[Teszt] Valiant Hearts: The Great War

Valiant Hearts: The Great War

WarhawkLusztig Zsolt2014.06.29. 15:54

Bár az agyam pontosan tudja, hogy jó szándék helyett komoly üzleti megfontolások állnak a háttérben, azért jóleső érzés látni, hogy ha már összeraktak egy ilyen jól működő motort (nevesül az UbiArt Frameworköt) az Ubisoft hagyja, hogy csapatai kisebb projektekbe fogjanak bele vele. Ennek köszönhettük a Child of Lightot és most ennek köszönhetően kaptunk egy olyan háborús játékot, ami más, mint bármelyik másik háborús játék: a Valiant Heartsot.

A Valiant Hearts üzenete nem az, hogy a háború igazi férfias játék, ami hősöket ad a világnak, az ő üzenete az, hogy a háború a pokol, mely életeket és kapcsolatokat tesz tönkre, apákat (és ahogy a példa is mutatja: nagyapákat) szakít el a családjuktól, barátokat fordít egymás ellen. És igen, esetenként hősöket is nevel, hétköznapi hősöket, akik ugyanúgy sérülékenyek, a sors egy pillanat alatt el tudja őket is pusztítani. Ha nem is feltétlen vidám, de üdítő ehhez a témához történő ilyetén hozzáállás, ahogy a jól megtervezett koreográfiát gond nélkül feláldozzák a történelmi hűség kedvéért. A játék főszereplői nem hős katonák, hanem átlagemberek (oké, négy átlagember és egy kutya) a rossz helyen, a rossz időben. Ez a hely jellemzően Franciaország, az időpont pedig a játékokban egyébként eléggé hanyagolt első világháború: a Valiant Hearts négy plusz egy, egymást többször keresztező története nem sokkal a háború kitörésétől egészen az Egyesült Államok belépéséig tart.

A négy emberi főszereplő is jól mutatja, hogy a világháború elől senki nem tudott elmenekülni. Közülük talán Emile és Karl kapcsolata a legérdekesebb, hiszen Karl szerelme, gyermeke anyja egyben Emile lánya - jól mutatja a háború torz jellegét, hogy após és veje az ellenséges erők között köt ki a játék elején. A maradék két karakter is viszonylag érdekes, de az ő történetük valahol a játék közepén lezárul, onnantól inkább csak asszisztálni fognak az előbbi kettős sztorijához, míg a plusz egy, a Walt nevű kutya rendre felbukkan mindenkinél, inkább mint játékmechanikai szereplő mintsem tényleges karakter. A szereplők mindegyike élhetett volna a valóságban is, motivációjukban, történetükben nem igazán találni hibát - talán éppen ezért is zavaró, hogy a játék közepéig kergetett főgonosz egy erős karikatúra lett, a viccekből ismert tipikus német, bratwurst-zabáló, sört vedelő, halálfejes sapkában tisztelgő generális. Értem én, hogy valahol megállt kelljen parancsolni az empatikusságnak, de a fentiek tükrében karakterét zavarónak, már-már feleslegesnek éreztem.

De nem csak szereplőiben és történetében más a Valiant Hearts, hanem játékmenetében is, hiszen nem egy akciójátékot kapunk, melyet sokan várnának a témát megpillantva, itt katonák helyett puzzle feladványok lesznek ellenfeleink. Az ötlet alapvetően jó, legtöbbször még a megvalósítás is, a legnagyobb gondom a változatossággal volt. A feladványtípusok többségét a játék első harmadában megtanuljuk, onnantól csak a helyszín és környezet változik, de ugyanúgy elveszett fogaskereket keresünk, szögesdrótokat vagdosunk, karokat húzogatunk, tekerőket tekergetünk, tárgyakat dobálunk. Ráadásul érezhetően az lebegett a fejlesztők szeme előtt, hogy mindenki felé nyissanak, mert a feladványok szinte mindegyike minimális agymunkával abszolválható, de ha valakinek még így is nehézséget okozna egyik-másik, akkor egy komoly segítség-rendszer fogja meg és vezeti a kezét.

De akkor mégis mi az, ami keresztülránt azon a hat-nyolc órán? Leginkább a hangulat. Az gondolom mindenki számára nyilvánvaló, hogy a Valiant Hearts nem az a boldogságtól csicsergő játék, sőt, nagyon érzékletesen tudja bemutatni a konfliktusra jellemző szörnyűségeket, legyen az a mustárgáz bevetése és annak hatása, a lövészárok-hadviselés borzalma vagy a katonai fogolytáborok embertelensége. Mégis, miután könnyedén azonosulni tudunk a főszereplőkkel, húzza az embert a vágy, hogy valahogy kimenekítse őket ebből a pokolból és újra összehozza őket, nem várjuk, inkább csak reméljük a happy endet. A történetvezetés egész ügyesen keveri a szálakat és helyszíneket ahhoz, hogy soha ne töltsünk el túl sok időt egy helyen vagy egy karakterrel és az előbb említett könnyen kiismerhető feladatokat egyszer-egyszer jó érzékkel tudja egy-egy új, különleges pályával keverni, például mikor az éjszaka leple alatt kell megszöknünk egy fogolytáborból, vagy mikor katonákat szállító taxinkkal kell az útakadályokat kerülgetnünk a kánkán zenéjére. Ráadásul játszva tanít is a játék: minden helyszínhez tartozik néhány bejegyzés, melyben leírják, hogy az adott pálya melyik történelmi eseményhez is kapcsolódik, bemutatják a háborúban használt olyan új fejlesztéseket, mint a páncélosok vagy a lángszóró.

Az i-re a pontot pedig a rendkívüli technikai jellemzők teszik fel. Az UbiArt Framework képességeit már ismerhetjük, az Ubisoft Montpellier csapata pedig bámulatosan szép világot épített fel vele. A Rayman őrült pályái és Lemuria meseszerű világa után a Valiant Hearts úgy néz ki, mintha egy régi francia-, vagy még inkább belga képregény elevenedett volna meg. A két dimenziós rajzolt figurák kitűnően mutatnak a szintén 2D-nek tűnő, de ha jobban megnézzük valós térbeli kiterjedéssel rendelkező pályákon, egyik-másik helyszín (például a fent említett fogolytáborból menekülős) pedig kis túlzással önmagában megéri a játék árát. Az pedig igazán elképesztő, hogy milyen erőteljesen tudják ábrázolni a háború szörnyűségeit úgy, hogy közben nem mennek el a gusztustalanság irányába, anélkül érezzük, hogy nagyon nem szeretnénk ott lenni, hogy derékig kellene szögesdrótokba akadt hullák tengerében gázolnunk. És természetesen gyönyörű dallamokat is kapunk mellé, a zongora alapú zene nagyon szépen foglalja keretbe a látottakat.

Fura egy szerzett lett ez a játék. Ha nagyon akarnék, gond nélkül beleköthetnék abba, hogy kaland-, logikai játékként nem áll a legerősebb lábakon, de minden más ponton annyira ügyesen össze lett rakva, hogy hajlamos vagyok felülemelkedni ezen. Nem egy egyszerű téma ez, nagyon könnyű lett volna a pátoszos blődség, vagy éppen a szirupos háborús romantikus irányába elvinni, azonban a Montpellier csapata kellő tisztelettel és profizmussal nyúlt hozzá, így a végeredmény egyik véglet irányába se hajlik, egy rendkívül hangulatos, azonban a háborút kellő komolysággal ábrázoló történetet kaptunk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

48 perce
2

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

10 órája
3

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

12 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

1 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

9 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==