[Próbakör] Alien: Isolation

Alien: Isolation

mcmackoGéczy Attila2014.09.21. 15:58

Az Alien és az időközben kiépült univerzuma mára megkerülhetetlen jelenséggé vált. Hatása nem csak a filmiparra, de a játékokra is jelentősen rányomta a bélyegét - fejlesztők sokaságát ihlette meg a szörny-koncepció, kezdve a túlélő motívumtól a biomech látványon át az Aliens heves csatajeleneteinek újraidézéséig. A Creative Assembly tőle szokatlan módon egy FPS játékkal próbálja meg idén októberben megnyerni a széria rajongóinak kegyeit, és mint tudjuk, a többi Alien címke alatt megjelent játékkal ellentétben az Isolation ténylegesen a legelső filmből merít. A kölni kiállításon volt szerencsénk játszani a remeknek ígérkező túlélő-horrorral, aminél a zsáner-megjelölés nem félrebeszélés. Itt tényleg az életedért fogsz majd küzdeni, menekülni, rúgkapálni… megfelelő körülmények között akár a valóságban is…

A próbakört jó alaposan előkészítették a Gamescom Xbox Játéknapjának szervezői, révén egy meglehetősen sötét sarokban kapott helyet a játék, a baromi méretes LCD tévét pedig szinte az orrunk alá dugták, hogy minél inkább a helyszínen érezhessük magunkat. Az immerzió kimaxolása végett (sajnos nem egy Oculust, de) egy jobb térhatású fejhallgatót is a fejünkre nyomtak, aztán az egyik fejlesztő félig cinikusan odavetette, hogy „na lássuk haver, meddig fogod bírni”.

A demó valahol a Sevastopol állomás sötét mélyén kezdődött, a feladat pedig nem volt más, hogy néhány mondvacsinált objektívát teljesítve (egy kommunikációs csatorna újrairányítása, majd a helyszín átellenes pontjában a menekülőjárat megnyitása) iszkoljunk el a helyszínről, miközben a dög folyamatosan a nyomunkban liheg. Fegyverünk az Alien ellen nincs, legföljebb hangkeltő eszkábálmányokkal, lángszóróval tarthatjuk magunktól távol (ideig-óráig) a tökéletes túlélőt.

Ami elsőre a szemünkbe ötlött, hogy az Isolation Xbox One verziója talán nem nézett ki annyira jól élőben, mint a referencia videókon, de ez maximum annak volt köszönhető, hogy a különböző fény-árnyék effektusok kicsit mintha kásásabbak lettek volna a kelleténél. (Ez a végleges, aranylemezre került verzióig nyilván még változhatott…) Minden más azonban nagyon egyben volt. A textúrák és a környezet kidolgozottsága irgalmatlanul erős összképet ad a programnak, a lo-fi elektronikai kütyük pedig nem is lehetnének ennél kúlabbak. Próbaképp picit játszottunk a kultikus mozgásdetektorral is (közben a háttér elmosódott, hisz egy átlagember sem tud egyszerre kétfelé fókuszálni), majd mikor tisztának tűnt a terep, jöhetett a tényleges bújócska.

Az Alien mozgása teljesen kiszámíthatatlan, a két lábra ágaskodott Xenomorph meglehetősen gyorsan cikázik fel-alá a játéktéren. Vannak zugok, tárgyak, amely fölött hosszasabban elidőzik, nekünk pedig ezalatt kell pozíciót változtatni, asztal alól, doboz mögé, vagy más biztosabbnak tűnő helyzetekbe átmászva. Közben pedig fél szemmel vagy a detektort, vagy pedig a szörnyet kell figyelnünk. Akkor vagyunk veszélyben, ha az Alien meglát bennünket. Olyankor a pillanatainkat már számlálni sem tudjuk, hiszen azonnal lecsap ránk a bestia. Ha a Xenó járőrözése közben az oldalában gubbasztunk, akár centikre is elhaladhat mellettünk úgy, hogy észre sem vesz bennünket. De ilyenkor van más, ami bekavarhat - például az általunk keltett zajok, amire azonnal felfigyel a szörnyeteg.

A feszültség állandó, megfelelően előkészített környezetben (sötét, fejhallgató) pedig tényleg fiziológiai hatással lesz ránk egy ilyesfajta szituáció, mert ennyire esendő hőst és ennyire fenyegető ellenfelet ritkán tesz egymással szembe egy játék. Ennek megfelelően főleg hardkór lelkesedést vizionálunk az Isolationnel kapcsolatban - az új Alien program nem a kisgyerkőcök és nem is a kezdő gamerek játéka lesz.

Nem viccelnek a Creative Assembly fejlesztői, amikor az Alien esetében ténylegesen állandó fenyegetésről beszélnek. A később látott zártkörű bemutatón megmutatták azt a pontot, amikor először bemutatkozik a dög. Elvileg ekkor már 2-3 órája a játékban leszünk (a fejlesztők állítása szerint), de ettől a ponttól kezdve soha (értsd SOHA) nem lehetünk biztonságban. Az Alien rutinja teljesen véletlenszerű, a megfelelően szkriptelt biztonságos szobákat leszámítva bárhol és bármikor felbukkanhat a dög. A prezit tartó fejlesztő minden mozdulatából előjött az óvatosság és az arcán is lehetett látni az őszinte és spontán izgalmat. Talán ez a spontaneitás lesz az, ami akár mérföldkő-szintre is emelheti az Isolationt a videojátékok díszcsarnokában.

Nem kis munka mehetett el a pályatervezők részéről arra, hogy a bújócska minden pillanatban élvezetes és (ami a legfontosabb) túlélhető legyen. Természetesen ezt úgyis hosszú távú játék után tudjuk majd csak igazolni. De bizakodóak vagyunk. Az eddig élőben látott pillanatok minden szempontból megerősítik bennünk, hogy az Aliens: Colonial Marines után végre méltó videojáték-adaptációt fog kapni a modern sci-fi világ egyik legkiemelkedőbb univerzuma.

„Miközben bejártam egy-két leágazást, összeszedtem néhány kraftoláshoz szükséges tárgyat, egy asztal alatt vártam volna ki, hogy a lény távozzon a kijárat felé vezető útról. Aztán addig-addig tökörésztem egy helyen, amíg csak kiszimatolt a bestia. Vészjósló üvöltés, piros képernyő, game over. Tizennyolc percig lehettem túlélő a Sevastopol folyosóin. A készítők sajnálták, hogy pont a vészkijárat előtt estem el; szerintük csak alig néhány játékosnak sikerült ez a mutatvány elsőre a rendezvény ideje alatt. Felálltam, aztán Draget elvonszoltam, hogy igyunk egy kólát. Kellett pár perc, hogy visszazökkenjek a valóságba. Október hetedike - alig várlak már! De biztos vagyok benne, hogy készen állok egy ennyire nyomasztó, és megfoghatatlanul intenzív bújócskára? Hamarosan elválik… ”

Fejlesztő: Creative Assembly | Platform: PC, XBO, PS4, X360, PS3 | Megjelenés: 2014.10.07.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

4 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==