[Teszt] DariusBurst: Chronicle Saviours

DariusBurst: Chronicle Saviours

mcmackoGéczy Attila2015.12.20. 14:00

A Taito neve manapság nemigen lehet túl ismerős a fiatalság számára. Pedig a SquareEnix-be olvadt cég annak idején a videojátékok ősfejlesztői közé tartoztak. Space Invaders, Bubble Bobble, Arkanoid… és a sort szinte a napestig lehetne sorolni. Ilyen klasszis a shooter műfaj nagyágyúja, a Darius is, amely kacskaringós pályát járt be az ilyen-olyan mellékágaival, folytatásaival. 2015 ünnepi szezonjában egy régi-új ismerőssel örvendezteti meg a Pyramid fejlesztőgárdája a publikumot. A DariusBurst: Chronicle Saviours ugyanis a legszebb SHMUP emlékeinket ébreszti fel a bennünk lakozó, régisulin nevelkedett játékosban, miközben némi tengervízi permetet is az arcunkra fröcsköl, amolyan frissítő jelleggel.

Nem véletlen dolog, hogy egy Darius játék esetében az óceánokat idézgetjük. A sorozat tipikus ismertetőjegyei közül ugyanis a tengerlakókra emlékeztető mechanikus szerkezetek, űrhajók, kapitányok és főellenségek ugranak be sokunk számára elsőként. A játékmenet többi része is egyedi vonásokkal bír, mi több, a műfajon belül igencsak jellegzetesnek számít. Hajónkkal 180 fokos fordulattal „hátrafelé” is lőhetünk a balról jobbra scrollozó pályákon. A lövedék-pokol közepette néhány ellenünk kilőtt izzó csóvát saját skulóinkkal hatástalaníthatunk is, és ott van a „burst” támadásunk is, amely praktikusan egy mega-csóvát zúdít az ellenfél nyakába. Ennek a szupertámadásnak az erőcsíkját az ellenfelek leszedésével tölthetjük újra. Így érdekes ritmust vehet fel az a rutin, amely a Dariusburst központi mechanikai elemévé növi ki magát. A csóvával tisztességesen megtisztogathatjuk a terepet, de a fegyver erejének fenntartásához folyamatosan darálnunk kell az apróbb ellenfeleket. Egy jól elsütött csóva a fél képernyőt letakarítja, de a rajzások mintáit követnünk kell, hogy minél tovább fenn tudjuk tartani a szupertámadást. A lehetőségnek másik oldala is van, hiszen az eszközt lecsatlakoztathatjuk a hajónkról, így egy tisztogató sávot tudunk a játéktér közepébe (akár elforgatva is) helyezni, ami a manőverezésünket segítheti a nehezebb szituációkban. Aztán nem beszéltünk még a szerteágazó pályastruktúráról (ld. még Outrun), vagy a széles képarányról, amely az árkád masinák duplamonitoros konstrukciójából eredeztethető.

A DB:CS nem mindennapi tartalmi rétegeltséggel bír, hiszen praktikusan két játék kombinációja. Az AC mode (Another Chronicle) az árkád Darius Burst: EX kibővített portja, amely az eredeti játékot, annak az expert-extrém nehezített változatát, valamint a Chronicles missziógyűjteményt foglalja magába. Ez utóbbi nagyjából 3000 különböző küldetést vonultat fel, egyedi szabályokkal, az eredeti játék szakaszaiból építkezve. A Chronicles mód poénja, hogy az adott virtuális árkád masinához rendelt online játékosok haladásával nyílnak meg az egyedi játékosok előtt is a lehetőségek. Nem is olyan apró baki, hogy a négyszereplős lövöldözést csak helyi üzemmódban tehetjük meg, az online kooperatív játékmódról megfeledkeztek a készítők.

A negyedik „Event” lehetőséget még nem aktiválták a készítők. Az eventek az eredeti árkád kabinet esetében interneten megosztott, speciális küldetéseket, és időszakos missziókat jelentettek. A készítők bevallása szerint még maguk sem tudják, hogy mit kezdjenek a móddal a jelenlegi kiadásban. Mindenesetre az a tény, hogy a megjelenés utáni napokban sincs semmi mozgolódás a játékmód körül, már alapjaiban negatív előjelnek számít. A CS módusz is egyfajta misszióalapú struktúrát tesz le az asztalra, a különböző szabály-módosítóval ellátott pálya-együttesek pedig a Belsar elleni küzdelem történelmi vonatkozásait taglalják. Mindeközben régi hajókat és extra tartalmakat nyithatunk meg a 200 állomásos szekvencia végigjátszása során. A CS lehetőséget azoknak találták ki, akik az eredeti szuper-szélesvászonhoz képest picit moderáltabb 21:9-es képarányban, kevéssé hardcore szellemiségben szeretnének elmélyülni a Darius világában.

A tesztelt Steam-es változat grafikailag nem mutat túl egy jobban kinéző PS2-es játék színvonalánál, cserébe extrém képarányt kínál, duplamonitoros konfigot is támogat, sőt egy közepes laptop GPU-val is garantált a 60 FPS, persze ha nem ragaszkodunk az eredeti játék a 32:9-es képarányához, két kijelzős megjelenítés, valamint észbontó 6880x1440-es felbontás mellett. A program a Steam felhővel is együttműködik, gond nélkül ismeri fel az XONE kontrollert, és bugok nélkül futott a tesztidő során, így elmondható, hogy a PC port szokatlanul igényes átirat, technikai oldalról is. A PS4-PSV verziókat nem láttuk, de általános fájdalomként harsognak a netes közösségek, hogy a cross-save funkció mellett a cross-buy-t már elfelejtették aktiválni a Sony platformokon. Másrészről a Vita pici képernyőjét (illetve annak pici méretét) is konkrétan játékélményt korlátozó tényezőként aposztrofálják a szuper-szélesvásznú lövölde konzolos rajongói. (Nekik a coop-módokról is teljes mértékben le kell mondani, cserébe alacsonyabb áron is beszerezhető a játék a hordozható Playstation masinára.) A prezentáció és a külcsín egy fontos vonatkozásáról nem esett még szó: a DB:CS remek zenei szekciót vonultat fel, a játékból eredő japán hangulatot csak tovább fokozza a Taito házi zenekarának (Zuntata) éteri dallamszőnyege.

A tesztpéldány érkezésekor külön felhívták a figyelmünket, hogy a játék vaskos árát a tartalmi vonatkozások végett méltányosan kezeljük. Tény: a DB:CS teljes árú játékként sokak szemébe belövi a szálkát, ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy a csomagból kihoztak mindent, amit csak lehetett. A stílus rajongóinak itt van tehát egy olyan gyűjteményes kiadás, ami majdhogynem dupla játéknyi tartalmat tud közel a végtelenségig remixelni. A CS akár négy játékost rendel egyszerre egy feladathoz, ami szintén nem túl gyakori a stílus berkein belül. Nem mellékesen egy olyan platformon is tiszteletét teszi (PC), ahol a műfaj rajongói csak nagyritkán kapnak a tipikusan árkád- és konzolos gépekre készülő japán klasszikusokból. Innentől meg aztán mindenki döntse el maga, hogy kinek mennyit ér meg ez a móka. Mi a részünkről megyünk is vissza robotrákokra vadászni!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

2 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

3 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

3 órája
20

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

8 órája
6

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

11 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==