[Teszt] Volume

Volume

WarhawkLusztig Zsolt2015.08.27. 10:00

Ha nagyon egyszerűen szeretnék fogalmazni, írhatnám azt is, hogy Mike Bithell a Volume-mal újra elkészítette a Thomas Was Alone-t. Persze ez így nem fedi le teljesen a nagy képet, hiszen elég csak a screenshotokra tekinteni és láthatjátok, hogy a két játék még csak nem is hasonlít egymásra. Mégis, az alaprecept megegyezik: ahogy anno a Thomas Was Alone esetében, Bithell most is fogott egy stílust (jelen esetben a lopakodósat), visszafejtette egészen az alapokig és erre építve húzta fel játékát. És itt nem áll meg a hasonlóságok sora: a Volume pont olyan érdekes történetet és körítést kapott, mint a Thomas Was Alone.

A Volume egy disztópikus Angliát mutat be, olyat, melyet a 2050-es évekre teljes egészében a vállalatok irányítanak. Pontosabban nem vállalatok, csak egy cég, illetve annak ura, Guy Gisborne. A világtörténelem legsimább hatalomátvételével az ő és néhány, a zsebében lévő ember kezébe került ország lakói látszólag beletörődtek a predesztinált sorsukba. Nem úgy a játék főhőse, Robert „Rob” Locksley, akinek feltett szándéka, hogy felfedi a korrupt vezetők titkait, elveszi vagyonukat és elosztja azt a szegények között. Modernkori Robin Hood történet? Abszolút, még a név is tisztelgés a klasszikus történet előtt, azonban van egy különbség: Rob technikailag nem tör be sehova. Sőt, ki sem mozdul titkos bázisából, helyette élőben közvetíti, ahogy a Volume nevű virtuális valóság eszközével lemodellezett helyszíneken lopakodik, a tényleges betörést rábízza másokra - egyértelmű kikacsintásként a népszerű Let's Play videók felé.

Volt itt már kikacsintás régi mesék és a modern önkifejezési formák felé, de itt nem ér véget a sor: a Volume egyértelműen merít Hideo Kojima munkásságából is, első pillantásra azt mondhatnánk, hogy a Metal Gear Solid VR Missions csinosabb változatát látjuk és annyira nem is állunk messze a valóságtól. Feladatunk minden pályán (összesen 100 van belőlük) annyi, hogy eljussunk a rajta valahol elrejtett kijárathoz, miközben összeszedjük a kis gyémántokként szimbolizált értékeket és / vagy információkat. Ehhez a későbbi pályákon kapunk újabb és újabb (nem halálos, sőt, javarészt még csak nem is támadó - bár talán egyszer-egyszer túlságosan is erős) eszközt, de ami fontos: a siker nyitja minden pályán az, hogy megfigyeljük az őrök mozgási mintáját, felfedezzük benne a hibákat, majd azokat kihasználva ügyesen összeszedjünk mindent és meneküljünk. A Volume nem pusztán logikai játék és nem is ügyességi, helyette inkább ennek a kettőnek nagyon ügyes keveréke.

Méghozzá nagyon ügyes. Egész egyszerűen semmi nem akadályoz a tökéletes tolvaj tervek végrehajtásában, a játék vizuális nyelvezete nagyon jól megtervezett, könnyen érthető és átlátható, érezni, hogy a Volume kinézetének megalkotásakor inkább a funkció volt az elsődleges szempont. Mindent, de tényleg mindent látunk a képernyőn, nem csak az őrök látóterét, de például Rob figyelemelterelő fütyülése, vagy a zajongó csapdák is jól látható köröket rajzolnak a képernyőre - ironikus módon a Volume az a játék, melyet akár kikapcsolt hangszórókkal is végig lehet játszani. Ez pedig egyben azt is jelenti, hogy meglepetés csak akkor érheti az embert, ha előtte nem figyelt eléggé. Soha, egyetlen egyszer se fordult elő, hogy valamilyen rajtam kívülálló ok miatt dőlt volna dugába egy-egy akció, ha valami félrement, akkor mindig tudtam, hogy mi történt és legtöbbször azt is, hogy hogyan kell legközelebb elkerülni. A Volume nem igazán hagy teret az improvizációnak, ha beüt a ménkű akkor legtöbbször érdemes inkább újrakezdeni a pályát. Ettől viszont nem kell megijedni, a száz pálya legnagyobbika se tart 5-6 percnél tovább, ráadásul még ezeken a falatnyi helyszíneken is viszonylag bőven vannak checkpointok, így soha nem vesztünk el egyszerre néhány percnél többet.

És bár a Volume játékmenete önmagában is teljesen elég lenne ahhoz, hogy elismerősen tapsoljunk, még kapott egy egészen kellemes történetet is maga mellé. Az előadásmód elég vegyes, van a játékban néhány dialógus (olyan szinkronhangokkal, mint Danny Wallace, Charlie McDonnell vagy a főgonoszt alakító Andy Serkis), de mind a jelenlegi helyzet kialakulását, mind a nézők reakcióit leginkább a pályákon „felszedhető” megjegyzésekből, naplókból tudjuk összerakni. Bithell teljesen a mi világunkban él, az is jelzi ezt, hogy rengeteg kikacsintást fedezhetünk fel, kezdve a Minecrafttól egészen a Tipikus Youtube Trollig, ezek pedig nagyon sokat hozzátesznek ahhoz, hogy a Volume amennyire csak lehet, hihetőnek tűnjön (oké, leszámítva az egész ipari uralmas, virtuális rablásos témát). Problémám egyedül azzal volt, hogy a játék közben felhangzó dialógusok sokszor elterelték a figyelmem magáról az adott pályáról. Nyilván ez megoldható úgy, hogy megállunk végighallgatni őket (így is van tervezve, ezért vannak ezek jellemzően a pályák elején), csak ugye az ember türelmetlen, haladna közben tovább.

És mi történik akkor, ha végig lopkodjuk mind a száz pályát? Két lehetőség is áll előttünk: vagy letöltünk és elindítunk egyet a már most is egészen sok, a közösség által létrehozott feladatból, vagy a könnyen kezelhető pályaszerkesztő segítségével mi kezdünk el kihívásokat létrehozni a többieknek. Természetesen az emberek kapva kaptak az alkalmon és a SpyParty által inspirált pálya mellett már akár a Metal Gear Solid első helyszínét is el lehet érni „volume-osítva”. A fejlesztők folyamatosan figyelik és kiemelik a jobb alkotásokat, így nem kell nekünk vesződni azzal, hogy megtaláljuk a legjobbakat.

Nem igazán volt kétségem afelől, hogy a Volume jó játék lesz és Mike Bithell tökéletesen hozta a tőle elvárt minőséget. Amennyiben egy kicsit is szereted a lopakodós játékokat, akkor a Volume egész egyszerűen kötelező alkotás, de még ha félsz is kicsit a stílustól, akkor is meleg szívvel ajánlom - ennél jobb kapudrogot nem biztos, hogy találhatsz.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

12 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
49

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==