[Teszt] Mighty No. 9

Mighty No. 9

Oldern2016.07.07. 18:12

A Mighty No. 9 minden bizonnyal úgy fog bevonulni a videojátékok emlékkönyvébe, mint a Kickstarter-jelenség egyik legnagyobb kihagyott ziccere. Az egy dolog, hogy a Megaman-féle akció-platformerek egészen ritka példánynak számítanak manapság, a Capcom az elképzelhető minimumot sem volt hajlandó lassan fél évtizede megadni a rajongóknak, ezzel ágyazva meg egy olyan közegnek, amelyben szinte bármire vevők voltak a kiéhezett játékosok. Szinte.

A Keiji Inafune nevével fémjelzett Comcept (Capcomception?) csapata igencsak nagy fába vágta a fejszéjét, hiszen nem csupán a Megaman stílusában készítették el a Mighty No 9-t, hanem deklaráltan a Megaman spirituális utódját szerették volna elkészíteni. A spirituális utódok legfontosabb kritériuma azonban nem lehet csak annyi, hogy nagyjából követed az ott lefektetett alapokat, azért elvárjuk például azt is, hogy valamit hozzá is tegyél a dologhoz. Itt azonban mindez nem történt meg - és most szándékosan ugrottam előre az időben több évet, elegánsan kikerülve a Mighty No. 9 különös és a végeredmény szempontjából kifejezetten érthetetlen csúszásokat és PR-bakikat.

Mert ez a játék megjelenhetett volna akár 2014 őszén is, és akkor sem számolnánk vele klasszikusként. Szépen, alaposan, pontról pontra hozza a Megaman-formulát: adott a főszereplő, aki pályáról pályára haladva nyitja meg az új formáit (amikhez új támadások társulnak), az egyes pályákon pedig nem csak az adott helyszín tematikájához passzoló főellenfelek jelentik majd a kihívást, hanem a sok-sok olyan pont, ahol szinte csak a halálod pillanatában döbbensz rá, hogy a játék becsapott, és ott nem érdemes annyira előreszaladni. Nos, ezekből a pontokból ezúttal a régi Megaman-részekhez képest azért viszonylag kevés akad majd, de ez nem jelenti azt, hogy mire megtanulod az egyes pályák főbb veszélyforrásait, és memorizálod a főellenfelek támadási mintáit, addigra ne lehetne simán ráunni ezekre. Rá lehet bizony: hiába a játék alapját alkotó accelerate-kombó mechanika, a speedrunhoz egyszerűen már nem maradt sok kedvem, mire végeztem egy-egy pályával.

Pedig a mechanikákat tényleg korrektül rakták le az asztalra: az accelerate egy viszonylag flexibilis “adott irányba csúszás” (ángliusul: dash), amivel ha a már megsebzett, a körülötte színes dobozkákkal jelzett ellenfelekbe beleszaladsz, akkor bónuszokhoz, illetve megnövelt kombó ponthoz jutsz. (Vagy, Donkey Kong Country-hoz méltó módon: ha pont egy pixellel távolabb vannak, mint a dash távolságod, még meg is sebződsz...) A bónuszok növelik a sebzést, a sebességet, hasonló finomságokat kínálnak - így ha tényleg memorizáltál mindent, akkor a szokásosnál is gyorsabb lehetsz, és ez a sebesség persze a főellenfelekre ellen is jól jöhet majd. Ismerős mechanikák ezek persze, az “amorf” képességekkel együtt jó Megaman-alapot nyújtanának. De: az accelerate amennyit gyorsít az üresjáratokon, annyit tud a betanulás során szivatni is, ahogy beleszáguldsz az azonnal ölő veszélybe. A végeredmény egy olyan játékmechanika lesz, ami megtesz mindent, hogy előremutató legyen, de ahhoz megfelelő pályadizájnra és valóban erre építő elemek sokaságára lenne szükség.

Mindent a kéznek, semmit a szemnek

Gyanúsan lapítok, ha a grafikáról van szó. Szép játék a Mighty No. 9? Szerintem nem. Nem értékelem ezt a stílust, és most tényleg lenyelem én szívesen azt a csalódottságot, hogy egy közepesen gyenge, meg egy annál azért két kategóriával emberesebb pécén sem sikerült elérni, hogy ne akadjon be itt-ott (és mert minden minimumra véve tovább ront az amúgy sem fényes összképen). Nagyobb problémának tartom, hogy a realistább vonal nem könnyíti meg a dolgokat, amikor a másodperc törtrésze alatt kell kitalálni, hogy eltalálod-e a platform szélét, visszapattan-e a lövedék, vagy épp kapaszkodás-kompatibilis-e az a pöcök ott éppen. Persze, miután sokadszorra kényszerülsz vissza ugyanarra a pályára, akkor már memóriából megoldod ezt, de miért ne segíthetne ebben a látvány? De nem segít. Szépnek meg nem szép. Két szék közt a padlóra.

De ugyanezt a csalódottságot kell érezzem a játékmenet kapcsán is: hiába a jól lefektetett (megamanes) alapok, ha egészen ritkán kell valóban kihasználni mindezt! Vannak olyan pillanatok szinte minden pályán, amikor érzed a potenciált az egészben. Amikor értelmet nyer a dash és a sok-sok kiegészítő mechanika összjátéka. Amikor megnövelt tempóval, tucatnyi kombóval száguldasz előre, miközben picit félsz, hogy elég egyetlen rossz mozdulat, és vége. Ez fantasztikus élmény. De nem tart soká. A pálya folytatódik tovább, jön az üresjárat, jön még három üresjárat, és szinte már el is felejtetted mindezt. Úgy érzem, hogy - és ez nagyon furcsa a sok csúszás fényében - néhány hónap csiszolás, a pályák rövidítése, a feleslegesen szivató, lassító, a játékmenetet akadályozó elemek eltávolítása valódi előrelépést jelentett volna a műfajnak.

Mighty No. 6?

De nem ez történt, a Mighty No. 9 pedig így jelent meg. Nem rossz játék, félre ne értsetek. Szórakoztató a maga műfajában, teljesen korrekt mechanikai alapokkal, és “kólával elmegy” körítéssel. A probléma gyökere azonban az, hogy nagyon nem erről volt szó. Egy néhol roppant szórakoztató, néhol frusztráló, de a csúszásokon kívül semmilyen elemében nem emlékezetes játékról beszélünk, nem a Megaman spirituális utódjáról. Azt majd valaki megcsinálja csöndben, meglepetésként, anélkül hogy előtte besöpörné a fejlesztéshez szükséges milliókat a nevével.

A Mighty No. 9 különös elegye a keserű csalódásoknak és a szórakoztató pillanatoknak. Nagyon nehéz tiszta fejjel egy egzakt pontszámot rendelni hozzá - de egy biztos: ha csak egy korrekt akció-platform játékra vágysz, és nem a megváltót várod tőle, akkor talán még kellemesen csalódhatsz benne. Egy kilónyi "talán": grammra kimérve ennyit kaphatsz a Comcepttől most, nem többet.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

19 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==