[Teszt] Homeworld: Deserts of Kharak

Homeworld: Deserts of Kharak

WarhawkLusztig Zsolt2016.01.20. 12:00

Gondoltam egy játékra! Annyit árulok el róla, hogy két elődje sok-sok éve stílusán belül kiemelkedő volt, hosszú évek óta szinte teljesen némán égett a fejlesztői pokolban és végre most, 2016-ban jelenik meg. Kitaláltátok? Micsoda? Milyen madárkutya? Nem, én tesztünk címszereplőjére, a Deserts of Kharakra gondoltam! Történt ugyanis, hogy két Homeworld rész után az azt fejlesztő Relicből kivált tagok megalapították a saját pici stúdiójukat, a Blackbird Interactive-et azzal a céllal, hogy elkészítsék a legendás stratégiai játék szellemi örökösét még úgy is, hogy nem használhatják annak nevét, világát. Ez lett volna a Hardware: Shipbreakers, mely egy rövid bejelentés után mélyen a radar alá repült és egészen addig ott is maradt, míg évekkel később, a THQ szétesése után a Gearbox megvásárolta a Homeworld jogokat és azzal a lendülettel át is adta a srácoknak. Ők pedig azonnal nekiálltak átkalapálni a készülőfélben lévő játékot, ami végül a Homeworld játékok előzménye lett, a Deserts of Kharak.

És mintha csak az első perctől tervbe lett volna egy ilyen előzmény, a játék kitűnően illeszkedik a Homeworld sztorivonalba. Emlékszünk az első rész intrójára? Emlékszünk, ahogy azzal nyitott, hogy száz éve találtak valamit a haldokló bolygójuk sivatagjában? Nos ez pontosan az a pillanat, ahol a Deserts of Kharak elindul: a bolygó épp a halálán van, lassan sivatagosodik el, a klánok koalíciója pedig egy hatalmas guruló anyahajót küld mélyen a hatalmas sivatagba (és az ellenséges Kiith Gaalsien klán vonalai mögé), hogy kinyomozza, mi is ez a „primary anomaly”, melytől sokan a megváltást várják. Mondanom se kell, hogy a Homeworld-lore ismerői már pontosan tudják, hogy mi lesz a végeredmény, de még nekik is érdekes lesz végignézni és -játszani az előzményeket, akik pedig most ismerkednek a világgal, azoknak kitűnő kiindulási pont lehet. Már csak azért is, mert a történet rendkívül szépen és hangulatosan van előadva, a pályák közti átvezetők látványosak, a párbeszédek érdekesek, egyszerűen jó volt hallgatni, nézni őket.

És valószínűleg elég sokan fognak most ismerkedni a világgal, hiszen közel másfél évtizede ez az első Homeworld játék, úgyhogy gyorsan szaladjunk is végig azon, hogy mivel is állunk szemben! A Homeworld széria, és így a Deserts of Kharak is valahol félúton helyezkedik el a "szokásos" valósidejű stratégiák és a csapatalapú taktikai játékok nagy spektrumán. Van alapanyaggyűjtés és egységépítés, azonban nem kell bázisépítéssel foglalkoznunk, a korábbi részekben egy hatalmas anyahajó, most pedig egy hasonlóan bitang nagy méretű... nos, guruló anyahajó lesz az, ahol mindent kifejleszthetünk, legyárthatunk. Ami pedig ennél is fontosabb: a pályák között a megszokottnál sokkal komolyabb kapcsolat van. A kifejlesztett technológiákat nem kell újra és újra megtanulnunk, a korábbi begyűjtött alapanyagok megmaradnak a raktárban és az életben maradt egységeink is jönnek velünk. Ez pedig egy újabb taktikai ízt dob a nagy levesbe, hiszen érdemes odafigyelnünk arra, hogy tapasztalt egységeink életben maradjanak, sokkal nehezebb (és drágább) feladat újoncokkal pótolni őket. Így van ez a fejlesztéseknél is, a pillanatnyi alapanyag-bőség nem feltétlen jelenti azt, hogy vadul nekiállhatunk mindent lefejleszteni, mert lehet, hogy később pont arra az 50-100 egységre lesz szükségünk, amit most boldogan elköltöttünk.

Így volt ez régen és így van most is, mivel a Deserts of Kharak szinte száz százalékosan megőrizte azt a tipikus Homeworld DNS-t és az az igazság, hogy ez nagyon jól áll neki! Az állítás még úgy is igaz, hogy látszólag egy nagyon fontos dolog hiányzik belőle: a harmadik dimenzió, hiszen az űr végtelenje helyett most "két dimenzióban" vagyunk kénytelenek taktikázni. Azonban ez csak félig igaz, ugyanis Kharak sivatagjának homokdűnéi komoly taktikai előnyt vagy hátrányt jelenthetnek: egyrészt ugye nem lehet keresztüllőni rajtuk, valamint a magaslaton lévő egységek brutális előnyt kapnak a támadásban. Szóval a nap végén ugyanazt a helyezkedéses játékot kell játszanunk, amit a korábbi részekben megszokhattunk. Szintén a hiányzók sorát erősíti a formációk lehetősége, azonban cserébe sokkal-sokkal okosabb egységeket kapunk. Nagyon ritka, mikor tudatosan vegyes csapatokat hoztam létre, de itt nyugodtan megtehettem, az esetek többségében a nehéz railgunjaim pontosan tudták, hogy távol, a magaslaton kell maradni, míg a könnyű dzsipek őrült rohamban keringtek az ellenség körül, még arra is figyeltek a katonáim, hogy a játék kő-papír-olló rendszerében a nekik megfelelő egységeket támadják. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ne kellene odafigyelnünk. Hiszen ahogy a korábbi részekben, most is csatákat tud eldönteni az, hogyan helyezzük el egységeinket, milyen tempóban támadunk és mikor használjuk speciális képességeiket. És ahogy írtam, a "sebaj, majd gyártok másikat" mentalitás hosszú távon képes megbosszulni önmagát...

Azt hihetnénk, hogy a sivatagos környezet egyben unalmas környezetet is jelent, de meglepő módon nincs így. Oké, a színpaletta viszonylag szűkös mennyiséggel dolgozik, de ettől függetlenül a nagyjából tucatnyi pályából álló kampány alatt mindig lesz valami, amin eltáthatjuk a szánkat, amitől nem válik az egész unalmassá. Ezen látványosságok közé tartoznak a különböző egységek is, melyek brutális profizmussal lettek elképesztően részletesen kidolgozva, egyszerűen öröm volt nézni, hogy az apró buggy-k felfüggesztése hogyan ugrál a homokdűnék között, vagy hogy a hatalmas anyahajónkon hogyan készülnek felszálláshoz vagy újratöltéshez légi egységeink. Semmi nincs túlcsicsázva, az egész megőrizte azt a szériára jellemző tipikus egyszerűséget és talán éppen ezért tudnak lenyűgözőek lenni. Hasonlóan nem lehet hibát találni a játék hanghatásaiban vagy zenéjében sem. Utóbbit megint Paul Ruskay állította össze és bár témájában különbözik a korábbi részektől, ugyanolyan öröm hallgatni, ugyanolyan jól követi az eseményeket. Ahogy a korábbi Homeworld részekben, most is folyamatos a rádióforgalom, az egységek beszélgetnek egymással, hangosabban figyelmeztetnek, ha a csevegés helyett valamilyen fontos információ fut be, az egész nagyon jól működik és elősegíti, hogy egész egyszerűen ott érezzük magunkat a pályán. Külön kiemelném Hayley Sales produkcióját, aki nagyon jól alakítja a játék egyik főszereplőjét, Rachel S'jetet, egyszerűen öröm volt hallgatni.

Meg kell említenem a játékban található multiplayer részleget is, bár szerintem nem ez lesz az, amivel sokan hosszú órákat fognak eltölteni. Nem arról van szó, hogy rossz lenne, a 4-5 pálya (vegyesen kettő, négy és hatfősek) és a különböző játékmódok egészen jól működnek, de pont az a hosszútávú tervezés igénye veszik el bennük, mely a sztorit végigköveti. Külön tetszett, hogy néhány kapcsoló átállításával kicsit módosítani lehet a szabályokon is, így például viszonylag egyszerűen létrehozhatjuk a CTF mód helyi variációját is.

Elképesztő nyomás lehetett a Blackbird csapatán, hiszen nem egyszerű meló egy legendás játékhoz méltó folytatást gyártani, pláne olyat, mely úgy őrzi meg az elődök esszenciáját, hogy közben nem fél elszakadni a gyökerektől. A helyzet az, hogy a Deserts of Kharakkal viszont sikerült ezt elérniük, a játék pont annyira Homeworld (és annak is inkább az első része), amennyivel a rajongókat lekenyerezhetik, de pont olyan ügyesen áll meg a saját lábán is, hogy azok se vesszenek el benne, akik most találkoznak ezzel a világgal elsőre. Talán lehetne egy picit hosszabb, de valószínű, hogy ezt inkább az mondatja velem, hogy félek, újra egy évtizedet kell várni, míg újra elveszhetek ebben a könyörtelen, de ugyanakkora gyönyörű világban. Reméljük, nem így lesz!

***Homeworld: Deserts of Kharak | PC

Fejlesztő: Blackbird Interactive***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

10 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==