Telefonokon szerencsére nem ismert az uborkaszezon fogalma, nyáron ugyanolyan sűrűséggel érkeznek a jobbnál jobb címek, mint az év bármely más időszakában. Az ehavi adagba viszonylag kevés platform-exkluzív került, annál több a sokak által gyűlölt free to play cím - jó és rossz példák egyaránt akadnak ezek között az ingyenes modell alkalmazására.
A hónap játéka
Traps ‘n Gemstones (Android, iOS)
Az utolsó pillanatban pottyant be ez a gyöngyszem, de még épp időben ahhoz, hogy az időszak legjobbja lehessen. Keveredik benne a Rick Dangerous hangulata, az Indiana Jones izgalmas részei és a Metroidvania játékokra jellemző pazar pályatervezés. Az oldalnézetes platformerben egy hatalmas labirintusban gyűjtünk drágaköveket és relikviákat, fedezünk fel rejtett járatokat, küzdünk meg félelmetes lényekkel - minden egyes termet tucatnyi alkalommal bejárva, hol az ügyességünket, hol a logikánkat próbára téve a feladatok megoldása során.
A Traps ‘n Gemstones a műfaj sok más játékával ellentétben nem annyira nehéz, sokkal inkább igényel elmélyülést és felfedezést, mintsem pixelpontosságú ugrásokat és ezerszeri nekifutást. Két nagy hibája van, amiért sajnos nem lesz klasszikus, csupán egy nagyszerű játék, ez pedig a bossok hiánya, és a pocsék térképezés. De ha valaki belépő szintű Metroidvaniát keres négy-hat órára, ennél jobbat jelenleg nem tudnék ajánlani.
Dungeon Gems (Android, iOS, WP)
Abban a pillanatban lehetett tudni, hogy a fél világ Puzzle & Dragons klónokat fog gyártani, hogy kiderült két éve, hogy ez a műfaj gyakorlatilag egy végtelen pénztermelő eszköz. Ehhez képest a Gameloftnak kimondottan lassan sikerült előrukkolni a saját verziójával, cserébe viszont talán a legjobb újragondolása lett az eredetinek. Ha valaki esetleg nem ismeri miről van szó: vannak fejleszthető lényeink (különböző ritkaságú kártyák formájában), amelyek egy-egy elemet (színt) képviselnek, ezekkel kell 3-7 egymást követő ellenséges hullámot legyűrni. Az interakció a képernyő alsó részében zajlik, itt kell a színes drágaköveket összekötve kombókat alkotni, ha egy adott elemből leszedünk valamennyit, akkor a hasonló kategóriába tartozó lényeink sebzik az ellenfeleket, akiknek természetesen ilyen-olyan ellenállásuk van bizonyos támadásokra. A Dungeon Gems-ben nem match-3 módszerrel szedjük le a köveket, hanem tetszőleges irányban kötjük össze a szomszédosakat. Természetesen ez egy rendkívül leegyszerűsített leírás, ennél jóval összetettebb a teljes rendszer, és mivel napokig el lehet lenni ingyenesen az első komolyabb nehézségi tüske jelentkezéséig, érdemes mindenkinek belenézni, akit érdekel, hogy mi az egyik legnépszerűbb műfaj manapság mobil eszközökön.
Kritika: Chaos Unleashed (Android, iOS)
A Kritikával nagy bajban vagyok, mert annak ellenére, hogy már a videók alapján megszerettem, sok szempontból tudom róla, hogy közepes játék. Egy elképesztő sebességű hack & slashről van szó, ahol 2-3 perces (később akár nagyságrendekkel hosszabb) szakaszokon kell szörnyek seregét levágni a rendelkezésünkre álló fegyverekkel és képességekkel. A fejlesztéseket tekintve minden benne van, ami elvárható, rengeteg slot a felszereléseknek, nyitogatható ládák, enchantolás és craftolás, skillek és drágakövek turbózása - szerintem még a fizetős játékosok is másodpercek alatt annyi pénzt tudnának pumpálni a rendszerbe, amennyit a pénztárcájuk elbír. Miután egy helyszínt kivégeztünk, automatára lehet tenni a harcot (arénákban ez alapból be van kapcsolva), és bár nyilván nem kötelező, de mégis ezt fogja tenni mindenki: fejleszt, leteszi a tabletet az asztalra, három perc múlva felveszi, és indítja az új, automata menetet. Ezt nagyjából a Progress Quest is tudja, ugye. Ennek ellenére is megvan a varázsa a sebesség- és látványpornónak, és tényleg annyira sokrétű a fejlesztési rendszere, hogy a mélység hiányát sem lenne igazságos felhánytorgatni. Arra azért figyelmeztetnék mindenkit, hogy még soha nem találkoztam olyan játékkal, ami ennyire ette volna az akksit és a tablet hátoldalán egy félórás menet után simán tükörtojást is lehet készíteni.
World of Tanks Blitz (iOS)
Normális esetben nem írnánk portokról, de a World of Tank iOS verziója minden, csak nem egyszerű port, sokkal inkább egy alaposan megtervezett és újragondolt verziója a más platformokon több mint 50 millió felhasználót megmozgató közösségi élménynek. A World of Tanks multi játék, mégis teret enged az egyéni akcióknak. Az önzőzésnek komoly ára van, a hősi cselekedetek ugyanakkor az egész csapatot segíthetik - a kettő közti határvonal pedig sokkal egyértelműbb, mint leírva tűnik. A 15 vs 15 csatákat is 7 vs 7-es ütközetek váltják fel, ebből adódóan természetesen a térképek is kisebbek, de ugyanúgy megmaradt a bújócska / számháború jellegű élmény, a csapatok kevesebb taggal is jól együtt tudnak működni, az irányítás pedig hasonló, mintha egy tps karaktert vezérelnénk - nyilván nem egyszerű, de működik.
A World of Tanks eredeti verziója annak ellenére, hogy prémium - nagyobbat sebző - lőszereket árusít, mégis kimondottan korrekt monetizációs modellel rendelkezik, ami hasonlóan működik itt is, ha valaki pénzt öl bele, egyáltalán nem biztos, hogy a pay to win út miatt teszi, sokkal vonzóbbak egy egyedi, nem feltétlenül erősebb járművek és a gyorsabb fejlődés. Mégis mi lehet a szórakoztató egy tankos multijátékban? Hát nagyjából minden.
Monsters Ate My Birthday Cake
Itt egy újabb példa a jó filmes átiratokra, a Cartoon Networkös licensz alapján készült játék ugyanis a hónap egyik legjobb puzzle (ahogy a magyar Play fordítja, “kirakós” :)) címe lett. A vizuális stílus engem már-már idegesített, és nem térnék ki arra sem, hogy a süteménylopó szörnyek milyen viccesek, térjünk a lényegre: ez egy Lost Vikings klón, az utóbbi semmiképpen sem rossz értelemben használva. Egyre több és több szörny áll a rendelkezésünkre (mert vannak minket segítő jó és sütilopó gonosz szörnyek is), ezek mindegyike más speciális tulajdonsággal rendelkezik. Az egyik vakondként képes a föld alatt haladni, a másik bizonyos dolgokat összetud törni, a harmadik köveket húzogat és így tovább. Ők a pálya különböző szakaszain kezdenek, bármikor váltogathatunk közöttük, és az ellenségeket kicselezve kell utat nyitni a segítségükkel egymásnak, illetve összegyűjteni a sütiket.
És igen hamar szép nagyra nőnek a pályák és bonyolódnak a feladatok, tényleg úgy kell gondolkodnunk, hogy fejben már cselekvés előtt fejben előre kombináljuk a szörnyeink lépéseit. Az ügyességnek igazán nincs nagy szerepe, az agymunkának annál inkább. Kicsit drága mulatság a Monsters Ate My Birthday Cake, de nem is fogod két óra alatt kivégezni, az biztos.
Lionheart Tactics (Android, iOS)
Itt most szokás szerint csaltunk, mert a Lionheart Tactics már több hónapja megjelent Apple eszközökre, de annyira jó, hogy az androidos debütálás apropójából nem lehetett kihagyni. A kimondottan egyedi vizuális stílussal rendelkező körökre osztott taktikai szerepjáték természetesen nem tud a Fire Emblemek vagy a Final Fantasy Tactics nyomába érni, de kezelhetőség tekintetében ugyanakkor a mobilpiac tudna másokat is tanítani. A történet ugyan kimondottan egyszerű, a taktikai lehetőségek pedig nem igazán igényelnek hosszú mikromenedzselést, de cserébe nagyszerű karakterosztályok vannak, a fejlesztési rendszernek kimondottan jól áll a free to play modell (igen, ilyen is létezik, meg kell fontolni, hogy megéri-e egy szuper képesség megtanulása miatt elveszíteni a legerősebb hőst öt órára), a pályákon való könnyű eligazodás és a csaták pörgőssége pedig igen feszes tempót eredményeznek.
Ez egy feelgood taktikai rpg, amit talán pont a stílus szerelmesei fognak karcsúnak találni. Engem jobban idegesítettek az érthetetlen bugok (az íjászok átlőnek a falakon), negyed óra alatt három pályát elfogyasztva nyilván nem várom el a Disgaea mélységét.
Paperama (Android, iOS)
A Paperama sem egy teljesen friss cím, Androidon jelent meg hónapokkal ezelőtt, júliustól azonban elérhető az Apple eszközein is. Mit lehet kihozni a papírhajtogatás témájából? Egy logikai játékot. Vagy nem is tudom milyet, mert ez végülis nem feltétlenül logikát igényel, majd aki ért ehhez, az megmondja mit. Szóval adott egy papírlap (mi más) és egy célfigura, hova el kell jutni nagyon kevés lépésben. A nagyon kevés azt jelenti, hogy hajtogathatsz négyet-ötöt, aztán nincs több lehetőséged. A nehézség ugyebár az, hogy mindig csak egy helyes megoldás van (bár mivel 80%-os hasonlóságtól már jár az egy csillag, ezért néha véletlenül is sikerül tovább jutni), és ha mondjuk a második lépésben már rosszul hajtottunk, akkor spirálba kerülünk, hiszen próbálhatunk összeszenvedni valamit, az már nem lehet az igazi. Éppen ezért tulajdonképpen az első lépéstől kezdve át kell látnunk, hogy mi és hogyan fog történni, milyen hajtás milyen alakzatot eredményez, amiből pontosan hogyan fogunk tudni továbbhajtani… Nehéz ezt elhinni, de pazar móka, viszont csak azoknak, akiknek fekszik ez a fajta gondolkozás, én néhány tucat pálya után gyengének találtattam. Az irányítás maximálisan kézre álló, a hibák azonnal korrigálhatók, amennyit ki lehetett hozni ebből a témából, azt itt sikerült is.
Magic 2015 (Android, iOS)
Ha valamit tableteken a leglazább játszani, akkor azok egyértelműen a kártyajátékok, így az aktuális, 2015-ös jelölésű Magic részt nem volt szívem totális multiplatformsága ellenére sem kihagyni. Utólag belegondolva persze dönthettem volna másképp.
A Magic the Gathering egy fantasztikus kártyajáték, amit egyszerűen nem tudnak a kor elvárásainak megfelelően “videojátékosítani”. A free to play szó csalóka, ez valójában egy demó, amiben a multiplayerért és az első után minden fejezetért fizetni kell, de nem is ez a baj, hanem az, hogy már sokadszorra is ugyanazzal a kezelőfelülettel látják el a mobilos verziót, mint a PC-set. Így válik lassúvá, darabossá egy egy olyan körökre osztott játék, amit sokkal pörgősebbé lehetne tenni, ha a köröket és a különböző fázisok kezelését is a játékosok kezébe adnák. Elfogult vagyok, az én szívemet már elrabolt a Heartstone, többek között pont amiatt, mert évről évre nem javítják a Magic játékok kezelhetőséggel kapcsolatos hibáit. Ez így kicsit kevés, még szerencse, hogy a megörökölt kártyák és a szabályrendszert most is megment mindent.
Ennyit júliusról, több most nem fért bele, jó lett volna még írni az iPad-es Fates Foreverről vagy a már Androidra is elérhető Wayward Soulsról, esetleg a Modern Combat ötödik részéről, de a kimaradt ajánlásokat majd úgyis pótoljátok a kommentekben. Egy hónap múlva találkozunk.
@youtube @youtube @youtube @youtube @youtube @youtube @youtube @youtube