[Teszt] Super Smash Bros Wii U

Super Smash Bros Wii U

Oldern2014.12.16. 18:30

Lehetne arról beszélgetni órák hosszat, hogy a Nintendo által lassan két évtizede dédelgetett Smash Bros sorozata “igazi” verekedős játéknak számít-e, esetleg erősebbek a partijátékos elemei, mint a kompetitív vonala - de egy ilyen vita már a kiinduló kérdéssel meddővé válna. Miért? Mert a Super Smash Bros Wii U olyan mélységet prezentál neked, amennyire hajlandó vagy beleásni. Ha csak sima partijátékként tekintesz rá, amit hetente egyszer veszel majd elő egy baráti összejövetelen, akkor ezt látod majd benne. Ha olyan részletes harcrendszert látsz, amelyben csak a karakterekkel való mozgás részletezése egy órás tutorial videót igényel, akkor értelmeszerűen másképp fogsz az egészhez hozzáállni. Van persze némi skizofrénia is az egészben - de ne szaladjunk előre!

A Smash Bros Wii U a legújabb Smash játék, amely a népszerű széria klasszikus szabályrendszerét használja. Ami egyébként roppant egyszerű: a cél az, hogy ellenfeledet kilökd a pályáról. A képernyő alsó részén látható számok az egyes karakterek sebesüléseinek komolyságát jelzik, minél nagyobb ez az érték, annál “fogékonyabb” vagy arra, hogy kilökjenek a pályáról. A Smash dualitását az adja, hogy a karakterek által használt mozdulatok vagy arra jók, hogy megsebezzék az ellenfeleket, vagy nagyobb lendülettel lökik ki azokat a pályáról. Használd a megfelelő támadásokat a megfelelő időben, és nagyobb eséllyel leszel Te a nyertes. A dolgokat némiképp bonyolítja, hogy szinte nincs két ugyanolyan pálya, így minden egyes helyszínen más és más veszélyekkel kell számolnod (mozgó platformok, eltűnő elemek, lávák, robbanások, forgások, stb.), és persze az ellenfeleid sem nézik tétlenül ügyeskedéseidet. Bár néha lesz, hogy 1v1-es harcokra kerül sor, a játék inkább a négy fős összecsapásokra koncentrál, a nyolc fős szuperbunyók pedig bár elvben lehetségesek, inkább csak érdekességként jelennek meg, némi kaotikus szörnyülködés után a legtöbben visszatérnek majd a négyes arénaharcokra.

Megmondom őszintén, hogy nekem, a sorozatot az eddigi években inkább a partijátékok részéről megközelítő játékosnak valóban egyszerűbb is lett volna “kaotikus partijátékként” definiálni, mert akkor jóval egyszerűbb dolgom lenne fejben. Így, hogy kinyílt Pandora szelencéje, így azonban már nincs mit tenni: szörnyen összetett kaland vár Rád is, ha úgy gondolod, hogy egyszer majd jó játékos szeretnél lenni a Smashben. Mert ekkor kell rádöbbenned arra, hogy a több tucatnyi választható karakternek nem csak a támadásai eltérőek, de már az is, ahogy ugranak, amekkorát ugranak, amilyen sebességgel irányíthatod őket - ezek az “apró” eltérések fundamentálisan változtatják meg a meccseket. Nem túlzok nagyon, ha azt mondom, hogy ha szeretnél profi Smashesként előnyt adni a játékot nem ismerő barátaidnak, akkor nincs más dolgod, mint átváltani egy számodra ismeretlen karakterre, és garantált lesz a bohóckodás - minden karakter saját mélységgel, betanulásra váró egyedi trükkök tömkelegével bír ugyanis.

Persze felmerül a kérdés: érdemes-e egyáltalán belemélyedni ebbe az egészbe? Naná, hogy érdemes: a játékmenet ugyanis végtelenül szórakoztató tud lenni, amint túljutsz a kezdeti “most mi van?” zavarodottságon, ami a szabályoknak, a különféle mozgó helyszíneknek, és persze a karaktereknek tudható be. Nagy ütőkártyája a Nintendónak, hogy a Smashben nem holmi új karakterek szerepelnek, hanem többé-kevésbé legendás harcosok a cég különféle sorozataiból, illetve olyan híres vendégszereplők, mint Mega-Man, Pac-Man, vagy éppen Sonic. Ha rajongója vagy bármelyik nevesebb Nintendo-sorozatnak, akkor már erős érzelmi kötelék fűzhet egy-egy karakterhez, ami miatt már lelkesebben kezded el az egészet, mintha egy teljesen új, ismeretlen harcosokat felvonultató kalandról lenne szó.

Az ismerős helyszínek, zenék, karakterek persze önmagában nem lennének elegek, ha maga a játék ne lenne szórakoztató. Ez a veszély azonban nem áll fenn: a Smash Bros Wii U az évtizedes, stabil alapokra épült, szórakoztató támadások egyedi koktéljával, amely még akkor is tud élvezetes pillanatokat okozni, amikor épp téged hajítanak kétszáz méternyire a játszható területtől - vagy amikor épp gonosz módon egy, az arána szélén kapaszkodó ellenfelet célzol be következő támadásoddal. A karakterek mozdulatai kellőképpen változatosak, a legtöbb játékmódban pedig sosem veszíted el hősöd felett az irányítást addig, hogy a játék átcsapjon frusztrációba. A Smash alapja tehát az, hogy a szórakozás szinte garantált, akkor is ha győzöl, és akkor is, ha nem. Ha valaki nem szeret veszíteni, az persze már más tészta - de ekkor felmerül a kérdés, hogy akkor miért is játszol verekedős játékokkal?

Persze mindez nem teljesen újdonság: a Smash Bros pár hónapja már befutott 3DS-en. A Wii U-s változat minden elképzelhető módon túlmutat azon: a 60fps-el futó HD grafika sokkal szebb összképet nyújt, mint a handheld verzió, és átláthatóbb bunyót is kínál: míg a kis képernyőn előfordult, hogy már nem látod át teljesen a háttérben zajló dolgokat, addig itt ilyen problémád nem nagyon lesz. A nagygépes verzió több játékmódot, több extrát (megnyitható bónuszok, testreszabható karakterek, tárgyak, animációk, stb) tartalmaz - ezt azonban csak részben könyvelhetjük el bónuszként. Miért? Mert a hatalmas tartalom egy ponton tényleg átláthatalan káoszba csap át, ami akár lehetett a fejlesztők célja is. Hogy érthetőbben fogalmazzak: arról van szó, hogy ha komolyan nyomod a Smasht, akkor egy idő után nem nagyon akarod majd, hogy a játék stuktúráját teljesen felforgató tárgyakat, testreszabott karaktereket és hasonló finomságokat használd - így ilyenkor ezek az opciók semmit nem jelentenek majd számodra. Ha viszont nem veszed komolyan, akkor csak annyit ért el a Nintendó, hogy BÁRMIKOR meg tudod majd oldani, hogy ne tudd pontosan követni a képernyőn zajló eseményeket, akár a tárgyak, akár a nyolc fő, akár az egyéb extra szabályok miatt. Értem én a célt, és véletlenül sem akarom megszabni másoknak ,hogy hogyan játsszanak a játékkal, de kicsit úgy érzem, hogy meg sem próbálták rendezettebb struktúrába helyezni a játékot, hanem szándékosan formálták azt egy kaotikus - de továbbra is szórakoztató - masszára.

Meglepő módon a Smash Bros online játékmódja is működik. A működik alatt azt értem, hogy megfelelő feltételek esetén képes lagmentes játékot produkálni, ahol nem áll a technológia a mozdulataid és terveid útjába. Csodára persze ne számíts: egyszerű matematika, hogy a négy játékos miatt 3 emberrel kell összeszerveznie téged a szervereknek, nem pedig eggyel, mint azt az 1v1 játékban megszokhattad. Így háromszor akkora esély van arra, hogy kifogsz egy olyan játékost, aki rossz wifivel, tőled hatszáz kilométerre akar játszani - ez pedig az egész meccset játszhatatlanná fogja tenni mind a négy játékos számára. A helyi közösségek kialakulására azonban megfelelő a netkód - helyi alatt most magyarországit értek, mert itt azért legalább a távolság nem okoz majd akadályokat, csak a wi-fi jelek ereje. Örülünk? Örülünk. Csak akkor nem fogsz örülni Te is, ha koherens sztorimódot, karakterenkénti megnyerést vártál, ez ugyanis most nem fért bele a keretbe - megnyerés animáció van, de annyira kaotikus, annyira semmi értelme nincs, hogy az erre szánt pénzt nyugodtan fordíthatták volna akár még négy plusz karakterbe. Sztorit meg kár lenne várni egy “all-stars” jellegű álombunyótól, nyilván, de a hiányát akkor is megérezheted, ha például nem szeretsz online játszani, ilyen vagy olyan okokból.

Mindez persze már szőrszálhasogatás. A Smash Bros Wii U valóban két énnel rendelkezik, a szórakoztató minijáték-gyűjtemény (a bunyó keretei közé felhúzva) és a hardcore, kompetitív bunyós játék a Smash Wii U két tudata, amely sikeresen megfér egymás mellett, anélkül, hogy túlzottan rátenyerelne egyik a másikra. A Nintendo meglátásom szerint ügyesen evickélt a két műfaj határvonalán, kellőképp elmosva az éleket - és hiányosságokat tényleg csak abban látok, hogy meg sem próbálják átvezetni a partijátékosokat a “hardcore” Smash irányába, legalábbis nem a játék keretein belül. De ez a játék élvezeti értékét nem befolyásolja.

  • A Smash Bros Wii U egy szórakoztató, fantasztikus aprólékossággal megmunkált játék, amely már csak a játszható karakterek és helyszínek puszta számával képes tisztelet parancsolni magának a verekedős játékok piacán. Bár úgy érzem, hogy a vicces, aranyos megközelítés ellenére ennél a játéknál legalább akkora a szakadék a kezdők és a hozzáértők között, mint a többi 1v1 jellegű bunyós szoftvernél, a nap végén ez a kettősség megkerülhetetlen részét képezi a műfajnak. Tudd, hogy mit vársz a játéktól, közelítsd meg ennek megfelelően, és nem fogsz csalódni. *

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

10 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==