[Interjú] Sam Lake - Quantum Break

Sam Lake - Quantum Break

mcmackoGéczy Attila2014.08.18. 08:00

Sam Lake, polgári nevén Sami Järvi, régóta a játékipar nagyjai között tanyázik. Nevéhez és írói-kreatív munkásságához a Remedy legnagyobb sikerei kötődnek, mint a Death Rally, vagy a frenetikus Alan Wake, de ne feledkezzünk el arról, hogy az eredeti Max Payne sztorija és Max arca is tőle származott.

Legújabb nagyszabású játéka a Quantum Break lesz, aminek bővebb bemutatójára a Gamescomon került sor. Sam-et nem volt egyszerű becserkésznünk, de két napnyi nyomulás után sikerült mikrofonvégre kapnunk az urat.

Gamer365: Az időutazáson alapul a Quantum Break sztorija. Sok írónak beletört már a bicskája a kikerülhetetlen ellentmondásokba, paradoxonokba a hasonszőrű sztorik esetében. Hogyan törekedtek a Sci-Fi „tudományos” elemének korrektségére?

Sam Lake: Sok-sok munkánkba került a sztori kidolgozása. Tudjátok - az időutazós történetekben mindig van valami trükk. Annyiszor megtörtént a fejlesztés során, hogy leültünk beszélgetni, megtárgyaltuk, hogy hogyan tovább a történettel, majd valaki felállt, hogy várjatok ez óriási sületlenség. (Nevet!) Sokszor már magunk is rájöttünk menet közben, hogy ez így nem lesz jó, és már mondtuk is a hibát szóvá tevő kollégának, hogy „áh, inkább ne is szólj semmit”. (Nevet!)

A sztori tudományos mivoltát egy fizikussal konzultáltuk végig a történet megírása során. Az úr a Cernnél is dolgozott, és érti, amit csinál. A klasszikus fizikai dolgoktól a kvantumfizikáig otthon van mindenben és segített bennünket. A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy megkerestük őt, elmondtuk neki az összes eszement ötletünket, ő pedig (tudjátok, ilyen teljesen nyugodt, higgadt stílusban) elmagyarázta, hogy ezek a dolgok hogyan is működnek a valóságban.

G365: A történeteiben nem kevés helyet kap a misztikum. A Max Payne-nél ott voltak a hallucinogének; az Alan Wake a fény és sötétség harcáról szólt. Az időmanipuláción túl várhatunk valami más „természetfölöttit” is a Quantum Break sztorijától?

SL: Az időutazás maga a misztikum a játékban. De nem szabad azt gondolni, hogy ez egy egyszerű jelenség - az időmanipuláció témájának rengeteg mélyebb rétege is van. Szerettünk volna leásni és viszonylag mély, kacskaringós dolgokat kihozni a sztori ezen eleméből.

A Quantum Break a valóságon alapuló világban játszódik. Az Alan Wake esetében is ebből indultunk ki, majd természetfeletti és pszichológiai thriller adalékokat tettünk az alapokhoz. Itt is extrém dolgok történnek a hősünkkel. A játék elején a világ még normális, aztán ahogy az író barátunk esetében, itt is „megtörik” a környezet rendje. Úgy éreztük, hogy ezúttal sci-fi elemekkel fogunk játszadozni, és ilyen szempontból helyén van az is, hogy a hős esetleg olyan képességekre tegyen szert, ami kiragadja az átlagember szintjéről.

G365: A bemutató során eléggé erősnek tűnt a karakter. Megállítja az időt, majd lecsap egy teljes különlegesen képzett osztagot.

Sam: Ez a demo céljából lett így kialakítva - vicces lenne, ha Oz (A mellette demózó kollégájára, Oskari Häkkinen-re mutat. - a szerk.) félpercenként meghalna. (Nevet!) De az akciójeleneteknél felbukkan egy energia-csík, amely az idő-erők mögött álló lehetőségeinket korlátozza. Van egy stratégiai eleme a játéknak, hogy melyik szituációban melyik képességedet, idő-erődet akarod majd használni, és persze az energiád elfogyhat. Ez az energia a játék közben visszatöltődik majd.

G365: A korábbi játékokban rengeteget foglalkoztak a hősök belső vívódásával. A pszichológiai dráma itt is ilyen hangsúlyos lesz?

Sam: Igen, mindenféleképp. A mesemondókánk gyakran beszél a belső világról, vagy a főhősök lelkében zajló zavarodottságról. Szeretünk arról történetet mondani, hogy a külső tényezők, fenyegetések hogyan hatnak a belső lelkivilágra. A karaktereink világában több minden megtörik, összezuhan. Jack legjobb barátja a sztori elején belezuhan az időgépbe, majd hirtelen ott terem a világban, 60 évvel öregebben, a Monarch vállalat fanatikus fejeként. Az öreg első dolga, hogy megölje Jack tudós bátyját, aki valamilyen tudás birtokában fenyegetné a vállalatot és az öreget is. Azt hiszem ez elég durva kiindulópont Jack számára.

G365: Klasszikus mesemondói húzás: a játékaiban sokszor látni olyan jelenetet, ami esetében nem lehetünk biztosak abban, hogy amit átélünk az ténylegesen meg is történik. Várhatunk hasonlót a QB-től?

Sam: … (elgondolkodik), van egy pszichológiai elem a történetben, ami végülis hasonló, mint amire a kérdés utalt. Egy ponton túl a főhősök a saját épelméjűségüket megkérdőjelezik. Az időutazás, és az ehhez tartozó erők-energiák bizony túlszárnyalják az emberi elme befogadóképességét, és ennek a következményeit egyértelműen látni fogjuk a hőseinken.

G365: A látvány nagyon hasonló az Alan Wake képi világához. Ugyanazt a motort használták?

Sam: Igen, ez a saját motorunk. Sok elemét átvettük az Alan Wakeből, de ezek egy részét újrakevertük, a többit pedig teljesen felújítottuk, vagy éppen hozzáadtunk. A North Light Engine fejlesztése során arra koncentráltunk leginkább, hogy a filmes hatás minél jobban előtérbe kerüljön. A karakter-technológiánk igen fejlett, de az idővel kapcsolatos apróságok kidolgozására is nagy hangsúlyt fektettünk. Az Alan Wake esetében a fényre és a sötétségre kellett fókuszálnunk, itt erre lehetett építkezni és továbbmenni.

G365: Nekünk nagyon tetszettek az időlöketekkel behullámzó tereptárgyak például.

Sam: A torzító effektuson rengeteget dolgoztunk. Mondhatni ez lett a Quantum Break jellegzetes, meghatározó vizuális eleme, ami az időmanipulációval kiegészülve fontos részét képezi a játék egészének.

G365: Legyen szó zenéről, filmekről, vagy épp játékokról, az északi országokból származó művészi víziók kicsit mindig különlegesebbek az átlagosnál. Mit gondol, miért lehet ez?

Sam: Van benne igazság. Manapság mindenki próbál nemzetközi lenni, legalábbis a pop kultúrát tekintve mindenképp. Van egy óriási nagy tengered, egy ősleves, amiből mindenki kiemel valamit, és (remélhetőleg) a végén vissza is tesz valami újat. Az a jó az egészben, hogy mindenki egy kicsit más szemszögből, más típusú szemüveg mögül szemléli a világot. A mi vízióink sajátosságai talán ennek a finn-szemüvegnek köszönhetőek.

(Ezen a ponton Oskari is beleszól a beszélgetésbe. - a szerk.)

Oskari Häkkinen: Tudjátok megvan annak a hangulata, hogy a nagy hidegben kimegy az ember egy kis faházba, és onnan szemléli a világot. Szauna, meg egyebek. Egyszer érdemes kirpóbálni. (Nevetnek!)

Csető Zsolt (drag), Géczy Attila (mcmacko)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

8 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

16 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==