Hosszasan lehetne értekezni arról, hogy honnan indult, min ment keresztül, és hová is tart jelenleg minden idők legnagyobb horror franchise-a, az idén húsz éves Resident Evil. Beszélhetnénk magasságokról és mélységekről, műfajokat meghatározó alkotásokról és csalódást keltő zsákutcákról. Úgy gondolom azonban, mindennél többet mond az, hogy a Capcom egy olyan játékkal készült a jeles évforduló alkalmából, amely még arra sem volt méltó a szemükben, hogy a Resident Evil címet viselje. Nem is véletlen: az Umbrella Corps túlzás nélkül egy borzalmas játék. De örüljünk: így legalább senki sem fog pórul járni, mert esetleg többet - vagy valami mást - várt a címe miatt.
Az Umbrella Corps egy csapatalapú multiplayer lövölde, melyben háromfős osztagok harcolnak egymással, méghozzá klasszikus Resident Evil helyszíneken. Pontosabban nemcsak egymással, hanem az "élő" akadályokkal is, a viszonylag kis méretű pályák ugyanis tele vannak különféle szörnyetegekkel: leginkább zombikkal, de más fajta csúfságokkal is össze lehet futni a játékban. Szerencsére egészen jól lehet lavírozni közöttük - egészen addig, amíg valamelyik ellenfelünk le nem lövi a hátunkról az ún. Zombie Jammer kütyüt, amely egy kis biztonságot nyújt az élőhalottak közelében -, és némileg fel is dobja az összecsapásokat, hogy közös ellenfeleink is vannak a pályán.
Jól hangzik? Ha esetleg igen, el kell hogy keserítselek: nagyjából eddig a pontig működik az Umbrella Corps. Mármint szó szerint: az Umbrella Corps lényegében egy működésképtelen játék, amely azon túl, hogy képtelen a saját játékmechanikáira építeni, olyan balanszolási problémákkal is küzd, ami miatt lehetetlen komolyan venni, mint kompetitív shooter. Pedig van benne egy csomó fajta lőfegyver, sőt, még magát a gunplayt sem mondhatnám gyengének. Csak éppen az a gond, hogy az Umbrella Corps egy olyan shooter, amiben nincs értelme a lövöldözésnek. Igen, itt most nem viccelek.
Az Umbrella Corps négy óriási hibától szenved. Egy: a fegyverkezelés és a karakterek sebessége nem összeegyeztethető. Kettő: általában rengeteg lőszer kell egy ellenfél kinyírásához. Három: a fedezékrendszer használhatatlan, mert túlságosan korlátozott, és nem illik a játék tempójához. És négy, egyben mind közül a legdurvább: a mindenki számára alapból elérhető közelharci fegyver, a Brainer messze hatékonyabb minden másnál. A gyakorlatban úgy kell elképzelni egy online meccset az Umbrella Corps világában, hogy hat játékos szaladgál körbe-körbe, kezükben a Brainerrel, amivel egyetlen ütéssel le lehet csapni bárkit. Ennél már csak egy szürreálisabb van: amikor valódi profik ellen játszol, ők ugyanis rájöttek, hogy a kúszás valójában sokkal nagyobb előnyt biztosít, mint amennyit lassít a mozgáson. Ilyenkor átcsap az egész földön csúszó kergetőzésbe. Nem, ezt tényleg nem én találtam ki.
Az online meccsekben tehát túlságosan sok élvezet nincs: egy hatalmas káosz az egész, mely az esetek többségében kimerül annyiban, hogy az egyik játékos jól hátbakalapálja a másikat. Ezen a különféle játékmódok sem változtatnak sokat, hiszen különösebb fantázia nincs bennük - egyetlen (!) olyan van csak például köztük, amely legalább értelmes módon felhasználja a pályán bóklászó közös ellenségeket. Balanszproblémák ráadásul nemcsak a fegyverekkel vannak, a matchmaking is borzalmas: egy kezemen meg tudnám számolni azokat az eseteket, amikor a játék valóban egyenletesen osztotta el a csapattagokat a szintjük alapján.
Összességében tehát nincs racionális indok, ami miatt ajánlhatnánk az Umbrella Corps multiját: hiába a sokféle fegyver és a karakterek testreszabhatósága, ha valójában broken, illetve működésképtelen elemekkel van tele a játék. A borzalmas többjátékos élményért pedig a single player tartalom sem képes kárpótolni: a nagyjából 20 pályából álló, és leginkább gyűjtögetésre építő The Experiment hamar unalmassá válik - bármelyik rész Mercenaries játékmódja többet nyújt ennél sajnos.
Ritkán látni olyat, amikor egy játék még az alapvető funkcióit sem képes kielégítően ellátni, az Umbrella Corps azonban ilyen: egy amatőr módon megvalósított kompetitív lövölde, melyet saját játékmechanikái tesznek közel működésképtelenné. Esernyővel se piszkáljátok.
***Umbrella Corps | PS4 (tesztelt), PC
Fejlesztő: Capcom | Kiadó: Capcom***