[Teszt] Betrayer

Betrayer

WarhawkLusztig Zsolt2014.03.25. 17:35

A cipész maradjon a kaptafánál, szól a mondás és bár nem biztos, hogy az óceán túloldalán is ismerik, az ex-Monolith tagokból alakult Blackpowder Games mégis ennek megfelelően cselekedett: a F.E.A.R. után tudták, hogy horror témakörben tudnak villantani, így a Betrayert is ebbe az irányba kezdték terelgetni. A végeredmény azonban még az első pillantásra hasonló stílus ellenére is teljesen más lett, valahol félúton találjuk meg egy akciójáték, egy nyomozgatós kaland és - megkapaszkodni - a Dark Souls között.

Ha ismered az eltűnt Roanoke kolónia történetét, akkor a Betrayer első percei is ismerősek lehetnek. 1604-t írunk, egy elég rossz helyzetben lévő telephez szeretnénk csatlakozni valahol Virginia partjainál. Nem túl szerencsés partot érésünket követően azonban viszonylag hamar kiderül, hogy itt valami nincs rendben. A telepesek szőrén-szálán eltűntek, a környéket pokoli konkvisztádorok róják, mindössze egy vörös ruhás leányzó próbál segíteni egy tanáccsal: meneküljünk innen amíg lehet. Nyilván nem ezt fogjuk tenni, helyette elindulunk felderíteni, mi az oka annak, hogy a túlvilág érezhetően átvette az uralmat a környék felett.

A játék gerincét egy szokásosnak egyáltalán nem nevezhető FPS mechanika alkotja. A zombi-spanyolok nem csak többen vannak, de jóval erősebbek is nálunk, így a szokásos run'n'gun játékmód hívei már az első pályákon komoly problémákba fognak ütközni. A siker titka a lopakodás lesz, a lassú, taktikus felfedezése a pályának és annak kihasználása. Különböző íjjaktól kezdve pisztolyon és muskétán keresztül a tomahawkig terjedő fegyvertárunkat ügyesen kell felhasználnunk. A lőfegyverek erősek, a puska relatíve messzire is elhord, azonban a környék összes katonája tudni fogja, hogy ott kolbászolunk. Az íjjak halkak, egy pontos fejlövés jellemzően végez a gyengébb ellenfelekkel, azonban erejük meg se közelíti modernebb testvéreikét, és nagyobb az esély arra, hogy lepattannak a páncélokról. És bár több fegyver is nálunk lehet, egyszerre hármat tudunk csak különösebb munka nélkül előkapni, így meg kell fontolni, melyik triót fogjuk gyorsgombokon tartani.

Van azonban két, állandóan nálunk lévő dolog, melyek a világot jelenthetik a csaták előtt: egyik a fülünk, másik a környezet zaja, pontosabban ezek keveredése. Amikor rájövünk arra, hogy a madarak csicsergése, bogarak zaja nem csak pusztán hangulati elem hanem egyfajta jelzés arra, hogy nincs veszély a környéken egy fokkal nagyobb esélyünk lesz a túlélésre. Mikor rájövünk arra, hogy a medve, farkas vagy vaddisznó morgása nem véletlen, hanem egy-egy ellenféltől származik (ráadásul pontosan abból az irányból ahol az adott ellenfél van), akkor újabb lépést teszünk afelé, hogy néhány perccel tovább életben maradjunk. A végső lépés pedig akkor következik be mikor rájövünk, a szellő nem csak azért van, hogy látványosan rázza a növényzetet, hanem jól el tudja fedni lépteink zaját, na akkor alakulunk át vadból vadásszá. A játék nem véletlen nem tartalmaz részletes térképet, mindenen átlátszó nyilakat, megállva és fülelve könnyen el tudunk igazodni a pályákon. (Ami egyben azt is jelenti, hogy érdemes minimum egy sztereó hangszórót / fülhallgatót szerezni, anélkül lényegesen romlanak esélyeink.)

A Betrayer legtöbbször a türelmet és megfontoltságot részesíti előnyben a villámgyors reflexek helyett - nincs páncél, nincs újratöltődő pajzs, tudunk szerezni néhány vizes kulacsot (én hármat találtam), melyek valamennyire visszatölthetik az életerő pontjainkat, de ennyi. Ha pedig leütnek, akkor a kezünkben lévő fegyveren kívül minden cuccunk a tetthelyen marad, ha ügyesek vagyunk, akkor következő körben összeszedhetjük, azonban ha még egyszer fűbe harapunk, akkor mindörökre az enyészeté lesznek. Ismerős? Mondtam, hogy van benne egy csipetnyi Dark Souls is.

De nem csak ennyi, a történet is hasonló módon van tálalva. A Betrayerben nincsenek átvezető jelenetek, a telepesek történetét és a pályákon fellelhető „minisztorikat” nekünk kell összerakosgatnunk különböző feljegyzésekből, beszélgetésekből, nyomokból. És milyen sztorik ezek! Oké, a korabeli újvilágról tudjuk, hogy nem volt éppen egy vidámpark, de az apró történetek mindegyike egy-egy morbid tragédia, úgy elmesélve, hogy valószínűleg még Stephen King is elismerően csettintene néha. A Betrayer nem explicit módon horrorisztikus, nem fogunk kibelezett emberekkel, ránk ijesztő szörnyetegekkel találkozni, még az ellenfelekre se mondanám azt, hogy kifejezetten rémisztőek. Helyette a hangulat és ezek a történetek azok, melyek beférkőznek az ember fejébe és garantáltan okoznak egy-két kényelmetlen álmot az arra hajlamosabbaknál.

Persze ezeket a nyomokat nekünk kell megtalálni és összerakosgatni, melyhez a pályákat töviről-hegyire be kell járnunk. Ahogy az ellenfelek, úgy a különböző érdekességek is adnak ki valamilyen hangot, melyeket követve megtalálhatjuk őket, ezeket kell szembesíteni túlvilági gazdáikkal, hogy végül kerek történeteket kapjunk. Túlvilág? Igen, a Betrayerben két különböző dimenzióban mozoghatunk, melyek nem csak kinézetükben és a bennük található ellenfelekben különböznek, de a túloldalon megtalálhatjuk egyes telepesek szellemét is, melyekkel szóba elegyedhetünk.

Az a helyzet, hogy a Blackpowder Games által megálmodott rendszer kellően különleges és általában nagyon jól működik. Egy probléma van vele: rögtön az első pályán ellövi az összes puskaporát, egy ideig még érdekes lesz, de aztán a játék közepétől unalomba fordul át. Belépünk a pályára, körbejárva azt összeszedünk minden elérhető nyomot, átugrunk az árnyékvilágba megkeresni és kikérdezni a szellemeket, összerakjuk a történetet és mehetünk tovább. Ahogy írtam, a szellemek sztorijai és a játékon átívelő történet jó eséllyel kellően érdekes ahhoz, hogy lekösse az embert, de azért jó lett volna, ha a játékmenet is nyújt valami változatosságot a későbbiekben is.

Nem lehet szó nélkül elmenni a Betrayer által kínált vizuális élmény mellett sem. A fekete-fehér világ ridegsége még akkor is kényelmetlenséget sugároz, ha egyébként csendes, békés mezőkön vágunk át, az árnyékvilág pedig még ennél is ijesztőbb lesz. Hangulatilag nagyon rendben van, azonban funkcionálisan nem a legjobb választás, a korai pályák nyílt területein még csak-csak elviselhető, azonban később az erdők árnyékában olyan sötétséggel találkozunk, melyben iszonyat nehéz lesz az ellenfeleket felfedezni. Szerencsére erre gondoltak a fejlesztők is, így egy csúszkával pillanatok alatt feltölthetjük színekkel a pályákat - persze cserébe feláldozzuk azok hangulatát.

Fura kis játék lett a Betrayer. Nagyon komoly lendülettel indít, a játékmenete kellően egyedi, különleges és ami fontos, jól működő ahhoz, hogy maradásra bírja az egyszeri játékost. Azonban nem tud újítani a játék elején bemutatott formulán és mikor kiismerjük a trükköket (és ki fogjuk, ez tuti), akkor hirtelen már csak a történetek nyújtanak motivációt arra, hogy befejezzük. Nálam ez elég volt, az utolsó percekig kíváncsian raktam össze a kirakós darabjait, de nem lennék meglepődve azon, ha egyeseket elijesztene ez a hozzáállás.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

12 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

21 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

23 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==