[Hardver] Playstation VR próbakör

Playstation VR próbakör

siklaraSimon Klára2016.10.11. 09:30

A hétvégi MondoConon némi sorbanállást követően bárki kipróbálhatta a szerencsés országokban október 13-án debütáló Playstation VR-t, a Sony hazai képviselete azonban már péntek este lehetőséget biztosított a sajtó képviselői számára egy intimebb ismerkedésre, és öt játék kipróbálására.

Elég az eheti megjelenéseket végignézni, hogy belássuk, ez a hónap kétségkívül a PSVR-ról szól, amelyet már az idei gamescomon is ki lehetett próbálni, és az elmúlt pár napban alaposan kivesézték az előnyeit és hátrányait a nagyobb nyugati oldalak. Az előrendelők viszik, mint a cukrot, a hatalmas kereslet miatt pedig a Magyarországhoz hasonló kis piaccal rendelkező országok számára a Sony majd csak egy második fordulóban lesz képes biztosítani az eszközt (jobb esetben még idén decemberben). Itthon tehát egyelőre nem érdemes keresni csütörtöktől a boltok polcain, ám ettől még nem árt tudni, mire számíthatunk a mind közül legelérhetőbb áron beszerezhető VR headsettől.

Az első kellemes csalódás, hogy a Sony VR tökfödője (a szakkifejezés Head-Mounted Display) nagyon kényelmes és gyerekjáték felvenni, ráadásul nem kell hosszasan állítgatni, hanem két gomb segítségével könnyen fejünkre igazíthatjuk a pántot és beállíthatjuk a sisakban található OLED kijelzők szemünktől való távolságát. A sisakban bőven van hely, így akár szemüvegre is gond nélkül felvehető, azért pedig külön pirospont jár, hogy bár a három VR headset közül a kábelek nélkül is 610 grammot nyomó PSVR a legnehezebb, a kiváló súlyelosztásnak hála mégsem húzza le a fejet. A külvilágból beszűrődő fény kizárásáról egy lencséket ötvöző lágy gumi, a hangokról pedig egy tetszőleges fülhallgató gondoskodik. További szükséges felszerelés a Playstation 4 mellé egy Playstation kamera, továbbá a Playstation Move is erősen ajánlott (de a legtöbb játéknak elég a sima kontroller).

Hiába fontos a kényelem, a lényeg mégiscsak az, hogy mit lát az ember, ha elindít egy VR játékot. A PS VR tokkal-vonóval együtt is kijön 250 ezer forintból, a konkurenciához képest jóval barátibb, ám hazai viszonylatban még mindig igen magas ár azonban kompromisszumokkal jár, bár ez csak összehasonlítási alap birtokában tűnik fel igazán. Akinek volt már Oculus Rift, vagy HTC Vive a fején, az észre fogja venni az alacsonyabb felbontást és recésebb éleket, de nem ordító a különbség (a PSVR kijelzőjének felbontása 960 x 1080 szemenként, míg az Oculus/Vive esetében ez 1080 x 1200). A 120 Hz-es maximum képfrissítésével a PSVR a győztes, és alighanem ennek köszönhetően nem fogott el a leizzadós-reszketős émelygés, amit az Oculus Rifttel való szinte valamennyi találkozásom során tapasztaltam, de enyhe rosszullét így sem kizárható, hiszen egyedi érzékenység kérdése. Dicséretes, hogy a Playstation 4 viszonylag limitált hardvere ellenére is folyamatos volt a kép a kipróbált demók alatt, bár tény, hogy a távolabbi látványelemek néha homályosak és nehezen kivehetőek voltak.

A pénztárcakímélés jegyében újrahasznosított Playstation Camera és Move egyikét sem VR-célokra szánták, mégis meglepően jól helytállnak az új feladatkörben, és sokaknak már meg sem kell venni őket, a Move használatakor viszont feltűnt, hogy még mozdulatlan helyzetben is mintha remegtek volna a virtuális kezeim. Az egy kamera gyengéje, hogy a PSVR esetében nincs térben mozgás, hanem legfeljebb a tévével szemben ülve vagy állva fogunk jobbra-balra dőlni, és a fejünket forgatni, ha pedig izgalmunkban kimocorgunk a kamera látószögéből, vagy kitakarjuk a testünkkel a Move érzékelőjét, akkor átmenetileg vége a bulinak.

A Sony régieket új kiegészítővel összekapcsoló VR-rendszere

Az öt kipróbálható játékdemóból háromban is pilótafülkében találtam magam, de alighanem az első VR címek többségében kötelező elem lesz a valamilyen mecha/űrhajó/tank/repülő műszerfalának bámulása, akárcsak az elhagyatott űrbázisok fedélzetén zéró gravitációban előadott pörgés. Az 1980-as játéktermi verzióhoz képest most épp a virtuális valóságban, PS VR nyitócímként visszatérő Battlezone-ban egy tankot irányítva lőhettem halomra az ellenséges vörös (na nem úgy vörös!) tankokat, lőtornyokat, és drónokat. A Tron-szerű egyszerű 3D-s környezetben a fejemet forgatva szabadon tudtam nézelődni és akár azelőtt észrevenni az ellenséges erőket, mielőtt a tankkal is arra fordultam volna, bár így első próbálkozásra viszonylag keveset bámészkodtam, hisz már annak is örültem, hogy nagyjából sikerült mindenkit ripityára lőni. Az Eve Online világában játszódó Eve: Valkyrie a folyamatos lövöldözés tekintetében volt hasonló élmény, tank helyett azonban most egy űrhajóból oszthattam az áldást, a fejem mozgatásával irányítva a célkeresztet az ellenséges csapat űrhajóira (amiket nem botok, hanem más játékosok irányítottak). A CCP Games arcade űrlövöldéjében eleinte elkapott kicsit a szédelgés, hiszen itt aztán tényleg bombázzák az érzékszerveinket az ingerek, és pár percig valóban az űrben éreztem magam, ugyanakkor távoli célpontok esetében is itt jött ki leginkább az elmosódás problémája.

Magam sem gondoltam volna, de a felhozatalból talán a RIGS: Mechanized Combat League játékmenetét élveztem leginkább, ami gyakorlatilag a mechás deathmatchet ötvözi a kosárlabdával úgy, hogy te vagy a labda. Egy futurisztikus sportesemény keretén belül itt is két csapat harcol egymással Dubajban egy sportpályán, ahol a cél három ellenséges mecha szétlövése után eljutni egy magaslatra, majd onnan átugrani a hatalmas karikán, hogy így pontot szerezzünk a csapatunknak. Itt is fejjel mozgatjuk a célkeresztet, de akinek hozzám hasonóan viszonylag kevés tapasztalata van VR játékok terén, azt a harc előtti készülődés is le fogja nyűgözni, amikor csak úgy nézelődhetünk a hangárban a hozzánk beszélő csapattársak között.

Megint egészen más jellegű élmény az öt demót felsorakoztató Playstation VR Worlds, amelyből a teljesen passzív Ocean Descentet, valamint a jóval akciódúsabb London Heistet próbálhattam ki. Előbbiben leengedtek az óceán mélyére, és az eleinte kellemes relaxációs élmény hamar rettegésbe fordult, amikor a mély sötétjében elkezdett körözni körülöttem egy fehér cápa, majd apránként szétkapta a védelmet jelentő ketrecet. A PS VR képességeit kiválóan érzékeltető demó végén tényleg kezdett elfogni a rettegés, mert hiába tudja az ember, hogy csak illúzió, azért csak nem része a hétköznapjainak, hogy egy cápa fogsorával közvetlen közelről nézzen farkasszemet. Ezek után felüdülés volt a London Heistban gengszterként lövöldözni egy száguldó autó kitört szélvédőjén keresztül a felbukkanó ellenséges gépjárművekre, miközben ordibáló társam vezetett. Ezúttal nem kontrollerrel, hanem Move-ot lóbálva kellett a pisztolyt kézbe venni, tárazni, és lőni is, és itt éreztem leginkább, hogy “ott vagyok” és a robogó autóból tüzelve nálam az irányítás.

A végére hagytam a talán legtöbbeket érdeklő horrorcsemegét, az Until Dawn: Rush of Bloodot, ami a tavaly megjelent Until Dawn VR-re szánt railshooter mellékága, és mint ilyen, kicsit megint visszavetette a London Heistban tapasztalt viszonylagos szabadságérzetet. Itt a vásári hangulatot az ezúttal porondmesterként felbukkanó Larry Fessenden szolgáltatja (ő az Until Dawn egyik írója, aki vadászként a játékban is szerepelt), majd a csille foglyaként és két shotgunnal felszerelkezve elindulunk a kísértetkastély belsejébe. A Rush of Blood feliratú kísértetkastélyban az Until Dawnból már ismerős hallucinációk és egyéb borzalmak elevenednek meg, így óriási sertések fülsüketítő sivítása közepette igyekeztem elhajolni hol az ő rúgkapálásuk, hol a sínpályára szándékosan belógó körfűrészek elől, de feltűnik Hannah és Beth szelleme, ijesztő babák, meg egy csomó gyilkos bohóc is, egy ponton pedig darabjaira hullott minden és elszabadult a pokol. A Move kontrollerekkel kellett egy kicsit kapálózni az elején, mire normálisan érzékelte a játék a kezeimet, utána viszont kifejezetten vagány érzés volt a lefűrészelt csövű puskákból szórni az ólmot, már amikor épp nem kaptam mni-szívrohamot, mert a Rush of Bloodba nem nehéz teljesen beleélni magad. Brrr.

A következő hónapok, az érkező játékok és a további VR-eszközök majd eldöntik, hogy a virtuális valóság ebben a formában valóban a játékok jövője-e, avagy múló szeszély, de az tagadhatatlan, hogy a játékipar újabb mérföldkőhöz érkezett. A három nagy gyártó közül utolsóként megjelenő PSVR sem tökéletes, ez azonban inkább a Playstation Camera és a Move, no meg a limitált hardver, semmint a nagyszerű headset hibája. A magam részéről pozitívan csalódtam és nagyszerűen szórakoztam vele, mert abszolút hozza a VR-élményt, habár másfél órányi próbálgatás alapján aligha érdemes végleges következtetéseket levonni. Remélhetőleg a közeljövőben lehetőségem, vagy inkább szerkesztőségileg lehetőségünk nyílik egy PSVR-t hosszabban próbálgatni néhány frissen megjelent játék kíséretében, mert ez a rövid bemutató igen meggyőzőre sikerült.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 órája

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

4 órája
4

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2024.04.27.

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==