[Teszt] Total War: Rome II

Total War: Rome II

LotharFuchs Róbert2013.09.13. 18:00

Azon szerencsés helyzetben vagyok, hogy sem a Total War sorozatot, sem Rómát nem kell bemutatnom. Mindkettő jól ismert grandiózus csatáikról, hatalmas seregeiről, patinás múltjáról és a (játékos) kultúrára gyakorolt hatásáról. Akkor mégis mi romolhat el? Ha ismeritek Murphy törvényeit, akkor tudjátok.

Aurea mediocritas. A Rome első részének, vagy épp a Total War bármelyik tagjának ismerői joggal szeretik a szériát: arany középútja a körökre osztott, jó értelemben vett bonyolult, valamint a valós idejű, és nem utolsósorban veszett látványos valósidejű stratégiának. Mindez beoltva az adott kor sajátosságaival, és máris kész egy évtized óta sikeres recept.

Aliud ex alio malum gignitur. Talán az „öreg” korral jár, de a Rome II személyében mintha beütött volna a demencia: az AI butább, mint valaha, legyen szó a tábláról vagy a csatákról. Elfogadhatatlan diplomáciai ajánlatokkal bombáznak, ész nélkül rohannak a vesztükbe, vagy épp ülnek a nem létező babérjaikon nehézségi fokozattól függetlenül. A harcban agyatlanul vágtat a lovasság a fix lándzsafalba, tűrik a nyílzáport, nem sietnek taktikailag előnyös pozíciókba... a zászlókhoz annál inkább, ami egy nagyon elbaltázott ötlet volt, ha már itt járunk. A Rome II csatákban már véletlenszerűen elhelyezett zászlók vannak, melyek elfoglalása és megtartása minden körülmények között győzelmet biztosítanak. Bele sem kezdek, hogy ez hány okból baromság. Az utóbbi kivételével amúgy mindezek olyan problémák, amiket a Creative Assembly vagy / és a közösség már megannyiszor orvosolt a korábbi tételek esetében, ezért végképp értetlenül állok a dolog előtt. És ami talán a legfájóbb: az alapvetően jó és fejlődésen átesett térképes szekciót IS orvul agyoncsapja a kritikán aluli AI.

O tempora, o mores! Számos hasznos funkció elveszett: sereget nem lehet toborozni, de még szétválasztani sem hadvezér(ek) nélkül, nincs guard vagy hold, azaz őrzés vagy maradás opció, ahogy számos távolsági fegyverrel is operáló egységnek sem mondhatjuk meg, hogy használják-e őket, avagy sem. Az útkeresési algoritmus a régi időket idézi, és ezt tessék pejoratív értelemben venni. Ehelyett kaptunk egy olyan opciót, amit az igazi stratégák sértésnek vesznek: AI-ra lehet bízni egységeket. Igen, a korábban vázolt buta AI-ra. Továbbá: nincs családfa. Egy olyan játékban, aminek egyik főszereplője Róma. Nonszensz! A vízi csaták manuálisan élvezhetetlenek, sokszor nem hajtják végre a parancsokat, melyek közül amúgy is sokáig az egyetlen használható az ütközés. Kicsit olyan, mintha viráglelkű gyerekekkel próbálnál dodzsemezni: háromszor el kell nekik magyarázni, hogy pont az a pláne, ha belerohan a másikba, nem pedig az, ha az orrával érzékien megcirógatja a másikat. Sorolhatnám még, de felesleges. Két lépés hátra, egy fél előre.

Vulpes pilum mutat, non mores. Grafikailag kétségtelenül fejlődött, magam pedig „csak” a táblás részen találkoztam teljesítmény problémákkal, a net azonban hangos az optimalizálatlanságáról szóló panaszoktól. A látványos, sokat promózott karthágói csata gyakorlatilag minden konfiguráción képregény módban megy. Ettől függetlenül a városok, valamint a természetben található helyszínek faunája rengeteget javult, ahogy a Shogun 2-ben csak modként elérhető vizuális diverzitás is helyet kapott. Ergo sokban különböznek az adott egységen belül az emberkék, ahogy pl. a görög parittyások is jópofa, autentikus kalapokat hordanak. Az más kérdés, hogy statisztikailag túlságosan is sok egység megegyező.

Errare humanum est. A kezelőfelület hagy némi kívánnivalót maga után, de lényegében használható, olykor még informatívabb is, mint az elődökben. Gondolok itt a városfejlesztés megjelenítésére, ahol most már jól elkülöníthetőek az épületek. Elsőre talán zavaró lehet, de valójában hasznos, hogy most már provinciákra, azon belül pedig régiókra lettek osztva a területek. Hatékonyabban lehet kezelni a városok ügyes-bajos dolgait, valamint kiépíteni köztük a szimbiózist. Az összképre azonban csak azt tudnám mondani, hogy túlságosan puritán és unalmas. Akadnak persze még újdonságok: politika, melyben a birodalmunk belső viszályai zajlanak. Ha nem figyelünk oda, könnyen pl. polgárháború lehet a vége, ahogy aktuális közéleti problémákra is reagálhatunk több módon. Pl. egy fattyúval riogató nőszemélyt tehetünk el láb alól, fizethetjük le, vagy hagyhatjuk folytatni az utcai performanszát. Az ötlet alapvetően jó, azonban a megvalósítás... legtöbbször súlytalan, vagy az ellenkezője, ok nélkül büntető, véletlenszerű. Egyelőre.

Aegroto dum anima est, spes est. Ekézhetném még bőven (töltési idő, gyors csaták, száraz multiplayer), ahogy az összes újdonság sem lett megemlítve, de ehelyett inkább rátérek a lényegre. A Rome II jelen állapotában a Total War történetének legnagyobb csalódása. Inkább emlékeztet egy bétára, mintsem végleges játékra.

A közepes játékot sejtető hat pont ennek megfelelően a jelenlegi állapotokat tükrözi, az elbaltázott start az Empire óta rossz szokása a Creative Assembly-nek, de pár hónap után eddig mindig összeszedték magukat. Másfelől: bár most főleg a negatívumokra tértem ki, ami természetes is, tekintve, hogy a kezdetek óta imádom a sorozatot (és ezért volt ez most ilyen fájdalmas élmény), a potenciál megvan benne. Ez persze nem mentesíti a bűnei alól, de remény még van. A tanácsom az, hogy várjatok pár hónapot, míg a hibákat javítják, és a közösség érdemben beszáll a projektbe. Addig ott a Shogun 2.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

7 órája
4

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

23 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
32

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==