[Teszt] Curse of the Sea Rats

Curse of the Sea Rats

dragCsető Zsolt2023.03.31. 10:00

Egy kézzel rajzolt, kalózos-patkányos metroidvania? Ide vele – gondolhatták sokan, amikor annak idején elstartolt a Curse of the Sea Rats kampánya a Kickstarteren, hiszen ekkor még minden új megjelenésnek önfeledten örültünk a műfajon belül. Az indie fejlesztőknek hála azonban mostanra nemhogy reneszánszról, hanem valódi fénykorról beszélhetünk a szekvenciális akció-platformerek zsánerén belül, így aztán a Petoons Studio csapatának nincs egyszerű dolga most, amikor eljött végre a bizonyítás ideje, hiszen az a bizonyos léc igencsak magasra került az évek során.

Kalózokkal és foglyokkal teli hajó tér vissza Nagy-Britannia partjaihoz, ahol a söpredékre jó eséllyel már csak a kötélhalál vár, sorsunk azonban váratlan fordulatot vesz, amikor a gonosz boszorkány, Flora Burn mindenkit patkánnyá változtat, majd megszökik – méghozzá az admirális fiával a hóna alatt. A tengernagy minket (és három bajtársunkat) bíz meg azzal, hogy csípjük nyakon a kalózt, szerezzük meg a nála lévő nagy hatalmú relikviát, és persze mentsük meg szegény Timothyt – mindezt a szabadságunkért cserébe. Ideje tehát kardot ragadni, hogy bejárjuk ezt a veszélyes vidéket, megküzdve ellenfelek tucatjaival.

A mesébe illő alaphelyzet szuperül harmonizál a klasszikus Disney-műveket eszünkbe juttató karaktergrafikákkal és a kézzel festett animációkkal, melyek talán mondhatjuk, hogy a kezdetek óta a Curse of the Sea Rats legfőbb selling pointjaiként lettek lebegtetve. Nagy kár, hogy mindezt meglehetősen semmilyen 3D-modellek támogatják meg háttér gyanánt, valamint a szinkronmunkának is inkább a jelenlétét lehet értékelni, mintsem a színvonalát. Összességében azonban így sem lehet panasz a hangulatra: garantáltan lelkesen fog mindenki kalandra indulni, változatos helyszíneket bejárva a megfeneklett hajótól és a homokos partról indulva. Hamar kiderül azonban, hogy valami nagyon nem stimmel – és sajnos itt jön az a rész, amikor a játékdizájnról vagyunk kénytelenek értekezni...

Nyilván szinte minden műfajra igaz, hogy rendkívül fontos az egyes játékelemek harmóniája, a metroidvaniák esetében azonban ez még inkább kritikus pont: ahogy maga a felépítés is erősen rétegelt, úgy az alkotószervek szimbiózusa is elengedhetetlen az igazán szórakoztató végeredményhez. Gondoljunk csak bele: a pályadizájn a karakterfejlődésen, a mozgásrepertoáron és az irányításon keresztül kihat a komplett harcrendszerre is – és ez csak néhány a számos összefüggés közül, melyet szem előtt kell tartaniuk a fejlesztőknek. Ehhez képest a Curse of the Sea Rats sajnos teljesen elemi hibákat vét, olyan alapvető baklövésekkel, melyek – csúnya tükörfordítással élve – „eltörik” a játékot. Az ellenfelekre például egy nagyon fura kettősség jellemző. A nagy részük simán staggerelhető, ugyanakkor jelentős contact damage is jelen van, méghozzá piszok rövid i-frame átmenettel, ami igencsak szembemegy a műfajban megszokott iparági standarddal. Magyarra fordítva: az ilyenekből jönnek az afféle anomáliák, hogy rögtön a második bossnál belefutottam egy olyanba, hogy sarokba szorított, és úgy bedarált, hogy semmit nem tudtam tenni ellene. A főnökök nyilván nem torpannak már meg az ütéseinktől, regenerálódni sem volt elég idő, és hát azt még nem is említettem, hogy nincs semmiféle érdemi dodge-mechanika – később megnyílik ugyan egy ilyen mozdulat, de ez is inkább az ugrándozás során bizonyul hasznosnak. A nagyon fura időzítésű parryről pedig kár is beszélni, annyira kevés szituációban hasznos.

Ez az egész ráadásul csak a jéghegy csúcsa, még hamarabb kiderül ugyanis, hogy a spanyol fejlesztők képtelenek voltak megteremteni egy egészséges játékegyensúlyt. Kezdjük ott, hogy az ellenfelek brutálisan sokat sebeznek: még a leggagyibb mobok is pillanatok alatt eltesznek bennünket láb alól. A gyógyítás ezzel szemben ritka kincs: szó szerint, hiszen ládákban találhatunk csak ilyen itemeket nagy ritkán, illetve a boltban tudunk venni a nehezen összekuporgatott pénzünkből, ez azonban érthetetlen aránytalanság. Gondolhatnánk, hogy esetleg a pályákon szétszórt hordókból esik némi energia, de nem: azok szinte mindig üresek – kivéve akkor, amikor egy-egy kalóz ugrik elő belőlük. Mondjam tovább? Oké: a gonoszok minden egyes képernyőváltással újratermelődnek, ha pedig véletlenül lepottyansz egy szakadékba, akkor azonnal meghalsz és mehetsz vissza a legutóbbi checkpointra. Ha most egy brutálisan nehéz és könyörtelen játék rajzolódott ki lelki szemeid előtt, akkor mondanám, hogy tévedsz, van ugyanis még egy csavar a történetben! A folyamatos újratermelődés miatt ugyanis a Curse of the Sea Rats egészen pofátlan és egyszerű módon farmolható, hiszen van karakterfejlődés és szintlépés (bár az XP-t sehol nem jelöli, WTF?), és szerencsére hamar kiszúrtam a nem túl terebélyes képességfán, hogy az egyik skill gyógyítást ad a sikeres ütéseink után. Miután ez meglett (nagyjából már a játék negyedénél), onnantól minden kihívás kiveszett a játékból, és még csak a közelébe sem jutottam annak, hogy meghaljak harc közben. Na nem mintha mechanikailag bármi komolyabbat fel tudna mutatni: még a bossok is nagyon primitív patternekkel dolgoznak. A sebzés-gyógyulás egyensúly ilyen szintű el nem találása azonban totálisan érthetetlen számomra.

Ami különösen fájó, hogy a Curse of the Sea Rats metroidvaniaként is elbukik. A közlekedésünket és az előrehaladásunkat befolyásoló képességekből alig pár van csak például, a továbbjutáshoz a legtöbb esetben inkább kulcsokat kell gyűjtenünk, ami pont a műfaj lényegét nyírja ki. Emiatt a korábbi helyszínekre való visszalátogatás sem rejt különösebben sok titkot (az is inkább „X megszerzett tárgyat vigyük vissza Y karakternek” jellegű), illetve – ahogy arra már utaltam – mechanikailag sem mélyül így érdemben a játék. Ami még érdekes lehetett volna, az a karakterváltási lehetőség, a négy patkánypajtás ugyanis eltérő harcstílussal és képességfával rendelkezik, de maga a játék semmivel sem motivál erre (főleg ahogy fejlődsz és haladsz előre), így aztán az volt a benyomásom, hogy ez inkább a 4 fős kooperatív lehetőség egyfajta maradványa csupán. És ha már metroidvania alapvetések: nem tudok elmenni szó nélkül a térkép mellett sem, ez ugyanis már a sokadik olyan indie alkotás, amely rosszul implementálja ezt az esszenciális funkciót. Itt maguk a szobák éppenséggel jól lettek felrajzolva, viszont nagyjából semmi nincs jelölve (pedig ez elengedhetetlen lenne a rengeteg karakter miatt), így bár szinte minden műfajbeli címet ki szoktam maxolni a gyűjtögetnivalók tekintetében, itt nagyon hamar elillant a motiváció.

Tudjátok, mi a legszomorúbb az egészben? Az, hogy a Curse of the Sea Rats hiányosságai már régóta látszódtak: egy jó ideje csúszó játékról beszélünk, melyet több ízben is ki lehetett már próbálni korábban – volt tehát visszajelzés dögivel. A Steam fórumait böngészve azonban a fejlesztők szinte semmin sem javítottak érdemben – hogy itt arroganciáról, esetleg tehetségtelenségről van szó, vagy simán csak elfogyott a pénz, arról legfeljebb csak találgatni lehet. Az azonban biztos, hogy iszonyatosan szomorú érzés volt nézni a végigjátszást követően a stáblistát, az ott felsorolt több ezer támogató nagy része ugyanis biztosan csalódott lesz, amikor a megjelenés napján kézhez kapja ezt a meglehetősen gyenge játékot.

PLATFORM PC (tesztelt), PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ PQube FEJLESZTŐ Petoons Studio
MEGJELENÉS 2023. április 6. ÁR €29.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

9 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

9 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

9 órája
30

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

14 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

17 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==