[Teszt] The Vanishing of Ethan Carter

The Vanishing of Ethan Carter

mcmackoGéczy Attila2014.10.10. 16:25

Az indie játékok virágzása és a videojáték kultúra felnőtté válása sokunk számára tette mindennapossá azokat az élményeket, melyeket nehéz szavakkal leírnunk… A lényeg, hogy valamiféle művészeti adaléktól, valami érzelmi többlettöltéstől úgy maradjunk ott a képernyő előtt, mintha valami elvarázsolt mesébe szippantottak volna bennünket. Tudjuk le hát a kötelező köröket - a Vanishing of Ethan Carter nyugodtan odafér abba a halmazba, amelyben az Ico-tól kezdve a Proteuson keresztül a legutóbbi Bioshockig minden olyan program helyet talál, amely picit - nem szeretem ennek a szónak az elcsépelését, de pont ideillik - spirituálisan is megérinti a játékost.

Nem ezt keresed egy videojátékban? Nem baj, nyugodtan ugorj akkor a következő címre, a Vanishing of Ethan Carter nem a te játékod lesz.

Az első helyszín - igen, mozgásban is így néz ki a játék, ráadásul egy közepes vason is tisztességesen muzsikál.

A nézőponton akkor itt csavarok egyet. Pici kölyökkorom óta érdekeltek a háromdimenziós virtuális terek, és már akkor vártam azt a programot, azt az első olyan videojátékot, amely már képes lehet a kedvenc kirándulós útvonalaim picit is valósághű leutánzására. Az Ethan Carter az első olyan cím a játékos pályafutásom során, amely organikusan, hihetően, kizökkentő maflaságok nélkül jelenít meg egy erdőt, egy útszéli tisztást, vagy egy virágokkal és fűtengerrel borított dombocskát.

Te sem fogod elhinni ugyanis, amit a szemeddel látsz majd; a Vanishing tényleg egy új szint, egy új és végtelenül intenzív vizualitású káprázat, amely ráadásul nem is használ szinte semmi next-gen effektust. Csak a fejlesztők előéletéből adódó, kiemelkedő Unreal 3 tapasztalatot felhasználva ügyesen alkalmazza a fotogrammetria technikát, és figyel arra, hogy minden egyes izgő-mozgó faág, fénycsík vagy fűcsomó a helyén legyen.

Brutális gyilkosságok tarkítják Red Creek Valley-t. De vajon miért és hogyan halt meg szerencsétlen?

A látvány döbbenetes, a program pedig ehhez gyönyörű zenei aláfestést is áraszt magából, hogy a virtuális völgy történései ténylegesen együtt rezonálnak veled és velem, vagy bárki mással, aki leül mellénk nézni a képernyőn zajló eseményeket.

Ami pedig a képernyőn történik, az egy végtelenül higgadt és kényelmes nyomozgatós kalandjáték receptjének egyedi megoldásait követi. Detektívünkkel soha nem kell túl bonyolult feladványokat megoldanunk, de ez a viszonylagos könnyedség nem az alkotói lustaságnak vagy kreatív impotenciának köszönhető. A gyilkossági esetek cselekményének felderítése, vagy a környezeti logikai feladványok felgöngyölítése annyira veszi csak igénybe az agytekervényeket, hogy ne érezzük dolgosnak a megfejtést, ne zökkenjünk ki a környezet és az atmoszféra viszonylagos nyugalmának élményéből. Arra ugyanis más eszközei vannak a játéknak.

Az eseményeket nem egyszer utólag kell rekonstruálnunk.

Ahhoz, hogy ne csak egy egyszerű, szívmelengető kirándulásként éljük meg az Ethan Carter kampányát, a masszív misztikumot is elővették a forgatókönyvírók. Ambrose Bierce és Howard Phillips Lovecraft szelleme mellett a kortárs művekből is jócskán merítettek a fejlesztők, de King Ragyogása vagy a Twin Peaks furcsa egyvelege is visszaköszön a történetből. A Vanishingben sem fogunk meglepődni, ha egy brutális gyilkosság felgöngyölítése után a napfény melegében találunk majd egy kis nyugalmat árasztó kontrasztot. Aztán a következő pillanatban egy intenzív sci-fi jelenetet láthatunk, majd kicsit később már egy mesebeli ház romjaiban keresünk kiutat a folyosók labirintusából. A játékmenet a feladatok változatosságában is egységes tud maradni, az egymás ellen más síkokon feszülő ellentétek pedig különleges nyomot hagynak majd bennünk.

Sokfelé jártál már, de ilyen virtuális erdőn-mezőn még garantáltan soha.

*Így lesz az Astronaut játéka az év egyik nagy meglepetése és több szempontból is mérhető csúcsteljesítménye. Három-négy órás játékideje kerek egészet alkot, feladványainak nehézsége pedig leginkább csak abból fakadhat, hogy bevallottan nem rág a szánkba semmit. A játék szabadon ereszt minket Red Creek Valley-ben, amelynek minden egyes szegletéhez öröm sokadszorra is visszatérni.

Tudjátok, nem mindenki keresi a videojátékokban azt, amit a Vanishing of Ethan Carter nyújt. De ha szerintetek is elég néha, hogy egy mese sodorjon magával és bemásszon a bőrünk alá, esetleg nem nagyszabású tetteket, inkább gondolatokat, érzéseket indukáljon, akkor nincs miről tovább beszélnünk, hisz értjük egymást.

Csak ne felejtsétek majd elmesélni, mit láttatok az erdőben...*


Warhawk közbeszól

Van az a pont, mikor a narratív kaland kifejezés hallatán már nem a "de jó, érdekes új élmény", hanem a "jaj, megint nem volt ötletük épkézláb játékhoz" gondolat hasít az ember agyába és ezen a ponton már túl vagyunk egy-két narratív kalandnyival. A Vanishing of Ethan Carter azonban nem ilyen, lényegesen közelebb áll egy profin összerakott kalandjátékhoz, mint egy művészi természetjáró-szimulátorhoz. A játékot fejlesztő apró lengyel csapat pedig több ponton is brillírozik: egyrészt sikerült egy olyan történetbe ágyazott történetet összerakniuk, mely bár könnyen érthető, de minél jobban elkezd rajta kattogni az ember agya annál több lehetséges interpretációt fog kitalálni, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy mcmacko kollégával ugyanabból a történetből egészen mást sikerült leszűrnünk. Másrészt ehhez olyan látványt raktak le, mely - és most egyáltalán nem túlzok - röhögve kocsikázni küld szinte bármit az utóbbi évekből. Ha pedig ez nem lenne elég, néha elgurul a gyógyszer a srácoknál és akkor van az, mikor az erdőben szembetalálkozunk Azzal, melynek következtében kirándulást teszünk Ott és utána percekig csak bámulunk, hogy most akkor ez mi is volt és miért volt itt és egyáltalán ugyanabban a játékban vagyunk még?

Különleges játék lett a Vanishing of Ethan Carter. Nem feltétlen tömegtermék, nem feltétlen könnyen fogyasztható, de ha az ember rászánja azt a néhány órát biztosítom, hogy az év egyik legjobb, de legalábbis legkülönösebb élményében lesz része.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

5 órája
4

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

14 órája
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

2 napja
9

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

3 napja

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

3 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

3 napja
2

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

4 napja
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

4 napja
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

5 napja
13

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

5 napja
9

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

6 napja
9

Heti megjelenések

7 napja
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

8 napja
7

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

9 napja
10

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

2025.05.23.
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

2025.05.22.
3

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

2025.05.22.
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

2025.05.22.
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

2025.05.21.
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

2025.05.21.
6