[Teszt] Syndrome

Syndrome

siklaraSimon Klára2016.10.17. 18:00

Amikor a belső nézetes sci-fi túlélőhorror Syndrome-ot megkaptam tesztelésre, a mögötte álló Camel 101 indie csapat szerencsétlenségére épp frissen pótoltam a fantasztikus SOMA-t, ami eleve feljebb tornázta a műfajjal szembeni elvárásaimat. Az első benyomások alapján úgy tűnt, a kis csapat hozzám hasonlóan kedveli a Frictional Games eddigi munkásságát, de az Alien Isolation hatása is felfedezhető a játékukon, amelyben a Dead Spacehez hasonlóan egy pechére szörnyvadászként helytállni kénytelen mérnököt alakítunk. Emberünk arra a nem túl derűs helyzetre ébred a hosszú hibernációból, hogy a munkahelyéül szolgáló űrhajó valóságos földi (űri?) pokollá vált, a legénység nagy része pedig halott, vagy eltűnt. A céltalanul sodródó Valkenburg a Novacore flotta egyik legfejlettebb hajója, a frissen megrongált gépek és a hátborzongató zörejek azonban egyértelművé teszik, hogy bármi is végzett a többiekkel, még a fedélzeten van. Emberünk feladata magától értetődően kideríteni, mi történt, megtalálni az esetleges túlélőket és a hazajutás módját, és nem utolsósorban valahogy túlélni ezt a lidércnyomást.

A kihalt folyosókon bóklászva eleinte csak földön fekvő, vagy plafonról lógó holttestekkel, vagy lángoló droidokkal találkozunk, a hátrahagyott logokat olvasgatva azonban lassan körvonalazódik, hogy akkor fordultak rosszra a dolgok, amikor zsoldosok érkeztek a hajóra egy titokzatos tárggyal. Röviddel ezután a személyzet szép lassan becsavarodott, és mire beindult az öldöklés, már csak néhány szerencsésnek volt ideje elrejtőzni. A túlélők némelyike velünk is kapcsolatba lép, de mindegyikük felszólít arra, hogy rajta kívül senkiben se bízzunk, fegyvertelen hősünket pedig a hibernálásból való gyors ébredés miatti hallucinációk is gyötrik. A játék kellemesen adagolja a feszültséget, és eleinte a felfedezésre, tárgyak gyűjtögetésére, valamint egyszerűbb feladatok megoldására kell csak összpontosítanunk, majd nem sokkal később felbukkannak a gyanúsan emberszerű szörnyek, akik elől fegyver híján sokáig csak bújkálhatunk. Sajnos a külsejük és a mozgásuk láttán nem az Alien Isolation, sokkal inkább a Colonial Marines ugrott be, de a Tool nevű… nos, eszköz összeszedéséig igyekeztem nem konfrontálódni velük. és a későbbieben is csak akkor, ha nagyon muszáj volt, mert rendszerint túlerőben vannak. Épp elég akadályt jelent sokszor maga a környezet, mert nem egyszer fordult elő, hogy jártamban-keltemben véletlenül feldöntöttem egy széket, ami mögött aztán örökre csapdába estem egy sarokban, arrébb lökdösni ugyanis nem tudtam, ugrani meg nem lehet.

A nyomasztó atmoszféra abszolút megvan, a történet előrehaladtával azonban nem csak a tempó és az intenzitás, hanem a frusztráció is fokozódik, ugyanis a növekvő kihívással egyre nyilvánvalóbbá válnak a játékmenet csiszolatlanságai. Az például ügyesen kölcsönvett ötlet, hogy csak ritkásan elszórt termináloknál lehet menteni, viszont egy bugnak hála néha vissza lehet élni vele velük. Példa: váratlanul megjelenő ellenfelek elől kellően messzire menekülve tudtam egyet menteni, és amikor visszatöltöttem az állást, eltűntek. A játék egyébként nem túl fair módon dobálja olykor közvetlenül elénk és mögénk a dögöket, és a túlélőhorrorhoz illően csekélyen mért lőszer, illetve a a Skyrimhoz képest is butított csapkodós közelharc miatt nem sok esélyünk van keménykedni, ezért nem éreztem különösebben megvetendőnek az efféle piszkos módszerek bevetését, ha épp sikerült élni velük. A számozott fedélzetekre lifttel tudunk eljutni, és sosem árt megjegyezni a visszavezető útvonalat arra az esetre, ha a szintet váratlanul elözönlik a szörnyek, mert ilyenkor egy rosszul bevett kanyaron múlhat az életünk (ez már a SOMA-ban is kiválóan működött). Ha esetleg mégis eltévednénk, még bízhatunk a nem mindig a helyzet magaslatán lévő mesterséges intelligenciában, és diszkréten elosonhatunk egy üveget az ellenkező irányba hajítva.

A Syndrome-ot az indie fejlesztők körében kedvelt Unity 5 hajtja, láttam azonban már nem egy sokkal látványosabb játékot is, ami ugyanezzel a grafikus motorral készült. A játék nem csúnya, de a futurisztikus-minimalista környezet ellenére többet ki lehetett volna hozni belőle, az pedig külön bosszantott, hogy némelyik effekt, például a túltolt és idegesítő lens flaret minden betöltés után újra meg újra ki kellett kapcsolnom, mert törlődtek a beállításaim. A csapat javára szóljon, hogy a pályadizájnra nem lehet panasz, és az egyes helyiségek kellően jellegzetesek ahhoz, hogy akár a memóriánkra hagyatkozva, térkép nélkül is tudjunk tájékozódni, ha épp nem csak hosszú folyosók vannak. Az is zavaró, hogy bizonyos dolgokat rávezetés híján a saját kárán tanul meg az ember, és sok alapvetőnek gondolt kényelmi funkció is hiányzik, amitől a játéknak kicsit fapados érzete van. Érthetetlen például számomra, hogy ha a játékenet viszonylag sűrűn rákényszerít a lopakodásra, akkor hogyan hiányozhat a folyamatos guggolást biztosító gomb? Rettentő kényelmetlen ám a WASD-dal navigálás mellett folyamatosan nyomva tartani a C-t is, és kontrollerrel se sokkal jobb a helyzet.

A Syndrome nem rossz játék, csupán súlyos középszerű-szindrómában szenved, ráadásul a sci-fi horror műfajon belül vannak nála sokkal kidolgozottabb címek is, amiktől előszeretettel kölcsönöz. A történet eléggé Zs kategóriás sablonokból építkezik, de tartogat érdekes pillanatokat, a grafika és a játékmenet lehetne polírozottabb, hangulat és pályatervezés terén azonban nincs oka szégyenkeznie. A készítők igyekezete is érződik rajta és a megjelenés óta szorgosan toldozzák-foldozzák a játékosok visszajelzései alapján, így aki ki van éhezve egy jó kis űrhorrorra, vagy csak némi elő-halloweeni borzongásra vágyik, kimondottan jól szórakozhat vele.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

9 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

9 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

9 órája
30

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

14 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

17 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==