[Teszt] New 'n' Tasty - Oddworld: Abe's Oddysee

New 'n' Tasty - Oddworld: Abe's Oddysee

WarhawkLusztig Zsolt2014.07.28. 08:30

HD remake. A kifejezés, mely egyre inkább keserű szájízt idéz elő bennünk, melyre egyre inkább a pénzlehúzás szinonimájaként tekintünk. Persze nem ok nélkül, mikor a kiadók különböző hangzatos (és sokszor nevetséges) indokokkal egy-két éves játékokat próbálnak újra lenyomni a torkunkon, akkor nehéz nem a „minimális munka - maximális haszon” szemléletet látni mögötte. Most viszont érdemes félretennünk minden, a témával szembeni ellenérzésünket, a New 'n' Tasty ugyanis a tökéletes iskolapéldája annak, hogy kell egy régi játékot mai elvárásokhoz igazítani úgy, hogy közben annak eredeti esszenciája ne vesszen el.

Oké, annyival talán egyszerűbb dolguk volt a Just Add Water fejlesztőinek, hogy nagyszerű alapanyaggal láthattak munkához. Nem merek olyan messzire menni, hogy korszakalkotónak nevezzem a 17 évvel ezelőtt megjelent Oddworld: Abe's Oddysee-t, de azzal nem lehet vitatkozni, hogy egy kiemelkedően profin összerakott, és mint kiderült, rendkívül időálló játék lett, megkapó karakterekkel, érdekes feladványokkal és egyedi világgal, történettel. És nagyjából ezek azok a tulajdonságok, melyeket változatlanul hagytak, minden más kicserélődött.

A New 'n' Tasty előtag nem csak annyit jelent, hogy beletömtek még néhány Pét, meg részletesebb textúrákat, a Just Add Water lényegében egy teljesen új motorral az alapoktól újraépítette a játékot. A pixeles szereplők gyönyörű modellekké változtak, az átvezetők dinamikusabbak lettek, a pályák immáron folyamatosak és nincsenek képernyőkre osztva, a teljes 3D miatt a kamera sokkal szabadabban mozog, sokkal filmszerűbbé téve a játékot. A Unity motorban újraépített Oddworld valami elképesztően szép és részletes lett - még úgy is, hogy nagyjából tudtam, mi következik, rendszeresen megálltam és bámultam a dinamikus háttereket, a gyönyörű tájakat, azt a tucatnyi apróságot, melyek sokkal élettel telibbé teszik a pályákat. Nem azt kapjuk, amivel nagyjából két évtizeddel ezelőtt játszottunk - azt kapjuk, ami a (sokszor a valóságot pozitív irányba eltorzító) emlékeinkben megmaradt róla.

A közel húsz év azt jelenti, hogy van legalább egy, de inkább két olyan generáció, aki talán nem is hallott erről a játékról, szóval foglaljuk össze gyorsan az alapokat! A főszereplő, Abe a tipikus zero-to-hero hőstípus, egy egyszerű takarító, aki véletlenül felfedezi, hogy a munkahelyéül (ne kerteljünk: börtönéül) szolgáló húsüzem új termékének alapja nem valamilyen helyi állat lesz (mivel azok java része már kipusztult), hanem az ott szolgáló Mudokonok. Így kezdődik az ő nagy menekülése, mely közben felfedezi, hogy saját bőrének megmentésénél sokkal komolyabb feladata is van. (És nem feltétlen a játék érdeme, de érdekes, mennyire időszerűvé tud válni egy ilyen történet - nem nehéz párhuzamokat vonni közötte és a lélektelen gyártósorokról érkező hírek, képek között.)

A menekülés pedig változatos feladványokat állít a játékossal szembe, keverve az ügyességi, logikai, illetve a lopakodós részeket. Ahogy egy ilyen korú játéktól elvárható, az Abe's Oddyssey lényegesen több kihívást tartogat mai testvéreihez képest. Szerencsére - gondolva a kevésbé kitartó vagy tapasztalt játékosokra - az új változatban több nehézségi szint, több checkpoint, illetve egy igen jól működő quicksave / quickload rendszer is helyet kapott. Azonban még ezek mellett is jól meg kell terveznünk minden egyes lépésünket, mert Abe nem hős alapanyag, nem tud gyorsan futni, nagyokat ugrani vagy harcolni, még felújítás után is megőrizték az esetlen, sokszor komoly centizést igénylő irányítást. Zavaró? Egyáltalán nem, ahhoz a korhoz, melyben ez a játék született hozzátartozott az ilyetén kihívás, és az alacsonyabb nehézségi szint azért tényleg jócskán csökkenti a veszélyek számát.

Az eredeti játék teli volt titkokkal és okos feladványokkal, melyek még most, az átalakítottnak tűnő pályákon is megmaradtak. Sajnos nem tudom már mindet felidézni, azonban még az új, dinamikus pályafelépítés mellett is nagyjából ugyanott maradtak a titkos nyílások, csapóajtók és portálok, melyek mögött egy újabb adag megmentésre váró Mudokont (és természetesen tucatnyi halálos csapdát) találunk, kiket természetesen még mindig az akkoriban nagy újdonságnak számító, mostanság inkább ügyes megoldásnak tekinthető GameSpeak rendszer segítségével tudjuk a kiutat jelentő madár-portálok felé vezetni. A GameSpeak jó példa a játékban fellelhető apró, de hasznos újdonságokra: a már ismerős parancsok mellé be lett rakva egy „szólj mindenkinek” mondat is, mely kitűnően illeszkedik a többi közé - ha valaki nem emlékszik pontosan a régi utasításokra, könnyedén azt hiheti, hogy mindig is ott volt. Talán egyedül a coop opció az egyetlen, amit nem találtam teljesen ideillőnek - főleg úgy, hogy lényegében csak arról szól az egész, hogy életenként más és más ember irányíthatja Abet.

A New 'n' Tasty pontosan azt a felfrissítő kezelést nyújtja, ami az Oddworld széria első részének kellett. Egy időgép ez, mely nem csak a jelenbe repítette a játékot, de meg is szépítette, modernizálta, méghozzá úgy, hogy az alapul szolgáló elemeket mégis változatlanul hagyta. Ez az, amiről a „HD Remake” kifejezésnek szólnia kellene, ez az, ahogy illene a régi, nagy címekhez hozzányúlni. És ez az, ami miatt az Abe's Oddysee abszolút ajánlható mindenkinek, aki szereit a kihívást nyújtó logikai platformereket, legyen az a szériát most megismerő újonc, vagy az emlékeit újraélni kívánó öreg motoros.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

9 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==