[Teszt] Gone Home

Gone Home

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.09.06. 11:10

Hatalmas, üresen tátongó házba érkezik egy fiatal, húsz éves lány, és bár a családja ott lakik, ő aligha nevezheti otthonának az épületet. Egy éve tartózkodik távol tőlük, teljesen bejárta Európát, húgával és szüleivel csupán levélben és telefonon tartva a kapcsolatot, így a beköltözésnél sem lehetett ott. És ahogy azt látni is fogjuk, pont annyira nem tud szinte semmit a legközelebbi rokonairól, ahogy a kezdeteknél mi sem, hiszen tucatnyi apró titok tárul fel előtte is a ház bejárása közben. Róla magáról alig mesélnek nekünk, valójában bárki, egy külső szemlélő is lehetne. És tulajdonképpen az is, az itt-ott megtalálható képeslapjain kívül mintha nem is képezné a részét a családjának.

A főszerepet egyértelműen tizenhét éves húga játssza, de a szülők és távolabbi rokonok is fel-feltűnnek a két-három órás kutakodás során. Na persze nem személyesen, ugyanis egyikükkel sem fogunk találkozni, ennek ellenére mindenhol jelen vannak: feljegyzésekben, üzenetrögzítőn, könyvekben, rajzokban, kazettatokokban, általuk írt vagy tőlük kapott levelekben, bútorokban és egyéb tárgyakban.

A Gone Home-ban gyakorlatilag minden azt a szerepet tölti be, hogy a Greenbriar-ház lakóiról meséljen, de a fő szálon kívül ezt egyáltalán nem szájbarágósan teszi, épp ellenkezőleg. Odafigyelést és legfőképpen kíváncsiságot, érdeklődést vár el, valamint rengeteg olvasást. Hiába ugyanis az ezernyi megvizsgálható tárgy, a lényeg mégis post-itekre írt mondatokból, könyvekbe rejtett levelekből és az asztalon felejtett iratokból fog kiderülni - hiába az fps nézet és a kalandjátékokra emlékeztető eszköztár, ez egy színtiszta visual novel, több szálat futtatva egymás mellett.

Itt ugyanis nem szuperhősökről és világmegváltásról szól a történet, hanem nagyon-nagyon hétköznapi emberekről, akiknek régi, az apa esetében akár évtizedes problémák árnyékolják be az életét, és amely gondokkal te és én, esetleg a szüleink vagy gyermekeink biztosan szembenéznek. Pont annyira szól a felnőtté válásról, az önállósodásról, a lázadásról, a szabadság iránti vágyról, mint a házassági problémákról, a néha kilátástalannak tűnő munkáról, a megaláztatásról és még megannyi dologról, amit elsőre nem is olyan könnyű észrevenni és helyrerakni. Pedig ott van előtted minden, de tőled függ, hogy csak felszínesen végigfutod az egészet, vagy összerakod a teljes család életét.

A szerkesztőségből ketten is biztosak voltunk egyébként abban, hogy a végkifejletben vagy valami fura csavar, vagy valami borzasztó tragédia fog bekövetkezni. Nem lett igazunk, tökéletesen igazodik a zárás is az előzményekhez: az egyszerű, tulajdonképpen szinte klisés befejezés kerekké teszi a történetet, nem pedig megerőszakolja azt, szerencsére nem erőltettek semmilyen oda nem illő csavart. Az olvasni szerető játékosok mellett egyébként azok fogják a leginkább élvezni a környezetet, akik a kilencvenes évek elején-közepén már legalább tinédzserek voltak, mindenhonnan üvölt ugyanis a korszellem: a képregényekből, az X-Akták poszterekről, a kazettákról ,és a háztartási eszközökből. Ha nem lenne úton-útfélen kitéve a dátum, akkor is nyilvánvaló lenne, hogy milyen korba kerültünk.

A Gone Home egyszerűsége és letisztultsága ugyanakkor legalább annyira hátrány, mint előny. Lehet, hogy jó végre nem a világ megmentésén fáradozni, de sokan csak a vállukat fogják vonogatni a végigjátszás után. A mindennapi problémák ugyanis annyira ismerősek, hogy az ember nem szívesen foglalkozik máséval. A család története ugyanis néhol simán lesüllyed a szappanoperák szintjére, érdekesnek pedig annyira nevezhető csak, mint amikor a kolléga a munkahelyen elmeséli, hogy mit csinált hétvégén: egyik fülön be, a másikon ki.

A fő szál is visszatetszést kelthet a konzervatívabb gondolkodásúak körében, nyilván egy kétórás játéknál nem árulom el, hogy miről van szó, de bizonyára lesznek olyanok, akik a félidőben úgy döntenek, hogy Sam, a kisebbik lány története mégsem érdekli őket annyira. Vicces egyébként, hogy a hátteret csak nagyon ritkán kommentáló Kaitlin, akiről szinte el is feljetjük, hogy az ő bőrébe bújtunk, szintén megbotránkozik néhány felfedett dolgon.

A Gone Home legnagyobb erénye, hogy minden, de tényleg minden apró részletre odafigyeltek a készítők, az összes tárgy korhű, a ház felépítése logikus, a rejtett rekeszek és szobák elrendezése hiteles, és hiába nincs jelen senki, mégis mindenhol érezzük, hogy itt tényleg többen élnek. A gond ott van, hogy - egy klasszikust idézve - átsejlik a mechanika az illúzió szövetén. Hiába a hatalmas ház, a szobák elrendezése valójában trükkös, nagyrészt lineárisan fogunk végigmenni rajtuk, így ha minden útba eső írást végignézünk, akkor tulajdonképpen nem csinálunk mást, mint végiglapozzuk egy könyv egymást követő oldalait.

A legnagyobb baj azonban az, hogy míg mindenki arról áradozik, hogy mennyire forradalmasítja a videojátékok történetmesélését a Gone Home, a valóság ennek pont az ellenkezője, visszalép húsz-harminc évet, de rosszul. Kiírtja a Mystből a rejtvényeket, az Alone in the Darkból a kihívást, a szöveges kalandjátékokból pedig a választási lehetőségeket, és mindezt újként tálalja. Eközben nem használ olyan eszközöket, amelyet könyvként nem, játékként mégis megtehetne, nincsenek videorészletek a családi eseményekről (pedig a kamera nem volt a kilencvenes években már annyira ördögtől való eszköz), alig vannak fényképek, ami pedig az állandó problémám, hogy az interaktivitásban rejlő lehetőségek annyira vannak csak kiaknázva, hogy leguggolunk-e, hogy észrevegyük az asztal alatt megbúvó gépelt oldalt vagy sem.

Értem én, hogy szándékosan ez a koncepció, hogy úgy próbálják a családot ábrázolni, hogy véletlenül se jelenjenek meg közvetlenül (olyannyira, hogy valódi tükör sincs a házban, amiben megnézhetnénk, hogy mégis hogyan képzelték el a lányt, akit irányítunk), de itt-ott üvölt, hogy ezt inkább a fejlesztői erőforrásokkal való spórolás indokolta, nem az ötlet erőssége.

Hiába tehát a valóban jelen lévő szellemi kihívás a mellékszálak összeillesztésénél, szó sincs itt semmilyen forradalomról. Hiába építkezik szépen Mágenheim Julcsiék élettörténete, a To the Moonhoz hasonlítható minőséget senki ne várjon a sztoritól, hiányzik a Journey könnyed eleganciája, mint ahogy a Dear Esther varázslatos helyszínei sincsenek itt, hogy eltakarják a hiányosságokat.

A Gone Home még pszeudo-játékként is csak átlagos, húsz eurós árszabásával pedig még inkább megnehezíti a saját dolgát. És mielőtt valaki azzal érvelne, hogy biztosan a sok olvasás miatt temettem a kelleténél mélyebbre, jelzem: az talán az egyetlen valódi értéke.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 órája
2

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

21 órája

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

1 napja
1

Heti megjelenések

1 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

6 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

9 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==