[Teszt] Steep

Steep

mcmackoGéczy Attila2016.12.09. 23:01

Jó kis játék ez a Steep. Nagyon hiányzott már a piacról egy olyan program, amely minden előzmény nélkül nulláról építi fel a télisportok virtuális szentélyét. Oké, vannak azért kihívók (például az Early Access Snow a Steam játékközpontjában), de hol van már az a dömping, ami régen jellemezte a PS1 és PS2 platformokat… A Steep nem áll be a bő évtizeddel korábban népszerű árkádos játékok sorába, és jól is teszi. Inkább a realizmus, a nyugis relaxációs hangulat, és a hihető terek koordinátarendszerét próbálja meg feltárni, mindezt az Alpok díszletei közé illesztve. A mechanikákból fakadóan nincsenek durva, bonyolult, hihetetlen trükkök a tarsolyban; a kombózás és a pontrendszer sem a túltolt ugrabugra felé hajtja a játékost. Ragadd meg a pillanatot, vezesd rá magad a megfelelő sávra, keresd a dombot, kapd el az ugrást, és egy szép duplaszaltó már sikerélménnyel és álomszerű animációval jutalmazza az élményközpontodat. Kell ennél több egy fél-szimulációs extrémsport játékhoz?

Ráadásul Ubiéknál (az Alpok témakörben testközelből érintett Annecy stúdió művéről beszélünk) nem csak a szokásos hódeszkát vették elő a koncepciós tervezők. Egy jó pár léc és már mehet is a sível történő lesiklás. Felvisz a helikopter a magasba, majd egy rádióállomás stégének a legvégén tesz le? Fejünkre a GoPro kamerát, elő a mókusruhát és suhanjunk a mélybe, a gleccserek kiálló jégcsipkéi közé. Vagy épp a szurdokba, vagy a falu tornyai közé, vagy a fenyőágak dzsungelébe, hogy még izgalmasabb legyen a kihívás. Aztán ha úgy adódik a dolog, és erre is ráununk, elő az ernyővel, hogy komótosan repkedhessünk a csúcsok körül, vagy zen nyugalomban jussunk el a magaslatból az orom közepén kialakított bázisállomásig. Közben a fülünk mellett fütyül a szél, és a felkavart hópelyhek is az arcunkba porladnak. Gyalog is közlekedhetünk, a neves pontok között pedig a hegy térképén pillanatok alatt utazhatunk, mintha csak teleportálnánk. De lófrálás közben a távcsövünket is előkapjuk majd sokszor, amivel további lokációkat deríthetünk fel, vagy a már megtalált helyekre kérhetjük magunkat. Gondolnátok, hogy egy nyitott világú Ubisoft játék óriási hangsúlyt szentel a felderítésnek? Perszehogy! Ez legalább annyira hangsúlyos része a gameplay összességének, mint a négy különálló sportág játékélménye.

Ezek a sportágak egyébként három nehézségi szintre méretezett kihívásokkal várják a játékosokat. A legkönnyebb szinten egy csecsemő is elboldogul, a medium kiegyensúlyozott kihívást kínál, a hard a legkitartóbbak játszótere. Miközben felderítünk, trükközünk, kihívásokat és versenyeket teljesítünk XP üti a markunkat, a szintlépéssel pedig újabb „event” események jelennek meg a térképen. A gyors újrapróbálkozás lehetősége dicséretes, a missziószervezés pedig nem csak a hegyoldalban látható események oldaláról izgalmas. Itt nem csak a startvonal és a célszalag, vagy az ellenőrzőkapuk fontosak.

A megtett út a legtöbb feladatnál maga a Cél.

(Csak sikerült elsütnöm egy sportközhelyt.) Tudjátok, olyan az egész picit, mint a Pilotwingsben. Ezt a szemléletet csak fokozzák az adott csúcshoz tartozó sztori-küldetések is, ahol egy oldal neves helyszín meglátogatásával, egy kísérő nem játékos karakter (vagy maga a hegyoldal (!!)) mesemondásával kell nyugisan végigsuhannunk az adott útvonalon. Menet közben - MMO jelleggel - találkozhatunk hálózaton csüngő játékosokkal, akikhez akár csatlakozhatunk is; a program viszont az egyedül teljesített feladatok esetében is rak mellénk NPC-ket, hogy soha ne érezzük magunkat egyedül. (Vagy hogy lássuk, az aranyérem eléréséhez milyen „ghost” időt is kellene legyőznünk.) A játék áramvonalasságát jelzi, hogy a menüje pikk-pakk végiglapozható, a karakter-tutujgató ablak tonnányi variációs lehetőséget, kosztümöt, lecet, deszkát és ki tudja mennyi minden apróságot felsorakoztat.

A Steep látványvilágában is erős. A már említett hangulati elemeket iszonyat jó érzékkel válogatták össze a grafikusok. A bevilágítás zseniális, a hó deformációját számoló algoritmusok, a változó időjárás és napszak váltások pedig csak tetézik a látottakat. Hangok terén is változatos az összkép. A rádióból mindig pofáznak hozzánk a segítőink, máskor rockzene szól, de a jó öreg Wagner is előkerül, amikor a GoPro kihívásánál epikus kört kell repülnünk a mókusruhánkat magunkra öltve.

A konklúzió? Várjunk még ezzel egy kicsit és vizsgáljuk tovább a játékot…

Fura és kemény játék ez a Steep. Évek óta kevesen próbálkoznak csak az extrémsport feldolgozásokkal, talán pont azért mert annak idején a műfajban elmondtak mindent, amit az ilyesmi sportokról el lehet mondani. A zsánert felfuttató árkád játékok manapság már kicsit egyszerűnek és komolytalannak tűnhetnek, valamint az SSX-ek, Amped-ek és maga Shaun White is kihozták ezekből az ötletekből, amit csak lehetett. A komoly élmények meg vagy unalomba fulladnak, vagy az irányítást bonyolítják túl. Ezzel pedig a felhőtlen szórakozás, vagy a sikerélményben gazdag és végig precíz kereteken belül mért élmény veszik el. Pont az, amit egy klasszikus értelemben vett videojátékban keres az ember. Ha pedig extrémsport, akkor külön jól áll a műfajnak a szélsőségek tovább tekerése: a valós életben fizikailag képtelen trükkök kivitelezése, a kombózás vagy a pontrendszer, amely a jótékony adrenalin-áradat felé zuhantja a játékost. Ragadd meg a pillanatot, minden tereptárgy egy újabb forrás a siker felé, az ugrás zsigeri elsütésével trüközz bátran, és fűzd csak a kombókat, amíg éred! Kell ennél több?

Na a Steep pont nem ilyen játék. Ubiéknál testközelből érintettek az Annecy stúdió munkatársai az alpesi elfoglaltságokban, így nyilvánvaló, hogy a csapat inkább a realizmus felé mozdult el, és ez még nem is lenne baj. De mind a négy sportág irányítása, kezelése és megvalósítása elemi szinten problémás, darabos vagy egyszerűen nem elég szórakoztató. A mókusruha repülési íve nehezen bemérhető és nem elég pontos hozzá az operatőr. A hódeszkával és sílecekkel az ugrás kivitelezése következetlen. Egyszer úgy megy a szökkenés, mint ha vajazott léccel közlekednénk, máskor pedig a gravitáció makacsolja meg magát. Ha nem tökéletesen bemért a bucka akkor nincs elég magasság, nem forog eléggé a karakter, vagy máshogy trükköt hoz, mint várnánk. Ráadásul a szűz hó kivételével az összes felület az egyensúlyunk ellen küzd, csattanásnál a karakter pedig tehetetlenül vergődik hosszú-hosszú-hosszú másodperceken át. Márpedig vergődés lesz bőven. A sandbox területek érintetlensége szájtátós, és egyben fogcsikorgató is, mivel olyan helyeken is lesz feladatunk, ahol impotens dombocskákkal, sziklafoltokkal, kikerülhetetlen lavinafogókkal, majdhogynem véletlenszerűnek tűnő, zavaróan használhatatlan pályaelemekkel találkozunk majd. Ebben a kombinációban pedig minden benne van, csak a zen nyugalom, vagy polírozott játékélmény nem. Jellemző példa: a játék elején mindjárt egy olyan magaslati stégről kellene ugranunk a mókusruciban, ahol ha nem nyílegyenesen dobjuk le magunkat, máris dobunk egy hasast a fémpallón. Egy másik mókusruha-versenynél, indulás után az első checkpoint-karika úgy van elhelyezve, hogy ha pont a közepén haladunk át (Miért is ne? Ha már egyszer jelölőkapuként oda van téve…) úgy lehetetlen lesz felhúzni magunkat a szurdokból és hassal szántjuk végig a sziklákat. Megpróbálunk az ösztönünkre hagyatkozni és csak úgy nekivágni a lesiklásnak? Csak csínján az ilyesmivel, nehogy határolóba ütközzünk a lemodellezett terep legszélén… Ehhez hasonló böszmeségek tömkelegével találkozik az ember lépten-nyomon, és akkor a revert (fordított) állásba ragadó - és onnan a jó égnek kijönni nem akaró - síelőről, a hektikus szélről, a nehézséget fokozó próba-szerencse alapon értelmező kampányról ne is beszéljünk.

Már mondtuk, hogy az egész eléggé hasonlít a Pilotwingshez. Csak sajnos ritkán sül el jól mostanság, ha a szórakozás kapaszkodóit magunknak kell megkeresnünk. A menet közben összeakadó játékosok sincsenek túlságosan kisegítve. Milliószor integettem a játékidő alatt a többi mazsolának, de egyszer nem kaptam visszajelzést arra nézve, hogy együtt folytassuk a játékot. Persze hozzám is befutott egy-két jelentkező, de a program arra sem vette a fáradságot, hogy direkte segítsen megmutatni, ilyenkor mit is kellene csinálnom. A tutorialok pedig hiába szerepelnek a játék elején, ha a menüből akartam visszakeresni az alapokat, a program kidobott a konzol böngészőjébe, és YouTube-ról akarta betölteni pöccre ugyanazt a videót, amit egy órával korábban a játék felületén pörgetett le.

A Steep látványvilágában erős, de nem eléggé, ha közelről nézzük az elemeit. X0-n egyes fél-távolról betöltött pályaelemek (fák, akadályok, stb) már-már röhejesen szimplán tudnak kinézni, a mip-mapping távolira hangolt textúráiról meg ne is beszéljünk. Legalább a tempó stabil; lassulással csak ritkán találkozni, akkor is csak speciális kameranézetekben, és maximum két másodpercig. Mondjuk ez pont elég ahhoz, hogy a flow-szerű koncentrációnk megtörjön. A hangok terén sem minden kóser. A rádión kommunikáló társainkat legszívesebben agyforraló elektromágneses hullámokkal büntetnénk a sok ripacskodás miatt; a zenei rendezőt pedig síkesztyűbe tanítaná dudálni az ember. Hihetetlenül bosszantó, hogy minden egyes újrapróbálkozásnál a zeneszámok is újratöltenek, úgyhogy a nehezebb kihívások próbálgatásánál már csak ettől is falra fogunk majd mászni. Arról nem is beszélve, hogy a magában motyogó főhősünknek DETTÓ olyan hangja van, mint Nolan Northnak. Így merül fel a kérdés: „Ki a túró zavarta fel Nathan Draket a hegyre?”

Érdekes, de ellentmondásos élmény ez a Steep. Olykor mézzel simogatja a lelket és porhóhoz hasonló szivárványos cukorpermettel kényezteti az arcodat. Máskor lóbalzsammal dörzsöli az érzékeny pontjaidat, és ezzel egy időben a szaunában izzadó hegyikecske-pásztor segge alól kihúzott törölközővel csapdos pofán. Csak hogy érezd a törődést. Nem teljesen egyértelmű, hogy a játékfejlesztést magasabb szintről összefogó szakik, a játékmechanikákon dolgozó fejlesztők, a grafikusok, a művészeti vezetők, vagy mégis kik voltak ennyire hullámzó passzban. Szinte az összes ponton érezni az ötletet, a húzást, a szikrát. De minden jó dologra jut valami bosszantó is. Egy dörzsölt rendező, tapasztaltabb producer talán elég lett volna a sorják eltávolítására. Az is valószínű, hogy egy kis plusz fejlesztési idővel polírozottabb lett volna az egész élmény, és nem kellene a kettős érzelmek hullámvasútjára felülni minden egyes alkalommal, amikor a Steepet betöltjük. Hogy mégis miért térünk hozzá vissza? Mert a pozitív élmények, a nyugis pillanatok és a hihetetlen alpesi atmoszféra így is egyedülálló 2016 játékos felhozatalában. Csak el kell hozzá fogadni, hogy a hegy meghódításához nem csak a hófehér hegyoldalak, de a szúrós, fekete sziklákkal teli mélységek is hozzátartoznak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

60 perce

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

8 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

21 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==