[Teszt] Earth Defense Force 2025

Earth Defense Force 2025

liquidSomosi László2014.02.18. 18:00

Mi ez? Az Earth Defense Force 2025 című videójáték-szoftver, PlayStation 3 és Xbox 360 videójáték-konzolokra. A „2025” nem a sorozat kétezerhuszonötödik részét jelöli, hanem évszám, az EDF2025 valójában a széria negyedik (számozott) epizódja - származási helyén, Japánban például simán Earth Defense Force 4-nek hívják.

Kell valamit tudnom a sorozatról? Leginkább azt, hogy PlayStation 2-n indult, a jóárasított Simple 2000 széria részeként. Értsd: budget-kategóriás játék volt, a D3Publisher (kiadó) és a Sandlot (fejlesztő) nagyot csodálkozott, amikor az első részből 150 ezer fogyott Japánban. Jöttek is a folytatások szépen, az EDF2025 direkt előzményének tekinthető EDF2017 például jó sokáig Xbox 360 exkluzív volt (most már Vitán is elérhető)

Elég a történelemórából, MI EZ? Oké, oké: az Earth Defense Force külső nézetből szemlélt akciójáték. Az űrből és / vagy a föld alól érkező idegeneket kell benne durva fegyverek segítségével megrendszabályoznod. Ettől még lehetne tökugyanolyan, mint tucatnyi más idegen-gyilkolós játék - de nem az. Az EDF inváziós-hordái tényleg hordák. Sokan vannak, nagyon sokan.

Az EDF-ben teljesen hétköznapi helyzet, hogy egyszerre ötven (vagy száz) ellenfél ellen harcolsz. Itt nincs fedezékesdi, meg osonkodás, meg semmi. Te (esetleg: a koop partnerek) verzusz Baromi Sok Űrből Jött Izé. Ha nem darálod be őket, ők darálnak be téged.

És mi ebben az izgalmas? A virtuális tömegmészárlás örök bája, a nagypályás pusztítás kellemesen csiklandozó érzésével kiegészítve. Az EDF2025-ben jellemzően nagyvárosok kellős közepén harcolsz, olyan fegyverekkel… várj csak, fussunk neki még egyszer. Már az első pályán kapsz egy rakétavetőt, ami a későbbi eszközökkel összehasonlítva az EDF-arzenál fogpiszkálója. Az EDF2025 több mint hétszáz fegyvert vonultat fel - nyilván nem hétszáz egyedi darabról van szó, hanem gyakran hasonló funkciójú eszközök ügyes variációjáról, de akkor is: a választék masszív.

  • Szép, de minek ennyi fegyver?* Ahogy korábban is említettem: sok ellenfelet kapsz az arcodba. Az EDF2025 akár a „Tömeg-menedzsment Rendkívül Pusztító Fegyverekkel: A Videójáték” címen is futhatna, mert lényegében erről van szó. Jönnek szemből, oldalról, alulról, felülről. Közepesen nagyok, nagyon nagyok, hatalmasak, és olyanok is, amik a szó legszorosabb értelmében nem férnek el a képernyőn.

Miféle idegenek ezek? Megérkeztünk az EDF széria másik bájához: az ellenfelek az ötvenes évekbeli amerikai ufó-inváziós és óriásszörnyes sci-fijeinek japán szemüvegen keresztül szemlélt változatai. Jó hosszú mondat volt, de minden eleme fontos - igazi duplacsavar, egy eleve furcsa megközelítés még furcsább köntösben tálalva. Meglepő, vagy sem: a dolog működik, a Sandlot nagyon jól érzi, hogy meddig lehet tolni a szatírát: jó sokáig! Az EDF nyakig merül a felvállaltan B-kategóriás koncepcióba, és szégyentelenül lubickol benne.

Mitől más az EDF2025, mint az előző, vagy az azt megelőző? Erre röviden nem fogok tudni válaszolni, menjünk sorban. Mire vagy leginkább kíváncsi?

Mondjuk a grafikára. Generációvégi játék, biztos kifacsarja a gépekből, amit ki lehet, nem? A legegyszerűbb kérdéssel nyitottunk, a válasz: NEM. A D3 alapvetően továbbra is budget-kiadó, a Sandlot meg budget-fejlesztő, az EDF2025-öt hajtó technológia se modernnek, se kiforrottnak nem mondható. A játék sok vizuális kompromisszumot köt annak érdekében, hogy a rengeteg ellenfelet képernyőn tudja tartani. Látható (tőled pár méterre beugró) pop-up, folyamatos v-sync problémák, egyszerű belső helyszínek, egyszerűcske textúrák - és néha még így is hatalmasat zakózó frame / szekundum értékek. Ennek ellenére: ha ötven harcidrón, ugyanennyi óriásrovar és fél tucat óriásrobot indul el feléd egyszerre Tokió közepén… nos, ez még a kompromisszumokkal együtt is megkapó látvány.

Korábban volt szó rombolásról is, ez azt jelenti, hogy…? Azt bizony. A város rombolható. Nagyon. És fogod is rombolni, nem feltétlenül szándékosan (bár az is megeshet), hanem azért, mert a feléd vágtázó rovarcsapat közé engedett Teknőc-rakéta (lassú, de halálos!) becsapódáskor a dögökkel együtt simán magával ránt majd két felhőkarcolót is. Nem, nem túlzok. Felhőkarcolót. Kettőt.

A videókban többféle karaktert láttam - ezek különböző páncélok, vagy valóban különböző karakterek? Ezek teljesen különböző karakterek, minden küldetés előtt négy, külön fejleszthető karakter-osztály közül választhatsz. A RANGER a mindenki számára ajánlható, sokféle fegyvert használó, könnyen kezelhető harcos. A WING DIVER könnyű fegyverzetű (oké, relatíve könnyű fegyverzetű), viszont jetpackkel felszerelt légi-akrobata. A FENCER a tank-kaszt, gyakorlatilag egy szamuráj és a WH40K-s űrgárdista keveréke, brutális közelharci fegyverekkel. Végül pedig a AIR RAIDER, ami egy támogató-kaszt, magában közepesen életképtelen, csapatban viszont baromi hasznos - ő képes légicsapásokat, vagy járműveket (tankok, helikopterek, mecha, de van mentőautó is) rendelni a csatatérre.

Ha több karakter van, akkor kell lennie koopnak is, ugye? Van benne koop, kétfős osztott képernyős, vagy négyfős online. Mindkettő jó móka, különösen az utóbbi - a karakterek képességeinek teljes kihasználásához nem árt, ha négy játékos van a pályán. Meg amúgy sem, feltéve, ha bele akarsz kóstolni a magasabb nehézségi fokozatokba is.

De miért akarnék magas nehézségen játszani?* Egyrészt hogy elmondhasd magadról, hogy milyen fasza hárdkór játékos vagy, másrészt azért, mert ez a játék egyik hajtóereje. Az új fegyvereket nem automatikusan kapod, hanem a missziók során elpusztított dögök dobják őket - véletlenszerűen. Magasabb nehézségi fokozat = jobb loot.

Akkor egyedül nem is élvezetes? Dehogynem. Normál nehézségi fokozaton az EDF2025 kellően megbocsátó ahhoz, hogy még a szériával most ismerkedők se érezzék agyonterhelve magukat. A kampány 80+ missziót kínál, ez normálon, egy karaktert használva alsó hangon 15+ órás játékidő. Ha visszamész fegyvereket farmolni a korábbi pályákra, és / vagy kipróbálsz más karaktereket is, akkor 25+ órát simán ki lehet belőle ütni egyedül is. Online pedig: sokkal többet.

Rohanjak megvenni? Most még ne, mert pénteken jelenik meg. Az EDF2025 jó játék, a széria eddig legkiforrottabb, legtartalmasabb epizódja. De: kétségtelenül rétegjáték, és csiszoltság tekintetében nem hozza azt a színvonalat, amit (mondjuk) egy nyugati AAA címtől elvárnál. Az online / single rész szigorúan ketté van választva (miért, amikor ugyanaz a tartalom?), a menürendszer a PS2 korszakot idézi, a küldetések során többször is becsúszik a tartalmi, vizuális önismétlés.

Az EDF2025 nem szólít meg mindenkit, valószínűleg nem is akar, talán nem is tud. Valamit mégis nagyon jól csinál: kitűnően szórakoztat.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
17

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==