[Teszt] Resident Evil 4 (PS4, One)

Resident Evil 4 (PS4, One)

dragCsető Zsolt2016.09.14. 11:15

A Nagy Videojáték Klasszikusok rendre előkerülnek, mint összehasonlítási vagy hivatkozási alap, időtállóságukról azonban ritkán beszélünk. A mostani remaster-hullám azonban kiváló lehetőséget ad arra, hogy hosszú évek távlatából is vessünk egy-egy újbóli pillantást azokra a címekre, melyek korábban trendeket, műfajokat és korszakokat határoztak meg. Mint például a Resident Evil 4, mely most PS4-en és Xbox One-on lett újrahangszerelve.

Ne legyenek hamis illúzióink: tizenegy év távlatából érződik a RE4-en, hogy nem mai darab - leginkább az irányításon, amibe azért akkor is bele kell rázódni egy picit, ha anno játékórák tucatjait tettük bele Leon spanyol túrájába. De ebben nincs semmi meglepő: ha valamiben, hát ebben biztos folyamatos a fejlődés a komplexebb 3D-s játékok esetében - sőt, ha úgy nézzük, még jobban is tartotta magát, mint kortársai. Mindez persze nem véletlen: a modern külső nézetű lövöldék ősatyjáról beszélünk, mely egy népszerű túlélő-horror újragondolásának indult, végül azonban úgy alakult, hogy a komplett TPS-zsáner számára nyújtott megkerülhetetlen inspirációt. És az a helyzet, hogy tizenegy év ide vagy oda, sok szempontból még mindig a legmagasabb szinten mozog a RE4...

Shinji Mikami életművének egyik ékköve talán a valaha látott legjobban rendezett játék - a léptékskála mindhárom szintjén. Az első, vagyis az összecsapások (vagy csúnya angolsággal "set-piece-ek") színvonala - ami alatt az ellenfél-dizájn, a gunplay illetve a harc-koreográfia és -leosztás együttesét értem - olyan szinten mozog, amit a mai napig kevés stílusbeli cím tud csupán megközelíteni. Őszinte leszek: nálam a mai napig a RE4 a referencia ilyen téren, ehhez hasonlítok mindent.

...ami részben a kettes szintnek, vagyis az egyes jeleneteknek köszönhető. A RE4 lényegében óriási szobák egymásutánja, melyek mindegyike egy-egy külön kis élménycsomag. Méghozzá olyan változatos, kreatív és húsbavágó formában, hogy egy évtized távlatából sem esik nehezére felidézni őket az embernek. Arról nem is beszélve, hogy vannak köztük olyanok is jócskán, melyek szépen megalapozzák a túlélő-horror műfaj besorolás létjogosultságát - gondoljunk csak az első láncfűrész-hörrenésre vagy éppen az első találkozásra a Regeneratorökkel. Félelmetes? Legfeljebb egy picit. Feszült? Na, az maximálisan - és ez az igazán fontos eleme a horroroknak.

Hol tartottam? Ja igen, a harmadik szint: a kampány egésze. A RE4 a történetét, karaktereit és átvezetőit tekintve pont olyan cheesy, mint az összes Resident Evil, a komolytalanul szórakoztató körítés mégis működik, mert jó érzékkel terelgetni a szereplőket a Salazar-birodalomban, mindig új és izgalmas szituációkba hajítva őket. És ami a legfontosabb: a RE4 nem fárad el, nem ismétli önmagát, és nem is megy át megalomán szemfényvesztésbe, mint napjaink akciójátékainak többsége. Mégis meg tud tölteni egy 15-20 órás kampányt, amibe még néhány titok is belefért - mindezt úgy, hogy akár egy pillanatra is unalmassá váljon. Csak ismételni tudom magam: a RE4 a rendezés magasiskolája, minden szinten.

És hogy mennyire élvezetes egy olyan játék - csak hogy ne kerülgessük tovább a forró kását -, amiben nem lehet egyszerre mozogni és lőni? Nos, minden attól függ, hogy megvan-e bennünk a hajlandóság, hogy elfogadjuk ezt a szabályrendszert. A RE4 ugyanis ettől nem primitívebb, mint modern társai, hanem épp ellenkezőleg: komplexebb, mert ez olyan extra gameplay elemekkel jár, amik ott vannak minden harcban - napjaink játékaiban ellenben szinte egyáltalán nem.

Szinte minden egyes másodpercben döntést kell hoznunk: futunk vagy lövünk? Ez egyrészt remek eszköz arra, hogy a RE4 szinten tartsa a feszültséget, másrészt megköveteli tőlünk, hogy valóban elsajátítsuk a játékot, ne csak úgy ímmel-ámmal. Ismerned kell a lehetőségeidet és a határaidat. Másrészt pedig ott van a ránk támadó ellenségek tömegkontrollja, mely a RE4 egyik leghangsúlyosabb és legfontosabb játékeleme. És az egyik legjobb, ami a már említett zseniális összecsapás-dizájnnak köszönhető. Ezen elemek összességétől lesz az egész szórakoztató - de mégis mély, és ugyanakkor kihívástól sem mentes.

Látványra az új portok nagyjából hasonló színvonalat képviselnek, mint a korábbi HD verziók, ami a mai napig abszolút fogyasztható. A RE4 a maga korának talán legszebb játéka volt Gamecube-on, a motion blur bekapcsolásával pedig kifejezetten könnyen emészthetővé tudjuk tenni, még akkor is, ha a geometria és a részletesség nyilván kategóriákkal elmarad a mai standardoktól. Ami pedig a tartalmat illeti: minden utólag megjelent bónusz benne van ezekben a verziókban is, beleértve az extra kampányokat és a Mercenaries játékmódot. Ár-érték arányban tehát aligha lehet panasz a csomagra - lényegében ezek most a játék definitív verziói.

A Resident Evil 4 hosszú évek távlatából is bizonyítja nagyságát, olyan összecsapásokkal és jelenetekkel, melyeket a modern kor alkotásai is joggal irigyelhetnek. Nem vitás: egy picit bele kell rázódni - ha valahol, itt érződik a tizenegy év -, ám ha valamibe, hát ebbe mindenképp megéri. A Resident Evil 4 ugyanis AZ a fajta videojáték-klasszikus. Az időtálló típus. Kötelező olvasmány mindenkinek.

***Resident Evil 4 | PS4 (tesztelt), One

Fejlesztő: Capcom | Kiadó: Capcom***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 órája

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

4 órája
4

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2024.04.27.

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==