[Teszt] Knack

Knack

mcmackoGéczy Attila2013.12.26. 20:00

A Playstation 4 nyitókínálata stílszerűen a Knack-el mutatkozott be, amely első pillantásra (és másodikra is) nagyszerűen illeszkedik a gyerkőcök számára vonzó, PlayStation brandet definiáló Crash-Jak-Ratchet vonulatba. Hab a tortán, hogy a játék atyja, Mark Cerny (interjúnkat itt olvashatod vele) korábban vadul dolgozott ezeken a sikercímeken, így az ígéret meglehetősen bíztatott mindenkit: „Itt a játék, amely a kölykök és platformer játékosok számára is elhelyezi az új gépet a térképen!” Nos, a játékkal töltött tizeniksz óra után az ígéret nem feltétlen teljesedett be, annyit pedig elöljáróban elmondhatunk, hogy a kacatgólem (egyelőre) nem fog bekerülni a PS-hallhatatlanok panteonjába.

Sok-sok évvel a Kristályháború után járunk, amikor a pusztaságba kényszerített goblinseregek ismét megpróbálják az emberiség ellen felvenni a kesztyűt. Valami azonban nincs rendben, mert a primitív népek mögött brutális harci gépezetek sorakoznak. Ebben a világban a technika fejlettségét a föld mélyéről előkerült ősi relikviáknak köszönheti a világ, így külön érdekes, hogy a goblinok armadáiban is feltűnnek a komplex gépezetek. Az embereknek szerencsére páratlan segítőjük akad: a megtestesült relikvia-védelmező, Knack, akit a jóságos doki, és kalandor cimborái kísérnek el a nagy kalandra. A hercehurca során persze kiderül, hogy a goblinok sem magunkak köszönhetik a technikai fejlettséget, és az emberek közül sem mindenki a békére (hanem sokkal inkább a tápos, erőtől duzzadó relikviákra) pályázik.

Knack legfőbb tulajdonsága, hogy a rendelkezésekre álló relic-halmokból és mindenféle elementális kacatokból fel tudja duzzasztani saját testét. A mérettel természetesen kibővített életerő és súlyosan megnövekedő támadási erő is társul. Támadni márpedig kell, nem is keveset. A Knack sokkal nagyobb hangsúlyt helyez az akcióra, mint az első pillanatban látszódik. A harc nagyon egyszerű: ugrással és „dash” jellegű csúszkálással kerülgetjük az ellenfél támadásait, az ütések pedig az időzítés és távolság függvényében találnak be. Túlzás lenne azt mondani, hogy a harc puszta boksz-szimulátor jelleggel pörögne, de mélységet ezen felül a gyűjtögethető nap-kövekből kinyert energiával (és az ennek segítségével elsütött szuper-támadásokban) kereshetünk leginkább.

Meg persze az ellenfelek variációiból-leosztásából. A sorra érkező arénákban általában rafináltan vannak pozícionálva a távolsági- és közelharcot preferáló randaságok, egy kör után pedig jön a következő hullám, hogy ne maradjunk feladat nélkül. Hab a tortán: amíg Knack nagyra nem nő, addig elég 1-2 pofon (még az alap bogárkáktól is), hogy karakterünk csilliónyi darabra hulljon szét. A játékmenet tehát leginkább arról szól, hogy hibátlanul, próba-halál-okulás stratégiával csapkodjuk le a szembe érkező mumusokat, betanulva a sorra érkező arénák és folyosók megoldásának menetét.

Ez a fokozott nehézség persze legföljebb a hárdkór játékosokat fogja feltételek nélkül kielégíteni. Bár minden gócpont megoldható, azért a normál fokozat nem a látszólagos célközönségnek (azaz a kislurkóknak) van kitalálva. Hozzátehetjük még azt is, hogy a Knack eléggé barátságtalan módon adagolja a checkpointokat, és a képet összerakva máris feldereng a sokak által mélyen gyűlölt frusztráció-faktor. Az ellenőrző pontok ráadásul sokszor felesleges, rutinszerű szekciók újrázását is megkövetelik, ami szintén nem segíti elő a könnyed, felhőtlen szórakozást.

A játékmenet súlyozását azonban nem csak itt vacakolták félre a japán stúdió munkatársai. Bár Cerny a változatosság híve, a játékon ez nem feltétlen tükröződik. Tizenhárom fejezeten keresztül sokszor visszatérnek állandó motívumok, hasonló építkezési panelek. Knack apró Bart Simpsonként kezdi a pályát, ahol bogarakat, pókokat csapdos. Később jön a barlang/bánya, majd végül valami bónusz játékelem. Ezek az apróságok alapvetően jópofák, hiszen elementál támadásokkal, vagy újféle környezeti veszélyekkel színesítik a kalandot, de valahol mind hasonló módon befolyásolják a játékmenetet. Ha ezek (és az aránylag változatos ellenfelek) nem lennének, akkor az ásítozás állandó kísérője lenne a kalandozásnak, mert a csőszerű, kevés platformozást kívánó pályadesign csak nagyritkán képes minket kizökkenteni a ritmusból. Szintén érdekes szemléleti kérdés, hogy Knack növekedésével jóval bátrabban vághatunk bele a bunyózásba, mert az óriássá duzzadt lény jóval több támadást képes így elviselni, így a frusztráció minimalizálódik, a nehézség csökken, mi pedig jutalomjátékban érezhetjük magunkat, ahogy a gólemmel haladunk előre és pusztítunk, mint a veszedelem.

Az is nyilvánvaló, hogy a program kendőzetlenül a New Game + funkcióra van tervezve, hiszen sok megnyitható kütyü és bónusz Knack-forma csak a játék vége felé (vagy a második végigjátszás során) lesz elérhető. (Így a kombózást behozó combo-meter, vagy a titokkereső detektor is…) Furcsa megközelítés a lassú fejlődési ív, hiszen egy tizenöt óráig kitolt, sokszor önismétlő játék esetében nem feltétlenül arra vágyunk, hogy elölről kezdve élvezhessük ki az addigi munkánk gyümölcsét. A fejezetválasztás, időre menő hadakozás és a hangzatos nevű Coliseum Attack mód szintén az első végigjátszás után nyílik csak meg.

Szerencsére azonban nem hagy a szánkban teljes keserűséget a nyitócím. Sőt, a Knack alapvetően egy polírozott képet mutató, kellemes játékórákat tartogató darab, amely pont azzal vívja ki az emberben az ellenszenvet, hogy folyton apróságokon csúszkál, és láthatóan nem akar bonyolultabb mutatványokat megvillantani, mint amit első körben is megmutat. „Ezért persze felesleges PS4-et venni!”, gondolhatja az a játékos, aki már a PS1-es időkben is játszott akció-platformer címekkel, és azért ebben valahol van igazság. A gyönyörű bevilágítással, és a sztori vége felé fokozódó látvánnyal azonban többnyire igazoljuk majd magunkban a vásárlást. A zenék kellemesek, a szinkron rajzfilmszerű, a körítés pedig mesedélutáni atmoszférába ringatja a játékost. Ha valaki keresztül tud tekinteni a problémákon, akkor alapvetően jól fogja magát érezni a Knackkel. Sőt, ha esetleg néhol be is sokallunk, egy-két nap pihenő után a gólem srác (hehe) azért csak visszahívogat minket a goblinvész lerendezésérére.

És folytatjuk továbba feltételes móddal… Ha nem nyitócím lenne Kacat-úr fortélyos kalandja, akkor talán szigorúbb tintával foghatna a kritikus tolla. Ha a műfaj alapvetően telítettebb lenne az utóbbi években, akkor jóval ráncosabb szemöldökkel is nézhetnénk Cerny-ék legújabb agyszüleményére. Knack hosszú távon is szórakoztat és ráadásképp nyújt valami kis pluszt, amivel igazolhatjuk az új gépünk megvásárlását. De a program sajna lépten-nyomon arra is emlékezteti az embert, hogy ebből a produkcióból mennyivel többet is ki lehetett volna hozni. Az átlagos rajzfilmadaptációktól bőven jobb, de a stílus forradalmától messze tanyázik.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

3 órája
3

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

19 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
30

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==