[Teszt] Abzu

Abzu

WarhawkLusztig Zsolt2016.08.02. 11:30

„Víz alatti Journey.” - bár elsőre lesajnálónak tűnhet, de az én olvasatomban ez a jellemzés meglehetősen pozitív képet fest le a Giant Squid első játékáról, hiszen amellett, hogy pontosan belövi stílusát kategóriájának egyik legjobbjához hasonlítja, ami azért nem rossz dolog. Ráadásul majdnem tökéletesen pontos is, az Abzu ugyanis szinte száz százalékban azt nyújtja, mint amit a thatgamecompany legnevesebb alkotása, ironikus módon mindössze ott bukdácsol kicsit, ahol megpróbál inspirációs forrásánál valamivel többet nyújtani.

Ez persze nem meglepetés, hiszen egy olyan játékról beszélünk, melyet a Flower és Journey művészeti rendezője, Matt Nava által vezetett stúdió készített. A hasonlóság első pillantásra feltűnik, az Abzu tengeralatti világa pontosan olyan színes és olyan gyönyörűen animált, mint a fenti két játék, viszont azoktól (legalábbis utóbbitól) eltérően tele van élettel. Különböző halak garmadája éli életét idelent, színek és formák lenyűgöző kavalkádja veszi körbe az egész egyszerűen Búvárnak nevezett főszereplőt. Az egész egyszerre végtelenül vidám és rendkívül megnyugtató, főleg miután kiderül, hogy a tengeri élőlények nem ellenfeleink, ha kedvünk tartja, akkor nyugodtan meglovagolhatunk egy veszélyesnek tűnő cápát is. De nem csak a halak, a környezet is kirobban a színektől és az élettől, minden, egészen a legutolsó tengeri csillagig egyszerűen könyörög, hogy ússzunk oda, fedezzük fel, csodáljuk meg.

És mivel nincs más dolgunk, mi úszunk és úszunk és úszunk, nem csak azért, hogy felfedezzük ezt a világot, hanem azért is, mert valami egészen elképesztően jó élmény úszni. Az Abzu irányítása rémisztően egyszerű, karakterünk egy gomb lenyomására elindul az adott irányba… és ennyi. Oké, van még egy gomb, amivel valamivel gyorsabban úszhatunk, illetve még egy, amivel használhatunk ezt-azt (sőt, még egy, de ezt nem mondom el mi, mert mókás kitalálni), de ezekre rendkívül ritkán van szükségünk. És ha valami ennyire egyszerű, akkor az a minimum, hogy tökéletesen működjön, ugye? No kérem, itt tökéletesen működik! Tudom, furcsa dolog egy játék alapvető építőkövét dicsérni, de itt ez valahogy hozzátartozik a varázslathoz, az átlátszó vízben mintha repülne karakterünk ezzel még kicsit meseszerűbbé téve az élményt.

Az egészet pedig megkoronázza Austin Wintory gyönyörű zenéje. Akár egy dokumentumfilmben, a zene hűen követi a helyszínt és az eseményeket, vidám trillák váltakoznak komolyabb dallamokkal, egy pillanatra se próbálja ellopni a rivaldafényt, de csodás keretet ad kalandjainknak. Hogy olyan ezerszer visszaidézett és előadott dallamok-e ezek, mint amilyeneket a Journey mellé írt? Egyelőre nem tudom, de az biztos, hogy nekem azonnal bekerült a Spotify playlistembe.

Van más is abban a nagyjából két órában, amit a játék kínál? Nos van, bár inkább ne lenne. Az Abzu ugyanis a fent leírt élmények mellett megpróbál egy történetet is elénk tárni, azonban az egyrészt eléggé banális, másrészt ez a „nem mondunk semmit, csak mutatunk négy hieroglifát” megoldás nekem mindig kicsit visszás. Félre ne értsetek, a játék mondanivalója - a figyelmetlen technológiai fejlődés környezetpusztító hatása - igenis fontos dolog, olyan, amit nem lehet elégszer és elég sok embernek elmondani. Azonban számomra ez jóval markánsabban csapódott le akkor, mikor meditációs módban (ilyenkor főhősünk helyett az adott pálya élőlényeire fókuszál a kamera) bámultam azt a törékeny mikrokozmoszt, amit lelkiismeret furdalás nélkül pusztítunk el, nem volt szükségem arra, hogy mindezt még egyszer megpróbálják nekem a számba rágni.

Ezt leszámítva azonban egy egészen apró csoda az Abzu. Pontosan tudom, hogy ez egy olyan játék, ami nem való mindenkinek, a gameplay fetisisztáknak például már most szólok, kerüljék messzire. De ha hozzám hasonlóan te is olyan vagy, aki élvezi, hogy szemeit bámulatos képek, füleit pedig lenyűgöző zene ostromolja, miközben néhány órára kikapcsolhatja a világot és elveszhet a digitális óceánban, akkor ne keress tovább: az Abzu pontosan ezt nyújtja, majdnem tökéletes formában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

11 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
49

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==