2011-ben sokan - köztük a cikk szerzője is - gondolták úgy, hogy az akkor még inkább Spyro-újragondolásként reklámozott Skylanders-el az Activision méretes pofonba szalad bele - a műanyag-kiegészítős játékok (rád nézünk, Tony Hawk Ride!) népszerűségének rohamos csökkenését látva simán azt vártuk, hogy a kiadó keményen befürdik a "gyerekjáték + játékfigurák" koncepcióval.
Szerencsére nem tőzsdei tanácsadással foglalkozunk, mert ezek után munkanélküliek lennénk, a Skylanders az Activision egyik legnagyobb sikerének bizonyult, mára évi egymilliárd dollárt felett termelő frencsájz. Tegyük hozzá: abszolút megérdemelten.
A Skylanaders játékok ugyanis jó játékok, sőt, egyre jobb játékok, a széria eddigi összes része képes volt többet / jobbat nyújtani az elődjéhez képest. Teszi ezt úgy, hogy a játék alapjai változatlanok (akció-RPG gyerkőcöknek) ugyan, de bőségesen, és jó érzékkel emel át elemeket, komplett játékmechanikákat más műfajokból is.
Az idei Trap Team ebben az átemelésben bajnok. Egyrészt (ahogy az a címből is sejthető) kapunk egy új lehetőséget, és egy új, bővített portált - megjelennek a különféle csapdák. A csapdák gyakorlati funkciója az, hogy valamelyik fejtájukat (naná, hogy többféle van belőlük) a portálba helyezve képesek leszünk a legyőzött kisebb- és nagyobb Főnököket csapdába zárni, őket ott tárolni, és (egyszerre egy karaktert legalábbis) korlátozottan harcba hívni. Ilyenkor a megszelídített Rosszaság helyet cserél a hősünkkel (koopban: beugrik mellé másodiknak) , és korlátozott ideig őt (vagy őt is) használhatjuk.
A dolog hasznosságát kedvenc segítőtársamon keresztül mutatom be, hello, Broccoli Guy! A Brokkolisrác kétféle képességgel rendelkezik: az egyik egy területre ható támadás, a másik - és az az igazán jó - egy szintén területre ható gyógyítás, egy mértes, korlátozott ideig rendelkezésre álló gyógyítás, amit 40 HP-s életerő adagokat osztogat pár másodpercig. A teendő, nyilván: Brokkolisrácra átváltasz, rúnát lerakod, vissza főkarakterre, gyógyulunk, profit! És ez csak egy példa, minden Rosszaságnak van egy (két) hasznos trükkje. Sőt: mindegyiknek vannak jó dumái, és mindegyikhez kapcsolódik egy speciális (és félig-meddig rejtett) küldetés is, amivel fejleszteni tudjuk őket.
A fejlődés lehetősége a Skylanderünk esetében is megmaradt, a korábban megszokottaknak megfelelően vehetünk új támadásokat, kalapokat, és trinketeket is - a játék bőségesen szórja a pénzt (kincset) és mindig van mire költenünk. A Trap Team (és maga a széria) tudván, hogy kia közönsége, fontosnak tartja a folyamatos pozitív visszacsatolást, azaz állandóan, és két kézzel jutalmaz, minden sarkon vár valamilyen sikerélmény vagy meglepetés.
Apropó, meglepetés: a Trap Team meglepően sokféle játék egy nagy csomagban. Az alap játékmenethez minden pályán csatlakozik valamilyen újdonság, valamilyen új játékelem, gyakran nem is apróságok. Példák ismét: a Trap Team felvonultat egy komplett Tower Defense játékmódot, vannak benne az Angry Birds által ihletett részek, és a játék későbbi szakaszában a nyakadba dob egy gyűjtögetős kártyajátékot is. Lopás? Igen, az, de az igazi erejük nem a szimpla átemelésben rejlik, hanem abban, hogy mindegyiket sikerült gyermekek számára áramvonalasítani és újraértelmezni úgy, hogy a lényegüket megőrizzék, és élvezetesek maradjanak.
Ha már élvezet: a Skylanders sorozat az egyik legjobban megírt játéksorozat manapság. A karakterek karakteresek (ehemm!), a dialógusok tényleg viccesek, a játék képes arra, amire a jobb animációs filmek - egyszerre szól a nyolcéveseknek és a szüleiknek, néha teljesen elborult, néha cinkosan kikacsint - viszonylag ritka, hogy egy gyerekjátékban direkt utalást találsz egy Lonely Island nótára, a Trap Team ezt is megengedi magának, és jól áll neki.
Vizuális szempontból az eddigi legcsinosabb résszel van dolgunk, még úgy is, hogy prevgen (Xbox 360) változatot teszteltünk. A világ részletgazdagabb lett, mindem pálya markánsan másképp néz ki, még arra is odafigyeltek, hogy pályánként különféle módon kinéző kincseket szórjon a játék. A technikai oldal javarészt rendben van, a korábbi részeket sújtó pop-upon sokat javítottak, sebességproblémák azért akadnak, nálunk a sok ellenfelet (és fejleszthető tornyokat) felvonultató TD játékmódnál akadt be esetenként a játék.
A Skylanders: Trap Team a széria eddigi legjobb, legváltozatosabb darabja. Igen, a teljes megismeréséhez előbb vagy utóbb a zsebedbe kell nyúlnod (a csapdák okán: kétszeresen) , mert továbbra is ott vannak a lezárt, karakter-specifikus területek és küldetések. De: az alapcsomag két karaktere és két csapdája lazán biztosít annyi tartalmat (sőt!) mint bármelyik más, gyerkőcöknek szánt játék. A Gamer365 korai ajánlása az idei karácsonyfa alá, gyerkőcnek és apunak, közösen.