[Teszt] Battlefield 1

Battlefield 1

dragCsető Zsolt2016.11.04. 08:00

Százéves technológia, százéves konfliktusok, százéves halálok. Úgy 15 millió. A Battlefield 1 olyan dolgokat mutat be, olyan dolgokról szól, melyek mai ésszel, egy évszázad távlatából nemes egyszerűséggel felfoghatatlanok. Tudjuk, érezzük persze, hogy az első világháború valami elképesztően borzalmas folt világunk történelmében - a DICE alkotása is már az első percekben megalapozza mindezt, ahol saját bőrünkön keresztül kell szembesülnünk alig húszéves katonák értelmetlen halálával. A Battlefield 1 azonban nem szalad bele a saját csapdájába. Nem próbál élményjáték lenni, nem próbál átadni semmit. Hogy nem tud, nem akar, vagy egyszerűen csak nem érezné erkölcsileg elfogadhatónak, az igazából lényegtelen. Ami számít, hogy a Battlefield 1 egy egyszerű háborús videójáték, az első világháború pedig nem valamiféle apropó - csupán egy eszköz, amivel új körítést adhatnak az egésznek.

A Battlefield 1-nek nem célja, hogy elrettentsen vagy éppen moralizáljon, sokkal inkább egy látványos történelemóra, amely ugyanakkor egy percig sem felejt el videójáték maradni. Hogy el tudod-e képzelni, hogy száz évvel ezelőtt tényleg így zajlott egy háború? Furán hangzik, de igazából lényegtelen. Sőt, bizonyára valamennyi "költői túlzás" is szorult a fejlesztőkbe, de az egész azért tud működni, mert nem ez a lényeg. Mint ahogy az Assassin's Creed sem azért működött soha, mert tökéletesen festette le a Szentföld keresztes hadjáratait vagy éppen a XVI. századi Konstantinápolyt. Hogy akkor mi a lényeg? Az, hogy kellett valami, amivel a Szokásos Őszi Modern Shootert - mert most ugyebár ez a változat a divatos - valahogy frissebbé lehet varázsolni. Ha kell, hát azzal, hogy visszamegyünk a múltba - méghozzá annak azon szeletébe, ahol nem sűrűn jártunk eddig.

Mindezt azért próbáltam ennyire hangsúlyozni, mert a Battlefield 1 kampányán egyértelműen érződik, hogy nem témaként használja az első világháborút, sokkal inkább eszközként, ami által ha nem is új, de az átlagosnál mindenképpen szokatlanabb szituációkba sodorhatja a játékost. Lomha puskák, pontatlan géppisztolyok és fájdalmasan hosszú újratárazások: a fegyverarzenálra és magára a harcra talán a "kényelmetlen" a legmegfelelőbb jelző. Fontos azonban, hogy ez egyáltalán nem negatív értelemben értendő, az elmúlt évek high-tech küzdelmei után mindenképpen felüdülés találkozni mindazokkal a vívmányokkal, melyek lényegében a modern harctechnika alapját képezték. Nem is beszélve a mustárgázról vagy éppen a lángszóróról, melyek a Battlefield 1-ben valóban pusztító erejűek - pedig gamer ösztöneink nem feltétlenül sugallnák ezt múltbéli játékos tapasztalataink alapján.

Mindezek tükrében talán nem is meglepő, hogy a Battlefield 1 nem a jól megszokott hatásvadász hullámvasút-sztorival vár bennünket, hanem úgynevezett Harci Történetekkel (War Stories), melyek teljesen különálló, bármilyen sorrendben teljesíthető minikampányként funkcionálnak. Az elmúlt évek Battlefield játékai nem éppen a kiemelkedő egyszemélyes kalandjaik miatt maradtak emlékezetesek, a Battlefield 1 esetében azonban nagyon szép munkát végzett a DICE. A felépítésből adódó kötetlenség miatt egyrészt nincsenek földrajzi határok, így Franciaországtól kezdve az Alpokon át egészen a Közel-Keletig több hadszíntéren is megfordulhatunk. De a játékmenetet illetően is bátran elengedhették fantáziájukat a készítők, melynek következtében vezethetünk tankot, lehetünk újonc pilóta, lopakodhatunk a sivatagban vagy éppen bádogba zárt egyszemélyes hadseregként is pusztíthatunk - mindezt anélkül, hogy az egyes epizódok egymásutánja erőltetetté válna. A 30-90 perces kis minisztorik többsége jól eltalált lett, és nem is igazából a háborúról szólnak - inkább személyes történetek, szerethető karakterekkel és aprócska katarzisokkal a végén. A DICE ugyanakkor a kontextusra is jól figyelt, így mindig megkapjuk a kapcsolódó történelmi hátteret is, extra "tanulsággal" szolgálva így az egyes fejezetek végén.

A kampányról összességében elmondható, hogy nem túl mély, nem túl emlékezetes és sajnos nem is igazán hosszú. Ugyanakkor koncepcionális szinten nagyon jól működik, éppen ezért elismerés illeti a DICE csapatát, hiszen nem a megszokott sablonok mentén próbáltak építkezni - a Battlefield 1 kampánya így utólag mégis olyan lett, mint amilyennek lennie kell. Remekül felkészít emellett bennünket a játék lényegére, a multiplayerre is. Hiszen nem elég, hogy alaposan megismerteti velünk szinte az összes szituációt, harceszközt és járművet, amik az online csatákban várnak majd ránk, de a küldetések során is folyamatosan szembesít bennünket azzal a nyitottsággal, ami a Battlefield játékok pályadizájnját jellemzi. Mert ne legyenek kétségeid: a Battlefield 1 továbbra is akkor mutatja meg igazán, mire képes, amikor 64 játékos egymásnak esik egy hatalmas mapen.

Ezzel át is térhetünk a lényegre, vagyis a multiplayerre, hiszen a Battlefield 1 társaságában töltött játékórák többségét ebben a menüpontban fogjuk leélni - ez aligha lehet meglepetés bárki számára is. Hogy miről szól a Battlefield multiplayere? Leginkább az óriási pályákról, a járművekről (a ló is az!) és az egymással párhuzamosan zajló, akár 64 játékost megmozgató csatákról. Hogy hozott-e bármi mást a Battlefield 1? Nos, ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, akkor nem, csak a kezdetleges harceszközök miatt mindenki sokkal bénább, mint eddig.

Mindez persze erős sarkítás, de olyan szempontból talán igaz, hogy a Battlefield 1 jó eséllyel az eddigi leginkább "skill-alapú" epizód, már ami a fegyveres harcot illeti. A gunplay azon túl, hogy baromi élvezetes, remekül átadja a kor technológiájának nehézkességét és kiforratlanságát, így a megszokottnál nehezebb a mesterévé válni egy-egy fegyvernek - ellenben ha sikerül, annál nagyobb lesz a játékélmény. Fontos szerepet kap emellett a körülményekhez való alkalmazkodás is, hiszen a fényviszonyok és a látótávolság változása - mondjuk egy homokvihar esetén - könnyen kihatással lehet egy-egy csatára. Nem is beszélve a rombolhatóságról, ami talán a Bad Company 2 óta nem volt ennyire részletes, így elég gyakran elő fog fordulni, hogy ami a meccs elején még tuti menedék vagy éppen tökéletes camper spot volt, abból az összecsapás második felére nem marad több törmeléknél. Ezek a "változók" egyfajta természetes balanszt visznek a játékba, hiszen előbb-utóbb mindenki ki lesz zökkentve a komfortzónájából. Arról nem is beszélve, hogy ezek az extrém körülmények igazán látványos momentumokat tartogatnak - na nem mintha a Battlefield 1 egyébként ne lenne csúcstermék audiovizuális szempontból.

Ami a játékmódokat illeti: visszatért a két legnagyobb klasszikus, a Conquest és a Rush, melyek közül előbbi a pályán kitűzött ellenőrzőpontok elfoglalásáról és őrzéséről, utóbbi pedig a támadó csapat folyamatos előrenyomulásáról szól. Kár is ennél jobban részletezni őket, hiszen igazi újdonságot nem jelentenek - az Operations már annál inkább, amely leginkább a két említett játékmód felturbózott, nagyszabású kombinációjaként jellemezhető. Az egész már attól különleges, hogy a küzdelmek történelmi háttérrel is rendelkeznek, arról nem is beszélve, hogy két-három mapen keresztül húzódó összecsapásokról van szó. Az Operationsben mindig van egy támadó és egy védekező csapat, akárcsak a Rush-ban, a frontvonal előretolása pedig kitűzött helyek egymással párhuzamos elfoglalásával lehetséges - innen a Conquest párhuzam. Mindezt azonban számos egyéb tényező bonyolítja, amiktől valóban magasabb szintre lép az egész. Ilyen például az, hogy a támadók számára meghatározott mennyiségű respawn áll rendelkezésre, így ebből kell gazdálkodni. Akkor sincs azonban vége, ha nem sikerül elfoglalni egy szektort, ekkor ugyanis egy Behemoth "szuperjármű" fogja segíteni őket a második hullámban. Lényegében egy olyan szisztémáról beszélünk tehát, melyben van egy beépített handicap rendszer - ez biztosítja, hogy egy több mapen át zajló küzdelem végig izgalmas maradjon, és akár egy órán át is eltartson.

A multiból természetesen nem hiányozhat a fejlődés és a testreszabás lehetősége sem. Utóbbira leginkább a Battlepackek nyitogatása ad lehetőséget, melyekből különböző ritkaságú fegyverskineket bonthatunk. Míg a fejlődési szisztéma lehetőséget ad arra, hogy bővítsük a rendelkezésünkre álló fegyverek tárházát, ezáltal még inkább a saját játékstílusunkhoz igazíthatjuk arzenálunkat.

Igazán komoly fogást nem nagyon lehet találni a Battlefield 1-en: aki egy minőségi online háborús játékot várt némi adalék sztorival, az megkapta. És... ennyi, ha van hibája a Battlefield 1-nek, akkor leginkább az, hogy "kiszámítható", összességében ugyanis nem nagyon gördíti előre azt a műfajt, amit képvisel. A rajongóknak ez bizonyára bőven elegendő lesz, a szokatlan körítés azonban inkább csak egyfajta friss érzetet nyújt, mintsem új impulzusokat, és ezt mindenképpen érdemes tisztázni. De ha ilyen szívonalon kapjuk mindezt, mint most, akkor ez legyen a legnagyobb bajunk...

A Battlefield 1 nem csillogtat innovatív szikrákat, az első világháborús körítéssel azonban éppen annyit tud frissíteni a recepten, ami miatt ismét érdemes fejest ugrania a grandiózus csatákba az online háborús játékok szerelmeseinek. Emellett - rövidségén túl - ezúttal a kampányra sem lehet panaszunk, így összességében egy színvonalas darabbal tért vissza az FPS-piacra a DICE szériája.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

11 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

18 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==