[Teszt] Titanfall

Titanfall

mcmackoGéczy Attila2014.03.18. 21:25

Végy néhány óriási robotot, láncold őket mecha-százlábúvá, falonfutással ugorj fel az első masina búbjára és sihuhuhú, máris kész a hype vonat. Persze egy trónkövetelő bevezetése manapság másképpen már nem is nagyon működne. Az FPS piac meglehetősen telített, a multiplayer szegmenst pedig már évek óta leosztották a bebetonozott nagyágyúk és a Free-to-play aspiránsok között. A műfajon nevelkedett öreg rókák meg persze nem is szívesen váltanak, ha a kedvenc szabályrendszerükről, fegyvereikről, vagy a játék ritmusáról van szó.

Szóval nem egyszerű a helyzet. A COD-örökség árnyékából kilépni talán könnyebb, ha az eredeti ötleteket is te magad találtad ki, és hát nem jön rosszul az a bizonyos hype, a közönség felfokozott várakoztatása sem. Csapjuk mellé a Microsoft-exkluzívitást, és már azokat is érdekli a program, akik esetleg pusztán a frissen kiújult konzolháború és a vonatkozó technológiai részletek miatt figyelnek fel egy ilyen játékra. Összeraktad már a képet? Körülbelül így lett a Titanfall 2014 első negyedének legfontosabb megjelenése.

A beta beszámolónkban már alaposan kiveséztük a játék alapjait, de álljon itt egy gyorstalpaló azoknak, akik csak most állnak a titáneső alá.

A Titanfall gyakorlatilag egy csapatalapú multiplayer FPS, ahol két frakció, az IMC és a Militia küzdenek egymással, egy meglehetősen egyszerű történettel felvértezett, ám annál látványosabb űropera díszletei között. A csaták nem csak a gyalogok között zajlanak: idővel a frontvonalra hívhatod a saját titánod, amely konfigurációtól függően meglehetősen hatékony gyilkoló óriás tud lenni. Így a játék több rétegre bomlik. Első rétegben adott a feladat, amit a játékmód által diktált szabályok szerint abszolválni kell. Második rétegben ott van a kíméletlenül gyors, atletikus mozgáskészlettel és heves tűzharcokkal megbolondított „katonás-FPS” feeling. Harmadikként pedig rázuhan az egész koncepcióra öt tonnányi hevimetál: a mechás zúzda. A Respawn műhelyének pedig talán legnagyobb érdeme: az egész kombináció fantasztikusan működik, a részletek pedig patikamérlegen adagolt egyensúllyal vannak kiokoskodva.

A Titanfall ennek megfelelően hozza azt a szintet, amit 2014-ben elvárunk egy zsáner nagykövettől. A játék ütközetei gyorsak és hevesek. A divatos dolgok (szintlépések, megnyíló loadout lehetőségek, fegyver kiegészítők és plusz perkek, egyszer használatos bónuszok) mellett pedig már alapvetően a Dávid-Góliát felállás is izgalmas lehetőségeket rejt magában, amit a készítők rendre ki is használnak. A Titanfall tudja, mitől döglik a légy, ami nagyjából eszedbe jut játék közben, azt általában meg is tudod csinálni (pl. neccesnek tűnő helyeken falfutással felkapaszkodni, Titánok ellen újféle taktikákat, friss megközelítéseket igénylő manővereket kidolgozni… stb.), és a pályák olyan szinten rétegeltek, hogy sokadjára is találhatunk új kedvenc pozíciókat, stratégiai előnyt jelentő magaslatokat/árkokat. A térképek minden sarkán látszódik a gondos odafigyelés és az előzetes tesztelések alapján csiszolgatott sokszoros iteráció - csak nagyon ritkán érezzük, hogy a törpe-óriás kontraszt kiéleződne, vagy hogy a Titánokkal kicsit túlzsúfoltakká válnak a terek.

A Beta idejében még nem láttuk át teljesen a dolgot, de végül csak bekerült egy kampány is a végtermékbe. Nem single-player missziókra kell gondolni, hanem egy történetre, amelyet a legfontosabb (és talán legjobban kidolgozott) pályákon nyomunk végig a két fő játékmód szabályrendszerei szerint. Azaz a sztorit szintén multi-meccseken keresztül tekerjük végig, a történetmesélés pedig leginkább a pályák elején található bemelegítő animációk során, vagy a menet közben lezavart rádiós kommunikáción keresztül zajlik. Nagy forgatókönyvre ne készüljünk: a két kampány kétszer két órája körülbelül arra jó, hogy képet kapjunk a Titanfall finomabb részleteiről, és belerázódjunk a játékmenet mélységeibe.

Az igazi részletek persze majd csak a sokadik szintlépés után jönnek elő, és az XP vadászatra ráhangolódva vesszük majd észre, hogy a teljesítendő általános challange-ek, valamint a fegyverekre és specifikus feladatokra kihegyezett kihívások kézen fogva vezetnek végig a játék fontosabb részletein. Azért a fegyverek esetében még érződik némi egyenetlenség, mind a titánok, mind a pilóták esetében - többnyire érdemes próbálkozni azért minden megnyíló lehetőséggel. Ha bénázunk is például a félautomata karabéllyal, azért a szintlépéseknél történő haladás jóleső érzése nem marad el egy-egy fegyóspecifikus challange-sor teljesítésével.

A grandiózus méretek és hasonlóképp nagyszabású csaták összképe (Na, csak nem írtam le, hogy „epikus”! - a szerk.) tovább fokozzák az élmény-faktort. A pályákon szaladgáló bot-ágyútöltelékek (gruntok, spectre-k és társaik) élettel töltik meg a 6v6 korlátból következően kiürült pályaszakaszokat, és a kezdőknek is tartogatnak némi plusz sikerélményt és extra tapasztalati pontot. A Titanfallban gyakran érzed majd magad a pálya ördögének és sok olyan pillanatot fogsz átélni, amelyben te leszel a perc hőse. Kommerszebb megközelítéssel: a Titanfall minden inditása után tartogat majd néhány Michael Bay pillanatot, amely már önmagában is akkora jutalom- és játékélményt jelent, ami miatt nem szabad elsiklani a játék felett.

Sokan kíváncsiak voltunk a program technológiai teljesítményére. Az összképről csak szuperlatívuszokban tudunk mesélni, hiszen a pályák átfogó léptékű kidolgozottsága, a karakterek és óriások animációi igazán élővé és átélhetővé varázsolják a látványt. Sajnos azonban a részletekben elmerülve előkerülnek a faragatlan objektumok és a Source motor korai szárnypróbálgatásait idéző otromba textúrák. A tesztelt pécés verzióban a skálázhatóság természetesen adott, de furcsa, hogy a legdurvább textúra szintet képviselő beállításhoz már 3 gigás VGA kártya kell, ellenben a látvány minőségében már annyira nem térül meg ez a befektetés. Az ötven gigás telepítésről meg jobb, ha nem is beszélünk. A tömörítetlen hangokkal magyarázzák a megdöbbentő méreteket, ugyanakkor szerintünk ez nem jelentene annyi extra számítást, mint amennyi tárhely-áldozatot kér az embertől a program a játékra is alkalmas, kisebb tárhellyel rendelkező notebookok és SSD meghajtók fénykorában.

A matchmaking oldaláról azonban nem tapasztaltunk problémákat: az algoritmus meglehetősen korrekt módon keresi a jó pinget szavatoló szervereket, és a csapatelosztások is általában kiegyensúlyozottan sikerülnek. A domináló hajlamú próknak azért ez úton is üzennénk, hogy van lehetőség bőven az ellenfél csapatának megszorongatására, és jobb alakulatok azért a Titanfall ütközetei során is kellemetlenül sarokba tudnak szorítani egy-egy marék kezdőt.

Az egyetlen igazán komoly problémánk a játékkal, hogy messziről látszanak azok a pontjai, ahová gyönyörűen illeszkednek majd be a közeljövő DLC-i. A játékmódok bővülésére garantáltan számíthatunk, és van egy gyanúnk, hogy a fegyverlista és a pálya-felhozatal is vastagon fog még bővülni az elkövetkezendő hónapok során. De ugyanígy a titán- és pilóta tweaking további mélységeibem és az optikai tuningolás lehetőségeiben is látunk még fantáziát. Hiába, az EA a Battlefield sorozattal megtanulta, hogy miként lehet újabb kötegeket kiimádkozni a játékos pénztárcájából.


A játékmódokról

A Titanfall végleges verziójában öt fő játékmód kapott helyet, melyek esetében talán leginkább az első kettő tekinthető hosszú ideig izgalmas szabályrendszernek. Az **Attrition** a klasszikus TDM, ahol csapatok küzdenek egymással a minél magasabb pontszámok érdekében. A **Hardpoint Domination** titkos kedvencünk lett, ahol a leginkább szerepet kap az átfogó taktika. A célpontok elfoglalása és bevédése külön művészet a titánokkal tarkított terepen, és hát nem elhanyagolható szempont, hogy a védekezés gyakran kifizetődőbb és változatosabb, mint az ész nélküli offenzíva. Sőt, az XP-grind is ebben a módban a leghatékonyabb, feltéve, hogy ügyesen tudunk bevédeni 1-1 kontrollpontot. (De gyönyörű is, amikor az automata módban őrt álló titánoddal közösen lövitek ki a védelmi pont felé masírozó tudatlan mazsolákat…)

A **Last Titan Standing** esetében nincs respawn, csak addig tart egy kör, amíg a titánok életben maradnak, majd jöhet az újabb rundó. A **Pilot Hunter** során a pilóták levadászásáért jár a pont, de ha hasonló mókára vágyik az ember, inkább az Attrition felé érdemes a figyelmet fordítani. Végül a **Capture the Flag** módról is érdemes néhány szót ejtenünk, amely talán kevéssé illik bele az összképbe. Töredelmesen bevalljuk, inkább a többi lehetőséggel játszottunk a teszt időszaka alatt - nem volt különösképp vonzó vagy kiemelkedő a Titanfall által szolgáltatott CTF-élmény.

A játékmódokat egyébként okosan turbózták fel olyan frissítésekkel a készítők, mint az epilógus intézménye (ahol a csapat életben maradt tagjainak kell valamilyen módon lerendezni a másik csapat maradékát), vagy a pályák kialakításából adódó, játékmódoktól független univerzalitás (aminek köszönhetően több addig ismeretlen arcát is megismerjük majd egy-egy térképnek.)

A Titanfall nem fog évtizedre szóló forradalmat csinálni, de még így is hangos élményesőt zúdít az ember nyakába. Az Xbox One és pécé tulajok számára itt egy félig-meddig exkluzív játék, amire büszkén lehet döngetni a mellet. Az online FPS műfajának egyetemes polcára pedig felkerül egy újabb remekmű, amely apró okosságaival, mérnöki pontossággal összelegózott játékmenetével, és a hollywoodi jeleneteket újraíró pillanataival sokáig lelkes mámorban fogja tartani a rajongóbázisát. Persze apróbb hibáktól a Titánok sem mentesek, a tartalmi hiányosságok pedig utat engednek a közelgő DLC áradatnak. Nekünk meg nincs is más dolgunk, mint előkészíteni a tárcánkat …

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

1 órája
1

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

14 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
52

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==