[Teszt] The Vanishing of Ethan Carter

The Vanishing of Ethan Carter

mcmackoGéczy Attila2014.10.10. 16:25

Az indie játékok virágzása és a videojáték kultúra felnőtté válása sokunk számára tette mindennapossá azokat az élményeket, melyeket nehéz szavakkal leírnunk… A lényeg, hogy valamiféle művészeti adaléktól, valami érzelmi többlettöltéstől úgy maradjunk ott a képernyő előtt, mintha valami elvarázsolt mesébe szippantottak volna bennünket. Tudjuk le hát a kötelező köröket - a Vanishing of Ethan Carter nyugodtan odafér abba a halmazba, amelyben az Ico-tól kezdve a Proteuson keresztül a legutóbbi Bioshockig minden olyan program helyet talál, amely picit - nem szeretem ennek a szónak az elcsépelését, de pont ideillik - spirituálisan is megérinti a játékost.

Nem ezt keresed egy videojátékban? Nem baj, nyugodtan ugorj akkor a következő címre, a Vanishing of Ethan Carter nem a te játékod lesz.

Az első helyszín - igen, mozgásban is így néz ki a játék, ráadásul egy közepes vason is tisztességesen muzsikál.

A nézőponton akkor itt csavarok egyet. Pici kölyökkorom óta érdekeltek a háromdimenziós virtuális terek, és már akkor vártam azt a programot, azt az első olyan videojátékot, amely már képes lehet a kedvenc kirándulós útvonalaim picit is valósághű leutánzására. Az Ethan Carter az első olyan cím a játékos pályafutásom során, amely organikusan, hihetően, kizökkentő maflaságok nélkül jelenít meg egy erdőt, egy útszéli tisztást, vagy egy virágokkal és fűtengerrel borított dombocskát.

Te sem fogod elhinni ugyanis, amit a szemeddel látsz majd; a Vanishing tényleg egy új szint, egy új és végtelenül intenzív vizualitású káprázat, amely ráadásul nem is használ szinte semmi next-gen effektust. Csak a fejlesztők előéletéből adódó, kiemelkedő Unreal 3 tapasztalatot felhasználva ügyesen alkalmazza a fotogrammetria technikát, és figyel arra, hogy minden egyes izgő-mozgó faág, fénycsík vagy fűcsomó a helyén legyen.

Brutális gyilkosságok tarkítják Red Creek Valley-t. De vajon miért és hogyan halt meg szerencsétlen?

A látvány döbbenetes, a program pedig ehhez gyönyörű zenei aláfestést is áraszt magából, hogy a virtuális völgy történései ténylegesen együtt rezonálnak veled és velem, vagy bárki mással, aki leül mellénk nézni a képernyőn zajló eseményeket.

Ami pedig a képernyőn történik, az egy végtelenül higgadt és kényelmes nyomozgatós kalandjáték receptjének egyedi megoldásait követi. Detektívünkkel soha nem kell túl bonyolult feladványokat megoldanunk, de ez a viszonylagos könnyedség nem az alkotói lustaságnak vagy kreatív impotenciának köszönhető. A gyilkossági esetek cselekményének felderítése, vagy a környezeti logikai feladványok felgöngyölítése annyira veszi csak igénybe az agytekervényeket, hogy ne érezzük dolgosnak a megfejtést, ne zökkenjünk ki a környezet és az atmoszféra viszonylagos nyugalmának élményéből. Arra ugyanis más eszközei vannak a játéknak.

Az eseményeket nem egyszer utólag kell rekonstruálnunk.

Ahhoz, hogy ne csak egy egyszerű, szívmelengető kirándulásként éljük meg az Ethan Carter kampányát, a masszív misztikumot is elővették a forgatókönyvírók. Ambrose Bierce és Howard Phillips Lovecraft szelleme mellett a kortárs művekből is jócskán merítettek a fejlesztők, de King Ragyogása vagy a Twin Peaks furcsa egyvelege is visszaköszön a történetből. A Vanishingben sem fogunk meglepődni, ha egy brutális gyilkosság felgöngyölítése után a napfény melegében találunk majd egy kis nyugalmat árasztó kontrasztot. Aztán a következő pillanatban egy intenzív sci-fi jelenetet láthatunk, majd kicsit később már egy mesebeli ház romjaiban keresünk kiutat a folyosók labirintusából. A játékmenet a feladatok változatosságában is egységes tud maradni, az egymás ellen más síkokon feszülő ellentétek pedig különleges nyomot hagynak majd bennünk.

Sokfelé jártál már, de ilyen virtuális erdőn-mezőn még garantáltan soha.

*Így lesz az Astronaut játéka az év egyik nagy meglepetése és több szempontból is mérhető csúcsteljesítménye. Három-négy órás játékideje kerek egészet alkot, feladványainak nehézsége pedig leginkább csak abból fakadhat, hogy bevallottan nem rág a szánkba semmit. A játék szabadon ereszt minket Red Creek Valley-ben, amelynek minden egyes szegletéhez öröm sokadszorra is visszatérni.

Tudjátok, nem mindenki keresi a videojátékokban azt, amit a Vanishing of Ethan Carter nyújt. De ha szerintetek is elég néha, hogy egy mese sodorjon magával és bemásszon a bőrünk alá, esetleg nem nagyszabású tetteket, inkább gondolatokat, érzéseket indukáljon, akkor nincs miről tovább beszélnünk, hisz értjük egymást.

Csak ne felejtsétek majd elmesélni, mit láttatok az erdőben...*


Warhawk közbeszól

Van az a pont, mikor a narratív kaland kifejezés hallatán már nem a "de jó, érdekes új élmény", hanem a "jaj, megint nem volt ötletük épkézláb játékhoz" gondolat hasít az ember agyába és ezen a ponton már túl vagyunk egy-két narratív kalandnyival. A Vanishing of Ethan Carter azonban nem ilyen, lényegesen közelebb áll egy profin összerakott kalandjátékhoz, mint egy művészi természetjáró-szimulátorhoz. A játékot fejlesztő apró lengyel csapat pedig több ponton is brillírozik: egyrészt sikerült egy olyan történetbe ágyazott történetet összerakniuk, mely bár könnyen érthető, de minél jobban elkezd rajta kattogni az ember agya annál több lehetséges interpretációt fog kitalálni, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy mcmacko kollégával ugyanabból a történetből egészen mást sikerült leszűrnünk. Másrészt ehhez olyan látványt raktak le, mely - és most egyáltalán nem túlzok - röhögve kocsikázni küld szinte bármit az utóbbi évekből. Ha pedig ez nem lenne elég, néha elgurul a gyógyszer a srácoknál és akkor van az, mikor az erdőben szembetalálkozunk Azzal, melynek következtében kirándulást teszünk Ott és utána percekig csak bámulunk, hogy most akkor ez mi is volt és miért volt itt és egyáltalán ugyanabban a játékban vagyunk még?

Különleges játék lett a Vanishing of Ethan Carter. Nem feltétlen tömegtermék, nem feltétlen könnyen fogyasztható, de ha az ember rászánja azt a néhány órát biztosítom, hogy az év egyik legjobb, de legalábbis legkülönösebb élményében lesz része.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

30 perce

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

13 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

22 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==