kijutott. Mit tesz egy ilyen helyzetben egy magányos vagány - bosszút forral és egyesével célozza be a rivális banda nagyfőnökeit. Mocskos, nehéz időket élünk, veszítenivalónk csak a becsületünk, és apánk tisztelete. Hulljon hát a férgese!

Zseniális alapfelállással indít a Ride to Hell: Retribution, mégpedig annyira, hogy ha valaki csak a játék koncepcióját hallja előzőleg, akkor teljes lelkesedéssel kezdhet érdeklődni a program iránt. A ritkán kiaknázott (Full Throttle rulez!), méltánytalanul hanyagolt szubkultúrából nagy sikert is lehet kovácsolni, az eredeti elképzelés pedig nyitott világot és évek hosszú során nemesedő fejlesztést ígért.

Azóta sok helyről tudhatjuk: a Ride to Hell sem az ígéreteihez, sem a koncepciójához, sem pedig a kurrens videojáték felhozatalhoz nem ér fel. Hogy a rossz munkaszervezés, vagy a tehetségtelenség ritkán látott konstellációja miatt siklott ki ez a vonat (vagy stílszerűbben, borult fel ez a csopper), azt biztosan nem tudhatjuk. Egy dolog viszont tuti: a program szinte minden porcikáját beborítja az amatőrizmus, a gyenge megvalósítás és a kudarc árnyéka.

A munkavédelmi ellenpéldaként mutogatható videojátékipari-baleset játékmechanikáját alapvetően a nyitott világ (vagy másképpen sandbox) stílusából származtathatjuk. Magyarul: mindenféle elemet megpróbáltak a készítők összerántani, amit a trendek alapján egy motoros, nyitott környezettel operáló játékban el tudtak képzelni. Vannak versenyzős részek, a gyalogos pályákon bunyókba és fedezékes lövöldözésekbe keveredünk, két helyszín között pedig természetesen két keréken andalogjuk be a vidéket. Nem telik el egy óra mire belátjuk, hogy a részegységek egyike sem sikerült valami túl jól - sőt inkább a „röhejes-vicces-abszolút érdektelen-idegesítő” tengelyen váltakozik az, amit az Eutechnyx itt összehozott.

Sorolhatnánk a viccesebbnél viccesebb dolgokat, de szinte felesleges, mert a játék hamar megmutatja a foga fehérjét. A grafikusok rettenetesen használják az U3 motor által nyújtott lehetőségeket. A bunyó gyakorlatilag két támadás (és később pár kombó) spammelése, néhány dühroham-kitöréssel és környezeti instakill mozdulattal megspékelve. A lövöldözés a legamatőrebb (működőképes) fedezékharc, amit mostanában láthattunk, a gyalogos közlekedés során pedig úgy rángat az animáció és a kamera, hogy amíg meg nem szokjuk ezt a betegséget, szinte másra sem tudunk majd figyelni. A motorra ülve sem változik a helyzet, sőt fizikai törvényeket meghazudtoló útcsúszkálást, gagyi Road Rash-t idéző QTE vagdalkozást és néhány súlytalan rail-shooter (azaz sínen húzott céllövölde) epizódot kapunk a bosszú-sztorihoz, ahol döbbenetes scriptek közepette borulnak a kamionok és robbannak fel a minket kergető bénaságok.

Az ember azt gondolná, hogy csak az alap prezentációs és játékmechanikai elemek vannak totálisan elbaltázva, de nem. A történetmesélés és karakterábrázolás kettőse is teli van következetlenségekkel. A morális mondanivaló szinte végig megkérdőjelezhető mélységeket jár be, és a játék a legváratlanabb pillanatokban képes minket meghökkenteni hirtelen váltásokkal, érthetetlen dramaturgiai fordulatokkal. Az egyik emelkedett pillanatban épp az egyik nagyfőnök farmjára zúdítanánk éktelen haragunkat, de mivel a ranchot körülvevő kerítésben áram szaladgál, ezért lopunk egy üzemanyagszállító-kamiont a közeli kútról. Rövid kocsikázás után végül eljutunk a helyi erőműhöz. Kitaláljátok? Az erőmű felrobbantása után tudunk átmászni az elektromos kerítésen, és mi még az elején azt hittük, hogy a kamion a kerítés lezúzásához kell majd... Végül egy jó félórás lövöldözés után a ranch hálószobájában kötünk ki, ahol épp egy hölgyet menthetünk ki egy haramia kezei közül. A ledér teremtés a misszió közepén vad aktussal(!) hálálja meg a szolgálatainkat, meglepően kidolgozott animációk kíséretében(!!), mindezt tetőtől talpig felöltözött karaktermodellek előadásában(!!!). Ha még mindig velem vagytok és nem a Youtube-ot túrjátok az ominózus jelenet után, akkor folytatom a furcsaságok citálását. Máskor az egyik „boltosnak” számító drogdílert kínozzuk meg, aki természetesen ezután is vígan szolgálja ki hősünket, aztán egy ex-bokszedzővel kell motorversenyeznünk, Jason maszkos keményfiúk fejébe szórunk bele teli tárakat… és így tovább. A többi röhejes dolog felderítését inkább rátok bízzuk, a mókatár széles kínálattal vár mindenkit!

Mindent egybevetve mégis egy furcsa érzéssel küzd a tesztelő lelkiismerete: nevezetesen azzal, hogy a Ride to Hell-t egyfajta furcsa báj lengi körül. A harsányan rossz játékok vonzereje már-már komikus formában jelentkezik a Retributionnel töltött órák során, amely kellő nyitottsággal akár szórakoztatóvá is válhat. A sajtóban nem kímélték a játékot, sőt, sokfelé olvasni atomdurva bugokról, felbukkanó fejlesztői üzenetekről és hasonló cifraságokról. Bár (töredelmesen bevalljuk) nem jutottunk a furcsa kaland végére, az X360-as verzióban az alap igénytelenségen, gyenge játékmechanikán, és kidolgozatlanságon túl nem futottunk bele játékmenetet kigyilkoló bogárkákba, vagy végigjátszhatatlan, fatális programhibáktól megtépázott részekbe. Sőt, mire a röhej-faktor kifulladt, már egészen együtt tudtunk élni a játék problémáival, és felbukkantak előttünk azok a dolgok, amire a hat-hét év fejlesztői pokolban töltött idő valószínűleg elment. A játék a visszatérő ismétlődések mellett is meglepően sok grafikai elemet, helyszínt, átvezetőt és tartalmat kínál, amely egy ígéretes sandbox vízió maradványaként lengi be a program világát. A készítők láthatóan törekedtek a változatosságra, az ötletek megvalósítására való igyekezet pedig tovább puhítja a szőrös szívű tesztelő kezdeti haragját. A külön jellemekként felvezetett főnökök, és a hozzájuk vezető rögös utak egy olyan játék ígéretét vázolják fel előttünk, amely korszakalkotó darabként létezett, de csak és kizárólag a készítők álmaiban. A felkészültség és munkaszervezés hiányában viszont láthatóan ripityára hullott az álom, pont a komplex feladat súlya alatt. Egy ponton azt is realizálni fogjuk, hogy a készítők - bár későn, de - rájöttek a saját halandóságukra. Ezután a cél már csak az lehetett, hogy az elkészült elemeket valahogy összerakják, és az örök enyészet helyett játszható formában lásson napvilágot a bukott projekt.

*A Ride to Hell: Retributionnal töltött idő során az jut eszünkbe, mintha a 3D korszak hajnalán lennénk. Abban a korban, ahol a játékmesterek azzal kísérleteztek, hogy mit lehet kezdeni olyan fontos elemekkel, mint például a járművek irányítása, szórakoztató pályatervezés, mozgalmas scriptek alkalmazása, dramaturgia, történetmesélés, egy licenszelt 3D engine megszelídítése és így tovább… Az a korszak persze már lassan tizensok éve elmúlt; ami pedig a motoros bosszúsztoriból marad, az 2013-ban már csak a lócitrom- és málnadíjhoz elég.

A Ride to Hell egy soha meg nem valósult álomról zeng torz hangokkal tarkított, tragikomikus bluest. A dal végén még egy etikai kérdés is felmerülhet bennünk. Vajon érdemes-e egy bukott projektet megmenteni, majd a nagyközönség elé tárni, ha az mérföldekre van az elvárt színvonaltól? A választ természetesen nem mi fogjuk megadni, de a konklúziónk is váratlanul érheti az olvasót. Úgy gondoljuk, hogy kevesebb lett volna korunk felhozatala a Retribution nélkül. Az év egyik legrosszabb játéka? Kétségtelenül! Ám pont az esendősége miatt maradt annyi báj a buliban, hogy a program a perverz időmilliomosokat elszórakoztathassa. A többieket meg majd úgyis a kíváncsiság hajtja, és a jóízű nevetés ígérete. Elvégre nem mindennap láthatunk olyat, hogy egy fejlesztőcsapat az egyik banánhéjról a másikra lép. A többi pedig már börleszk, ahogy szokták mondani…. *

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==