[Teszt] Xenoblade Chronicles X

Xenoblade Chronicles X

Gamer3652016.02.18. 13:35

MERÉSZ. Tetsuya Takahashi-ék nem arról híresek, hogy valaha is megalkuvó módon álltak volna kedvenc játékstílusukhoz. A Monolith Soft büszkén, merészen vállalta a Xeno- sorozat szokatlanságát, a játékosoknak pedig csak egy szűkebb rétege lett igazán rajongója a szériának. Történelem, vallás, filozófia, erkölcstan és hatásvadászat - a sci-fi stílusa mindet elbírja, pláne ha Japánból érkeznek az összetevők. A Xenoblade Chronicles X talán nem ás le olyan mélyre, mint a PS2 eltitkolt JRPG csodácskái (a három vaskos Xenosaga epizódra tessenek most gondolni), de így is bátor tett egy ennyire érzékeny, szűk közönségnek szóló témát, egy alapvetően még szűkebb bázissal bíró gép (mondd és írd: Wii U) platformján megjelentetni. Merészség ide vagy oda, a dolog működik, a Xenoblade Chronicles X pedig be is foglalja jól megérdemelt pozícióját a Wii U szűkszámú, érdemes alkotásai között.

PIMASZ. A Xenoblade Chronicles X (rövidítsük ezután csak XenoX-nak) alkotói nem csak merészségükről ismerszenek meg. A lassanként kibontakozó JRPG terebélyessége fittyet hány a Wii U korlátaira. Óriási térképek? Tessék, vegyétek és egyétek, a XenoX öt kontinense, négyszáz szegmentált négyzetkilométere igazi csemege a felderítésre éhező kalandorok számára, kiterjedése pedig a hasonszőrű történetorientált szerepjátékokat is kineveti. A Mira planéta nem csak a vadászok, hegymászók és roboteregetők számára remek játszótér, de egy érdekes felütést is magában hordoz. Az emberiséget majdhogynem teljesen elpusztítja egy idegen konfliktus, a balsorsú csata elől menekülők pedig a Földünkhöz nagyon hasonló bolygón hajtanak végre kényszerleszállást. A túlélők persze a rossz időkben is összetartanak, fabrikált hősünk pedig ebbe az ádáz küzdelembe csatlakozik majd be, amely az intergalaktikus miliő ellenére is képes olykor elemi kérdésekig, pofonegyszerű cselekményszeletkékig, és mangasablonokban fetrengő megoldásokig visszazuhanni.

PATTOGÓS. Na nem úgy, mint egy gumilabda, hanem mint egy feszes tánckoreográfia. A kolosszális terepeken, legyen szó tengerparti ösvényről, vagy sivatagi sziklarengetegről, a terep grandiozitásához passzoló szörnyek sertepertélnek. Ezek a monszták persze nem feltétlenül akarnak minket megkóstolni, de egy nyugalmasan legelésző, nálunknál sokkalta nagyobb szintű böszmét nem érdemes piciny kardunk hegyével felpiszkálnunk. Persze nem csak a helyi őslakosok (akik közt segítőt is találni) jönnek majd velünk szembe, a játék viadalaiból a hódító agresszor fajok is szép számmal kiveszik a magukét. A menetrend az összecsapások során félig időzített ütemben zajlik, nem hiába juthat eszünkbe a tánclépések egymásutánisága. Automata cselekvési parancsok áramvonalasítják a gombnyomkodást, hőseink hatékonyságát pedig Arts képességekkel, vagy gombidőzítős buffokkal fokozhatjuk, miközben akár körbe is járhatjuk a célba vett áldozatot. A tempó ritmusa olykor elemi hipnózisba is ringatja a játékost. Természetesen a mechák is beleszólnak majd a táncba, de ezért illik, és meg is kell küzdeni, akár a bálkirálynő csókjáért! A játék különben sem adja könnyen a fő csáberejének számító robotos akciót. Ki itt belépsz, bő húsz órányi felkészüléssel kell számolnod, mire az első vasparipád pilótafülkéjében helyet foglalsz.

Legalább nem mondhatja senki, hogy nincs motivációnk a játékidő első harmadának (?) laposabb szekcióin túljutni. Küldetések? Azok is vannak, ha az ember unja a fősztorit, akkor ezerfelé elbandukolhat, gyűjtögethet, a túlélők nyűgjeit a nyakába kaphatja (foglalkozás szintjéig vihetjük a dolgot, ha szeretnénk), sőt akár magányosan, akár a hálózaton keresztül (Squad) is lehet osztani az áldást. A sokszínűségnek természetesen ára van, mivel nem éppen két perc játékidő után szokunk a XenoX stílusához. Akár egy jó bor esetében, már az első kortynál érződik, hogy itt minőségi áruval van dolgunk, a komplexebb részletek feltárásához azonban nem elég a felületes ízlelgetés-nyalogatás. A közösségi élmény integrálása sem elhanyagolható faktor ebben a teljességben. A multiplayer integrálásának (és a Splatoon festéklocsolós párnacsatáinak) ismeretében sajnálhatja is mindenki, hogy a Nintendo csak 2015-re jutott el oda, hogy korszerű online élményt nyújtson a rajongóinak…

CSINOS. Már az első reklámvideók során sejteni lehetett, amit a játék végül maradéktalanul igazolt. A XenoX úgy néz ki, mint más semmi az alsóbbrendű Nintendo gépen! Mira tájképeitől nem jönnénk zavarba egy százhúszezres mainstream konzolon sem, a grafikai kompromisszumokat pedig minimum elnézzük egy olyan grafikájú játéknak, amely minden percében tartogat valamilyen természetes-természeti szépséget. A mechek egyenesen orgazmikus állapotba repíthetik a téma rajongóit - tudniillik minden apró részlet, animáció és áramvonalas gépelem úgy van kidolgozva, hogy szó ne érhesse a ház elejét. A végső robotos játékélmény kinyilatkoztatásával mondjuk várjuk meg a virtuális valóság idei beköszöntét. Addig azonban borítékolható, hogy kevés olyan lehetőségünk lesz a mechek meglovaglására, mint a XenoX-ban, ahol a bámulatba ejtő tájkép és a játékélmény egymás kezét fogva juttat el minket a felhők közé. (Szó szerint!)

KÖZEL PERFEKT. Majdhogynem az, amiről akár 6000, akár 60000 karakteren keresztül is lehetne mesélni. Hogy miért nem sikerült botlás nélkül végrehajtani ezt a mutatványt? (Nem a cikk karakterszámára gondolok. - kacsint!) Nos, ha a hullámzó lendület, a komplikáltsága mellett nem mindig ergonomikus felhasználói élmény, és a majd minden univerzális manga patront eldurrantó rendezés hagy maga mögött némi kívánnivalót, pláne Tetsuya PS2-es munkásságának ismeretében. A Xenoblade Chronicles X (most már visszatérhetünk teljes nevéhez) ambiciózus példája, hogy miként lehet a technológiai határvonalakat elegánsan összemosni, miként lehet merész, pimasz, pattogós és csinos szellemiséggel felruházni egy műfajt, ami talán már túl is van a fénykorán. Sőt! Jelenleg - ahogy a régi szerepjátékosok látjuk - amúgy sem találja az igazi helyét. A Monolith Soft Wii U-s opusa méltó arra, hogy a kék tokos szerénységével, vagy gyűjtői bázikus dobozával a polcod éke legyen. Hogy megéri-e miatta gépet venni? Nem, de ha már eleve ott van a kis berendezés a tévés polcodon, akkor szimplán butaság lenne elmenni az élmény lehetősége mellett.

Sgt. Pepper

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 órája
10

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==