[Teszt] Need for Speed: Rivals

Need for Speed: Rivals

liquidSomosi László2013.12.03. 21:15

A Need for Speed Rivals egy örökérvényű tételt mindenképpen bizonyít, miszerint: egy árkád autóversenynek sem sűrű fékhasználatra, sem saját történetre nincs igazán szüksége. Az utóbbit a játék pár perces (elsőre) átnyomhatatlan intrója igazolja, a „mi vagyunk a lázadó utcaiversenyzők, a rendőrök az ellenségeink” monológot elkoptatottsága okán valószínűleg már kevesen veszik komolyan - akik mégis, lehet, hogy itt az ideje elgondolkodniuk azon (például az ismert filmszínész hétvégi tragikus balesete kapcsán), hogy mi a különbség a filmeken / videójátékokon keresztül kiélt fantáziák, és a valós élet között.

A sűrű fékhasználat hiányát talán már kevésbé kell magyarázni, az új Need for Speed továbbra sem szimulátor, badarság lenne bárminemű realizmust számon kérni rajta. Persze, vannak benne mindenféle, a való világban zsáknyi pénzért megvásárolható gépjárművek, és valószínűleg az NFS sorozat az egyetlen hely a világon, ahol a rendőrök Ferrari 458 Italia-val kergetik a gyorshajtókat - de ettől még úgy végig lehet csúszni száznegyvennel egy kanyaron, ahogy azt kell, illetve ahogy azt egy ilyen játékban kell. Egy árkád autóverseny nagyon nagyot tud bukni, ha nem elég élvezetes vezetni a gépet - a Rivals ezen a fronton remekül teljesít, a járművek között van különbség (erről még lesz szó később), az irányítás viszonylag gyorsan és jól tanulható, és kifejezetten szórakoztató száguldozni a játék nyitott világában.

Mert (ismét) erről van szó, az NFS „főága” jó ideje elszakadt a kötött pályás versenyektől, a Rivals sem tesz másként. A világ hatalmasnak nem hatalmas, ellenben határozottan változatos, van itt minden az útra csobbanó hullámokkal tarkított tengerparttól kezdve a szolidan ívelő autópályákon át a havas hegyoldalak jóval kevésbé szelíden kanyargó szűk szerpentinjéig. (Kedves olvasó, ha az típus vagy, aki kedveli a teszteken átszűrődő személyes megjegyzéseket: a cikkírás ezen pontján ment tönkre végképp a tegnap egy nagy bögre forró teával meglocsolt billentyűzetem. Elmentem, és vettem egy másikat, folytathatjuk.)

Szóval: gyors autók, vad kanyarok, rendőrök, ez eddig is így volt, mi változott? Az, hogy a Rivals az NFS szériában eddig is hangsúlyos üldözésre-menekülésre koncentrál, a játék maga egy Hatalmas Üldözés, a nyugalom percei ritkák, és nem tartanak sokáig. A játék már elején megkérdezi, hogy versenyző vagy rendőr karriert óhajtasz-e folytatni (váltani bármikor lehet), és ennek megfelelően pakolja eléd a feladatokat.

A versenyző élete a nehezebb, ő ugyanis folyamatosan a veszély árnyékában él. Kifordulsz a búvóhelyedről, elindulsz a választott esemény felé (ami lehet sokféle: verseny, verseny rendőrökkel a nyomodban, időfutam, egy-az-egy ellen sprint, vagy „lerázom a rendőrbácsit!” küldetés), és két perc múlva valószínűleg összeakadsz egy rendőrrel, aki üldözni kezd. Sebaj, versenyt indítani és megnyerni így is lehet, csak a végén kell valamit csinálni a rendőrökkel, mert ha megállítanak vagy szétcsapnak, ugrik MINDEN pontod, amit az adott menetben összeszedtél.

Kegyetlen? Igen, elsőre annak tűnik, de azért nem eszik olyan forrón a kását. A térképen elszórt búvóhelyekre betérve bankolhatod az addig összegereblyézett pontokat - a kérdés inkább az, hogy mikor teszed ezt meg. A Rivals csinos kockázat - jutalom rendszerrel dolgozik, minél tovább maradsz „kint”, annál nagyobb szorzóval (enefesül: heat level) pörögnek a pontjaid. A búvóhelyen kívül a játékot leállítani nem lehet, a veszély folyamatos - és ez remek, a korábbi epizódokban nem látott dinamikát a Rivals-nak.

A feladatok sikeres teljesítését, meg úgy általában a túlélést nagyban segíti az, hogy folyamatosan fejlődsz. A bezsákolt pontokból a búvóhelyen autót fejleszthetsz (jótanács: érdemes először a gép testét megerősíteni, így több „életerővel” rendelkezel majd, kevesebb lesz az utolsó előtti pillanatban frusztrálóan szétütött járgány), és felrakhatod az Üldözési Technológiákat is. Az ÜT-k gyakorlatilag fegyverek, nem a szó hagyományos értelmében, de működésüket tekintve mindenképpen: EMP-vel csaphatsz oda, aknákat szórhatsz vagy látványos lökéshullámmal taszíthatod odébb a nyakadban lihegőket. A „fegyverek” nyilván nem csak a rendőrök ellen vethetők be, teljesen jók a rivális versenyzőkkel szemben is - nincs is jobb annál, amikor a cél előtt kétszáz méterrel kapod le egy EMP-vel az előtted a győzelem biztos tudatában autózót.

Igen, a Rivals jófajta árkád autóverseny / combat racer hibrid, és ez teljesen jól áll neki, az utakon csata folyik, a veszélyes vezetés és a gyönyörű driftek jutalma a nitró, kapsz javítóállomásokat, ahol egy másodperc alatt rendbe teheted a kasztnit, és újratöltheted az ÜT-ket - ahogy elkezded jól kiismerni az utakat, a Rivals lehetőségek és taktikák szintjén is kinyílik, tudod, hogy mikor kell támadni, és mikor menekülni, az addigi sovány tízezrek helyett pedig simán százezres ponthalmazokat csinálsz egy menet alatt. Rendőrként is persze: a zsarukarrier a versenyzős futamok ellenképe, vad üldözésekkel, és speciálisan ide álmodott (szögcsapda, útzár, helikopter…) Üldözési Technológiákkal. Apróságnak tűnik, mégis megemlítem: az NFS Rivals az első olyan játék, ahol valós értelmét láttam a hangvezérlésnek, a kétségbeesetten a tévé felé üvöltött „GPS HIDEOUT!!!” parancs (belövi az útvonalat a legközelebbi búvóhely felé) extrém módon hasznosnak bizonyult.

Nem segíti a sikerélmények gyors begyűjtését, hogy a Rivals a játék legelején kíméletlenül beterel az online multiplayer játékmódba. Értsd: ha van online kapcsolat, kapásból betesz egy multiplayer játékba - ami nagyon hasonlít a single playerre, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy itt nem az (amúgy jól működő) AI, hanem hús-vér emberek ellen nyomod. Versenyzőként az elején szembeszállni egy két-három autóból álló szervezett rendőrcsapattal = gyors pusztulás + keserű könnyek, így erősen ajánlott ellátogatni a menübe, és privátra vagy offline-ra kapcsolni a játékot addig, amíg nem fejlődsz egy kicsit, és rá nem érzel a játékra. Ha ez megvolt, nyugodtan menj vissza, a Rivals multiban az igazi, körömlerágósan izgalmas küzdelmek folytathatók itt.

A Rivals alatt dübörgő Frosbite 3 motor áldás és átok egyszerre. Áldás, mert megfelelő PC-n és nextgen konzolokon csuklóból hozza a tőle elvárt látványt, egy-egy nagyobb üldözésnél (pláne: éjszaka) bőségesen kényezteti a szemet.

Jelengenerációs konzolokon más a helyzet. Maga a látvány itt simán korrektnek mondható, de képfrissítéssel komoly gondok vannak. Nincs FPS-mérő építve a szemembe, de bizton állíthatom, hogy az általunk tesztelt Xbox 360 verzió szinte soha nem hozta a folyamatos harminc képkocka / másodperc arányt, és ha igazán keménnyé vált a helyzet (öt rendőr a nyomodban, éjszaka, vihar) többször is meglátogatta a tragikusnak mondható egyszámjegyű értékeket - ami nem megbocsátható máshol sem, itt meg pláne, a harminc fps-t elfogadom a hatvan helyett (még akkor is, ha nextgen konzolokon illene annyinak lennie - nem annyi), az élsimítás teljes hiánya mellett produkált sebesség-szakadék viszont botrány, és érezhetően befolyásolja a játszhatóságot is. Értem én, hogy cross-gen, meg kutyafüle, de vannak lécek, amiket mindentől függetlenül illene átugrani, és nagyon rosszul hozza ki magát, ha nem sikerül.

Bajban leszünk a kereszt-generációs, a múlt és a jövő platformjaira is megjelenő játékokkal pontozás szempontjából, a Rivals az élő példa rá. Maga a játék, a mellé kitalált rendszer csudajó, ha szereted az árkád autóversenyeket, és nem riadsz meg attól, hogy versenyzőként folyamatosan nyomás nehezedik rád, jó eséllyel te is szeretni fogod. Csak nem mindegy, hogy melyik verziót választod - a jelenlegi pontunk egyfajta kompromisszum a két érték között, a jelengenerációs értékelés egy (két?) fokkal alacsonyabb, a nextgen pedig magasabb lenne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

13 órája
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

1 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

1 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

8 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3