[Teszt] Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

mcmackoGéczy Attila2014.10.03. 08:00

Gondoltátok volna, hogy Frogwares-ék összesen 11 Sherlock játékot készítettek az elmúlt bő évtizedben? Úgy hirtelen mi sem kapcsoltunk - a cikkíró valami 7-8 korábbi Holmes címet tartott számon. Nem nagyon lehet tehát elvitatni az ukrán fejlesztőbrigádtól a téma szakértői címét.

Ennyi idő alatt videojáték-generációk emelkednek és hullanak a porba, így nem csoda, ha maga a Sherlock Holmes sorozat is a tárgyvadászós grafikus játékok stílusától jutott el a háromdimenziós formuláig, a legutóbbi Testament óta pedig a prezentációra sem lehet túl sok panaszunk.

A Crimes and Punishments a sorozat természetes egyedfejlődésének következő állomása, amely ismét bevezet néhány újdonságot, és tovább fokozza a műfajban, valamint a technológiában rejlő lehetőségek kiaknázását. De lássuk, miben változott a legújabb detektívkaland.

Viktoriánus hangulat, véres bűntettek, egy zseni nyomozó és megdöbbentően hatásos fényeffektek - az új Sherlock Holmes játék jelentkezik!

Azaz mielőtt belemennénk az újdonságok ecsetelésébe, lépjünk hátra kettőt és meséljük el a sorozatot csak messziről ismerők számára, hogy miként is fest egy Sherlock játék.

Holmes minden reggel epekedve várja az új híreket a Scotland Yard felől, hisz bűnesetek nélkül a furcsa különc sem tudja csillapítani szürkeállományának éhségét. Kész szituáció esetén a detektív beszáll a nyomozásba, nekünk pedig megadott helyszíneken kell tüzetesen nyomokat gyűjtenünk, vagy épp kihallgatnunk az arra bámészkodó szemtanúkat. Egyes tárgyakat, talált nyomokat aztán a Baker Street 221B nyugalmában elemezgethetünk, de a Yard vallatószobájához is van bejárásunk Lestrade felügyelőnek köszönhetően. Holmes-t belső nézetből, vagy akár TPS kameraállásból is irányíthatjuk (az első a kényelmesebb), a játék pedig nem enged túlságosan szabadjára - klasszikus kalandjátékos módi alapján csak azok a terepek járhatók be, ahol ténylegesen van is mit csinálni. A sandbox nyitottsága még nem szakadt rá a viktoriánus nyomozósdi játékmechanikájára…

De mi tehát az a változás, ami most az új résszel érkezett? A legnagyobb meglepetésként talán a játék narratívájának átszervezését figyelhetjük meg. Holmesnak ezúttal nem egy hosszabb, hanem hat rövidebb esetet kell megoldania, melyek szinte teljesen függetlenek egymástól. Az bűncselekmények egyenként nagyjából másfél-két órás megoldási időt igényelnek - mintha Frogwares-ék megirigyelték volna a mostanában divatos epizodikus felépítést. A buli legnagyobb része azonban nem ebből fakad, hanem abból, hogy a teljes sztorit átjárja egy újfajta logikai következtetőrendszer (dedukciós háló) és egy karakter-értékelési szisztéma, az egyes esetek megoldása pedig végigjátszásonként eltérő következtetésekből fakadhat.

Fejbeverték a piszkavassal, de vajon a matróz, vagy a rablóbanda tette?

Na persze nem kell nagy dolgokra gondolni, a jó megoldás mindig ugyanaz, de itt jön be az igazán nagy csavar. A Crimes and Punishments-ben téves következtetésekkel sincs game over, a döntéseink következményét pedig vállalnunk kell. Lehet, hogy rossz személyt választunk gyilkosnak, de az is lehet, hogy csak a gyilkosság menetének felvázolásánál lövünk mellé. Lehet, hogy eltaláljuk, ki a bűnös, de ítéletkor akár szimpatizálhatunk is a gaztevővel, szabadon engedve a haramiát és így formálva Holmes csapongó karakterét. Túl nagy hatással mondjuk nincs a játék későbbi dolgainak alakulására ez a trükk, de például ha nem használjuk a játékba beépített segítségeket (döntésünk helyességét kérésre a program visszajelzi, illetőleg a dedukció előtti állapotba akár vissza is tekerhetjük az idő kerekét), akkor csúnyán átverhetnek minket a palánkon. Az egyik ügy esetében például elhanyagolhatónak éreztem egy-két információt, és csak a végső kiértékeléskor derült ki, hogy elrontottam a bűnöst, de még a végrehajtás mikéntjét is benéztem.

A játék egyik legnagyobb erénye, hogy az ilyen kvázi sikertelenséget is képes jól tálalni, sőt megdöbbentően motiválóan hatott a további ügyekre a figyelmetlenségem. Ahogy ezek az érzések formálódtak bennem a játékidő során, akkor döbbentem újfent rá a Sherlock sorozat valódi értékeire. Frogwaresék ahelyett, hogy megpróbálnának versenyezni például az LA Noire elérhetetlen produkciós megvalósításaival, inkább az ilyen intelligens és kifinomult játékmechanikai megoldásokra helyezik a hangsúlyt. Ez volt az a pont, amikortól kezdve egyébként teljesen más szemmel tekintettem a C&P összhatására is, és azt hiszem itt alakult ki valami furcsa, de pozitív érzelmi kötődés a játék iránt. (Amit tovább fokoztak teljesen váratlan easter eggekkel, és korábbi klasszikus kalandjátékok előtti tisztelgésekkel...)

A vasúti szerelvény eltűnése az egyik legcsavarosabb eset a játékban.

Pedig ha épp egy komolyabb AAA játék után vágunk bele a Crimes-ba, akkor az első pillanatokban a szokásos nyegleségek fogják uralni a benyomásunkat. Gyönyörű belső helyszínek mellé kidolgozatlanabb külső lokációk tartoznak, a brutálisan kidolgozott karaktermodelleket gagyika animációk mozgatják ide-oda, a hősök darabos irányítása pedig mit sem csiszolódott az évek során. Jó kalandjátékos szokásokhoz híven megint akad 1-2 feladvány, ami vagy kevés infóval szolgál, vagy csak szimplán unalmas, fárasztó minijátékba torkollik. Ezek azok a pontok, amiben a Békaművek csapatának még vastagon lenne miben fejlődni.

Az Unreal 3 motor néhány tekintetben már bőven túllépett egykori önmagán. Nem a hosszadalmas töltési időkre céloztunk ezzel, hanem a színpompás összhatásra. A Crimes belső terei mívesen kidolgozott berendezésekkel, és remek bevilágítással vannak cizellálva. Sőt, egyik-másik karakter úgy néz ki, mintha egy techdemóból lépett volna elő. Kár, hogy ennek az aspektusnak is van másik oldala, mert pont a főhős nem néz ki eléggé jól, és egyik-másik mellékszereplő is a karikatúra szintjére süllyed. (A pirospozsgás Lestrade például úgy néz ki, mint szegény Freddie Mercury egy görbe éjszaka után…)

A játék audioszekcióját a szokásosan színvonalas szinkronhangok és főleg ambiens, csendes hangkollázsok alkotják. Egy kicsit erősebb zenei háttérrel azért lehetne fokozni az átvezetők látványos beállításait, de néha a nyugodalmas nyomozgatás közben is el tudtunk volna viselni egy kicsit több dallamot, hangszert a háttérben.

Kezdők számára felmerülő kérdés lehet még, hogy a Crimes and Punishments mennyire fogadja az ő közeledésüket. Röviden: az új Holmes kaland a (többnyire skippelhető) nehézségi tüskéin felül sem túl nehéz, de a megfelelő logikai következtetések levonásához kell némi türelem és minimum középfokú angoltudás. Ennek tükrében tessék zöldfülűként ráizgulni a nyomozósdira.

Az arcok nem csak az Unreal 3 motor legjavát prezentálják, hanem az érzelmek és tanúságtételek térképei is egyben.

Bár a műfaj rég kimászott a haldoklók vereméből, konzolon még mindig ritka a jó kalandjáték. A Sherlock Holmes: Crimes and Punishments pedig tényleg egy JÓ kalandjáték, amely egy sorozat korrekt fejlődési ívének következő állomása. Bizonyos dolgok persze most sem lettek jobbak - a feljebbi ligákba teleportálás korlátait valószínű némi plusz tőke mosná félre, a Frogwares kreatív ötletgazdái ugyanis koránt sincsenek alkotói válságban. A remek dedukciós rendszer, a morális kérdések feszegetése és a logikai elágazások olyan újdonságokat jelentenek, amelyek önmagukban is igazolják az újabb epizód létjogosultságát. Sőt, az egyedi hangulat azt is garantálja, hogy aki egyszer belevág, az ne maradjon közömbös a londoni hős iránt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

19 órája
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==