[Teszt] State of Decay: Year One SE

State of Decay: Year One SE

WarhawkLusztig Zsolt2015.05.03. 12:45

HD kiadás - a kifejezés, ami mostanra saját minizsánerré érett, annak minden szabályával és felé támasztott elvárásaival és bár ez a Videojátékok Egyetemes Történelme szempontjából nem biztos, hogy szerencsés (sőt!), abból a szempontból mindenképp jó dolog, hogy nagyjából pontos elvárásaink vannak egy-egy játék „Mindentbele-Hűdeszuper Edition” változatával szemben. Mi legyen benne, mi legyen frissítve, mi legyen javítva - láttunk már jó és rossz példákat, pontosan tudjuk, hogy mit szeretnénk. És ezek alapján mik azok a pontok, melyek esetében a State of Decay új kiadása nem szerepel túl fényesen.

De ne szaladjunk előre, hiszen elképzelhető, hogy valaki még nem is hallott erről a 2013-as játékról. Nos, nekik két választásuk van: vagy elolvassák az akkori tesztünket, vagy ha nincs ennyi idejük, akkor gyorsan összefoglaljuk, miről is szól az egész. Vagy inkább: milyen játékok, mert a State of Decay többféle játékelem jobb-rosszabb módon összefoltozott egysége. Egy zombis-túlélős akciójáték, melyben a szokásos élőhalott csapkodások mellett van egy legalább annyira fontos ember- és erőforrás menedzsment rész is, sőt, ha nagyon trendik akarunk lenni, akkor azt is mondhatnánk, hogy csipetnyi roguelike elemmel is meg van fűszerezve. Egy maroknyi túlélőt irányítva kell a hirtelen kitört zombi apokalipszist túlélni: élelmet és gyógyszert kell vadászni, fegyvereket és hasonló hasznos tárgyakat kell szerezni (és nyilván használni is), valamint rendben tartani a csapat morálját és bővíteni a rendelkezésünkre álló bázis(oka)t. Tesszük mindezt egyfajta láthatatlan entitásként: a játéknak nincs egy kijelölt főszereplője, ha a sztori elején megismert Marcus véletlen a fűbe harapna (vagy ami valószínűbb: őt harapdálnák meg néhányan) akkor a következő túlélő veszi át a stafétabotot és ez így megy addig, míg meg nem sikerül menteni a csapatot (vagy amíg mindenki át nem megy zombiba, teljesítményünktől függően).

És az esetek nagy részében ez a tucatnyi elem egy egészen érdekes és jól működő játékot eredményez: a teljesen véletlenszerűen hozzánk csapódó társak miatt egészen érdekes és csak a mi játékunkra jellemző történetek tudnak kialakulni, a konstans nyomás és félelem pedig teljesen jól tudja érzékeltetni milyen is az, mikor a világ nagyobbik része szó szerint a vérünkre szomjazik. A State of Decay jóval több, mint egy szimpla zombis túlélőjátéknál, ha csak akciózni próbálunk és nem figyelünk az alapanyagokra, élelemre és morálra, akkor nagyon gyorsan holtan találjuk magunkat (újra és újra). Mindehhez pedig egy egészen méretes területet kapunk, ahol nincs egy nyugodt pillanatunk se, kósza zombihordákat kerülgetve kell új túlélők után kutatni, vagy épp alapanyagokat hajtani fel.

Oké, mindez azonban a két évvel korábbi kiadásra is igaz volt, szóval inkább azt nézzük, hogy miben lett ez a változat több? Nos, nem sokban. Pusztán tartalom szempontjából persze picit többet kapunk, hiszen az alapjátékhoz hozzácsapták a hordás-túlélős Breakdown és kicsit jobban sztori vezérelt Lifeline kiegészítőket is, valamint a felbontást is feltekerték, hogy a mágikus 1080p-vel szembesülhessünk, de ennél sokkal többet nem kapott a YOSE kiadás. Ez pedig azért gond, mert az elődje technikailag igen komolyan köhögött és annak hibái szinte egyáltalán nem lettek kijavítva ebben a verzióban.

Soroljam? Van itt mindenféle finomság: a zombik rendszeresen belelógnak és beleakadnak mindenféle tereptárgyba, sokszor pedig képesek a puszta levegőt falnak látni. Társaink se sokkal jobbak, nagyjából a „buta kezdő” és az „eltökélt öngyilkos” között mozog a mesterséges intelligenciájuk. A megnövelt felbontás ellenére a játék nem nevezhető különösebben szépnek, ráadásul még mindig viszonylag gyakran (bár talán a korábbi változatnál valamelyest ritkábban) találkozunk tereptárgy vagy textúra popuppal, valamint egész látványos belassulásokkal. Az irányítás se javult: lábon még viszonylag használható, bár két ellenfél felett már nem mernék döntetlenre fogadni egy-egy csatában, de a járművek irányítása még mindig olyan, mintha egy vitorlást próbálnánk meg mozgásra bírni - a szárazföldön. De nem csak a technikai oldal maradt a régiben, olyan igazából viszonylag egyszerűen megoldható és a játékmenet szempontjából határozott javulást hozó lehetőségek se lettek beépítve, mint a hátizsákunk rendszerezése, vagy a tárgyak átadása a társaknak. És igen, értem én, hogy valamennyit dolgozni kellett volna rajta, de a YOSE, ahogy a korábbi kiadás is, még mindig könyörög egy jóféle koop játékmódért. Mondanom se kell, mindhiába.

Az a helyzet, hogy a State of Decay YOSE változata pontosan azért jó, amiért a korábbi változat is jó volt, viszont cserébe pontosan azon a pontokon bukik, ahol az is bukott. Ez pedig elég gáz, hiszen ezekre a hibákra mind a sajtó, mind a rajongók többször is rámutattak, ezek teljes figyelmen kívül hagyását maximum azoknak ellensúlyozhatja a különleges játékmenet, akik először találkoznak ezzel a játékkal. Szóval kedves Undead Labs, a rossz hírem az, hogy HD kiadást nem így kell csinálni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

14 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==