[Teszt] Mario Kart 8

Mario Kart 8

Rehynn2014.05.15. 15:01

“Kötelező nintendós körök” című sorozatunk mai adásában… Mario Kart! Mai műsorunkban minden idők talán (?) legsikeresebb videojátékos mellékágának nyolcadik része újból bizonyítja, hogy a Nintendo egy látszólag elronthatatlan formulára bukkant anno a SNES-en, mikor Mariót és barátait gokartokba ültette, majd a következetesség és a fair play oltárát elpakolta az üresen maradt garázs mélyére. Hiszen az online fórumokon máig parázs viták folynak arról, hogy egy adott rész vajon szemétre való-e, vagy épp a széria legjobbja - elég csak párat hátralépni, hogy mindezt ez olyan sorozat jeleként lássuk, amely megbízhatóan hozza a magas minőséget, de elegendő változtatásokat vonultasson fel ahhoz, hogy bizonyos epizódok szélsőséges reakciókat szüljenek a rajongótáboron belül. A Mario Kart 8-ról utóbbit nehéz elképzelni, összkép tekintetében viszont ismét pár centivel tovább emeli azt a bizonyos lécet.

Elsőre viszont ebből semmit nem veszünk észre: a léc látszólag ott van, ahol hagytuk, akár csak az összes vezetési mechanika: gáz, fék (minek?), tárgyhasználat, drift/ugrás. Ha csak egyetlen korábbi Karttal is közelebbi kapcsolatba kerültünk, jó eséllyel elsőre arany minősítéssel teljesíthetjük akár 100cc-n is az első bajnokságokat. Régi, jól bevált szövegünkkel még az új pályákat is elbűvölhetjük, szinte már túlontúl könnyedén. Ez az érzés legfeljebb 150cc-n múlik el, az alatt viszont az izommemória simán elég lehet ahhoz, hogy a dobogó legfelső fokáról szemlélhessük a tájat.

És milyen tájat! - írhatnám egy olyan világban, ahol a „nintendós szemüveg” tényleg rendeltetésszerűen működik (meg ahol tényleg az Edge-ről fordítjuk a cikkeket). Fájni fog, de barátkozzunk a gondolattal, úgy könnyebb lesz túllépni rajta: a Mario Kart 8 végül nem néz ki annyira jól, mint vártuk. Főleg a nagyobb egybefüggő felületek keltenek kicsit csupasz, sivár érzetet, de a pályák kidolgozottsága sem egyenletes - néhol olyan hegyeket pakoltak a háttérbe EAD-ék, hogy ide nekem az új 1080 Snowboardingot, máshol pedig az élettelen tenger pont ugyanúgy hiába próbál elbújni a háttérben, mint a Super Mario 3D Worldben.

Ezzel együtt azonban egy roppant ízléses, csilli-villi effektekkel megkent összképet kapunk, mely bővelkedik mezőgazdasági dolgozók szeme világát veszélyeztető szakaszokkal. Űrállomás körül repkedni, vízesésen lefelé száguldani, felhők mélyébe merülni egy hatalmas égig érő paszuly gerincén abszolút ámulatba ejtő élmény. Ilyenkor elvesznek a részletek, hirtelen egy fanboy-csatákban használt GIF-ben találjuk magunkat, és néhány pillanatra még a versenyszellem is elhalványul a tökéletesen megkomponált jelenet fényében. Technikailag kétségkívül új mércét állított magának a Nintendo. A 60FPS még kétjátékos, osztott képernyős multi esetén is stabil, ez pedig bőven megéri a 720p miatt látható recéket.

Aztán néhány kör után elmúlik a csillogás a szemünkből, a hátteret megtanuljuk helyén kezelni, és a játéknak nem tud többé elbújni. Feltűnik, hogy a kiváló Mario Kart 7 ívein edzett driftelési technikánkkal néha fenn-fennakadunk a padkán, illetve bele-beleszédülünk egy-egy szakadékba (nyugi, most már abba-abbahagyom). Az új driftmechanika szigorúbb, a csúszás megkezdése után kevesebb teret enged a korrigálásra, épp ezért ezúttal jelentősen pontosabban kell időzítenünk, mikor dobjuk ki járművünk farát egy kanyar előtt. Ráadásul a Wii-s epizód után visszatérő motorbiciklik viselkedése ilyenkor még drasztikusabban eltér a gokartokétól, így, ha komolyabban el akarunk merülni mindkét járműtípus világában, gyakorlatilag minden pályát duplán kell betanulnunk.

És milyen pályák! Itt nincs ironikus gondolatjel, a 16 új és 16 átszerkesztett retropálya mindegyike telitalálat. Az utak szélességét sikerült úgy belőni, hogy az azokat elfoglaló 12 játékosnak ugyanolyan mértékben kelljen számolnia egymással, mint az ívekkel és akadályokkal, de idővel mégis kirajzolódjanak azok a szűk sávok, amelyeket időmérő módban és hangsúlyosan kompetitív versenyek során követni érdemes. Egyedi vizuális karakterük mellett minden pályán számos olyan elem található, amely játékélmény szempontjából is saját egyéniséget kölcsönöz nekik, legyen az a pályát csapkodó óriási Bowser-lávaelementál, járműveket a hátán megtartó óriás angolna, vagy erdős snowboard pálya.

Az előzetes videókat nézve nagy kérdés volt, hogy az antigravitációs szakaszok érdemi változást hoznak-e a játékmenetbe, vagy elsősorban vizuális csavarként hivatottak feldobni a megszokott Kart érzést. A mérleg végül az utóbbi irányába billen, de elnézzük neki, mivel néhol egészen szédítő látványt eredményez, mikor a pálya háromnegyedét hirtelen az égbolt helyén találjuk, valamint bizonyos szakaszokon vertikálisan „szélesedik” a pálya, felajánlva egy nehezebb, de több gyorsítócsíkkal kecsegtető utat. A megvalósítás bravúros, a kamera néhol teljesen beáll járművünk síkjába, néhol pedig megragad kicsit ferdén, hangsúlyozva szokatlan helyzetünket, de továbbra is biztosítva a játszhatóságot. Ilyenkor versenytársainknak ütközve rövid sebesség-növekedést érhetünk el, így nem csak a pálya, de a rivális járművekhez való viszonyunk is fejére áll, és a hátul kullogók akár össze is dolgozhatnak, hogy felzárkózzanak az élvonalhoz.

Régi kartosoknak mégis jó eséllyel az apró finomítások fognak majd a legjobban tetszeni. Az AI például sosem volt még ilyen jó a sorozat történetében, a korai részekre jellemző pofátlan gumiszallag-effektus például immár szinte észrevehetetlen, a gépi versenyzők életszerű bakikat vétenek, hihető taktikákkal próbálkoznak. Az új tárgyak közül kitűnik a roppant szórakoztató módon visszarepülő bumeráng és a dudatégla (ízlelgessük a szót), amely egyértelműen kékpáncél-irtóként van pozícionálva. Halleluja. Másik meglepő húzásként az EAD kivette azt a lehetőséget, hogy egyszerre két powerupot cipeljünk magunkkal, így észrevehető mértékben moccant a hangsúly a vezetési technika irányába. Steril fair playről persze továbbra sincs szó, de ilyen kiváló egyensúly Mario Kartban még nem láttunk.

Az egyjátékos tartalom ezúttal is kimeríthető 10 óra alatt, de ahogy mondani szokás, az igazi játék multiplayerben kezdődik. Itt a Nintendo egyenesen meghazudtolta önmagát, hiszen a Mario Kart 7-ben bemutatkozó közösségeken túl immár saját bajnokságokat is szervezhetünk, saját szabályaink szerint, és ami a legjobb: saját időbeosztással. Szeretnél egy futamsorozatot, amelyben csak a Gamer365-ös ismerőseid vehetnek részt, és a versenyek minden vasárnap este 7 és 8 zajlanak? Mindez lebonyolítható a játékból, a Wii U barátlistád segítségével. Ráadásul a legjobb pillanatokat tartalmazó visszajátszásokat kedved szerint, roppant intuitív módon válogathatod és szerkesztheted, az így kapott „Highlight Reel”-t pedig Miiverse mellett egyből YouTube-ra is feltöltheted. Komolyan, mintha a Nintendo is a feje tetejére állt volna.

A Mario Kart 8-ról nem könnyű rosszat mondani. Minden elemében okosan építkezik a sorozat jól bevált hagyományaira, szinte minden új ötlete működik. Frenetikus multiplayerje továbbra is könnyedén leköt akár száz órára is, a Nintendo új online-nyitottságának köszönhetően pedig minden eddiginél könnyebben osztozhatunk az élményben másokkal. Újoncok számára ideális ismerkedési pont, veteránoknak pedig egyszerűen a legátfogóbb, legcsiszoltabb, leggazdagabb, legjobb.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

3 órája
3

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

19 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
30

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==