Dacára a rengeteg már rendelkezésre álló részletnek, a játék egyik komoly elemét továbbra is homály fedi. Ez pedig a történet, egészen pontosan annak előzményei. Minderre pedig nagyon egyszerű a magyarázat, ugyanis maguk a játék karakterei sem tudják. A Horizon eseményeinek alapja egy ismeretlen kataklizmikus esemény, amit nemes egyszerűséggel csak a "bukásként" emlegetnek. Aloy kalandja azonban mindezen armageddon után ezer esztendővel indul, így nem véletlen a sötétben tapogatózás. A Zero Dawn világában a megváltozott erőviszonyok ellenére viszonylagos béke honol. Az idő múlásával mind a túlélők, mind a géplények megtanultak egymás mellett élni. Mindez azonban megváltozik, amikor egy ismeretlen fertőzés üti fel a fejét a mechanikus monstrumok között és a korábbi egyensúly veszélybe kerül.
A Guerrilla a korábbi FPS-ek után most egy akció-RPG-t tesz le az asztalra, azonban a készítők elmondása alapján tanultak a Killzone-okból, így a Horizon harcai jóval feszesebbek és pörgősebek lesznek, mint azt a zsáner más címeinél megszokhattuk. Mindazok ellenére, amiket a korábbi bemutatókban láthattunk, a Zero Dawn harcai sokkal inkább a taktikára épülnek, semmint a nyers erőre. A fegyverek ugyan kőkorszakinak tűnnek, azonban mindegyikük csúcstechnológiás eszköz, melyek a játék során átalakíthatóak lesznek, különféle új módosításokat eszközölhetünk rajtuk, melyekkel az adott szituációban leginkább boldogulhatunk. Akkor sem kell megijednünk, ha néhány robot közel kerül hozzánk, Aloy többféle közelharci támadással rendelkezik, de akár bombákkal is megszórhatja a rá támadókat.
Az eszközeink mellett a felkészülésre is nagy hangsúlyt kell fektetnünk, ehhez pedig Aloy kis szkennerét hívhatjuk segítségül. Ennek köszönhetően nem csak a közelünkben lévő ellenségeket térképezhetjük fel, de egyidejűleg azt is megtudhatjuk, mik a gyenge pontjaik, milyen fegyverrel célszerű ellenük csatába menni. A különböző gépszörnyek ráadásul teljesen eltérően viselkednek, állatias kinézetük nem pusztán a véletlen műve, organikus rokonaikhoz hasonlóan köztük is hierarchia van, néhány tagjuk inkább megfutamodik, semmint hogy velünk harcoljon, mások azonban nem restek felvenni velünk a kesztyűt. További módosításként a fegyveres ellenfelek mordályaik hatástalanítása után más támadási mozdulatokat alkalmaznak. A robotok átprogramozhatóak, a harcok során is bevethetőek, de az összecsapásokon kívül is kamatoztathatjuk őket.
A játék harcrendszere inkább a craftolásra épít, a karakterfejlesztés háttérbe szorul, nem ez lesz a domináns elem. A szükséges alapanyagokat nem pusztán a gépek leöléséből szerezhetjük, néha lophatunk is tőlük, anélkül, hogy harcba keverednénk, illetve vadászni és halászni is lehetőségünk nyílik majd. Minden ellenfél adott típusú alapanyagot ad, illetve a gépekből kapott szilánkokból a táborokban vásárolhatunk is, legyen szó új craftolási hozzávalóról, lőszerről vagy ruháról. Aloy ruháinak is nagy jelentőségük lesz, a különböző szettek más és más tulajdonságokkal rendelkeznek, van köztük, ami a támadásainkra vagy a fegyvereinkre hat, de akad olyan, ami a lopakodásra vágyóknak kedvez.
A Horizon világa egy hatalmas egybefüggő helyszín, a különféle régiók között töltések nélkül utazhatunk, azonban egyes területek csak bizonyos szintek elérésével nyílnak meg. A korábban látott falvak mellett ősi városokban is megfordulhatunk, ezek egy része a sztorihoz kapcsolódik, másokat felfedezéseink során látogathatunk meg. A nyílt világban a történet küldetései mellett opcionálisan vállalhatunk mellékes tennivalókat is, ezek között is lesz majd rangsor. Egyes megbízások egész településekre kihathatnak, mások egy-egy ember szükségeire korlátozódnak csak. A játékban szereplő párbeszédrendszer kiegészítő funkcióval bír, nem kell morális helyzetektől tartanunk, segítségével csak a háttértörténetet ismerhetjük meg jobban, illetve Aloy különböző kérdéseire kaphatunk választ vagy utalást.
A Horizon Zero Dawn nem feltétlen emeli új szintre az akció-RPG műfaját, a Guerrilla Games sokkal inkább igyekszik kicsit felpezsdíteni a már ismert formulát, némiképp csavarva azon. Bár már a jelenlegi részletek is bizakodásra adnak okot, remélhetőleg a megjelenésig további izgalmas információkkal gazdagodunk egy olyan világról, amiben örömmel fogunk üldözőt és üldözöttet alakítani.
***Horizon Zero Dawn | PS4
Fejlesztő: Guerrilla Games | Megjelenés: 2017.02.28.***