[Teszt] Luftrausers

Luftrausers

VegaNagy-Sz. Ferenc2014.03.29. 08:00

Jól van, de eltekintve a free-to-playtől, az endless játékoktól, a casual és social térhódítástól, a mikrotranzakcióktól, a paywalloktól, a Flappy és Angry Birds-től - mit tettek a mobiljátékok értünk?! - tehetné fel az egyszeri Konzolbrian a kérdést. Ezek a sátáni dolgok persze nem mind a mobilpiacon születtek meg, de mostanra ott betonozódtak be, a hatásuk mégis érződik más területeken is, hol erősebben, hol gyengébben.

A Luftrausers gyönyörű példája annak, hogy miként lehet tipikus mobilappos összetevőkből kézi- és nagykonzolokon, valamint PC-n nagyszerű játékot készíteni anélkül, hogy bele lehessen kötni bármibe is, ami erőszakosan, kívülről próbálja befolyásolni az élményt és legfőképp a haladást. Adott egy pálya, amin még tereptárgyak sincsenek, alattunk a végtelen víztükör, felettünk az áthatolhatatlan bárányfelhők, közötte pedig maga a random generált játéktér, pontosabban a véletlenszerűen bespawnoló ellenfelek - és ennyi. Ez alapján maga lehetne a retro mennyország a Luftrausers, aminek az érzetére, hangulatára az egyszerű, de kimondottan letisztult vizuális stílus csak rátesz még egy lapáttal. Ez esetben tényleg igaz, hogy ha ránézel egy screenshotra, akkor szinte mindent sejteni fogsz a játékról.

Erre az alapra húzták rá az ezernyi mobiljátékban standarddá vált háromobjektívás rendszert és az egységünk variálhatóságát. A fő cél igazából nem több annál, mint minél magasabb pontszámot elérni, és a ranglistákon minél magasabbra jutni. A háttérben azonban mindig ott dolgozik az éppen aktuális, rövid távú objektíva, ami a fejlődés igazi kulcsát is jelenti. Lőj ki 20 egységet úgy, hogy közben lángol a géped! Semmisíts meg egy hadihajót maximális kombóval! Robbants fel egy tengeralattjárót! Ezek a szinte kifogyhatatlan feladatok pedig abbahagyhatatlanná teszik a játékot, közben észrevétlenül lépi a játékos a szinteket, nyitja meg az újabb alkatrészeket és kapja az újabb és újabb objektívákat - olyan ördögi körbe kerül, amiből órákon keresztül nem tudja kiverekedni magát. És ha neadjisten mégis elfogynának a feladatok, ami persze előfordulhat, akkor rá lehet állni a magasabb pontszám megtámadására is. Öt-öt alkatrész érhető el mindhárom kategóriában, az egyik a lövést, a másik a repülés karakterisztikáját, a harmadik pedig azt határozza meg, hogy milyen különleges működési módokkal rendelkezik a repülőtest. Jól látható, hogy a 125 kombinációból a legjobb megtalálása már önmagában izgalmas feladat. Az objektívarendszer egyébként alkatrészfüggő, tehát mindenképpen szükség van arra, hogy minél több verziót kipróbáljon a játékos.

Azért is jó a testhezálló setupot megtalálni, mert a Luftrausersben a magas pontszám elérésére rengeteg járható út létezik. Hiába a mindössze nyolc ellenféltípus, ezek mindegyike ellen más felszerelés jó. Próbálhatunk a vadászrepülőkön edződni a felhőkhöz közel, vagy a tengerszinten hajókra vadászni, felszerelni olyan alkatrészt, amitől az ütközéseknél nem sebződünk, és így az öklelésre utazni, vagy egyszerűen jó magasról bombákat dobálni és reménykedni, hogy vakon eltalálunk valamit. Az ellenfelek random bespawnolása pedig természetesen nem teljesen véletlenszerű, az erősebb egységek bizonyos feltételek esetén jelennek csak meg, éppen ezért a nehézség nagyon durván növekszik pillanatok alatt. Az első perc általában a maximális kombószint elérésére elég, utána azonban olyan zúzás következik, hogy öröm nézni. Megjelennek a csatahajók, a második perctől jönnek az erősebb repülők, később a tengeralattjáró - egyszerűen üresjárat nélküli minden menet, ezért minden egyes másodperc odafigyelést és komoly ügyességet igényel. Meg hát szerencsét. Három percnél tovább bírni egyébként már igazi tudomány, az átlagos menetek szinte mindig ennél rövidebbek, és mindegyiknek a végén azt érezzük, hogy mehetett volna ez jobban is, nosza próbáljuk meg újra.

Az egyetlen pont, ami igazán megosztó lehet, az maga az irányítás. Ez ugyanis hiába van tökéletes precizitással belőve, mégis külön nehézséget visz a játékba. Nem a két kart használjuk ugyanis, hanem csak egyet, ezzel forgatjuk a gépet a tengelye körül, ezzel gyorsítunk, lassítunk és kanyarodunk, az egy szem lövésgombon kívül gyakorlatilag ezzel vitelezünk ki mindent. Látványos mozdulatok, nagy elkerülések, lehetetlennek tűnő szökések mind megvalósíthatók a horizontálisan végtelenített pályán, de nagyon sokat kell gyakorolni, hogy tényleg urai legyünk minden helyzetnek. Mára sajnos mindenhol használt közhely lett az “easy to pick up, hard to master” kifejezés, itt azonban ez minden menetre igaz.

A Luftrausers PSN-en cross-buy címként jelent meg, azonban sokan fogják úgy érezni, hogy igazán Vitára termett. Az irányítás ugyanolyan pontos mindkét verziónál, mégis a vizuális stílus és a rövid menetek valahogy jobban állnak neki kézikonzolon. Manapság, amikor az újrajátszhatóságot és a pontszám-orientált játékstílust állandóan magyarázni kell, akárcsak az egy pálya ellenére is minden alkalommal megújuló játékmenetet, bizonyára sokan meglepődnek, hogy ennyire egyszerű játék hogy kaphat nyolc pontot. A valódi kérdés inkább az, hogy miért csak nyolc pontot kap. Hiszen végtelenül csiszolt, változatos, rövid és hosszú távon egyaránt kellő kihívásokat rejt magában. A válasz egyszerű. Hiába korszerűsíti a retrót és purifikálja a mobilos trendeket, tartalmilag előbb-utóbb mégiscsak kifullad,ráadásul egy pont fölött bármennyire ügyes is a játékos, már nem tud nagyságrendeket javulni a teljesítménye. Addig azonban sok-sok mókás óra telik el a kis náci gép fedélzetén.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

25 perce

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

7 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

20 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==