[Teszt] Mario Golf: World Tour

Mario Golf: World Tour

Rehynn2014.04.24. 16:01

Essünk túl a vallomáson: Ez volt az első közvetlen találkozásom a Mario Golf sorozattal. Az amerikai elnökök kedvenc sportja eredendően nélkülözi azt a dinamizmust, ami miatt szeretek a játékkonzol felé nyúlni, és soha nem tűnt úgy, hogy a formula nintendós átértelmezése sokat változtatna ezen. A World Tour trailerei viszont büszkén hirdették, hogy itt akár a tengerfenék is otthont adhat egy meccsnek, Bullet Billé változhatnak a labdák, és még tucatnyi más módon rugaszkodhatunk el a gyeptől. Olyasmi lenne ez a golfhoz képest, mint a Mario Kart egy autószimulátor után? Nos, nem egészen.

A játék nem teketóriázik sokat a bemutatkozással. Kiválasztod a használni kívánt Mii-det, majd indul is az alapozó oktatás. Értékelendő az időhúzás mellőzése, de a tutorial végén feltáruló lehetőségekkel farkasszemet nézve kicsit úgy érzi magát az ember, mintha egy perccel az után, hogy először megmutatták neki az ejtőernyő kioldóját, már ellenséges övezet felett rugdosnák kifelé egy repülőgépből, fegyver gyanánt egy kőbaltával meg egy kalibrálatlan mesterlövészpuskával a hátán.

Ez egyben a MG:WT egyik legijesztőbb sajátossága és szavatosságának fő garanciája: A kezdő szintű és a tudatos, profi játék között nagy és többnyire üres tér tátong. Alapvetően pofonegyszerű reflexpróbáról van szó, ahol az ütéseink erejét és pontosságát jelképező csíkot a megfelelő időben kell megállítanunk, miután megadtuk, hova szeretnénk pottyantani a labdát. Utóbbira ráadásul még javaslatot is tesz nekünk a gép. Gyakorlatilag az „A” gombon kívül nincs is semmire szükségünk, hogy megközelítsük az adott pályához tartozó referenciaértéket (vagyis a „par”-t, azt az ütésszámot, ami felett már cikinek számít teljesítményünk).

Aztán, hogy lefaragjunk pontszámunkból, elkezdünk kalkulálni a domborzattal, a széllel, az egyes ütőkhöz kapcsolódó röppályákkal, a labda csavarodásával, és a reflexeinken levő hangsúlyt lassan elnyomja a játék komplex rendszereinek összjátéka. Innentől nincs más út, mint nekiülni a házi feladatnak, és szépen lassan megtanulni uralni a fenti tényezőket. Vagy kikapcsolni a játékot, a kezdeti arcade élmény ugyanis egyszerűsége miatt hamar kifullad.

Az egygombos ütés után zavarba ejtő mértékben nyitja ki a lehetőségeket, mikor átkapcsolunk manuális bevitelre. Innentől pontosan megadhatjuk, hol csapjunk oda a labdának, és az hogyan viselkedjen a földet érés után, mely a precízió és a dühből kettéroppantott stylus-ok új világát tárja elénk. Kár idegenkedni az érintőképernyő használatától, sokkal ösztönösebb módját nyújtja az ütések pozicionálásának, mint a gombok. Nem segíti azonban a barátkozást, hogy a mélyebb oktatólehetőségeket eldugták a Castle Club RPG-szerű kastélykertjének egyik végébe, de a kitartásunkért cserébe új értelmet nyer a játék látszólag végeláthatatlan mértékű tartalma.

Az előbb említett Castle Clubban és a rövidebb kihívásokkal kecsegtető hagyományos Mario Golf módban 10 pályán 100-nál is több környi játékot biztosító lukat találunk. Hogy mi értelme volt két játékmódra bontani ezeket? A CC a nagyobb falatokat tartalmazza, és saját magunkat „játszva” (Mii-ként) kell a legnagyobb, 18-lukas pályákon helytállnunk, akár online bajnokságok keretein belül. A MG mód ezzel szemben kisebb pályákból áll, melyeket közvetlenül a Mario univerzumból emeltek ki, a választható karakterekkel és powerupokkal együtt. A CC „komolyabb”: gyakorlómódjában részletesen bontja le és tanítja meg a különböző ütéstechnikákat, és kompetitív módja szigorú bajnokságrendszert követ, míg a nem e világi pályaelemeket és powerupokat felvonultató MG fő attrakciója a Challenge gyűjtemény, számtalan kreatív (és nehéz!) kihívással. A két fő mód külön-külön is több tucatnyi játékórát kínál, pár extra pályával szinte önálló kiadványnak is elmennének.

Azonban, ahogy korábban írtam, nem a terep meg a játékszabályok száma és változatossága a garancia arra, hogy akár csak az első tucat óra végéig kitartunk. Bár a játék tartalmaz egy könnyed, tárgyalapú karakterfejlesztési rendszert, a hole-in-one-okig vezető út nagy részét nem avatárunknak, hanem nekünk, játékosoknak kell végigjárni. A World Tour rendszerei szigorúak, de következetesek, ebből kifolyólag tanulhatók - és tanulandók. Itt nincs meg a Mario Kart mesterséges egyenlítő-mechanizmusa, gyenge teljesítmény esetén nincs kék páncél. Ha nagyon mellémegy egy labda, akkor Lakitu nem hozza vissza a pálya közepére, kínlódhatsz vele akár 2-3 ütés erejéig is. Laza arcade manírjaival húz be, de végül szimulátoros elemei miatt ragad a 3DS-edben.

Addiktív jellegét elismerve azonban meg kell említeni, hogy a játékba bőven jutottak megkérdőjelezhető, és szimplán kiábrándító elemek is. A Camelotnak például picit agyára mehetett, hogy egyelőre nem csinálhatnak új Golden Sunt - más magyarázatot ugyanis nehéz elképzelni arra, hogy miért kellett a teljes Castle Club menürendszert egy méretes kastélyba és annak hasonlóan terebélyes kertjébe rejteni. Persze jópofa bejárni a Toadstool birtokot, elbeszélgetni a Shy Guy-okkal és Koopákkal, bolyongani a kiegészítőboltot keresve… legalábbis elsőre. Utána már inkább csak menübúvárkodna az ember, még ha a kert néhány szegletében megbúvó titkok fel is dobják valamennyire a későbbi kötelező köröket.

Zárt jellegű pályadizájn mellett számos példát láttunk már vizuális bravúrra a 3DS-en, elég csak a Luigi's Mansion 2 részletgazdag diorámáira gondolni. Ezzel szemben a Mario Golf: World Tour teljes körű esztétikai csalódás. Kirívó hibára nehéz rámutatni, egyszerűen csak langyos az összkép. Hozza az elvárt minimumot, de a golf kirándulós jellegét némileg aláássa, hogy egyetlen pályaelem sem érdemel egy második pillantást. A Mario univerzum ezernyi színét sem sikerült olyan egységes művészeti koncepció alá terelni, mint a belsős fejlesztésekben. Ráadásul a 3D is az egyik leggyengébb, amit eddig a platformon láttam, pedig a plusz mélységérzet még a játszhatóságon is jelentőset lendíthetett volna.

Audio terén pedig néhol már egyenesen sértő, amit a Camelot művelt. A zenékkel nincs különösebb baj, egyszerűen csak a rossz fiókból húzták elő őket: a golf tempójához jobban illő, könnyedebb tételek helyett helyenként harsány Mario Kart-szerű dalok firkálnak bele a délutáni kirándulós hangulatba. A Toadokkal és egyéb NPC-kkel való interakciót viszont nem csak azért fogjuk idővel hanyagolni, mert golfozni akarunk, nem pedig zeldázni, hanem mert a karakterek olyan indokolatlan intenzitással szólalnak meg, hogy remélem, Cameloték soha nem csinálnak sakkjátékot, mert a kommentátor minden bizonnyal egy megafonnal felszerelt bekokainozott papagáj lenne.

A Mario Golf: World Tour végül nem az a sekély és monoton golfjáték lett, amit vártam. Mélysége és lehetőségeinek számra valójában egyenesen frusztráló lehet az avatatlan szem és kéz számára. Azonban akárhányszor úgy érezzük, az adott játékmód vagy kihívás nem passzol pillanatnyi hangulatunkhoz vagy képességünkhöz, mindig találhatunk egyéb elfoglaltságot a két fő játékmód valamelyikében, szépen lassan fejlesztgetve karakterünket, de legfőképpen saját tudásunkat. Ha helyből nem vonz a golf, akkor aligha ez a játék fogja megszerettetni veled. Ha viszont vevő vagy erre a megfontoltabb hozzáállást követelő sportra, és eddig csak a rózsaszín fű meg a tűzlabdák hiánya tartott vissza attól, hogy digitális formában próbát tegyél vele, akkor nehezen tudok elképzelni ennél jobb alkalmat az első találkozásra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 órája
7

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==