[Teszt] Event[0]

Event

VegaNagy-Sz. Ferenc2016.09.25. 10:00

Egyedül az űrben egy elhagyatott hajó fedélzetén - vajon hányszor láttuk, olvastuk, éltük meg egy játékban ezt a szituációt? Attól tartok túl sokszor, mint ahogy az ezévi független stúdiós élményjáték felhozatal is kezd egy kicsit túlfolyni. A kettő közül persze egyik sem lenne probléma, ha szikrák pattognának ki a sztoriból a lépteink nyomán, nem csak üresen konganának a rendre ugyanúgy kinéző folyosók.

Az emberiség egy alternatív valóságában járunk, a Föld bolygó stimmel, nagyjából az évszám is, csak épp semmi más nem, a bolygónkon uralkodó társadalmi osztály évtizedek óta járja több-kevesebb sikerrel az űrt, a nyolcvanas években épült űrhajóik természetesen kicsit mesterkélt retro sci-fi hangulatot árasztanak magukból bármerre is nézünk. (Apropó, megfigyeltétek már, hogy az élményjátékok jelentős része a nyolcvanas években játszódik, vagy arra hivatkozik minden sarkon? Az Event[0] sem kivétel.) Az általunk megszemélyesített magányos asztronauta elveszíti minden kapcsolatát szülőbolygójával, majd sok napnyi kilátástalan hánykódás után dokkol be sikerrel a Nautilus névre hallgató központi hajóba, ami kihaltabb és rejtélyesebb már nem is lehetne. Ez utóbbi persze nem igaz, mintegy két óra alatt a teljes történet feltárul előttünk.

A hajó persze nem teljesen üres, a Kaizen-85 névre hallgató központi komputer - vagy nevezzük mesterséges intelligenciának - irányítása alatt áll. És itt jön a játék előre beígért fő attrakciója, az időnk nagy részét a vele való beszélgetés fogja kitenni, mégpedig szöveges kalandjáték formájában. Igen, ha nem is szándékoltan, de egy újabb utalás a nyolcvanas évekre, bármit is akarunk tenni, gépelnünk kell. Az általunk irányított űrhajós ugyanis nem képes a sétán kívül szinte semmire, ha ki akarunk nyitni egy ajtót, meg kell kérni a számítógépet, hogy nyissa ki. Ha bármilyen kapcsolatba akarunk lépni valamivel, a legközelebbi terminálon keresztül tudjuk csak megtenni. Van belőle elég, szobánként gyakran több is. Nyilván ennek az egésznek csak akkor lehet értelme, hogy az MI komoly személyiséget kap, érdekes és érdemes vele kommunikálni, ha el lehet vinni a beszélgetést több irányba is, hiszen a mintegy öt darab végtelenül egyszerű feladványon kívül ez az egyetlen lehetőségünk bármilyen interakcióra. Mármint nem csak a karakternek, hanem magának a játékosnak is.

És ez az a pont, ami néhol valóban érdekessé teszi az Event[0]-t. Egyrészt 2016-ban teljesen kirángat minket a konfortzónánkból az, hogy nem menükben bóklászunk, hanem gépelni kell, mi több, nekünk kell kitalálni a kérdéseket. Megszoktuk, hogy kész opciókból kell kiválasztani egyet, itt a Her Story-hoz hasonlatosan fordított a logika, a kérdést kell nekünk kitalálni, és ha valami jót összehozunk, a válasz előrébb gördíti a történetet. Az, hogy a kérdéseinken keresztül milyen viszonyt alakítunk ki Kaizennel, valóban sok mindent átformálhat, és nem úgy, ahogy a Mass Effectben vagy a Telltale játékokban szokás, hanem akár végzetes következményei is lehetnek, hiszen ne feledjük, nem mi irányítunk. A történet gerincénél ki kellett mennem az űrbe, és a javaslatokat figyelmen kívül hagyva, kicsit nyersen utasítottam a számítógépet a légzsilipek kinyitására. Elvégeztem kint a dolgom, a levegőm szinte elfogyott, majd nem tudtam visszajönni. Hiába kértem, hogy nyissa ki a zsilipeket, hiába próbáltam másnak kiadni magamat, hiába káromkodtam, csak sértett válaszokat kaptam, esetleg kérdéseket a fulladásos halállal kapcsolatban. Legalább négyszer kellett visszatöltenem, mire rájöttem, hogy bocsánatot kell kérnem a korábbi viselkedésemért, és máris nyílik az ajtó. Jól hangzik, nem? Annyira igen, hogy emiatt a kulcsjelenet miatt öt helyett egy gyenge hatost adjak, de a végeredményt tekintve a koncepcióban rejlő lehetőségek szinte mindegyikét kiaknázatlanul hagyták.

Sok rosszat el lehet mondani a kalandjátéknak álcázott narratív sétálószimulátorokról, de ami szinte biztos pont mindben, hogy a mechanika teljes vagy részleges hiányát a világ végtelenül precíz felépítésével próbálják kompenzálni (aztán van akinek ez elegendő, mások csak üres díszletnek tartják az egészet). Az Event[0] sajnos nem tud világot építeni. Ehhez kevés Kaizen időnkénti sziporkázása, mert az űrhajó maga nem sokat mesél, nem tudunk meg eleget a korábbi lakókról, a Föld helyzetéről, a megtalált logok olvasgatása kínszenvedés, egyszerűen képtelenség elmerülni a világában, mert nem dolgozták ki eléggé. Ugyanez a helyzet a rejtvényekkel, amiket csakis idézőjelek között lehet “feladványoknak” hívni, annyira egyszerűek és ötlettelenek. És persze, jópofa ötlet a minden segítséget nélkülöző gépelős előrejutás, de az ötlet percek alatt teljesen átlagossá, majd már-már idegesítővé válik. Nem mindig van értelme egy játék hosszáról beszélni, hiszen lehet kevés órában is értékes szórakozást nyújtani, de az Event[0] egész egyszerűen nem futja ki magát két órában, néhol (rossz értelemben) egyszerű és összecsapott hatást kelt. Valamelyest persze legitimálja a fentieket, hogy a fejlesztőknek eredetileg a diplomamunkája volt, de ettől még a piacon megmérettetve csupán átlagos lehet, kiemelkedő semmiképp sem.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

3 órája
1

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

19 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
30

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==