[Teszt] Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

LotharFuchs Róbert2016.02.10. 09:00

Ismeritek azt a viccet, amikor a bulimiás barbár, a kancsal lovag, az iszákos fejvadász, és a klausztrofóbiás papnő bemegy a kocsmába? Gyanítom nem, ugyanis ez nem vicc, hanem egy véresen komoly életkép a Darkest Dungeon-ből. Egy olyan fantasy játéké, amiben nem egy megzakkant próféta, mizantróp sárkány, vagy egy sok csápos Cthulhu wannabe a legnagyobb ellenség... hanem a stressz. És ettől lesz ez az okkultizmustól, meg mindenféle túlvilági abominációktól bűzlő világ mindezek ellenére zavarba ejtően életszagú - és nem utolsósorban egyedi.

A történet szerint hagyaték útján örökösei leszünk egy birtoknak, ahol a megboldogult rokon anno képtelen volt ellenállni a földalatti börtönök hívó szavának (Call of Dutyi), melynek eredményeként számos sötét portált nyitott az addig relatíve békés világra. Mit van mit tenni? Mindenféle jött-ment hősöket toborzunk és irányítunk, hogy elvégezzék helyettünk a piszkos munkát. Egyszerű feladatnak tűnik, igaz?

Csakhogy a HP értékek, meg a crit százalékok mellett, melyek már minden szerepjátékos kisujjában vannak, akad még egy faktor: a hősök méntálhigiéniája. De kezdjük az alapokkal. Adott az ominózus birtok, ahol a nagyobb léptékű menedzsment folyik. Hősöket küldünk terápiára, hogy kiheverjék a megélt borzalmakat. Fejlesztjük felszereléseiket, képességeiket, vagy épp gyogyóba zárjuk őket egy muszáj kabátban, hogy megszabaduljanak nem kívánatos vonásaiktól. A kérdéses intézmények is fejleszthetőek természetesen, ami a kalandokból befolyt javakból finanszírozunk. 14 kaszt áll rendelkezésre, azonban egy-egy küldetésre csak négyet vihetünk. Mindegyiküknek egyedi képességei és hozott jellemük van, amiket később többé-kevésbé formálhatunk súlyos pénzekért. Vagy épp megteszik ezt helyettünk az átélt kalandjai, de abban nem biztos, hogy lesz köszönet. Mindez azt is jelenti, hogy egy-egy szituációban és pozícióban hatékonyabbak, másokban kevésbé. Sőt, például vallásos emberek nem hajlandóak bárkivel egy csónakban evezni, ahogy egy harmonikus kompozíció is eredményezhet rejtett előnyöket. Vagyis a tényleges játék két fronton zajlik: egy otthon, egy pedig a csatatéren.

A jó szervezőkészség mellett az sem árt, ha tudunk veszíteni. Ugyanis fogunk, ahogy az egy rogue-like játéktól el is várható (nem beszélve az egészet körüllengő, baljós hangulatról). Eleinte talán igazságtalannak tűnhet, ahogy hőn dédelgetett embereink egyszer csak minden látható ok nélkül begolyóznak, hogy aztán ámokfutásukkal az egész csapatot a halálba rántsák, de valójában mindennek megvan a maga oka. Ennek miértjeiről azonban nem szándékozom beszámolni, ugyanis ez az egyik olyan tényező, amitől a Darkest Dungeon pazar élmény. Talán hagytad, hogy a kompulzív és kleptomán sírrablód mindenbe belematasson az engedélyed nélkül. Vagy azért, mert elfelejtetetted, hogy az íjászodat az élőholtak puszta látványától is kiveri a szarszeplő. Vagy az egoista harcosod besokallt, és minden apróságért elkezdte cseszegetni társait, amivel a szó legszorosabb értelmében az őrületbe kergette őket. Vagy csak nem volt szerencséd… bár ez az, ami a legkevésbé valószínű.

A küldetések célja változó, de a legtöbb esetben a vezérelv az, hogy pucoljuk ki az adott helyet (amiből négy jól elkülöníthető típus van, egyedi szörnyparkkal és egyéb meglepetésekkel), és térjünk vissza a lehető legépebb lélekkel és testtel. Ebben nagy segítségünkre lesz az életet és tiszta elmét szimbolizáló fény. Ez gyakorlatilag egy dinamikus nehézségi csúszkát jelent, amit fáklyák használatával, vagy épp azok mellőzésével lehet variálni felfedezés közben (klasszikus, választható nehézségi fokozatok nincsenek). Nagy általánosságban a világosban a túlélési, sötétben pedig a zsákmányolási esélyeid növekednek. De persze ezeket is felrúghatja egy éjjeli bagoly banda, mert hogy ilyen jellemvonás is akad a száznál is többől. Ja, és azt említettem, hogy külön kategóriája van a fertőzéseknek? Veszettség, láz, vérmérgezés, minden, amit okot adhat „falunk” szadista „orvosainak” arra, hogy a betegekben turkáljanak… csak hogy ne legyen olyan egyszerű az élet. Mindezeket megkoronázza az előbb-utóbb felkínált boss fight, ahol legcsúnyábbak-legcsúnyábbjaival mérheted össze az erődet. Ha nem olvasol utána, hogy miket tartogatnak számodra, akkor elsőre valószínűleg halál lesz a jutalmad (jobb esetben egy tanulság). Ilyen szempontból a Darkest Dungeon egy rideg, kemény szeretettel operáló mentor. Kedvenc hőseid / értékes szabadidőd sárba tiprásával tanít, hogy maradandó nyomot hagyjon az elkövetett hibák után. Olyan hibák után, amikről előtte nem is sejtetted, hogy azok. És ha mindez nem lenne elég: egy bizonyos pont után hosszabb misszióra is küldheted embereidet, amivel a táborozás lehetősége is megnyílik, új opciókat, képességeket, és persze potenciális veszélyeket rád uszítva.

Elég csak megnézni egy videót róla, és egyből szembetűnik a sajátos, búval ba… koitált hangulata. A látvány, a zene, a narráció a minőség közös nevezőjén van. Aljas módon megágyaz, és még sulykolja is a küzdelem hiábavalóságát, a sikert pedig cinikusan lefitymálja önámításnak, ami csak elodázza az elkerülhetetlent. Azonban olykor néhány hősünk példát statuál, és megmutatja, hogy milyen is a nyertes mentalitás: ha forráspontig is hevült a helyzet sem szabad összeomlani. Épp ellenkezőleg, erőt kell meríteni belőle (ami nem mellesleg nem csak a játékosra, de csapattársaira is pozitív hatással van). Vagy akár össze is sírhatod magad, hogy egy sokadik névtelen fejléc legyél a hátsó kertben.

Anélkül, hogy poénokat lőnék le, már nem igazán tudnék mit mondani a játékról. Igen, a vége felé már nagyon felhalmozódnak a hősök (és azok rigolyái), így nehéz is következetesnek maradni, de minimum időigényes. Az egyensúly sem tökéletes, a Hellion például még mindig túl erős a többi figurához képest. De a Darkest Dungeon egy karizmatikus rohadék, ami számtalan felejthetetlen élményt tartogat, még ha azok nem is feltétlenül a győzelemről szólnak. Pont emiatt, ha az ember már kiismerte minden húzását, monotonná válhat, de tekintve az ehhez szükséges idő és az ár arányát, ez egyáltalán nem rossz üzlet. Vagyis itt már nem is az a kérdés, hogy a Darkest Dungeon jó-e. Ḥ͔̥̹̜͚a̰͜n̫̼̘̣̺̲̖ȩm̶̮͖̯ ̻̳͕͙͇͓a̭̮̻̩̱̱̟z̖̘͖̫̘ͅ,̯͈͔͔̝̱ͅ ͞h̘̻o̪̯̹̹̹̲̲g̜̪͓̪̗̝͔y̗̰̰͟ t͉̤̮͔̥̺̺͜e̤ͅ ̵̟͙e̦͙l͔̯̹̠é̗̼̻̬͖͡g̞͖̹̪͙ ͡j̛͓͓̝ó̪͈̳̘͠ ̲̗̯̫͚͞v͈͎̠̖͙a͔gy̟͓̱͟-̱͍̖e͇̖̗̭͖̥̺͟ ̼h̫̠̝͈̫̜o̥̼z͎̤͈̗̝̻ź̼á̯͙͕̞̲̗.͔͇̟͢

***Darkest Dungeon | PC (tesztelt)

Fejlesztő: Red Hook Studios ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

7 órája
6

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

22 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

23 órája
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

23 órája
46

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==