[Teszt] World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

Oldern2016.09.08. 21:00

Kevés fájdalmasabb élmény van számomra a Gamer365-ös teszteket böngészve, mint amikor valamelyik régebbi World of Warcraft-kiegészítő tesztjét újraolvasom. Elképesztő tévedéseket tudok megejteni, ha valami olyanról van szó, ami közel áll hozzám - de szerencsére ezzel nem vagyok egyedül. Alapvetően a WoW és a WoW kiegészítői olyan témának számítanak, amiről tényleg nem lehet higgadtan beszélni, ha az ember játszott, játszik a játékkal.

Vérre menő küzdelmekben, hihetetlen szövegáradatokban szoktak összecsapni a játékosok, amikor a kiegészítők rangsorolásáról van szó, és tulajdonképpen a Burning Crusade kivételével már mindenben lehet komolyabb hibát, problémát találni. Utólag könnyű bölcsnek lenni, ez persze biztos: a jövőt pedig kevesen láthatják előre. Mit tegyek hát? Pontozzak? Ne pontozzak? Húzzam le? Bízzak benne? Jó kérdés.

TE VAGY A FŐSZEREPLŐ, TE VAGY A VEZÉR!

A World of Warcraft: Legion teljes sebességgel menetel tovább a vidámpark-jellegű MMORPG világba, ezúttal olyan megközelítéssel élve, amely eddig nem nagyon volt jellemző a játékra. Már nem csupán hősök vagyunk, akik többedmagukkal segítettek a WoW világának legnagyobb fenyegetéseit legyűrni. Nem, most már mi vagyunk a Paladinok, a Demon Hunterek, a szerzetesek, a mágusok rendjének vezetői, legmagasabb rangú főmuftijai, és tulajdonképpen ezért meg is illet minket az adott kaszt legritkább, legegyedibb ereklyéje, az az Artifact, amiből Csupán Egy Van a világban. Jó, most már darabonként van belőle 4-500 ezer, de ez már csak egy ilyen show, nem? A történetben pedig egyenlő félként állunk olyan karakterek mellett, mint Khadgar, Jaina, Thrall, vagy éppen Malfurion Stormrage. Ez normális? Ez jó?

Nos, ez egy nagyon jó kérdés. Ennek megitélését rád bízom. Mint koncepció, nem tetszett. Papíron olvasgatva keserűen ízlelgettem a dolgok következményeit. Ennek azonban semmi köze ahhoz, ami a játékban fogadott. Ott ugyanis már én irányíthattam a karaktert - azt a karaktert, akivel jó eséllyel már hosszú éveken át kalandoztam Azeroth világán. (Vagy épp a launch előtt készítettem, mert az új kasztba tartozik, de ne legyünk illúziórombolók!). És onnantól kezdve ami fogadott, az egy döbbenetesen jól összerakott single-player RPG volt. Hatalmas bejárható területekkel, egészen izgalmas átvezető animációkkal, alaposan kigondolt témákkal, és temérdek tennivalóval, már ami a “végjátékot” illeti.

A LÉGIÓ MOST NEM VICCEL

A Burning Legion ugyanis ezúttal tényleg nem viccel. Egyik kiegészítő, de még Deathwing őrült ámokfutása is semmi ahhoz képest, amit a Legion erői művelnek. A Blizzard gyorsan, még a kiegészítő megjelenése előtt - SPOILER - megölt két kulcsfontosságú szereplőt a WoW világában, majd az új kiegészítő első pillanataitól kezdve olyan hangulatot tart fenn, amit néhány dráma is megirigyelhetne. Senki és semmi nincs biztonságban: szomorkodtam, ha valaki megint eltávozott, és örültem, ha valaki mégis megmenekült. A World of Warcraft Legion ezúttal több hatalmas (nem mértem le, de szerintem úgy négyszer akkora, mint anno Outland volt) zónában meséli el ezeket a történeteket, a végeredmény erről az oldalról nézve olyan, mintha egy Bethesda-rpg-t vettem volna meg, csak épp sokkal kompetensebb játékmenettel. Ez ugyanis a WoW-nak olyan erőssége, amit nehéz külső szemlélőként, Youtube videókat megnézve átérezni. A harc tempója fantasztikus, az új képességek (és az új kaszt) egészen zseniálisra sikeredtek - pedig én magam egészen szkeptikusan álltam hozzájuk a megjelenés előtt! A Wow úgy rántott vissza a grindelés (nem pejoratívan!) és a questelés világába, hogy amúgy már körülbelül két éve eszem ágában sem volt visszanézni ide.

Nincsenek azonban illúzióim. Az előltöltős, korán kifulladó kiegészítők után már tudom, hogy nem szabad elalélni csak azért, mert első nekifutásra hihetetlenül jól szórakoztam. Van egy olyan sejtésem, hogy ez a bombasztikus sztori másodjára, harmadjára, sokadjára inkább fog fárasztani, semmint fellelkesíteni, és azt is érzem rajta, hogy a kiegészítő általános minőségét hosszú távon úgy sem ez fogja eldönteni. Azt majd az idő, és a fejlesztők erőforrásai, támogatása fogja megadni. De: miközben a WoW Legion tovább csiszolta a játék prezentációját és játékélményét, ettől még nem biztos, hogy minden a jó irányba ment a kiegészítővel. Sőt.

Itt van például a kasztok kérdése. Egy dolog kajánul vigyorogni, hogy mennyire döbbenetesen jó döntés volt részemről már vagy a harmadik kiegészítő során is tankként útnak indulni - és másik dolog valóban átgondolni, hogy mennyire pofátlan a Blizzard ezzel. Miről is van szó? Leginkább arról, hogy a tank karakterek mindegyike 8-10 szörnyet is képes egyszerre elkalapálni, veszélyben az élete alig van, és mivel már mindegyiknek van gyógyító képessége is (mert hát miért ne lenne?), ezért gyakorlatilag átrohanok a tartalmon, és kifejezetten fáj, ha le kell álljak egy-egy szörnnyel párbajozni, mert időpocsékolás. Eközben a DPS, tehát a kifejezetten a sebzésre építő karakterek komoly problémákkal szembesülhetnek, ha túlnyújtózkodnak a takarón - és cserébe nem nagyon van ennyi gyógyító, és pláne nincs semmilyen komolyabb tankoló (a sebzést tűrő/csökkentő) képességgel. Már elnézést, de én nem ahhoz a Blizzardhoz szoktam, amelyik nevetve tartja fenn a különféle kasztok közötti egyenlőtlenségeket, hanem ahhoz, amelyik igyekszik valamilyen egyensúlyt elérni. Erre most nincs esély, továbbra is a tankok a játék koronázott királyai - de miért?

EGY(?) PENGE MIND FELETT

Akkor ott van az Artifact Weapon rendszere. Mivel folyamatosan kaphatsz/találhatsz tárgyakat, amivel a fegyvered egyre erősebbé teheted, ezért mindent, amit “könnyen” kaptunk (például a kiegészítővel járó 100-as szintre boostolt karaktert, vagy az egyre könyebb szintezést), azt most itt szívunk meg: ember legyen a talpán, aki egyetlen fegyvert képes lesz a lehetőségeihez mérten brutál módon széttuningolni, hát még többet. És akkor arról nem is beszéltünk, hogy ugye ha több feladatkörre is jó akarsz lenni egy karaktereddel, akkor két fegyvert kell szintezened - ez pedig még az Artifact Knowledge “segítő” bónuszaival sem lesz épp könnyű feladat.

Identitásválságban van a WoW? Nem is vagyok igazán biztos abban, hogy van már neki olyanja. Miközben a Blizzard megtett mindent, hogy a “kezdők” számára is egyre könyebb, egyre áramvonalasabb legyen a játék, megint telepakolták a játékot olyan büntetős mechanikákkal, komoly grindeket igénylő mesterséges falakkal, és iszonyatos költségekkel (Obliterum? Ez komoly?), amely egy régi, egészen másik korszakot idéz. Ez önmagában nem gond, mert tulajdonképpen mindenki azt kapja, amit megérdemel, nem? Hát....nem. Egy hardcore WoW-ban nincs helye a “te vagy a hős, CSAK te - és még az a nyolcmillió másik ugyanezzel a karddal” megközelítésnek. Egy vidámpark WoW-ban meg nincs helye annak a szivatásnak, amit akkor élsz át, ha rájössz, mennyi felesleges óra vár majd az altodra, ha vele akarnád inkább nyomni. Tulajdonképpen akármelyik aspektusát szeresd a játéknak, szinte biztos, hogy felüti majd fejét az a része az élménynek, ami viszont nem tetszik. Személyiségzavarossá vált a játék, a különféle irányvonalak egymással versengenek.

És akkor a szociális aspektusról nem is beszéltem. A general chatet ki kell kapcsolni, ez világos. Ott értelmes diskurzus nem születik. A PVP szerveren lévő karakteremmel azt is úgy-ahogy elviseltem, hogy beteg lelkek azon élvezkedtek, hogy 8-9 szinttel alacsonyabb társaikat (EGY nap után!) gankelték folyamatosan a zónákban, mert hát miért ne. Én hibám, mentem volna PVE szerverre, nem? És akkor ott vannak a dungeonök: egy gomb, hogy bekerüljek, valóban, de hogy senki ne szóljon egymáshoz.... az azért számomra még mindig kemény. Persze, tudom hogy ez nem egyedi eset: ugyanez történt az Aionban, vagy a Guild Wars 2-ben is, de akkor miért van egyáltalán ott a lehetőség, hogy írjunk egymásnak? A League of Legends pingekkel megoldotta, hogy ha szükség van rá, VALAHOGY tudjunk kommunikálni. Itt mintha igény sem lenne semmilyen meta-kommunikációra. Csak daráljunk. Tényleg kiveszett a közösségi élmény a guildeken túli WoW-világból?

EZ MÁR NEM AZ A WOW?

Hát hogy lenne. A World of Warcraft: Legion megint egy n+1-edik új irány a játék számára. A Blizzard egyszerűen nem tudja elszúrni a történetmesélést, még mindig elképesztően profi a játékmenet, a tartalom mennyisége és minősége (még akkor is, ha megint bekerült egy fárasztó zóna, köhhighmountainköh), és ezúttal tényleg több teendőnk lesz a 110-es szinthatár elérésekor, mint eddig bármikor. Mégis, van bennem egy olyan érzés, hogy a Blizzard minden akarna lenni, minden IS - és ez világosan látszik rajta. Az idő lesz a megmondhatója, hogy beválik-e a taktika: az biztos, hogy visszatérni, egy hónapig szórakozni a játékkal mindenképpen érdemes.

A World of Warcraft: Legion megint tovább tolja a WoW határait, megint technikailag, tartamilag és úgy általában igyekszik kihozni a játék lehetőségeiből a maximumot. A kérdés persze ezúttal is az, hogy ezt meddig tudják tartani és támogatni - és hogy az Artifactok rendszere előbb válik-e idegölő feladattá, semmint szórakoztató, a régi idők talentfáira emlékeztető fejlődési lehetőséggé.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

17 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==